ader hulzen

Op 3 juli 2019 20:06:05 schreef Toeternietoe:
[...]
Gesoldeerde kabelschoenen (dikkere maten) is niet meer toegestaan volgens de thans geldende normen.
De kloe is te voorkomen dat er mechanische krachten op de verbinding komt te staan, en temperatuurswisselingen zoveel mogelijk voorkomen.

t was een hele hoofdverdeler bij een lasserij, echter was die oude verdeler niet meer heel zwaar belast, sinds er 20 jaar eerder een nieuwe bij is gekomen. zat toch 600A voeding op.

klauke tangen gebruik ik op t werk ook, zelfstellend tot 16mm2 en een grote tot 50mm2. de kleine zet een aantal putjes in de huls en maakt er een trapezoid van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juli 2019 23:20:14 schreef andre1973:
Ik heb in het verleden wat Klauke tangen gehad die ik gebruikte, en die drukten zo'n V vorm in de huls, waarbij ik aannam dat dat het hulsje net genoeg vast hield dat het niet viell tijdena montage en dat bij montage er door de druk de uiteindelijke vorm ontstond.

Zo ken ik ze ook. Of ik Klauke tangen gebruikte weet ik niet. Niks mis mee met dat systeem,

Lambiek

Special Member

Op 3 juli 2019 23:20:14 schreef andre1973:
Zijn die Klauke tangen nu ook uit de categorie "goedkope troep"

Je hebt daar ook mindere kwaliteit in, maar de duurdere tangen is niets mis mee. Je moet een tang hebben waarbij je flink kracht moet zetten om het hulsje te persen en altijd de juiste maat gebruiken. En dat laatste gaat nog wel eens fout, bijv. een 2.5mm2 gebruiken op een ader van 1 of 1.5mm2.

Die grote Klauke perstangen, daar heb ik wel eens een net geperst oog van doorgezaagd voor een stagiaire om te laten zien dat zo'n oog een geheel wordt met de kabel. Het vloeit helemaal in elkaar, of dat het één geheel is. Maar ook daar, passende ogen gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 juli 2019 21:29:25 schreef SparkyGSX:
[...]Dat is geen kruipen; de term "kruipen" betekend langzaam vervormen onder invloed van mechanische spanning.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruip

Snap niet helemaal wat je bedoelt maar "kruipen" heeft meerdere betekenissen, niet alleen die van de "vervorming". Zo kunnen baby's kruipen maar vloeistoffen ook. Denk maar eens aan "kruipolie". Het zgn. "vloeien" van het soldeertin kan men in die zin ook omschrijven als "kruipen", namelijk naar die plaatsen waar het zich aan kan hechten.

Op 4 juli 2019 09:15:48 schreef Lambiek:
[...]
Je hebt daar ook mindere kwaliteit in, maar de duurdere tangen is niets mis mee. Je moet een tang hebben waarbij je flink kracht moet zetten om het hulsje te persen en altijd de juiste maat gebruiken.

Sommige van de duurdere tangen kenmerken zich door het feit dat men juist niet zoveel kracht hoeft te zetten maar dat er door de speciale constructie ervan, wel veel kracht wordt uitgeoefend op het hulsje. Zo kunnen de wat minder sterke personen onder ons, toch nog een acceptabele verbinding maken, ook bij honderden keren achtereen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Beter een watje dan vrouwonvriendelijk, dezer dagen :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Voor de echte watjes onder ons:

Op 4 juli 2019 13:03:28 schreef big_fat_mama:
Beter een watje dan vrouwonvriendelijk, dezer dagen :)

Waarom? Mag ik niet (gepast) vrouwonvriendelijk zijn dan?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Lambiek

Special Member

Op 4 juli 2019 13:03:28 schreef big_fat_mama:
Beter een watje dan vrouwonvriendelijk, dezer dagen :)

Ik zie het verband niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Mocht je echt vrouwonvriendelijk willen zijn, dan graag recht voor mijn lieflijk neusje..
Eens kijken wie dan nog durft.. :)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 4 juli 2019 09:15:48 schreef Lambiek:
Die grote Klauke perstangen, daar heb ik wel eens een net geperst oog van doorgezaagd voor een stagiaire om te laten zien dat zo'n oog een geheel wordt met de kabel. Het vloeit helemaal in elkaar, of dat het één geheel is. Maar ook daar, passende ogen gebruiken.

Zo liep ik stage bij een bedrijf dat de gewoonte had om de kabelschoen 1 maat kleiner te persen dan nodig. Dus als je een 50mm2 oog aan de kabel moet zetten met ?40mm2? Te persen (ik weet zo de maten niet meer). Gevolg was dat je de kabel en schoen eigenlijk zover in elkaar perst dat er scheurtjes ontstaan, maar dan zat het goed vast. Toen ik een oog had geperst met de juiste maat werd die eerst getest want die kan nooit sterk genoeg zijn natuurlijk. Hij werd in een bankschroef gezet en een sterke collega ging er aan hangen. Toen 1 voet tegen de werkbank en de tweede erbij en toen hing hij daar horizontaal en begon rood aan te lopen. Gelukkig had ik gelijk en bleef alles aan elkaar zitten. Ik moet ook niet denken wat voor lelijke smak hij anders gemaakt zou hebben.

Sindsdien gebruik ik altijd netjes de goede maat..

Ik heb zo'n klauke tang met een veer erin die netjes losschiet wanneer de druk goed is. Ook heb ik een kleine volledig handmatige tang maar die vertrouw ik dus nooit.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
RAAF12

Golden Member

En als je zo'n oog vastschroeft gebruik je natuurlijk een momentsleutel :-)

Lambiek

Special Member

Op 4 juli 2019 17:24:13 schreef MAH:
Zo liep ik stage bij een bedrijf dat de gewoonte had om de kabelschoen 1 maat kleiner te persen dan nodig. Dus als je een 50mm2 oog aan de kabel moet zetten met ?40mm2?

Dan perste ze dus een 50mm2 met 35mm2, die mensen hadden geen verstand. Buiten dat je het bijna niet voorelkaar krijgt, help je je tang ook naar de eeuwige jachtvelden.

Sindsdien gebruik ik altijd netjes de goede maat..

En zo hoort het ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 4 juli 2019 17:52:52 schreef RAAF12:
En als je zo'n oog vastschroeft gebruik je natuurlijk een momentsleutel :-)

Vanaf ongeveer 10mm2 wel ja. Ik word niet goed als ik "ervaren monteurs" een M12 aansluiting op een motor zie aansjorren met 50Nm en meer, met de vermelding dat het wel "goed" vast moet.

Op 4 juli 2019 17:24:13 schreef MAH:
[...]Zo liep ik stage bij een bedrijf dat de gewoonte had om de kabelschoen 1 maat kleiner te persen dan nodig. Dus als je een 50mm2 oog aan de kabel moet zetten met ?40mm2? Te persen (ik weet zo de maten niet meer). Gevolg was dat je de kabel en schoen eigenlijk zover in elkaar perst dat er scheurtjes ontstaan, maar dan zat het goed vast. Toen ik een oog had geperst met de juiste maat werd die eerst getest want die kan nooit sterk genoeg zijn natuurlijk. Hij werd in een bankschroef gezet en een sterke collega ging er aan hangen. Toen 1 voet tegen de werkbank en de tweede erbij en toen hing hij daar horizontaal en begon rood aan te lopen. Gelukkig had ik gelijk en bleef alles aan elkaar zitten. Ik moet ook niet denken wat voor lelijke smak hij anders gemaakt zou hebben.

Sindsdien gebruik ik altijd netjes de goede maat..

Ik heb zo'n klauke tang met een veer erin die netjes losschiet wanneer de druk goed is. Ook heb ik een kleine volledig handmatige tang maar die vertrouw ik dus nooit.

de uittrekkracht wordt bepaald door de fabrikant om te weten of een krimp afker of goed is. de uittrekkracht heeft dus een zekere waarde. Uiteindelijk trek je een kabelschoen altijd los, o de kabel breekt.Als je er met je vollegewicht aan gaat sleuren, heet dat niets te maken met de meting of een las goed of fout is. Een bout wordt normaal ook met een momentensleutel vastgezet en dat is heel wat anders als een kwartslag voor dat die afbreekt. Een gebroken bout is net zo erg als een bout die niet voldoende vast zit.