Alternatief buiszekeringen zwembad

Beste mensen,

Wij zijn verhuisd en hebben een nieuw huis gekocht waar een zwembad bij zit met de nodige electronica. Zo is er ook een groepenkast (zie foto) waar buiszekeringen in zitten.

In de groep met 10A zit een buiszekering van 6A met de volgende maatvoering Ø8,5x23mm (zie foto 'Buiszekering 8,5x23mm 6A'). In de groep met 16A zit een buiszekering van 16A met de volgende maatvoering Ø10x25mm (zie foto 'Buiszekering 10x25mm 16A'). Nu wil het dat beide zekeringen defect zijn, waardoor ook de zwembadpomp niet meer functioneert. Een lange zoektocht op internet heeft niets opgeleverd om dezelfde maatvoering buiszekeringen te bestellen. Als laatste foto heb ik de twee buiszekeringen naast elkaar gefotografeerd om het verschil in maatvoering duidelijk aan te geven (foto 'Buiszekering vergelijk')

Mijn vraag is dan ook of er eventueel een alternatieve buiszekering in kan met een andere maatvoering? Of wellicht weet iemand waar ik de bewuste zekeringen wel kan bestellen? Aangezien ik totaal geen kaas heb gegeten van elektra stijgt dit me boven de pet. Is er wellicht iemand die mij kan en wilt helpen?

Alvast bedankt.

https://lecomptoirelectrique.com/sectionneurs-fusibles-fusibles/8650-b…

16A is daar ook te vinden.

Of anders door een 10A resp 16A type B automaat vervangen.

tja, ik zou ook zeggen eruit mieteren die ouwe merlin gerin rommel en gewoon automaten erin zetten. t spul kan weleens de 20 jaar halen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Eventueel kun je de zekeringhouders vervangen door een enkelpolige automaat. Dit neemt evenveel ruimte in en zou waarschijnlijk niet eens veel meer kosten dan nieuwe patronen.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 4 juli 2019 03:08:22 schreef meander:
Eventueel kun je de zekeringhouders vervangen door een enkelpolige automaat. Dit neemt evenveel ruimte in en zou waarschijnlijk niet eens veel meer kosten dan nieuwe patronen.

1 polig + nul wordt tegenwoordig ook compact gebouwd, zelfde bouwvorm als je huidige zekering houders.
Wel even opletten of je 1 polig + nul nodig hebt of dat je kunt volstaan met een 1 polige.

mvdk

Golden Member

Het eerste wat bij opkwam, toen er nog niemand geantwoord had: waar is dit?
Waarom zit het zo? Lokale regelgeving? Frankrijk misschien?
Ik dacht ook meteen, vervang door automaatjes, maar waarom zit het dan zo?

Inderdaad, het spul zit er misschien al een tijdje in, maar in die tijd waren er ook gewoon automaatjes te krijgen en er is desondanks gekozen voor deze zekeringen.

Het opschrift TEST MENSUEL doet vermoeden dat de boel in elk geval in een Franstalig land hangt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In NL mag je een apparaat met deze zekeringen niet algemeen in de handel brengen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dankjewel voor jullie input. Ik ga op zoek naar iemand die mij de nieuwe automaten kan aansluiten.

Ter info: het huis staat in Nederland, echter is het zwembad van een Franse zwembadbouwer, genaamd Desoyaux. Het vermoeden dat het afkomstig is uit Frankrijk, is dus juist.

Nogmaals dank!

mvdk

Golden Member

Op 4 juli 2019 12:02:31 schreef Erik1985:
Dankjewel voor jullie input.

U ook bedankt voor de aanvulling.
Die vorige bewoner: deed ie zelf het onderhoud van het bad?
Jammer dat de zekeringetjes nu al kapot zijn, (er komt waarschijnlijk nog wel een oorzaak boven water, maar dat terzijde), maar misschien ligt er over een paar weken een brief bij u in de bus voor een afspraak voor het jaarlijkse grote onderhoud. Dat bedrijf zou u ook uit de moeilijkheid kunnen helpen.

GJ_

Moderator

Op 4 juli 2019 11:55:41 schreef Toeternietoe:
In NL mag je een apparaat met deze zekeringen niet algemeen in de handel brengen.

Jawel. Er zijn ook veel machines die vol zitten met deze zekeringen. Blij wordt Ik er niet van maar het mag gewoon.

Op 4 juli 2019 08:35:24 schreef Jochem:...maar in die tijd waren er ook gewoon automaatjes te krijgen en er is desondanks gekozen voor deze zekeringen...

Wat dacht je van spotgoedkoop? Dat is ook precies de reden dat ze in heel veel nieuwe goedkopere machines zitten.

Hou er rekening mee dat een automaat in veel gevallen nooit deze zekeringen kan vervangen!! Niet domweg vervangen zonder deskundig advies. En dat is meestal niet de lokale installateur.

Kun je ze niet vervangen omdat die smeltpatronen sneller zijn dan automaten, of waar doel je precies op GJ?

@Erik als je je woonplaats in je profiel invult dan is er misschien iemand van het forum die in de buurt zit.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 4 juli 2019 15:08:31 (35%)

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

In sommige gevallen heb je inderdaad snelle zekeringen nodig. Die vervangen door een automaatje kan erg gevaarlijk zijn. (Bijvoorbeeld aR, gR, gRL)
Daarom is het niet perse handig om zonder al teveel gegevens zomaar dit soort adviezen te geven. Ik weet wel dat ik enkele installaties heb waar geen zekeringen vervangen kunnen worden zonder serieus ruzie met me te krijgen.

Ik verwacht het hier niet trouwens, maar zeker weten doen we het niet.

mvdk

Golden Member

Wat ik nog een beetje mis in de bijdragen zover, waardoor zijn de zekeringetjes gefloept? Wat je er ook in zet, er moet een oorzaak zijn.

Op 4 juli 2019 12:02:31 schreef Erik1985: (...) een Franse zwembadbouwer, genaamd Desoyaux.

Desjoyaux

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 4 juli 2019 15:59:46 (36%)

Ik zou alles vervangen,
-een differentieel van 10mA
-een 4A automaat B curve
-een 6A automaat B curve

ASPA-tech.be

Op 4 juli 2019 15:07:35 schreef Jochem:
Kun je ze niet vervangen omdat die smeltpatronen sneller zijn dan automaten, of waar doel je precies op GJ?

@Erik als je je woonplaats in je profiel invult dan is er misschien iemand van het forum die in de buurt zit.

Woonplaats is Weert (Limburg)

Op 4 juli 2019 15:56:03 schreef mvdk:
Wat ik nog een beetje mis in de bijdragen zover, waardoor zijn de zekeringetjes gefloept? Wat je er ook in zet, er moet een oorzaak zijn.
[...]
Desjoyaux

In dit geval heeft het naar mijn idee te maken met de leeftijd. Zwembad is van 2007/2008 en verwacht niet dat in de tussentijd deze zekeringen ooit zijn vervangen. Zeker weten doe ik dit natuurlijk niet.

Zou je eens een foto willen maken als de kap eraf is en de aansluitingen van de componenten in de groepenkast ziet zitten.
Zo te zien zitten de componenten gewoon op een DIN-rail geklikt.

mvdk

Golden Member

Koop een 2polige spanningstester. Een digitale multimeter kan ook, een spanningstester is veiliger. Leer er mee om te gaan, hoe het ding werkt.
Zoek uit hoe de meterkast in mekaar zit, en zoek daar de automaat(en) waarop de zwembadtechniek zit aangesloten. Uitschakelen, en buiten controleren of de boel uitgeschakeld is. Loop dan weer naar binnen, en controleer of je spanningstester het nog doet.
Je kunt nu besluiten wat je met de zwembadinstallatie wil doen.
In Weert zit een groothandel, van Egmond. Neem je buiszekeringetjes daar mee naartoe, en vraag of zij iets hebben. Als ze dit spul niet hebben, moet je de keuze gaan maken om óf automaatjes, óf andere smeltpatroonhouders te plaatsen. Die groothandel voert Phoenix Contact, niet het goedkoopste, maar die hebben dinrail patroonhouders.
Maar de grote vraag blijft: waardoor zijn de zekeringetjes gefloept?
Edit: sorry, had ik al eerder opgegooid. Maar zekeringetjes gaan niet vanzelf door, als ze nat worden zal eerder de automaat of zekering binnenshuis trippen.