Draftsight helaas niet meer "Free"

bprosman

Golden Member

Helaas is DraftSight niet meer "gratis" en eind 2019 stoppen ook alle geinstalleerde gratis versies voor zover ik het begrepen heb.
Nu is $100 / jaar niet onoverkomelijk maar ben toch verder aan het kijken.

Nanocad geinstalleerd en kijken wat ik daar mee kan daar de "Basic Autocad" command line commando's er zo'n beetje "ingeramd" zitten hier.
Iemand anders nog suggesties ?

Volgens mij heeft Autocad ook nog Student Licenses maar dat pakket is inmiddels wel heel zwaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Solidedge. Heb ik een paar jaar geleden geprobeerd. 2D versie is gratis, geen idee in hoeverre het compatibel is met Autocad.
Ik meen dat de 2D oorspronkelijk van HP was. Hun 2D cad was destijds duurder dan Autocad.
Ik vond het gevoelsmatig luxer dan die. Je kan er bijna alles met de muis -clickerdeclick- af doen.
Het is erg sterk in parametrisch tekenen, dus je geeft met formules de variaties in een tekening aan, terwijl je maar een paar sleutelvariabelen hebt.
Heb er heerlijk mee gespeeld bij het bestuderen van 4-stangen mechanieken. Je tekent dan met constraints en kan dan met de muis aan een link trekken/duwen/draaien terwijl het verband behouden blijft.

https://www.plm.automation.siemens.com/plmapp/education/solid-edge/en_…

Als je het serieus wil aanpakken kan je T-flex proberen. Komt uit rusland. Er is een Nederlandse vertegenwoordiging.
Dat is een uitstekend pakket wat zich kan meten met Solidedge, Solidworks etc. Ik geloof dat ze voor de kern (Parasolid) licentierechten aan Siemens moeten betalen.
Het heeft een mooie 2D-3D integratie: ik kon er beter mee overweg dan Solidworks.
Student versie: https://www.tflex.nl/studenten_versie.html
Op die website vind je ook uitstekende handleidingen!

Nog een suggestie: doe het online met Onshape. Komt goed van pas bij 3D druk. Je kan er ook heel gemakkelijk bewegende mechanieken mee maken.
Gratis: https://www.onshape.com/products/education
(Ik hoefde niet te bewijzen dat ik student aan een opleidinginstituut was.)
Iedereen die Onshape wil leren gebruiken is een student... Je ontwerpen zijn dan echter publiek. Als je ze prive wilt houden moet je gaan betalen.

Ik heb nu ook het draftsight mailtje gehad. Het begint met een verhaal over meer keuzes die bij me passen en dan: p.s.: voortaan is er alleen maar de betaalde versie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Erg jammer, Draftsight werkte erg fijn. Paar dingetjes waren net anders dan Autocad maar daar was wel aan te wennnen. Nog geen mailtje gehad overigens.

Op 24 maart 2019 23:56:31 schreef Spog2:
Solidedge. Heb ik een paar jaar geleden geprobeerd. 2D versie is gratis, geen idee in hoeverre het compatibel is met Autocad.
Ik meen dat de 2D oorspronkelijk van HP was. Hun 2D cad was destijds duurder dan Autocad.

Persoonlijk vind ik via de commandline sneller werken. "l" voor een line gaat sneller met de linkerhand op het toestenbord en de rechter op de muis. Scheelt ook nogal wat muisbewegingen wat prettig is als je het veel doet of al last van je arm/schouder hebt.

Arco

Special Member

Is met veel programma's nu. Gc Prevue is ook niet meer gratis (oude versies stoppen ook met werken...)
Op zich heb ik niets tegen kopen, maar wel tegen 'leasen op jaarbasis' (en dat is bij bijna alle software zo tegenwoordig... :( )
Schijnt dat meeste softwaremakers op zoek zijn naar een vaste jaarlijkse inkomstenbron...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 25 maart 2019 22:32:05 (52%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 maart 2019 22:28:45 schreef Arco:
Is met veel programma's nu. Gc Prevue is ook niet meer gratis (oude versies stoppen ook met werken...)
Op zich heb ik niets tegen kopen, maar wel tegen 'leasen op jaarbasis' (en dat is bij bijna alle software zo tegenwoordig... :( )
Schijnt dat meeste softwaremakers op zoek zijn naar een vaste jaarlijkse inkomstenbron...

Waardoor je met alle tools die je nodig hebt per jaar nog veel geld kwijt bent.

Henk H.

Golden Member

Het was netter geweest als ze de gebruikers van de gratis versie deze lieten gebruiken en alleen nieuwe gebruikers lieten betalen en nieuwe functionaliteit uitbrachten voor de betaalde versie. Maar ja, zo duurt het natuurlijk (te) lang voor al die gratis gebruikers over zijn naar de betaalde versie.

Al vind ik Draftsight erg prettig werken, USD 100 jaarlijks haal ik er niet uit qua gemak. USD 100 eenmalig voor een "lifetime" licentie was ook weer wat anders geweest. Dus ook maar op zoek naar een alternatief.

Met die jaarlijkse kosten is niks mis, gewoon opvoeren als kosten. Vind ik persoonlijk beter dan gelijk een hoop geld te moeten investeren. Voor de hobby zijn er genoeg andere opties toch ;)

This is the world we know best, the world of madness
bprosman

Golden Member

Solid Edge geinstalleerd. Hm... weet nog niet wat ik er van moet denken. Mis de command line of ik kan hem nog niet vinden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Fusion360 is ook gratis voor de hobby.

GJ_

Moderator

Op 25 maart 2019 22:08:09 schreef rew: Het begint met een verhaal over meer keuzes die bij me passen...

Ja, met een juichend "we listened to you....". Nou, joehoe. Wie is die you????

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 25 maart 2019 22:28:45 schreef Arco:
Is met veel programma's nu. Gc Prevue is ook niet meer gratis (oude versies stoppen ook met werken...)
Op zich heb ik niets tegen kopen, maar wel tegen 'leasen op jaarbasis' (en dat is bij bijna alle software zo tegenwoordig... :( )
Schijnt dat meeste softwaremakers op zoek zijn naar een vaste jaarlijkse inkomstenbron...

Dat we het nu graag hebben of niet, alle bedrijven gaan die kant uit. SketchUp is ook niet meer gratis. Kan je nog wel kiezen tussen kopen en 'huren'. De oude gratis versie blijft wel werken. Er zit dan wel een addertje onder het gras. Een onderdeel uit het 3D warehouse gemaakt met een recente versie is dan wel niet bruikbaar in de free versie.

Grote bedrijven hebben ook liever dit soort overeenkomsten. Ze weten wat ze per jaar kwijt zijn om de nieuwste software te hebben. Met kopen ligt het anders. Minor updates zijn meestal gratis. Major (wat dat dan ook mag zijn) is betalend. Hoe snel de 'major' updates elkaar opvolgen hangt gewoon van het bedrijf af. Sla je dan een keer een upgrade over, mag je alsnog dubbel langs de kassa als je toch een keer mee wil.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Ik heb wel gemerkt dat animo voor nieuwe updates en bug fixes vaak ver zakt (tot op wat minimaal nodig is) bij software met lease constructie...
(denken waarschijnlijk: 'ze betalen toch wel, waarom je druk maken?...)

Viel me o.a. op bij boekhoudsoftware. Vroeger werden bugs snel opgelost en kreeg je regelmatig nieuwe versies.
Sinds pay-per-year (8 jaar geleden) nooit meer wat nieuws gezien. Duidelijke bugs die er in zitten krijg je een mailtje over 'we zullen er naar kijken', en je hoort vervolgens nooit meer wat...

Met betalen per versie/major upgrade blijft er bij de maker van de software druk op de ketel om de boel bugfree en up-to-date te houden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Erg jammer dat DraftSight vanaf 2020 niet meer gratis zal zijn, het is namelijk één van de weinige CAD-programma's die je rechtstreeks onder Linux kunt draaien. Om d.m.v. Wine/PlayOnLinux onder Linux CAD-programma's voor Windows te draaien, is een hoop gedoe.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
bprosman

Golden Member

Fusion360 is ook gratis voor de hobby

Klopt maar ben niet zo van de 3D, 2D is voor mij voorlopig genoeg.
Misschien "Recycle" ik wel een Autocad 2013 versie of zo.
(Als die nog draait onder W10).
Overigens is de Autocad 2019 versie ook "Gratis" voor "Students".

//Edit, voorlopig lijk ik Nanocad nog het prettigst te vinden.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 26 maart 2019 14:13:17 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

@arco: dat is dan ook volledig afhankelijk van de leverancier. Bij Eagle is er de laatste 2 jaar meer verandert dan de 5 jaar er voor. En dat is niet alleen wat opsmuk werk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 26 maart 2019 11:10:28 schreef dawmast:
Erg jammer dat DraftSight vanaf 2020 niet meer gratis zal zijn,...

Dat het niet gratis is is niet het ergste. Maar ik wil geen jaarlijks bedrag betalen om mijn CAD programma draaiend te houden. Kopen vind ik geen probleem.

Overigens had ik DS alleen voor "handig om er bij te hebben". Voor het meeste tekenwerk gebruik ik het kleinste Autodesk tekenprogramma dat er is. En die kun je wel gewoon kopen, éénmalig, voor nog geen 200 euro.

Welk Autodesk tekenprogramma is te koop voor nog geen 200 Euro en is daar ook een Linux-versie van? Weten jullie naast Draftsight nog meer goede en gratis te gebruiken CAD-programma's voor Linux?

[Bericht gewijzigd door dawmast op woensdag 27 maart 2019 08:34:21 (33%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 27 maart 2019 08:13:17 schreef GJ_:
[...]Dat het niet gratis is is niet het ergste. Maar ik wil geen jaarlijks bedrag betalen om mijn CAD programma draaiend te houden. Kopen vind ik geen probleem.

Overigens had ik DS alleen voor "handig om er bij te hebben". Voor het meeste tekenwerk gebruik ik het kleinste Autodesk tekenprogramma dat er is. En die kun je wel gewoon kopen, éénmalig, voor nog geen 200 euro.

Ben ook benieuwd welk programma dat is.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

Autocad LT is een optie maar ook hier betaal je jaarlijks abonnement.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
GJ_

Moderator

Dat is AutoSketch maar ik zie dat ik geen nieuwe versies meer hoef te verwachten :-( Het is gescrapt.
LT is geen optie, daar kun je geen AutoSketch bestanden mee openen. Wat een hufterigheid. Ik gebruik het al sinds 1993 of zoiets.

De laatste versie kostte 160 euro.

fatbeard

Honourable Member

Kijk eens naar QCAD van Ribbonsoft. Open source, draait onder Windhoos, Linux en McOS.
Gebruikt als native file format DXF en kan ook overweg met DWG.
Aktief gebruikers forum, goede handleiding (boek of ebook, €29.50); heeft zelfs een commandline... ;)

Gratis versie (die niet alles maar nog steeds wel veel kan) en een uiterst betaalbare (€33.00) 'pro' versie, inclusief een jaar lang updates.
Blijft ook na dat jaar werken, geen jaarlijkse kosten.

En: nee, geen aandelen ofzo, slechts een ZEER tevreden gebruiker sinds versie 2.2.0.2.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
MinCoz

Golden Member

Toen ik mijn schuur wilde tekenen, zocht ik een open source variant van tekenprogrammas.
Ik vond https://librecad.org/
Loopt op windows, maar ook op mijn linux desktop.
Je kunt met command line en met de muis tekenen.
Ik heb nooit met autocad gewerkt, maar denk dat het er wel wat op lijkt.
De schuur moet eerst af, dan mag ik pas de CO voeding gaan solderen....

Misschien is Solvespace wel wat.
Is heel simpel opgezet, kernstuk is een solide parametrische module.
Ook in 3D. Functioneel, niet direct geschikt om van die "supergelikte" plaatjes te maken.
Zeer geschikt om mechanieken mee te bestuderen.
En voor CAM frezen/laseren. Doet ook teksten, in vele formaten.
Ken alle ins en outs nog niet. Heb wat tutorials bekeken. Mij spreekt de eenvoud aan terwijl het wel grondig in elkaar lijkt te zitten.
Ideaal als je die dikke CADprogramma's te ingewikkeld vind. Mijns inziens zeer nuttig voor de hobbyist.
Het meest recente moet je van github halen. Voor Windows10 download je solvespace.exe. Zonder installatieprogramma dus, maar gaat bij mij prima op windows10-laptop.

http://solvespace.com/tutorial.pl

De ontwikkelaar Jonathan Westhues lijkt me een slimme gast (electronica achtegrond). Kijk ook maar even op z'n website http://cq.cx/index.pl

P.S.:
Ik heb eerder Onshape genoemd, maar ben daar onlangs nog even terug geweest en ik kan het niet meer aanraden. Is peperduur geworden en er zijn nauwelijks lessen meer zonder te betalen. Het (de webinterface) is ook trager geworden.
Heb wel nieuwe Solidedge2D (nog steeds officieel helemaal gratis), en die ziet er best sjiek uit. Moet ik na zoveel jaar wel opnieuw leren gebruiken...

Je zou ook kunnen kijken naar BricsCad Classic https://www.bricsys.com/estore/. Het is niet goedkoop, maar dat is een eenmalige aanschaf, werkt op Linux zonder haperen.