27mc mobiele bakkie problemen met zenden

Goedenavond,

In mijn oldtimer bus heb ik een Midland 210DS mobiel bakkie met Wilson Little Will magneetvoet antenne.

Nu heb ik een probleem. Als ik probeer te zenden dan hoort de ontvangende kant alleen een hoop herrie. Gezien de signaal meter aan de ontvangende kant is het signaal wel sterk. Zodra ik echter een metalen onderdeel van het bakkie vastpak, kom ik super helder binnen.

Ik moest denken aan een massa probleem met de antenne. De bus heeft een aluminium dak, hier heb ik een metalen plaatje ter grootte van de magneetvoet van de antenne op geschroefd (dit maakt dus elektrisch gezien verbinding met het aluminium) om de antenne op te kunnen bevestigen. Ik heb alle kabel verbindingen doorgemeten en deze zijn allemaal goed. Op mijn SWR meter haal ik een SWR van 1.6 tijdens zenden, niet ideaal maar mijn inziens zou dat niet dit probleem moeten veroorzaken.

Ik kom er niet uit. Iemand een idee?
Bij voorbaat dank!

Ha VincentW,

In eerste instantie zit ik toch aan RFI te denken.
Heb je ook naar de microfoon gekeken of hier de afscherming niet los zit ?
Kan je een test doen met een andere microfoon of kan je de radio uit de bus een stukje verderop plaatsen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Bedankt voor je antwoord!

Van afscherming in de microfoon zelf is geen sprake. De kabel is wel afgeschermd, tevens doorgemeten.
Waar ik de microfoon ook houdt, dit maakt geen verschil, binnen/buiten de bus, etc.

Opmerkelijk, als ik zonder aangekoppelde antenne zend, met alleen een meter of twee antenne kabel (per ongeluk gedaan) kom ik luid en duidelijk binnen, zonder storing.

Groet,
Vincent

Ha VincentW,

Ik denk toch aan RFI controller je verbindingen naar massa niet alleen meten maar ook optisch.
Als je gecorrodeerde verbindingen heb werken deze als een halfgeleider.
En waarom heb je dat laatje onder de antenne koper op aluminium :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Dus dit probleem moet aan een slechte massa liggen ergens?
Het plaatje onder de antenne is geen koper maar gewoon metaal/blik, dit omdat de magneetvoet natuurlijk niet blijft zitten op aluminium.

Groet,
Vincent

En waarom heb je dat laatje onder de antenne koper op aluminium :?

Zal wel een stalen plaatje zijn, anders plakt de magneetvoet niet. :?

En zorg inderdaad dat het geen electrisch contact maakt met je alu dak anders rot er een gat in.

Zorg voor een stabiel capacitief contact. En zorg dat de de mantels van de kabel aan beide zijden goed verbonden zijn. Controleer de min aansluiting van je zender. Die moet met een dikke draad goed een aan echt massapunt zitten. De min van de accu bijvoorbeeld. Als deze min draad niet in orde is, gaat de de stroom niet door de min draad naar de min van de accu terug maar via de mantel van de antenne naar het dak en vandaar via het chassi naar de min van de accu. Het kan ook nog via een schroef waar her huis van de zender aan het chassis van de auto is bevestigd. Dit soort van problemen kan het rare verschijnsel dat jij hebt verklaren.

P.S. een staandegolf verhouding van 1 op 1.6 zou beter moeten kunnen. Ik zou de antenne uit elkaar nemen en helemaal schoonmaken of misschien zelfs vervangen.

Jinny

Golden Member

Een op een punt zes is niks mis mee.
Pas bij een op drie kom je echt tegen de gevarenzone. (25% reflectie)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Ik zou die magneetantenne niet meer gebruiken. Maar een vaste antenne maken midden op het dak, aangepast, en een GOED elektrisch kontakt met het grondvlak(dak) maken.
Ten eerste is dan de reflectie minder, en je krijgt ook een betere afstraling.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Jinny:

Ik zeg ook alleen dat het beter kan. Niet dat het helemaal verkeerd is.

Na nog wat experimenteren met o.a. een andere antenne lijkt het probleem inderdaad RFI te zijn. Ik ga een andere antenne aanschaffen en deze op een andere positie op het dak plaatsen.

Bedankt voor de hulp!