Uitgang mengtafel is te hard!

Hallo,

Kan iemand mij helpen? Ik heb hier een mengpaneel van Alecto, en het probleem is dat de uitgangen te hard zijn.

Mijn versterker deed het met mijn oude, inmiddels gesloopte mengpaneel goed, maar de nieuwe is veel te hard. Als de schuiven op 5 staan, is het al kritiek.

Nou heb ik hier al gekeken voor een schema van een regelversterker, maar zo uitgebreid hoeft het nou ook weer niet te zijn.

Is er geen makkelijkere manier om een soort van 'master-regeling' te maken? De oude master-regeling van het oude mengpaneel is hier niet bruikbaar voor helaas.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een makkelijk schemaatje ofzo.

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

een potmetertje geen idee ??

bloep....

Nee, dat gaat niet :(

Althans, een potmeter alleen is niet voldoende dan wordt het signaal op zich wel zachter, maar klinkt het alsnog overgemoduleerd. De'r moet dus wel iets meer in dan alleen een potmeter...

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Je zou met een opamp een eenvoudig verzwakker netwerkje kunnen maken. Dit hang je dan gewoon aan de uitgang.

No pain no gain

Enig idee waar ik een schema kan vinden hiervoor?

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Op 24 november 2002 20:42:52 schreef PD2RLD:
Nee, dat gaat niet :(

Althans, een potmeter alleen is niet voldoende dan wordt het signaal op zich wel zachter, maar klinkt het alsnog overgemoduleerd. De'r moet dus wel iets meer in dan alleen een potmeter...

Roland.

volgens mij klopt er dan iets niet ze
u versterker krijgt al een ovegemoduleerd signaal binnen dat binnen de perken ligt maar u ingangen op u mengpaneel zijn gewoon te gevoelig
staat daar genen gain op
die zulde waarschijnlijk eerst wat moeten afregelen

My Tube is bigger then yours

Ja, ik vrees toch dat de ingangen te gevoelig zijn. Even voor de duidelijkheid, het is een Alecto mengpaneel, type Pro-127.

Zou ik dan bij elke ingang een vaste weerstand kunnen monteren, of moet dit specifiek een potmeter zijn van een bepaalde waarde?

Het is natuurlijk een stereo mengtafel, en om nou verschillen tussen links en rechts te voorkomen, wilde ik eigenlijk een gewone weerstand gaan gebruiken, maar, kan dit ook? Stereo-potmeters wilde ik niet gaan gebruiken, daar deze me veel te duur zijn!

Ik heb trouwens het mengtafeltje open gehad, maar er zit tot mijn verbazing geen énkele potmeter in om iets af te stellen...

Iemand een idee?

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Hmm, nog eens even wat getest met wat weerstanden en wat blijkt, een abnormaal hoge waarde heb ik nodig om ook maar iets vermindering aan de ingangen te verkijgen. De beste waarde ligt tussen de 220 K en 470 K. Ik denk dat 300 K ideaal is, maar deze weerstanden heb ik nu niet in huis, dus zal ik even moeten regelen.

In elk geval, het probleem ligt aan de ingangen, welke te gevoelig zijn afgesteld. Dus ik zal mijn net nieuwe mengtafeltje maar open moeten schroeven en er wat extra weerstanden in moeten knallen.

Moet toch wat... Dank voor alle tips alvast!

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Op 25 november 2002 02:21:44 schreef PD2RLD:
..... Dus ik zal mijn net nieuwe mengtafeltje maar open moeten schroeven en er wat extra weerstanden in moeten knallen.

Moet toch wat... Dank voor alle tips alvast!

Garantie behouden: Soldeer ze in de pluggen !

bloep....

Ik zou voor iedere ingang 2 weerstandjes als deler gebruiken, want met een 300k weerstand ga je uit van de impedantie van het paneel als 2e weerstand.

Bijvoorbeeld 4k7 naar massa over de ingang van het paneel, en dan via 47k het ingangssignaal eraan hangen. De impedantie wordt dan ca 50k, een gebruikelijke waarde. De demping zal op iets meer dan 20 dB uitkomen. Voor ca 10 dB is 22k/4k7 een aardig begin.

Je zou dit allemaal in (verloop) pluggen of kabels kunnen opnemen, maar als je over garantie niet inzit moet het ook makkelijk IN het mengpaneel passen. Als je echt inzit over de gelijkloop van de kanalen kun je 1% metaalfilms gebruiken.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Heeee!!! Dit is een mooie tip!!!

Nog wel even een vraagje, de 47k weerstand komt dus op de + van de aangesloten apparaten, maar moet de 4k7 dan ACHTER deze 47k weerstand naar massa worden gelegd...???

Ik hoop dat je me dat even kunt vertellen.

Verder ben ik niet bang voor garantie, en heb al meerdere (nieuwe) apparaten voorzien van eigen modificaties. Ik zal dit eens toe gaan passen.

[Bericht gewijzigd door PD2RLD op maandag 25 november 2002 19:33:17

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Op 25 november 2002 19:26:07 schreef PD2RLD:
Heeee!!! Dit is een mooie tip!!!

Nog wel even een vraagje, de 47k weerstand komt dus op de + van de aangesloten apparaten, maar moet de 4k7 dan ACHTER deze 47k weerstand naar massa worden gelegd...???

Ik hoop dat je me dat even kunt vertellen.

Verder ben ik niet bang voor garantie, en heb al meerdere (nieuwe) apparaten voorzien van eigen modificaties. Ik zal dit eens toe gaan passen.

er heeft ooit een niveau aanpassing in een stekker voor audio in elektuur gestaan
ik had die normaal hier ergens ligen (eerste elektuur die ik heb gekocht)
maar tis hier zonen rommelboel
als je die maakt zou het perfect moeten werken en die werkt op het prinicipe benm dacht lk

My Tube is bigger then yours

Ik ben net me'n mengtafeltje aan't opereren en zie dat alle aanslutingen met draden zijn gemaakt en niet met een printplaatje. Dus, draadjes los solderen, weerstanden erin en daaraan solderen, klaar!

Ideaal zo'n nieuw mengpaneel, haha!

Maar ehhh... mijn vraag in mijn laatste posting is nog niet beantwoord, moet die 4k7 nou ACHTER de 47k weerstand komen?

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Op 25 november 2002 23:50:40 schreef PD2RLD:
Ik ben net me'n mengtafeltje aan't opereren en zie dat alle aanslutingen met draden zijn gemaakt en niet met een printplaatje. Dus, draadjes los solderen, weerstanden erin en daaraan solderen, klaar!

Ideaal zo'n nieuw mengpaneel, haha!

Maar ehhh... mijn vraag in mijn laatste posting is nog niet beantwoord, moet die 4k7 nou ACHTER de 47k weerstand komen?

ik denk het wel
ben niet zeker
probeer het eens met één kanaal als het werkt dan is het goed

My Tube is bigger then yours

Hey!

Nou, de mengtafel ligt helemaal uit elkaar en de truuk met de weerstanden werkt. Heb zojuist twee kanalen voorzien van weerstanden, en een verzwakking van 10 dB is genoeg, dus ik heb 4k7 en 22k weerstanden gebruikt.

Nou zou het mooi zijn, als ik nog een master-regelaar kan aansluiten. Vraag is echter, hoe kan ik dit monteren, zodat de regelaar lineair loopt, en niet dat je op een heel klein vlakje van de potmeter een enorm geluidsverschil krijgt...

Iemand een idee, of is de schakeling van deze site, de klankregeltrap hiervoor beter geschikt???

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

De 4k7 komt achter de 47k weerstand.

code:


nieuwe ingang >----47k-------> mengtafel in
                        |
                       4k7
                        |
        massa >--------------> massa

Als je achter de uitgang een master-regelaar wilt opnemen kan dit gewoon een lineare potmeter zijn van bijvoorbeeld 47k. Dat werkt alleen als de ingangsimpedatie van het achterliggende apparaat (versterker?) groot genoeg is (tientallen k-ohms)

[Bericht gewijzigd door Benm op dinsdag 26 november 2002 21:28:22

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Ja!!! Zo had ik het ook al aangeloten en hoppa, werken!

Ik heb nu een keurige insturing van alle bronnen, dus mensen, allemaal enorm bedankt voor de tips en truuks om dit voor mekaar te krijgen!

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!