hulp gezocht met e-scooter probleem

Hoi,

Even voorstellen Elmo en vrij nieuw in de electro techniek beetje hobby matig bezig.
Nu heeft mijn dochter een e-scooter gekocht via markplaats maar hij gaat steeds minder hard.
Specificaties:
24v motor 120w.
2 accu's van 12 volt geschakeld.
Wat is het probleem:

Als ik meet op de accu's krijg ik netjes 24 volt.
De signaal kabel van de gashandel geeft waardes tussen de 0v en 4.3v.

Als ik de handel helemaal opendraai geeft hij bij de speedcontroller, op de kabels naar de motor maar 5,6 volt.

Draai ik de gashandel iets terug dan loopt voltage op tot max 10v.

Mijn verwachting is dat ik max 24 volt als output krijg als ik de handel helemaal opendraai.

Aanname van mij is dat de speedcontroller niet goed is.
Wat denken jullie?

Mijn verwachting is dat als hij 4volt via de signaal kabel krijgt dat hij dan 24 volt output moet geven, daalt het voltage op de signaal kabel dan daalt de output voltage ook.

Is dit correct?

Hoop op reactie, dochter is nu teleurgesteld

Heb je de accu's ook belast gemeten?

pa3gws

Golden Member

Wat voor type accu's zitten er in?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Je bedoelt gas open en dan de accu meten?
Als ik dat doe dan zakt de accu terug naar 22v als ik hem helemaal opendraai.

zorg ik dat hij 10v pakt dan zakt hij naar 20v.

er zitten 2 12v 4.5Ah lead acid accu's in

pa3gws

Golden Member

Als die lood accu's een paar keer helemaal leeg zijn geweest is de kans groot dat ze stuk zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 3 juli 2019 18:36:30 schreef pa3gws:
Als die lood accu's een paar keer helemaal leeg zijn geweest is de kans groot dat ze stuk zijn.

hoe kan ik dat testen?

meter op de accu aansluiten, en dan gaan rijden ermee, die last heb je nodig om te testen, onbelast lopen zegt niks. 2x deze test doen, dan weet je welke accu slecht is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Scooter op de standaard zetten, gas gegeven en een beetje bij remmen En dan de accu spanning meten met een multimeter. Waarde hier plaatsen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 juli 2019 18:43:00 schreef Lambiek:
Scooter op de standaard zetten, gas gegeven en een beetje bij remmen En dan de accu spanning meten met een multimeter. Waarde hier plaatsen.

tussen 20 en 22 volt bij continue belasting, ik kan het wiel zelfs met de hand tegenhouden. Dit kost geen moeite.
20 volt als ik half gas geef
en 22 volt bij volgas.

De eerste accu zakt weg naar 10.3 volt
de 2e accu zakt weg naar 11.7 volt.

Je hebt kans dat de controller het vermogen terug regelt als de accuspanning laag wordt om schade aan de accu te voorkomen.

Lambiek

Special Member

Dan zijn waarschijnlijk je accu's slecht. Heb je toevallig niet een paar 12V accu's die je er even bij kan zetten om te testen?, dan weet je het zeker of je accu's het zijn of je regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

een paar gereedschap accu's werkt ook wel, 4,5Ah is toch al niet veel, halen maar een paar jaar, zeker als ze lang stil hebben gestaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je hem met de hand kunt tegenhouden als de accu's net zijn geladen dan zijn ze overleden of de aansluitingen in de accu/motor stroomkring zijn vervuild.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

thanks voor de reacties :-), ik heb nieuwe accu's besteld. zal het resultaat laten weten.
Dus mijn aanname was niet correct, de electronica lijkt wel goed te zijn.

[Bericht gewijzigd door Elmosone op donderdag 4 juli 2019 06:59:17 (29%)

Dat is de "huidige gok". Er zijn hints die daarop wijzen, maar er kan toch nog wat onverwachts aan de hand zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

1 accu die naar 10,3V zakt, dat zegt mij genoeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iedereen super bedankt.

Nieuwe accu's waren de oplossing, dochter rijdt met veel plezier weer rond.

:)

Nog even getest en onder load zakt hij tot 23volt, en bij volgas onbelast netjes 24.5volt.

[Bericht gewijzigd door Elmosone op maandag 8 juli 2019 18:46:39 (30%)

Lambiek

Special Member

Leuk dat je nog even iets laat weten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 juli 2019 18:55:55 schreef Lambiek:
Leuk dat je nog even iets laat weten. :)

tuurlijk, je moet toch laten weten of het opgelost is, misschien dat iemand anders er dan ook nog wat aan heeft.

Vind het zelf redelijk irritant als mensen om advies vragen en dan niks meer laten horen wat de oplossing was.

Lambiek

Special Member

Op 8 juli 2019 19:20:05 schreef Elmosone:
Vind het zelf redelijk irritant als mensen om advies vragen en dan niks meer laten horen wat de oplossing was.

Dat is ook zo, maar het gebeurd toch regelmatig dat je niets hoort.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Zitten er weer loodaccu's in?
Zo ja dan zou je eigenlijk een beveiliging moeten hebben/maken die ervoor zorgt dat ze niet te diep worden ontladen.
Dat scheelt aanzienlijk in de levensduur van de accu's

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 8 juli 2019 19:38:51 schreef pa3gws:
Zitten er weer loodaccu's in?
Zo ja dan zou je eigenlijk een beveiliging moeten hebben/maken die ervoor zorgt dat ze niet te diep worden ontladen.
Dat scheelt aanzienlijk in de levensduur van de accu's

Ja weer loodaccu's maar hoe maak je zo'n beveiliging vind het interessant namelijk.

Lambiek

Special Member

Op 9 juli 2019 07:06:37 schreef Elmosone:
Ja weer loodaccu's maar hoe maak je zo'n beveiliging vind het interessant namelijk.

Dat kun je met een paar opamp's doen, je gaat dan je accu spanning vergelijken met een vaste waarde. Als je accu spanning dan onder die waarde komt kun je bijv. een alarmpje laten gaan, of nog beter is ingrijpen op je regelaar zodat je bijv. nog maar op 1/3 van de snelheid kan rijden om thuis te komen. Of je regelaar helemaal uitschakelen, maar dat ingrijpen op je regelaar wordt denk een dingetje voor je. Je kunt ook een schakeling maken met een X-aantal ledjes zodat je de accu in de gaten kunt houden, maar zit er al niet zoiets op?

Een loodaccu mag niet te ver ontladen worden. Bij een 12V accu mag de spanning niet lager worden dan 10,5V bij belasting of 11,8V zonder belasting.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Eigenlijk is dat niet nodig, de scooter lijkt zelf al vermogen terug te nemen als de accu's ver aan het eide zijn.

Onder de 22V stopt het ding er mee, wat op zich een erg veilige waarde is.

Op 8 juli 2019 19:20:05 schreef Elmosone:
Vind het zelf redelijk irritant als mensen om advies vragen en dan niks meer laten horen wat de oplossing was.

Gisteren een klant: Ik heb je product gekocht, maar ik krijg het met geen mogelijkheid aan de praat. Dus ik mail terug, controleer dit, controleer dat...

krijg ik als antwoord: "Het werkt! Bedankt". Dat nog wel, maar dus geen hint van wat nu het probleem was. Dus ik kan nu geen indruk vormen over wat dit soort mensen nu vergeten of fout doen.....

@lambiek hieronder: Nu ondertussen > 24h geen antwoord.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/