12 volt ac voor voorversterker

RAAF12

Golden Member

Op 2 juli 2019 19:26:33 schreef Ernst D:
Ok dankjewel. Die ga ik bestellen.
Plugjes en doosjes lukt verder wel... ;)

Voordeel van wisselspanning is dat je het plugje niet verkeerd kan aansluiten :-)

Hugo Welther

Moderator

Ik heb dit dingetje ook werkt leuk. Trafo moet minimaal een 12V-1A type zijn.
Deze https://www.allekabels.nl/transformator/7371/1075520/transformator.htm… voldoen prima. Heb je nog wat headroom.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

Even zo'n setje opgezocht bij Alie

Wel weer een leuke NL vertaling bij de Klantenrecensies:

de output naar de actieve rundvlees luidsprekers... In was bang te schieten zijn dure apparatuur))).

Rundvlees? :)

@Hugo Welther
Dus de trafo die ik nu heb besteld voldoet niet?

Thevel

Golden Member

De gloeidraden van de 2 buisjes staan in serie, de set zal waarschijnlijk niet meer dan 0,2A trekken, een 0,5A trafo zal dus moeten kunnen.
En wat Hugo al zegt, je kunt beter wat headroom hebben.
Persoonlijk zal ik ook een wat zwaardere trafo kiezen.

ik heb hem nu op 12v gelijkstroom lopen. Klinkt aardig. Alleen niet veel geluid en als ik het volume meer dan 50% opendraai gaat hij vervormen.

Thevel

Golden Member

Op de print zit een gelijkrichter, na gelijkrichting wordt de 12V spanning hoger (ongeveer 15V)

zoiets dacht ik al ja. iig komt morgen de trafo binnen. kijken hoe het dan klinkt als ik hem heb aangesloten

Thevel

Golden Member

Da's lekker vlug :)
Graag even laten weten hoe het afloopt.

RAAF12

Golden Member

Op 2 juli 2019 22:54:36 schreef Ernst D:
ik heb hem nu op 12v gelijkstroom lopen. Klinkt aardig. Alleen niet veel geluid en als ik het volume meer dan 50% opendraai gaat hij vervormen.

Ahh, dat wordt idd ook genoemd door een andere Ali klant die dat setje heeft gekocht. Blijkbaar is die vervorming onafhankelijk van de voedingspanning. Die moet 12V AC zijn, 0.5A is voldoende. Kan je makkelijk uitrekenen. Die buisjes zijn met 10mA anodestroom tevreden, de gloeidraden zijn de grootste verbruikers. De blauwe ledjes zullen ook max. 20 mA zijn. Ik ben benieuwd wat de bevindingen zijn na aansluiten van de trafo!
@Thevel hieronder
had ik even gemist

Thevel

Golden Member

De gloeistroom is 175mA, met de anodestromen erbij kom je op ongeveer 200mA zoals ik al eerder schreef.

Ok ik heb de boel nu aangesloten en hij doet het. Mooi warm buizengeluid. Ik kan hem nu ook op 100% volume draaien zonder dat hij gaat vervormen. Klein beetje meer ruis dan moderne audio, maar dat is juist de charme.
Ik begrijp alleen niet waarom dat ding dan een ingebouwde gelijkrichter moet hebben en wisselstroom moet krijgen, terwijl praktisch alle adapters die te koop zijn gelijkstroom geven.
Kun je met wisselstroom meer vermogen genereren en is dat voor apparaten die op 12 volt lopen ook relevant dan?

Ik begrijp alleen niet waarom dat ding dan een ingebouwde gelijkrichter moet hebben en wisselstroom moet krijgen, terwijl praktisch alle adapters die te koop zijn gelijkstroom geven.

De gloeidraden (Elk 6,3) volt zullen op wisselspanning werken. Dat was vroeger met buizen appartuur heel gebruikelijk.

Net als dat er vroeger steker adapters waren die wisselspanning gaven. En steker adapters zijn geen netvoedingen maar een voor fabrikanten zeer goedkope manier om hun apparatuur te voorzien van de juiste voedingspanning. Ander land met andere netspanning, andere adapter.

Adapters staan er ook om bekend dat ze vaak een veroorzaker zijn van huisbrandjes. Ze zitten net als een steker permanent in het stopcontact en staan dus altijd aan. Ze zijn meestal erg goedkoop geproduceerd en met name vroeger veel te groot en te zwaar om in een stopcontact te hangen. Gevolgen zijn snelle veroudering (door de warmte) van het plastic, slechte isolatie, beroerde of geen ventilatie, grote kans op overbelasting enz.

Wil je iets goeds dan neem je inderdaad een gewone ouderwetse transformator en die bouw je dan netjes in een kast voorzien van een zekeringetje en een knappe netsteker.

Adapters moet je eigenlijk niet aan beginnen. Dat was vroeger waardeloze troep en dat is het nu nog.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 3 juli 2019 16:17:35 (38%)

RAAF12

Golden Member

komt morgen de trafo binnen

Mooi dat het nu goed werkt. Blijkbaar had die andere Ali klant in zijn review hetzelfde als jij, geen goede trafo én ook vervorming op de 50% stand van de volumeregelaar. De roosterruimte van de buizen is maar klein bij die hele lage anodespanning. Beetje uitsturen én er is (was) vervorming.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 juli 2019 15:22:00 schreef Ernst D:
Ok ik heb de boel nu aangesloten en hij doet het. Mooi warm buizengeluid. Ik kan hem nu ook op 100% volume draaien zonder dat hij gaat vervormen. Klein beetje meer ruis dan moderne audio, maar dat is juist de charme.
Ik begrijp alleen niet waarom dat ding dan een ingebouwde gelijkrichter moet hebben en wisselstroom moet krijgen, terwijl praktisch alle adapters die te koop zijn gelijkstroom geven.
Kun je met wisselstroom meer vermogen genereren en is dat voor apparaten die op 12 volt lopen ook relevant dan?

De gloeidraden hebben 12V nodig. De anodes willen graag een hogere spanning. Bij normale gelijkrichting van een 12V wisselspanning, komt er ruim 15V op de anodes. Dat is toch alweer een paar procent meer. Bij spanningsverdubbeling komt er 30V op de anodes. Simpele spanningsverdubbeling werkt alleen als je er wisselspanning instopt.

Als tip voor mensen die nog een 12V AC stekervoeding zoeken: bij ADSL-modems en routers zaten ze vroeger vaak ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Ik vermoed stiekem dat het nog wat verder gaat, met 12V AC kun je ook erg makkelijk aan spanningsverdubbeling doen.

Hugo Welther

Moderator

Dit is het schema. De buis zelf draait op 56V. De GND zweeft.

Ik heb hem ook nog met 2x LM1875 er achter. Klinkt leuk. Die draait op 2x 15V AC.

[edit]De 6J1 wordt wat beter ingesteld als de kathode weerstand tot 560 ohm wordt vergroot.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 3 juli 2019 20:20:06 (23%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Semtexx

Golden Member

Dank voor het schema Hugo
!
Ik heb er zelf ook 1. Komt best een aardig geluid uit. Niet helemaal 100% bromvrij, maar misschien valt daar nog wat aan te doen.

maartenbakker

Golden Member

Verviervoudiging zelfs, dan is het logisch dat hij op DC niks doet. Of eigenlijk een wonder dat hij nog iets doet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 4 juli 2019 10:52:24 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 2 juli 2019 22:36:05 schreef Thevel:
Rundvlees? :)

Beefy. Als in "flink, fors, stevig". Flinke luidsprekers.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Beefy. Als in "flink, fors, stevig".

De gemiddelde Amerikaan dus... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com