SMA omvormer openen die buiten hangt

Ik heb een klant en daar hangt sinds een jaar of 5 een SMA omvormer buiten met een allu kast. Die is voorzien van RVS boutjes en dat gaat niet goed. Wij moeten in die kast zijn en ik heb al een boutje stuk gedraaid, en ik zoek eigenlijk naar een oplossing om ze los te draaien zonder de boel stuk te draaien. De omvormers haal ik niet zomaar van de muur om m op zijn rug te leggen (zit aangesloten en om de aansluitingen los te halen ....) zodat er kruipolie / WD 40 in kan lopen, de boutjes zitten er horizontaal in, zijn cylinderkopjes met hun kopje in het kunststof. Iemand een goed idee? warm stoken is ook niet echt een optie. Ik denk al aan uitboren en helicoils er in plaatsen, maar RVS laat zich ook niet heel lekker uitboren.

zit sinds 2009 in de PV.
KGE

Golden Member

Is het de bedoeling om de omvormer te openen ? (waarom?)

ja, het onderste kunstoffen deel van een STP15000 voor Service.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 2 juli 2019 21:55:39 (80%)

zit sinds 2009 in de PV.
Sine

Moderator

Jep, RVS in ALU is altijd leuk zonder vet.

Thevel

Golden Member

en ik heb al een boutje stuk gedraaid

Wat bedoel je met stuk gedraaid, de bout is gebroken of de kop is verrot gedraaid?

zit sinds 2009 in de PV.
Shiptronic

Overleden

Uitboren met een linkse boor, (moeilijk te vinden :( ) Als die een keer hapt komt de bout mee eruit, door het boren word de boel warm dat kan ook net genoeg zijn om de spanning eruit te krijgen. Laaag toeren Heeel hard duwen :) ik gebruik zelden die uitdraai zooi, dan zet de boel alleen maar meer uit en zet zich zelf nog vaster :(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 3 juli 2019 00:09:30 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Alle ander koppen ook afbreken, komt de boel vanzelf los ;).
Misschien kun je met een grip-tang het stukje draad nog vastklemmen en eruit draaien (na grondige WD40 behandeling).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

WD-40 erop en een tijdje wachten (als er vocht in kan, kan WD-40 er zeker in... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Dus , voortaan geen RVS boutjes gebruiken,, ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waarom altijd dat WD40 en geen kruipolie of imal?

WD40 is een vocht-verdrijver en geen smeermiddel. Ik zou kruipolie gebruiken. Zelf boor ik afgebroken schroeven/tapeinden meestal uit in de kolomboor. Iedere keer een groter boortje tot je de kern-diameter bereikt. Dat is meestal 0,8 x de draad diameter. Dan kan je de stukjes eruit pulken en eventueel een tap door het gat halen. Ik ben een werktuigbouwer en sleutel meestal aan verbrandingsmotoren.

Jacques van Montfort
Arco

Special Member

WD-40 is wel degelijk (ook) een smeermiddel... (viscositeit is zelfde of kleiner als kruipoltie)
Het wordt vaak aangeraden omdat het werkt, en de meesten het wel in huis hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik gebruik al jaren CRC 2-26 en ben er tevreden over , vroeger bij mijn baas (min v def Verbindingsdient) ook altijd gebruikt https://www.xtrack.nl/nl/product/overigen/crc-2-26-kruipolie-spuitbus-…

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 3 juli 2019 08:47:44 schreef mel:
Dus , voortaan geen RVS boutjes gebruiken,, ;)

Kan prima maar je moet wel speciaal vet gebruiken anders krijg je het nooit meer los. Wij gebruiken meestal van dat witte spul, geen idee wat het is maar werkt super.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 3 juli 2019 23:24:58 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Wat mij wel geholpen heeft bij een alu-RVS probleem zijn een paar scherpe tikken op een bit in het boutje. Dan brak het los.

EricP

mét CE

RVS en alu blijft een leuke combinatie...
Het alu wordt aangevreten en de witte meuk die dat produceert kan best hard zijn en vast zitten.
Als het niet te erg is, dan kun je inderdaad er een (al dan niet via een bit) een paar klappen op geven. Niet te kinderachtig. Dat witte spul is vrij bros en moet breken. Verzuipen in de WD40 helpt pas als de 'verbinding' los is.

Als het iets met kruiskop of inbus is, is uitboren prima te doen. Goede scherpe boor, bedoeld voor RVS en dan rustig aan. Steeds een maatje groter. Doel is uiteindelijk netjes in het midden blijven.

Geen idee hoe die gaten eruit zien. Als het in plaat-alu is, dan is het geen punt (evt. maatje groter). Als het blinde gaten zijn, dan kun je wellicht wat met helicoils of een maatje groter.
En inderdaad, goed in het vet zetten. Kroon heeft daarvoor 'keramisch vet'. Soort copperslip, maar zonder koper (duh...).