ader hulzen

Op 2 juli 2019 11:54:51 schreef herbert116:
Bij een gering aantal en geen tang beschikbaar hebbende, is de soldeerbout een alternatief voor hulsjes. En op deze manier kun je bij gebrek aan wat beters, ook nog een gesloten 'oogje' maken.
Overigens, een goede tang kenmerkt zich o.a. door gelijktijdig, van vier zijden te knijpen. Als er dan na voltooiing nog a.h.w. een heel klein 'pluimpje' aan het uiteinde uitsteekt, weet je zeker dat het hulsje er niet meer gemakkelijk vanaf gaat.

Solderen is helemaal uit den boze. Het soldeer kruipt weg en dan heb je een slechte verbinding. Door opwarming wordt het dan nog erger.

https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang.html

Gebruik dan zoiets. Nooit te hoeven kijken in welk gat je hem steekt.

Hier op het werk ook kasten gehad van een paneelbouwbedrijf waar je ook de draden uit de adereindhuls trekt.

Op 2 juli 2019 12:10:53 schreef Antoine:
[...]

Dat is dus beslist niet de manier... Als je wilt dat iets los komt te zitten gedurende de tijd dan moet je dat doen.

Dit is een ervaring die ik nog niet ben tegengekomen, maar dat op zich sluit niets uit. Hoe zou je dat "los komen zitten" dan verklaren?

Thevel

Golden Member

Het tin is vrij zacht en wordt na verloop van tijd "ingedrukt"
Hierdoor gaat de verbinding los zitten.

Op 2 juli 2019 12:14:15 schreef buzzy:
[...]Solderen is helemaal uit den boze. Het soldeer kruipt weg en dan heb je een slechte verbinding. Door opwarming wordt het dan nog erger.

Ik bestrijd je gelijk niet maar begrijp de uitleg niet helemaal. Waarom zou gestold soldeersel wegkruipen? En wegkruipen waarvan en waar naar toe? En geldt dat voor meerdere soorten klem- en schroefverbindingen?

vergeten

Golden Member

Op 2 juli 2019 12:45:15 schreef Thevel:
Het tin is vrij zacht en wordt na verloop van tijd "ingedrukt"
Hierdoor gaat de verbinding los zitten.

Het is natuurlijk wel "gewapend" tin met koperdraadjes er in.

In de praktijk valt dat ingedrukt raken best wel mee.
Ik heb 32 jaar geleden eens een snoer zo gemonteerd in een stekkerdoos, onlangs open gehad en het zit nog als een huis.
Daar zit de (platte)schroefpunt direct op de vertinde 1,5mm2 soepele draad zonder plaatje er tussen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 1 juli 2019 17:18:56 schreef Lambiek:
Ja, precies. Ken jij die tangen ook GJ waar je drie of vier van die puntjes mee in een adereindhuls zet? Wat een waardeloze troep is dat.

Ach... een goede tang is het beste. Maar wat is een goede tang, zelfs daarover verschillen de meningen.

Er zijn zelfs lieden die zonder tang een adereindhulsje plaatsen en het schroefje voldoende vinden als aandrukpunt bij het bevestigen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

In de praktijk zal het idd wel meevallen.
Toch heb ik wel meegemaakt dat vertinde draden in een kroonsteentje na jaren los zaten.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 juli 2019 12:58:54 schreef vergeten:
[...]Ach... een goede tang is het beste. Maar wat is een goede tang, zelfs daarover verschillen de meningen.

Er zijn zelfs lieden die zonder tang een adereindhulsje plaatsen en het schroefje voldoende vinden als aandrukpunt bij het bevestigen.

Dat zal prima werken als je slappe hulsjes gebruikt, maar als je per ongeluk een keer kwaliteitsmateriaal aanschaft?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Op 2 juli 2019 12:49:21 schreef herbert116:
[...]
Ik bestrijd je gelijk niet maar begrijp de uitleg niet helemaal. Waarom zou gestold soldeersel wegkruipen? En wegkruipen waarvan en waar naar toe? En geldt dat voor meerdere soorten klem- en schroefverbindingen?

Het "soldeersel", een lood/tin legering, is zo zacht dat het onder de druk van de strak aangedraaide schroef langzaam vervormt (de technische term is "kruipen"). Het vervormt dus waar druk wordt uitgeoefend door de schroef/klem, in een richting waar geen druk is. Als het warm wordt zet het uit, de druk neemt toe en de legering vervormt verder. Als de verbinding weer afkoelt, krimpt deze weer. Als deze cyclus vaak genoeg herhaald wordt, kan de legering zo ver vervormen dat de schroef geen druk meer uitoefent en er een grote overgangsweerstand ontstaat. Als er dan veel vermogen door de verbinding gaat wordt deze warm door de overgangsweerstand en kan dit oververhit raken.

fred101

Golden Member

Gesoldeerd draad schijnt te verharden en dan door beweging net boven de tin te breken. Tenminste, dat heb ik automotive diverse malen gehoord, geen idee of het klopt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 2 juli 2019 13:41:44 schreef Henk H.:
[...]

Het "soldeersel", een lood/tin legering, is zo zacht dat het onder de druk van de strak aangedraaide schroef langzaam vervormt (de technische term is "kruipen").

De wetenschappelijke term is "vervloeien".

Het vervormt dus waar druk wordt uitgeoefend door de schroef/klem, in een richting waar geen druk is. Als het warm wordt zet het uit, de druk neemt toe en de legering vervormt verder. Als de verbinding weer afkoelt, krimpt deze weer. Als deze cyclus vaak genoeg herhaald wordt, kan de legering zo ver vervormen dat de schroef geen druk meer uitoefent en er een grote overgangsweerstand ontstaat.

Hoe dan ook, het gaat los zitten.

Ik heb ooit een kabelhaspel geërfd van mijn vader. Niet zo'n nieuw palstic prul, maar een ouderwets stevig ding met deugdelijke rubber kabel. Ik heb er een keer het buitenstopcontact mee uitgefikt door hem te gebruiken icm de hogedrukspuit. Eén pen van de stekker was zo heeft geworden dat het WCD ook te heet werd.

Oorzaak: inderdaad een vertinde draad in de stekker die los was komen te zitten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Lambiek

Special Member

Op 2 juli 2019 11:54:51 schreef herbert116:
Bij een gering aantal en geen tang beschikbaar hebbende, is de soldeerbout een alternatief voor hulsjes.

Ja dat is slim, not.
Als je dat gaat doen komen ze zeker los en niet alleen dat, het soldeer trekt in de bedrading tijdens het solderen en bij een paar keer bewegen breekt het af.

Op 2 juli 2019 12:58:54 schreef vergeten:
Er zijn zelfs lieden die zonder tang een adereindhulsje plaatsen en het schroefje voldoende vinden als aandrukpunt bij het bevestigen.

Kan best, maar die weten helemaal niet waar ze mee bezig zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 juli 2019 12:56:14 schreef vergeten:
[...]
Het is natuurlijk wel "gewapend" tin met koperdraadjes er in.

In de praktijk valt dat ingedrukt raken best wel mee.
Ik heb 32 jaar geleden eens een snoer zo gemonteerd in een stekkerdoos, onlangs open gehad en het zit nog als een huis.
Daar zit de (platte)schroefpunt direct op de vertinde 1,5mm2 soepele draad zonder plaatje er tussen.

Das vreemd, want gesoldeerde soepele draad die ingeklemd wordt zit na enige dagen alweer los. Het kruipverschijnsel van lood voldoende bestudeerd, lang geleden. En het zelf fout gedaan voor bananensnoer, omdat dat zo op school werd aangeleerd...
Maar, met loodvrij soldeer bekom je wel een kruipvrije soldering.
Die komt dus niet meer los. (maar niet toepassen in een omgeving met trillingen)

Op 2 juli 2019 13:41:44 schreef Henk H.:
[...]

Het "soldeersel", een lood/tin legering, is zo zacht dat het onder de druk van de strak aangedraaide schroef langzaam vervormt (de technische term is "kruipen"). Het vervormt dus waar druk wordt uitgeoefend door de schroef/klem, in een richting waar geen druk is. Als het warm wordt zet het uit, de druk neemt toe en de legering vervormt verder. Als de verbinding weer afkoelt, krimpt deze weer. Als deze cyclus vaak genoeg herhaald wordt, kan de legering zo ver vervormen dat de schroef geen druk meer uitoefent en er een grote overgangsweerstand ontstaat. Als er dan veel vermogen door de verbinding gaat wordt deze warm door de overgangsweerstand en kan dit oververhit raken.

Kijk, dat is nog eens uitleg!
Was niet op de hoogte van de technische term "kruipen" voor vervormen. Tin 'kruipt' nl. ook - en misschien wel vooral - wanneer het wordt aangebracht, dus in vloeibare toestand en driftig op zoek is naar lekker schoon koper. Het kruipt dan a.h.w. in alle hoeken en gaten waar het dit koper kan vinden, een vorm van super 'adhesie', om aan het koper te hechten. Vandaar mijn verbazing en vraag.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Een ander nadelig fenomeen is tinpest.
Zoek maar eens op Wiki
Dat kan ook funest zijn de verbinding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

kwam vandaag nog gesoldeerde kabelschoenen tegen op diverse kabels, die verdelers waren een 60 jaar oud.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn eerste soldeerbout kreeg ik ~65 jaar geleden van Sinterklaas. Voor zo ver ik kan zien zijn de soldeerverbindingen die ik in de loop der decennia heb gemaakt nog prima in orde.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Peter_dtn

Golden Member

Wat is een goede tang? Ik zie exemplaren die je niet in hoeft te stellen en dan van 4 of 6 zijden tegelijk krimpen (knipex bv). Maar er zijn ook de conventionele tangen die voor elke diameter een ander “gaatje” hebben (weidmuller bv).

Ik wil graag een goed exemplaar kopen maar wat is de beste keuze?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 3 juli 2019 17:32:02 schreef testman:
kwam vandaag nog gesoldeerde kabelschoenen tegen op diverse kabels, die verdelers waren een 60 jaar oud.

Gesoldeerde kabelschoenen (dikkere maten) is niet meer toegestaan volgens de thans geldende normen.
De kloe is te voorkomen dat er mechanische krachten op de verbinding komt te staan, en temperatuurswisselingen zoveel mogelijk voorkomen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 3 juli 2019 19:47:49 schreef Peter_dtn: Ik wil graag een goed exemplaar kopen maar wat is de beste keuze?

Ik doe het al minstens 25 jaar met de PZ4 van o.a. Weidmüller. Prima tang, met één "gat".

Op 3 juli 2019 16:22:31 schreef herbert116:
Was niet op de hoogte van de technische term "kruipen" voor vervormen. Tin 'kruipt' nl. ook - en misschien wel vooral - wanneer het wordt aangebracht, dus in vloeibare toestand

Dat is geen kruipen; de term "kruipen" betekend langzaam vervormen onder invloed van mechanische spanning.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruip

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Op 2 juli 2019 13:00:36 schreef Thevel:
In de praktijk zal het idd wel meevallen.
Toch heb ik wel meegemaakt dat vertinde draden in een kroonsteentje na jaren los zaten.

Als er geen mechanische kracht op komt gaat het meestal wel goed, maar ik heb eens een goedkope "helpende hand" geprobeerd degelijker te maken door de achterkant van de bekjes te vullen met soldeertin (60/40), en dat werkt zichzelf vrij snel weer los. Daar gaat geen stroom door, maar op basis van deze ervaring zou ik niet vertrouwen op soldeerverbindingen in schoefterminals.

Op 2 juli 2019 12:30:42 schreef Corné 12:
https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang.html

Gebruik dan zoiets. Nooit te hoeven kijken in welk gat je hem steekt.

Hier op het werk ook kasten gehad van een paneelbouwbedrijf waar je ook de draden uit de adereindhuls trekt.

Is dit een goede tang of is dit gewoon een Chinees die op een Nederlandse site wordt verkocht? Als het een bruikbare tang is valt de prijs redelijk mee, maar het merk is OEM... :/

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 3 juli 2019 21:51:45 (30%)

pietplof

Golden Member

Het verschijnsel dat tin onder druk gaat vervloeien noemde ik in de door mij gegeven cursus altijd ,,cold flow". En dan te bedenken dat ik een pesthekel heb aan overbodig gebruik van het engels.

Verder gebruik ik altijd adereindhulsjes ( heb daartoe een forse voorraad van verschillende ,,maten").
Als krimptang heb ik een akelig kostbaar exemplaar van Wiha.

Het zal duidelijk zijn dat ik geen gesoldeerde draden ga klemmen,

festina lente

Ik heb in het verleden wat Klauke tangen gehad die ik gebruikte, en die drukten zo'n V vorm in de huls, waarbij ik aannam dat dat het hulsje net genoeg vast hield dat het niet viell tijdena montage en dat bij montage er door de druk de uiteindelijke vorm ontstond.
tegenwoordig ook van die zelf stellende tangen tot 10mm2, en voor de grote maten een tang met voor elke maat een bak die er een trapezium in vorm in drukt.

Zijn die Klauke tangen nu ook uit de categorie "goedkope troep"

Solderen werd ons op de MTS ook afgeleerd. met de uitleg dat t wegvloeid en de druk minder word.

zit sinds 2009 in de PV.