thuisbatterij

Wordt dit nu betaalbaar? Is dit iets om de netvergoeding in België te vermijden.
https://javac.eu/product/javac-edge-powerbank/

Effe rekenen:
11,5kWh accu kost 6900 euro.
Je kunt hem 1000x opladen en ontladen gok ik.
Dat wordt dus 11,5MWh voor 6900 euro = 0,60 euro / kWh

Daar zullen dan nog wat de oplaadverliezen en de ontlaadverliezen bij komen.

"
Absoluut geen brandgevaar voor onze technologie
Let op met NCM lithium zijn gevaarlijk bij lek
"
Wat een apart begin van de omschrijving.

PE2BAS

Op 3 juli 2019 23:46:00 schreef ohm pi:
Je kunt hem 1000x opladen en ontladen gok ik.

Dat is een veilige schatting. Maar ik verwacht dat je in de praktijk wel wat verder komt als je het battery management goed aanpakt. Maar als je dat zelf moet doen, dan is het een forse klus. En al zou je een factor drie winnen dan betaal je nog dezelfde prijs als "vers van het net". Kortom: gevaarlijke investering.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat dit in de toekomst mogelijk pas interessant kan worden als dit soort accu's goedkoper worden en/of gebruikte accu's uit elektrische auto's hiermee een tweede leven krijgen.
Zeker in combinatie met zonnepanelen, hiermee zou je in theorie met genoeg capaciteit onafhankelijk van een energieleverancier kunnen worden.
Al zal dit in Nederland met weinig zonuren in de winter wat laster zijn, tenzij je ook nog een tweedehands windmolen uit zee in de tuin zet. O-)

. zal dit in Nederland met weinig zonuren in de winter wat laster zijn, tenzij je ook nog een tweedehands windmolen uit zee in de tuin zet. O-)

Of een tweedehands dieselgenerator inzet. >:)

Moet je wel een prepper zijn.

Ik denk dat als je alle kosten meerekend dus ook de afschrijving van je Zonnecellen je accupakket en omvormers enz enz je nog steeds goedkoper uit bent met stroom uit het net.

EricP

mét CE

Ik denk dat als je alle kosten meerekent dus ook de afschrijving van je Zonnecellen je accupakket en omvormers enz enz je nog steeds goedkoper uit bent met stroom uit het net.

Daar hoef je niet eens alle kosten voor mee te rekenen. Ωπ zegt het al: alleen aan afschrijving accu zit je al op 60ct per kWh. Dan moet de stroom er nog in (en ergens vandaan komen) en nog uit.

Lambiek

Special Member

En dat blijft nog wel even zo ook denk, eerst moet half Nederland voorzien zijn voordat die accu's goedkoper gaan worden. Terug leveren is leuk, "als het niet te veel is" Maar helemaal zelfvoorzienend en betaalbaar zit er voorlopig niet in vrees ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

600 euro per kWh zijn wel dure accu's, volgens mij zit je eerder richting 250 euro als je niet de nieuwste accu's met de hoogste energiedichtheid (Wh/kg) neemt, en second-life accu's (gebruikte accu's van elektrische auto's e.d.) zouden nog goedkoper moeten zijn, maar dan moet je wel de goede bij elkaar zoeken, wat veel tijd kost en dus ook relatief duur is, en daarbij haal je daarmee de 1000 cycles waarschijnlijk niet meer, omdat ze al een dergelijk leven achter de rug hebben.

Als je de netaansluiting toch moet houden voor in de winter (in Nederland is het zelfs wettelijk verplicht, heb ik wel eens gehoord), kan het alsnog niet uit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 4 juli 2019 08:57:31 schreef T-sec:
Zeker in combinatie met zonnepanelen, hiermee zou je in theorie met genoeg capaciteit onafhankelijk van een energieleverancier kunnen worden.

Op lange termijn (>10 jr) zie ik het wel gebeuren dat een bepaalde groep consumenten het draadje naar elektriciteitsbedrijf gaat doorknippen (indien wettelijk toegestaan). Maar vooral prijstechnisch is het nog lang niet zover. Tegen de tijd dat 2e hands accupakketten uit elektrische auto's makkelijk (en goedkoop) te vinden zijn, wordt dat interessanter.

Met huidige prijzen voor dit soort accupakketten, is mij ook niet duidelijk wat voor probleem zo'n thuisbatterij zou moeten (kunnen) oplossen. Elke kWh die 'door' zo'n accu heen gaat, is gewoon een hele dure kWh. Dat ga je echt niet terugverdienen door een beetje te spelen met dag/nachttarieven, voordeeltjes bij terugleveren van zonne-energie etc.

Voor UPS-achtige toepassingen lijkt me dit nogal overkill, en datacenters hebben vast betere oplossingen. Hooguit als je ergens een huisje 'in de rimboe' zou hebben waar geen elektriciteitsaansluiting aanwezig is. Maar zijn die er überhaupt in NL? Buurlanden misschien... :?

Wel gaan die accuprijzen nog een goed stuk kelderen. Hoe veel, hoe snel, da's een beetje koffiedik kijken. Maar omlaag... zeker. :)

Lambiek

Special Member

Op 4 juli 2019 16:57:20 schreef RetroTechie:
Wel gaan die accuprijzen nog een goed stuk kelderen. Hoe veel, hoe snel, da's een beetje koffiedik kijken. Maar omlaag... zeker. :)

Het hele energie beleid is koffiedik kijken, niemand weet wat het precies gaat worden. Ze weten in Den Haag niet eens wat ze willen, laat staan dat wij weten wat het gaat worden. allerlei wilde verhalen doen de ronde, het is gewoon afwachten geblazen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mwah... voor individuele accu technologieën is het idd. koffiedik. En in de labs van wetenschappers ligt ook van alles. >99% daarvan redt het natuurlijk niet op de lange route van lab naar product. Maar die <1%.. je weet nooit wat er morgen ontdekt wordt cq. op de markt verschijnt.

Maar accutechnologie als groter geheel, is een soort 'veelkoppig monster' die zich wel degelijk langzaam, maar enigszins voorspelbaar voortbeweegt. $$/per kWh, max. commercieel bereikbare energiedichtheid etc voor een bepaalde technologie, daar zijn jaar-op-jaar redelijk voorspelbare procentuele verbeteringen te zien. Kunnen analisten wel degelijk enigszins betrouwbare 5- of 10-jaar voorspellingen over doen. Een soort "Moore's law" verhaal zeg maar. ;)

Wat de politiek doet is natuurlijk een hééél ander verhaal. |:(

evelo

Golden Member

Op 4 juli 2019 13:44:16 schreef SparkyGSX:
600 euro per kWh zijn wel dure accu's, volgens mij zit je eerder richting 250 euro als je niet de nieuwste accu's met de hoogste energiedichtheid (Wh/kg) neemt, en second-life accu's (gebruikte accu's van elektrische auto's e.d.) zouden nog goedkoper moeten zijn, maar dan moet je wel de goede bij elkaar zoeken, wat veel tijd kost en dus ook relatief duur is, en daarbij haal je daarmee de 1000 cycles waarschijnlijk niet meer, omdat ze al een dergelijk leven achter de rug hebben.

Als je de netaansluiting toch moet houden voor in de winter (in Nederland is het zelfs wettelijk verplicht, heb ik wel eens gehoord), kan het alsnog niet uit.

In Nederland zijn er blijkbaar nog huizen zonder elektriciteit: https://www.greenevelien.com/1Eco_2elektriciteit.php#levenzonderstroom

Mij zegt het niets zo'n thuisbatterij: te duur en teveel gedoe.

Je moet ook rekenen dat zo'n ding ruimte in neemt en nog naast de ventilatieunit, de zonneboiler, de warmtepomp, pelletopslag,...

En dan wordt er ook nog verkondigt dat we met zijn allen kleiner moeten gaan wonen..

Ik overweeg een workshop koude-therapie bij Wim Hof...

misschien dat er wel een doel als hulpaccu komt.

bv in mijn huis, ik heb een autobrug die 40A lust op 3x230V. moet je best een aardige netaansluiting hebben met de nodige extra kosten eraan verbonden.

met zo een accupack zou ik die kunnen inzetten voor de weinige keren dat de autobrug draait, en zodanig ook een zware netaansluiting ontwijken.
bijkomend, als je daar klein gebruik op laad draaien snachts haal je ook geen volledige cyclus en gaan ze langer mee.

ook voor gebruik waar geen aansluiting is (bv caravan) is het wel nuttig. maar om je hele huis erop te zetten.... te duur

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat voor hefbrug heb jij dan Fcapri? ik zie ze ook met 2200 W motor op 1 fase. Schiet je die auto's af ofzo?

zit sinds 2009 in de PV.
Shiptronic

Overleden

Ik heb er een tot 5 Ton (2 koloms) elke kolom heeft een 3F motor van 6 KW :) loop met een ketting in de voet synchroon

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 juli 2019 21:56:16 schreef fcapri:
moet je best een aardige netaansluiting hebben met de nodige extra kosten eraan verbonden.

met zo een accupack zou ik die kunnen inzetten voor de weinige keren dat de autobrug draait, en zodanig ook een zware netaansluiting ontwijken.

Maar nu moet je dus een DC->AC omvormer hebben van "forse capaciteit" om dit aan te kunnen. Dit gaat ook gepaard met de nodige kosten. Welliswar voornamelijk "eenmalig" en niet maandelijks, maar goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 juli 2019 22:22:55 schreef andre1973:
Wat voor hefbrug heb jij dan Fcapri? ik zie ze ook met 2200 W motor op 1 fase. Schiet je die auto's af ofzo?

15ton ingekorte vrachtwagen brug.

elke paal heeft een motor.

als de brug achter een 40A zekering staat, klapt die er na een 5tal min uit en staat die warm

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 5 juli 2019 08:46:08 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pamwikkeling

Special Member

@ fcapri

is er toch niets mis met je installatie ?

40A x 230V x sqrt(3) = +/- 15 kW elektrisch vermogen

15 ton x 4 meter/min = 10 kW mechanisch vermogen

Moet je echt 15 ton kunnen heffen ?

Heb je al eens geprobeerd om 3 bedrijfs condensatoren voor motoren (vb 3 x 50uF 450V in driehoek geschakeld) parallel over de voeding van je motoren te hangen ?

Vermoedelijk gaat je stroom een stuk omlaag, je motoren zullen waarschijnlijk niet volledig belast draaien.

Op 5 juli 2019 10:04:23 schreef pamwikkeling:
@ fcapri

is er toch niets mis met je installatie ?

40A x 230V x sqrt(3) = +/- 15 kW elektrisch vermogen

15 ton x 4 meter/min = 10 kW mechanisch vermogen

Moet je echt 15 ton kunnen heffen ?

Heb je al eens geprobeerd om 3 bedrijfs condensatoren voor motoren (vb 3 x 50uF 450V in driehoek geschakeld) parallel over de voeding van je motoren te hangen ?

Vermoedelijk gaat je stroom een stuk omlaag, je motoren zullen waarschijnlijk niet volledig belast draaien.

ik moet niet echt 15ton kunnen heffen, is gewoon een brug die zo gemaakt is. er staat gewoon een auto op.
de motoren drijven een as met schroefdraad rond en zo komt de brug omhoog. niks met kabels ofzo.
ook mag je het eigen gewicht van de brug niet vergeten, die oprijplaten zijn LOODZWAAR. ik schat dat de brug een eigen gewicht van 2-3 ton heeft en behalve de 4 palen, moet die dat ook telkens opheffen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Wat denk je dat een omvormer kost voor die 15kW, je red het niet eens met één. Je moet er meerdere parallel gaan zetten. Ik denk dat je voor de prijs van je omvormers een prachtige nieuwe brug kunt kopen en dan hou je nog geld over ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tesla was toch gestopt met de thuisbatterij? Dat doen ze niet voor niets: Gewoon niet rendabel.

Verder over accu technologie: Iedereen schreeuwt maar wat dat het wel komt, nou ik moet het nog zien. We zijn kwa capaciteit de laatste tig jaar geen grote sprongen vooruit gegaan volgens mij.

Maar om bij de feiten te blijven: Heeft iemand ergens een rapportje gevonden van beschikbare capaciteiten / volume eenheid (of prijs) over de jaren heen? (Zoals vergelijkbaar genoemd door RetroTechie als moore's law)

-edit- Ik heb net ergens een plaatje gevonden over 18650 lithium cellen dat die met ca 120mAh/jaar zouden verbeteren. Die trend is van 21 jaar. Link: https://www.slideshare.net/epectec/new-battery-trends slide 3.

Dit wil zeggen een factor 3 in 21 jaar. Dat is niet echt spectaculair. Vandaag mijn uitspraak "Ik moet het nog zien" wordt denk ik eerder "Accu technologie is kansloos voor electriciteit opslag".

Er moet echt een compleet andere manier van opslag ontwikkeld worden om energie op te slaan wil dat kans maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 5 juli 2019 15:24:42 schreef Lambiek:
Wat denk je dat een omvormer kost voor die 15kW, je red het niet eens met één. Je moet er meerdere parallel gaan zetten. Ik denk dat je voor de prijs van je omvormers een prachtige nieuwe brug kunt kopen en dan hou je nog geld over ook.

die hoeft ook de 15kW niet te kunnen leveren. stel dat ik 2 motoren op een circuit met batterijen laat lopen en 2 op het net laat staan.
dan heb ik maar een 20A meer nodig van het net en volsta ik met een 40A aansluiting (heb nu 63A omdat 40 net te zwak is, ik heb ook nog wat andere apparatuur draaien zoals verlichting)
zelf 1 motor op accu+omvormer zou nog kunnen.

ik heb nu mijn hangaar op 12V ledstrips staan, in principe kan ik die al uitsluitend op accu laten draaien met zonnepanelen, geen dure omvormers nodig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

9,4A per motor is het asvermogen, het rendement komt er nog bij, denk een 30% tel er maar bij nog. komt nog bij dat die motoren in driehoek staan en dus hoge inschakelstroom hebben, 4 tegelijk komen in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer