ESD-diodes op audio in en uitgang, nodig? Zo ja, waar?

Hoi iedereen,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een digitaal audio apparaat met 1x stereo audio in en 1 x stereo audio uit met 1/4" jackpluggen. Het gebruikt de CS4272 audio codec.
Hieronder staat het analoge gedeelte van het schema, de draden aan de linkerkant verbinden direct met de codec.

In de datasheet van de CS4272 staat niets vermeld over externe ESD-beveiliging en ook op het schema van het eval board van die chip kan ik niets vinden.
De opamps hebben een maximum ESD van 3kV in de maximum ratings staan, maar ik vraag me af hoe fijn de DC-blocking caps het gaan vinden als ze via het andere einde van een ingeplugde kabel een puls van 8kV te verduren krijgen.
Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat de filter-netwerken bij de aansluitingen ook eea. afvloeien.

Denken jullie dat het nodig is om ESD diodes te plaatsen? Zo ja, waar?
Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de TPD2E007.

Ha Timistof,

Als je denkt dat ESD een probleem kan opleveren (portable opstelling) dan is zo'n beveiliging prima.
De eigenschappen zijn voor audio goed resonantie is ver boven het werkgebied en de aanspreek spanning 14V is voor de in en uitgang ook goed.
Ik ben zelf met twee meetversterkers bezig DC....0.001 Hz en AC 0.0012 Hz....400 kHz en ik zoek ook een goede manier om te beveiligen zelf kijk ik in de richting van een fet als diode geschakeld.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Beveiligen kan maar is niet zo eenvoudig.
Stap 1 is de voeding beveiligen en ontkoppelen.
Stap 2 is de ingang beveiligen.
Stap 3 is de uitgang beveiligen.

Dit is afhankelijk van de signaal niveaus, de uitgangsimpedantie, de ingangsimpedantie, de toegestane vervorming en het frequentiebereik.

Zelf gebruik ik voor de voeding ESD diodes. Voor de ingang een Fet of een, of meerdere, snelle diode(s). Voor de uitgang diodes.

Dat klinkt interessant zo'n fet-schakeling, ik kan het alleen niet zo 123 vinden hoe dat dan zou werken / geschakeld moet zijn.
Die TPD2E007 waar ik het over had heeft een capaciteit van 15pf, dus hopelijk zal dit niet al te veel invloed heben op de frequentiekarakteristiek.
Voor de volledigheid: het bereik is 0.001 Hz tot ruwweg 22 kHz met aplitudes van max 5Vpp.

Ik ga het gewoon proberen, ik kan ze er altijd afsolderen om te kijken hoeveel invloed het heeft.

Dank!

Ha Timistof,

Jou voorstel is prima en heeft verder geen of nauwelijks invloed.
Als je met FET's wilt proberen hier een impressie

De component waarde zijn alleen als idee.
Er zijn meer mogelijkheden Infineon heeft ook diverse diodes (TVS)

Infineon-ESD205-B1 series-DS-v01_04-EN.pdf

In jou ontwerp betreft het een AC gekoppelde versterker en laagΩ .

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk. Dat geeft de burger moed :) Volgens mij valt het muntje: het voordeel van de FET oplossing dat het een lagere capaciteit heeft? Vandaar ook voor jouw meetversterkers erg belangrijk...

Bedankt en succes ook met jouw project!

Tim