Philips HTS5563/12 ruis op alle kanalen

Wat zeggen ze, ongeluk komt nooit alleen? Nadat ik gisteren mijn tv in de woonkamer gemaakt heb (ledstrip, topic staat iets hieronder) slaat nu het noodlot toe bij mijn surround setje in de cinema room...

Even kort situatie schetsen: Philips HTS5563/12 van ~6j oud, werkte tot gisteren perfect. Vandaag opeens ruis op alle kanalen (GSM opname ervan). Geen zoem, echt ruis, gaat licht mee met volume, volume op de boxen ligt ook lager dan normaal (of dit is maar perceptie door de ruis). Bij het opstarten (cold boot of uit standby) zit er ook nog een soort high-pitch gefluit tussen dat steeds stiller wordt maar niet weg gaat. De ruis blijft aanwezig op alle kanalen zelfs zonder input aangesloten. Is een 2 pin eurostekker stroomkabel (IEC-320-C7) dus geen aarding aanwezig + doordat het zich ook voordoet zonder input aangesloten kan ground hum al zeker uitgesloten worden (is ook een compleet ander geluid).

Normaal staat die in de cinema room met een beamer als output en dan nog HTPC + console op de HDMI ingangen. Dus vlug even naar beneden gesleurd om te testen op de tv. Aangesloten op de tv geeft hij audio zonder ruis door naar de tv. Dus ik ben al vrij zeker dat het een probleem is langs de output-kant van het mainboard naar de speakers.

Dan maar eens opgengedaan, en deze vielen mij quasi direct op:

(full size)
4/5 condensatoren vlak bij de speaker uitgangen die best wel bol staan.
Deze staan hier op het mainboard (LFM109811):

(full size)
Morgen eens om 5 470 µF 50V (of hoger, lokale electrohandel heeft meer keuze in 63V) elcos gaan en deze vervangen, dit zal zeker geen kwaad kunnen.

Maar de vraag is eerder: Denken jullie dat dit het probleem zal oplossen? Ik vind het vreemd dat er direct 4/5 condensatoren op de output (versterker kant dus vermoed ik) op hetzelfde moment bol gaan staan en voor ruis zorgen... Kan altijd gebeuren, maar als iemand aan een ander (onderliggend) probleem denkt, is dit altijd handig om weten ;)

Vermoed wel dat het opgelost is na het vervangen van de condensators

Ik zal het pas na onbepaalde tijd kunnen beantwoorden.
2 electrowinkels in de buurt, de ene heeft er nog 2 op stock maar kan/wil er geen bestellen (zijn met een ander concept voor de winkel bezig). De andere heeft enkel 63V en kan/wil ook geen 50V bestellen. De 63V zijn echter 16mm diameter, wat te dik is om de 10mm te vervangen op de huidige print...

Dus nu op zoek naar een andere fysieke winkel (met stock) of het wordt online bestellen. Maar ik ben principieel tegen meer betalen voor verzending dan de waarde van de bestelling (meer dan het dubbele in dit geval). Of ik moet wachten en het combineren met de bestelling voor andere projectjes.

maartenbakker

Golden Member

Je moet wel low-impedance of low-ESR gebruiken. Winkels hebben dat sowieso niet altijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus bv de Panasonic FC-reeks? In dit geval bv. EEUFC1H471L?
Daar kan ik online wel aangeraken, vrijdag geleverd. Net nog paar electrozaken gebeld/gemaild en bijna nergens nog 50V beschikbaar. Dan maar door de zure appel bijten en meer aan verzendkosten betalen dan het product...

maartenbakker

Golden Member

50V is denk ik ook nog in FM of FR te krijgen; goedkoper en beter. Bij 63V zit je wel aan FC vast geloof ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Scheelt niet zoveel, de FC vind ik voor €0.69/stuk, de FM voor €0.75/stuk en de FR voor €0.83/stuk.

Maar, de FM is wel 12,5mm diameter, dat gaat heeeeeel krap worden (zie eerste foto van openingspost, de originele zijn 10mm). Dan speel ik het liever op veilig met een 10mm diameter, dan moet ik ze niet hoger of schuin plaatsen. Kan ik dan ook voor de HM-reeks, die ook 10mm is, gaan?(wel 85° i.p.v. 105° maar dat zal geen probleem zijn vermoed ik, €0.77/stuk)

RAAF12

Golden Member

Ik zou geen 85 graden in een schakelvoeding zetten. Gewoon 105° lo ESR anders kan je over een paar weken weer elco's wisselen. Als je geen verzendkosten wilt als particuliere koper zou je kunnen kijken of er in de buurt een winkel zit die wel heeft wat je wilt hebben, https://www.circuitsonline.net/shops

edit: vijf stuks: of zitten die elco's in serie met de 5 luidsprekers? Dan zou 85 graden wel kunnen. Maar als ze bol stonden toch niet zulke beste exemplaren...

De elco's zitten idd op het mainboard, niet in de voeding. In serie met de 5 kanalen (luidsprekers dus) ;)

En ik heb 2 shops bezocht (straal van ~15km) die ze niet konden/wouden bestellen en nog 5 andere (straal ~50km, maar waar ik sporadisch wel in de buurt passeer) gebeld/gemailed. Nergens op stock. Dan maar bij Conrad besteld, alles verder dan 35km (enkel) is toch meer naft dan wat de verzendkosten zijn.

Volgende keer zou ik kijken bij een winkel als www.okaphone.com die hebben vrijwel alles op voorraad en na een belletje of mailtje zijn ze ook niet te beroerd om iets te bestellen. Daarbij kunnen dit soort dingen bij hun gewoon in een bubbeltjes enveloppe en hoef je dus niet perse thuis te zijn waar Conrad meestal alles in onmogelijk grote dozen verpakt al gaat het maar om een paar transistoren.

Belg hier, de verzending naar België bij okaphone is standaard €15...

bjokal

Golden Member

Op 3 juli 2019 17:52:55 schreef the_fox:
De elco's zitten idd op het mainboard, niet in de voeding. In serie met de 5 kanalen (luidsprekers dus) ;)

Die elco's staan NIET in serie met de luidsprekers.

Die elco's staan over de voeding van de eindtrappen, ieder kanaal heeft zijn eigen elco.

Panasonic FC elco's in die waarde zijn er wel in 10mm, de code is dan EEUFC1H471L. Deze zijn 30mm hoog.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Bedankt voor de verduidelijking Bjokal. De FC-serie heb je idd in 10mm, heb gisterennamiddag exact dat model (EEUFC1H471L) besteld sinds 30mm hoogte geen probleem zal zijn (heatsink ernaast komt hoger). De FM en FR reeks (die maartenbakker aanraadde) zijn 12.5mm, dat zou moeilijker geweest zijn (tenzij ik ze hoger/schuin zou monteren).

"Bij het opstarten (cold boot of uit standby) zit er ook nog een soort high-pitch gefluit tussen dat steeds stiller wordt maar niet weg gaat."

Zou wel toevallig zijn als alle 5 elco's in de uitgang ruis gingen produceren.

Ik denk meer aan oscilleren, je hoort een fluittoon, en na een tijdje minder.
Zit in een trap die voor alle kanalen werkt, eerste verdachte is voeding en filter dat niet genoeg signalen ontkoppelt.

[Bericht gewijzigd door pararuud op donderdag 4 juli 2019 18:34:42 (24%)

pararuud heeft gelijk, de elco's zijn vervangen en de ruis/het oscillerend geluid is nog steeds aanwezig.

Kon geen kwaad om ze te vervangen (als ik hem terug in orde krijg :X ) maar de vraag uit de originele post blijft dus: iemand enig idee aan wat het wel kan liggen.
Zoals in een ander topic al gezegd is mijn electro-kennis basis maar niet onbestaand. Ik vind ook niet direct een schema van de prints of service manual van het apparaat...

Power supply bord is een LCP-109790, als er iemand daar iets mee is.

Opstoken met Fohn bied geen enkel resultaat??

Die truk kende ik nog niet! Gelukkig heb ik als vrijgezelle man een haardroger in huis ;)
Opstoken (enkel power supply) doet het inderdaad verwijnen. Ik zal mij vanavond/morgen eens bezighouden met stukken af te dekken en in regio's op te stoken om zo een beter idee te hebben waar het probleem zich bevindt. Ik heb geen koudespray/perslucht spuitbus meer; dus het afkoelen zal gewoon wachten zijn...

Maar toch nog paar vraagjes erbij: Moet ik daaruit concluderen dat er ergens een slecht contact/rotte soldering is die terug goed contact maakt omdat die uitzet bij warmte? Of doet de warmte nog iets met elco's/andere componenten dat ik niet weet?

maartenbakker

Golden Member

Slechte elco's op de voeding. Ongezien alles vervangen is in principe nog redelijk verantwoord.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met de haardroger het kunnen beperken tot dit stuk van de voeding:

Detail zicht:

De donkerbruin geworden lijm (verbrand?) op de spoel was mij met het blote oog eigenlijk niet zo zeer opgevallen, ik heb het pas duidelijk gezien door een foto met flits.

L908, de spoel, is een COMMON COIL75uH10%1KHz/0.25VD1
C970 & C971, de 2 elco's, zijn natuurlijk weer 2 470µF 50V dewelke ik nergens in de buurt vind |:(

Van spoelen ken ik bitter weinig, kan die het probleem zijn of zullen het toch de 2 (of 1 v/d 2) elco's zijn, vermoeden jullie?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou de lijm weghalen en de elco's verhangen.

edit: Met deze 2 zal het mogelijk wel opgelost zijn (eerst even proberen kan geen kwaad), maar de rest komt er geheid ook aan. Ik zou het advies van maxtv volgen om mijn vorige advies te volgen :P

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 juli 2019 12:58:59 (68%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gezien dat u twijfeld over welke elco,s slecht zijn,zou ik maartenbakker volgen en alle elco,s aan die kant van de voeding vervangen voor het geen wat dat kost

Ik heb de 2 elco's uit de detailfoto eens geswapped met 2 nieuwe (die ik al op het main board vervangen had), nog steeds hetzelfde probleem op alle kanalen.

Is er nog iets dat ik op een zondag kan testen (met enkel een multimeter)? De andere elco's vervang ik in de loop van de week wanneer ik er nieuwe kan halen ;)

maartenbakker

Golden Member

Merkwaardig. Zo'n spoel is niet warmtegevoelig en ik dacht eigenlijk die lijm ook niet. Blijft over de vermogenshalfgeleider die ernaast zit, warme lucht die lekt en een andere elco opwarmt, of toch een slechte soldering.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is breuk van een baan in de print een mogelijkheid? Ik denk gewoon even mee wat het kan zijn doordat warmte er impact op heeft :)

Ik heb het nu ook even getest met hem warmstoken met de haardroger en laten aanstaan terwijl hij afkoelde. Na een tijdje (~3min eens hij dus afgekoeld is) komt de ruis ook terug terwijl hij aanstaat.

Ik heb ook nog paar extra stukken afgedekt, het rode stuk is het enige waar het probleem weg is bij opstoken. Ik heb nogmaals het groene stuk ook apart warm gemaakt en hiermee was er geen verandering:

Op gevoel kan ik zeggen dat ik het telkens goed afgedekt heb, want de componenten buiten de open zones waren niet warm.

Ik heb ook de aansluiting van de vermogenshalfgeleider (TRIAC dus? of een gewone thyristor?) hersoldeerd toen ik de elco's vervangen heb daarstraks, dit heeft geen verschil gemaakt.