27mc antenne met geplop

Jinny

Golden Member

Op 2 juli 2019 22:44:27 schreef grotedikken:

@Jinny, de 2e harmonische van CB valt net in band 1 van de televisie die toen volop in gebruik was, dus die lagdoorlaatfilter zal wel geholpen hebben.

Het smoorde 100 Watt op 6 als ik zei, effectief was het.
Ik heb het filter overigens nog altijd in mijn bezit.
En ik ben in het bezit van mijn licentie, ik weet wat harmonischen zijn.

Maar als die moeite en kost gedaan werd daarvoor, dan ging het vast weer eens niet over enkele Wattjes.

Sommerkamp SSB doosje 12 Watt.
Dat had je uit mijn eerdere verhaal wel kunnen halen.
Zwaardere spullen zijn er op 11 meter nooit gebruikt bij ons.
Je argwaan is een beetje pathetisch.
Een kennis (Jaap, al eerder gememoreerd) zat met een kleine kW op een qubical quad in de middle of nowhere.
En door het vrije wonen (zijn huisbaas woonde op 75 meter of zo, in een nooit gebruikte richting van de antenne, de eerstvolgende op 350 meter) heeft die ook nooit overlast bezorgd.
Overigens hing daar ook een dergelijk filter tussen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Maar doorgaans vergalden zowat alle CBers het tv plezier van hun buren want ik ben nooit 1 tegengekomen die zich aan de wettelijke vermogenbeperking hield met de gekende gevolgen.
En diepgaande technische gesprekken heb ik ook nooit op die band gehoord. Amoureuze avontuurtjes des te meer ;-)

@GD Wel weer behoorlijk negatief hoor. IK had een keurig bakkie nieuw gekocht bij de baco met 40 kanalen en 4 watt. Een skiptech 2000fm Ook had ik keurig netjes een machtiging voor ik meen 25 gulden bij het postkantoor gehaald. Mijn antenne was ook nieuw. Gewoon zo'n lange spriet per post bij ik meen radio Elra ofzo uit Rotterdam gekocht. Er was dus niet in mijn bakkie gespit of veranderd.

Ik heb er ongeveer een jaar mee gespeeld denk ik. Toen woei in een vliegende storm mijn antenne weg, exact op de dag dat ik mijn C en D machtiging haalde.

De CB antenne is nooit meer gerepareerd overigens omdat ik het bakkie een beetje zat was. Een paar keer een leuke verbinding gehad maar ook veel vervelende dingen. Met illegale vossenjachten reed men per ongeluk het kanaal in bijvoorbeeld en men zocht elkaar op om elkaars antennekabels door te te snijden. Door zulk soort van toestanden vond ik het niet leuk meer en ben ik mijn machtigingen gaan halen. Om eenzelfde soort van reden heb ik ook geen faceboek (meer). Ik werd moe van alle onzin en flauwekul waar je gedwongen aandacht aan moet besteden. De radio controle dienst heb ik ook nooit gezien. Waarschijnlijk omdat ik net als vele anderen gewoon braaf was. En GD heeft waarschijnlijk alleen maar aso's gezien omdat die klachten veroorzaakten.

Maar doorgaans vergalden zowat alle CBers het tv plezier van hun buren

Dat "zowat alle" is dus denk ik gewoon niet waar. Ik kende zat mensen die gewoon normale goedgekeurde spullen en netjes een machtiging hadden. En daar had ik ook vaak leuke gesprekken mee. Ook over techniek. En bij die mensen kwam GD uiteraard nooit omdat daar geen reden voor was.

Niet de hele wereld is verrot omdat er een paar rotte appels zijn. Er zijn gelukkig ook nog heel veel gezonde en lekkere appels.

Anoniem

Dar heb je natuurlijk wel een sterk punt. Wie constant geconfronteerd wordt met negatieve zaken gaat op de duur een vooroordeel krijgen. Net zoals verpleegsters in een tehuis voor mishandelde vrouwen vaak mannenhaatsters worden.

Als je met een goedgekeurdezender een 22 kanaals 0.5W FM bakje bedoelt moet ik je gelijk geven. Maar doordat dit toch wel zeer beperkte mogelijkheden had hield haast niemand zich daaraan.

Ik heb massa's tegensprekelijke proeven gedaan en nagenoeg elk 4W AM toestelletje, dat opgesteld stond in een appartementsgebouw of woonwijk met rijtjeshuizen stoorde de tv en stereo van de buren.
In die tijd waren zenders en tv in elkaars nabijheid gewoon niet compatibel.

En het waren lang niet allemaal aso's die met een antenne op een fietswiel zonden vanop de salontafel omdat een antenne op het dak of balkon niet mocht van de syndicus. En natuurlijk een lineair omdat ze nauwelijks door de betonnen muren en vloeren raakten.

Typisch was een nette woonwijk met rijtjeshuizen. Vriendelijke mensen, goede buren. Tot meneer A op een dag een bakkie kocht.
's anderendaags zei buur B, hé wat grappig, ik hoorde gisteren je gesprek op de tv.
Toen het voetbalseizoen begon was het plots heel wat minder grappig.
Na een tijdje begon B zich aan A te ergeren , en A vond B onverdraagzaam.
Meestal eindigde dit in hevige ruzie met wederzijdse pesterijen.

Jinny

Golden Member

Nogmaals, ik herhaal weer eens, dit was lang niet overal zo.
Bij ons in westelijk WestFriesland op het platte land waren er geen kabelprikkers of knippers.
Ook geen mensen die een elastiek om een microfoon bonden.
Door de afstanden tussen de huizen was er ook geen of minimale storing.
We zaten op 11 meter, 180 meter (mijn vader en ik) en op 3 meter (ik).
De enige inspraak die ik ooit heb gehad was lfi op de luidsprekersnoeren van een buur.
Die waren 10 tot 15 meter lang en alleen als de radio uit stond geloof ik.
En alleen als ik aan het tunen was op 180 meter..
Op 11 meter heb ik er geen weet van.
Men wist en maakte geen probleem...

Wie o wie heeft overigens nog ergens een Pony CB78 liggen?
Voor mijn collectie?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Als je met een goedgekeurdezender een 22 kanaals 0.5W FM bakje bedoelt moet ik je gelijk geven. Maar doordat dit toch wel zeer beperkte mogelijkheden had hield haast niemand zich daaraan.

http://radiopics.com/CB%20Radio/UK%20EU%20CEPT%20PR27/2-Mobile/Skiptech/Photos/Skiptech_2000FM.jpg

Dit was het bakkie dat ik toen had. 40 kanalen en 4 watt alleen FM mode. De oude regel van 22 kanalen en 0,5 watt FM is later gewijzigd naar 40 kanalen en 4 watt. Dat stond overigens ook in de machtiging die je op het postkantoor moest kopen. Was het niet de cept keuring ofzo waar je bakkie toen aan moest voldoen? Dat weet ik niet meer. AM is nooit legaal geweest. Pas veel later is ook dat verandert en kwamen er een paar legale AM kanalen bij. Ik denk dat dat kwam omdat in veel ons omringende landen AM mode meer gebruikelijk was. Waarschijnlijk omdat die landen veel groter en op sommige plaatsen veel leger zijn. Door de grotere afstanden in die andere landen is AM mode waarschijnlijk een betere keuze. En als alles in Europa hetzelfde kan is dat eigenlijk wel handig. Waarschijnlijk zijn door de eenwording van Europa die paar AM kanalen er later bij gekomen.

Edit:

CEPT staat voor Conférence européenne des administrations des postes et télécommunications.

Uit wiki:https://nl.wikipedia.org/wiki/CEPT

Inderdaad een pan europees clubje dus. En als je goed kijkt staat het beeldmerk op dat bakkie op de foto.

Op 3 juli 2019 13:22:56 schreef Jinny:

Wie o wie heeft overigens nog ergens een Pony CB78 liggen?
Voor mijn collectie?

Ik heb er nog een liggen maar uit nostalgische overwegingen kan ik hem niet weg doen.

Jinny

Golden Member

Op 3 juli 2019 16:14:15 schreef murphy:
[...]

Ik heb er nog een liggen maar uit nostalgische overwegingen kan ik hem niet weg doen.

Yup, dat is 'm.
Uit diezelfde nostalgische overweging wil ik graag de eerste zijn mocht je 'm ooit toch weg doen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dat is wel een museum stuk, die 23 kanalen AM was in Amerika legaal, later kwamen de 40 kanalen bakjes 5 Watt.
Ik heb zelf een Colt gehad, het type nummer weet ik niet mee ik dacht iets van 555 of zo.
Dat was een bakje met ook een paar knoppen de frontplaat was van geheel chroom, mooi ding wel, zonde dat ik die heb weg gedaan.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Jinny

Golden Member

Het waren nogal dingen, met compleet plastic behuizing...
Mengkristallen op 35 MHz meen ik.
HF technisch zo lek als een mandje.
Maar, nostalgie...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pa3gws

Golden Member

Op 3 juli 2019 22:31:10 schreef Martin V:
Ik heb zelf een Colt gehad, het type nummer weet ik niet mee ik dacht iets van 555 of zo.

Ik denk dat het een 444 was die heb ik ook gehad fijne bak was dat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Op 3 juli 2019 11:40:34 schreef Ex-fietser:
Dat "zowat alle" is dus denk ik gewoon niet waar. Ik kende zat mensen die gewoon normale goedgekeurde spullen en netjes een machtiging hadden. En daar had ik ook vaak leuke gesprekken mee. Ook over techniek. En bij die mensen kwam GD uiteraard nooit omdat daar geen reden voor was.

Niet de hele wereld is verrot omdat er een paar rotte appels zijn. Er zijn gelukkig ook nog heel veel gezonde en lekkere appels.

Ik heb precies de zelfde ervaring, geen ongetogen woord gevallen. :) Was gewoon leuk die tijd.

Maar laten we het hier op houden, soort zoekt soort. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Op 4 juli 2019 08:58:02 schreef Lambiek:
[...]

Maar laten we het hier op houden, soort zoekt soort. :)

Hahahahahahahahahaha.... :D _/-\o_ 8)7

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 3 juli 2019 13:22:56 schreef Jinny:
Nogmaals, ik herhaal weer eens, dit was lang niet overal zo.
Bij ons in westelijk WestFriesland op het platte land waren er geen kabelprikkers of knippers.
Ook geen mensen die een elastiek om een microfoon bonden.
Door de afstanden tussen de huizen was er ook geen of minimale storing.

Uiteraard , en CB is ontstaan voor de behoefte aan commmunicatie in afgelegen streken in de States en Australie waar de buren kms uit elkaar woonden en weinig of geen telefoonlijnen waren.
Niet voor in de grote stad waar de mensen opeengeprakt wonen.
Op,den boerenbuiten ga je ook niemand horen klagen als de radio of tv 's avonds laat loeihard staat. In appartementen met dunne muren daarentegen..
Maar tis niet omdat een afgelegen boertje er geen last van heeft dat nachtlawaai geen ernstig probleem is in de stad.

Hubie

Special Member

Dat klopt GD.
Ik kijk graag naar :https://www.bnnvara.nl/floortje
Op eilanden en verlaten gebieden die ze bezoekt zie je altijd wel even een HF- Transceiver in beeld(in een split second) en een HF of VHF beam
om een verbinding te maken.

Hubie

Special Member

Op 2 juli 2019 23:39:16 schreef Hubie:
Zetagi Watts. ;-)

En dan nog... 10 KW? Hoe ga je dat voeden??
Ik heb zoiezo niks op met Italia spul.
Hoewel,wel eens een Geloso buizenontvanger opengemaakt,jaren 70.
Dat zag er toch wel mooi en degelijk uit.

Eeeuh,hier kom ik even op terug.
Marconi was een Italiaan.

Die 27 MC bakken hadden vaak wel een goede gevoeligheid, maar een zeer slecht grootsignaalgedrag. In the outback (op het platteland) ideaal, maar in een dichtbevolkte woonwijk kon dat uiteraard niet goed werken. Als mensen dan ook nog lineairs gaan gebruiken zitten de ontvangers van deze bakken potdicht. Dan zijn goedwillende gebruikers die alleen met goedgekeurde apparaten werken helemaal uitgeschakeld. Die staan dus voor de keuze om ook lineairs te gaan gebruiken of helemaal met de hobby te stoppen. Dit probleem is door het Agentschap Telecom en onze regering nimmer onderkend ....

Anoniem

Dat zie je toch helemaal verkeerd al klopt je opmerking op zich wel.
al lijkt het wat vreemd een lineair te gaan gebruiken omdat je ontvanger dicht zit door de lineair van iemand anders in de buurt???

CB is nooit bedoeld voor gebruik in de stad.
Het feit dat die hobby een hype werd en ook gebruikt werd waar het eigenlijk niet hoorde heeft voor veel, heel veel overlast gezorgd.
De overheid was zich wel degelijk bewust van alle pro en contra's maar na enige tijd kwamen de verkiezingen er aan en werd de belofte om CB te legaliseren elektoraal uitgebuit. Naar mijn mening hadden ze beter in hun broek gescheten.

Je kunt jouw standpunt vergelijken met het volgende :
Op de buiten kun je makkelijk aardappelen kweken. Tuinieren is aldaar een aangenaam en nuttig tijdsverdrijf en niemand heeft er last van.
Maar als je 4 hoog woont in stad met een balkon van amper 2m2 dan maak je het jezelf moeilijk. Anderzijds zijn er dan volop groentenwinkels waar je je patatjes goedkoper kunt kopen dan je ze zelf kunt kweken.Dus een noodzaak is het niet.

Het is niet aan de overheid of het ministerie van tuinbouw om zich het hoofd te breken waarom jij als hobby tuinier niet goed aardappelen kunt kweken waar je woont.
Ik zou zeggen, net zoals grootschalig tuinieren is CB niet geschikt voor gebruik in stadscentra. Dus zoeken beiden best een andere meer voor de hand liggende hobby.

Vandaag echter is dit een zinloze discussie, want het is geschiedenis en CB is compleet out of date.
De moderne technieken zoals GSM en internet hebben telecommunicatie een volledig ander aanzien gegeven. In die optiek is CB een reliek uit 'vergangene zeiten'.
Eigenlijk hoort het thuis in een museum.
CB had 40 jaar geleden tenminste nog een draagvlak. Communicatie behoeftes konden niet volledig ingevuld worden met wat bestond aan infrastructuur. Mobilofoon bijvoorbeeld was ontzettend duur en daardoor enkel voorbehouden voor de happy few.
Dat neemt niet weg dat een enkeling er vandaag geen boeiende hobby kan van maken. Maar voor het grote publiek is het toch echt over en out.
Gezien CBers bijna uitgestorven zijn is je aangehaalde probleem waarbij men zogezegd steeds grotere vermogens nodig had omdat de ontvanger dichtgedrukt werd???? vandaag ook obsolete.
Die grote vermogens hadden meestal een andere reden: Veel installaties waren van echtgenotes van internationale truckers die zo contact konden houden met het thuisfront omdat vaste telefonie naar het buitenland zeer duur was.
Ook ietswat niet meer zo spannend is, door de sterk gedaalde prijzen en de goede dekking van GSM. De hele truckersbranche is overigens verschoven naar Polen en Roemenie.

Een ander deel was van would-be zendamateurs die de passie van verre contacten te pakken hadden, maar de competentie of doorzettingsvermogen niet hadden om een examen te slagen.
Nochtans is een minimale kennis, zeker bij grotere vermogens een absolute must. De gevolgen kennen we.

Op 19 oktober is hetin Belgie precies 40 jaar geleden dat de nieuwe drastisch gewijzigde radiowetgeving van kracht werd met het ministrieel besluit op de private radioverbindingen.
Maar zullen er nog genoeg CBers zijn om de kaarsjes op de taart uit te blazen? ;-)

Jinny

Golden Member

Zet een streep op het plafond GD, voor de verandering en bij uitzondering ben ik het eens met je eens...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit alles heeft te maken met de beperkte IMFDR, Intermodulation Free Dynamic Range, van ontvangers. Een goede ontvanger haalt 120 dB, een slechte komt niet verder dan 60 dB verschil tussen het kleinste waarneembare signaal en het sterkste signaal dat nog net geen intermodulatie op andere frequenties in de ontvanger veroorzaakt. De meeste 27 Mc bakken komen niet veel verder dan die 60 dB. Dus als je buurman met of zonder lineair meer dan 60 dB sterker binnenkomt dan je verder weg gelegen tegenstation, zit je ontvanger dicht en hoor je je tegenstation niet. Het AT heeft verzuimd aan de kwaliteit van 27 Mc ontvangers technische eisen te stellen m.b.t. de IMFDR. Daarom was de 27 Mc tot mislukken gedoemd.