Audio opamp op assymmetrische voeding mogelijk?

Semtexx

Golden Member

Ik ben bezig met een portable radio te maken van spullen uit de rommelbak/sloopprinten. Ik ben dus vooral op zoek naar een oplossing die meer simpel dan hoogwaardig of hi-fi is.

Mijn probleem is het volgende: ik maak gebruik van een "passieve" toonregeling bij gebrek aan een geavanceerde, symmetrische, voeding. Werkt op zich zoals bedoeld, maar helaas vraagt die best veel van het signaal. Met aansluiten van een een telefoon kan de boombox helaas niet hard genoeg meer.

Nu wil ik het signaal graag wat versterken voordat het door de toonregeling gaat, maar het vooral ook eenvoudig houden.
De boombox bestaat uit een TPA3118 versterkerprint, een 20V laptopvoeding met daarachter een capacitance multiplier, en dus genoemde toonregeling.
Dit alles gaat ingebouwd worden in een Erres KY515 kast.

Makkelijkst is de toonregeling weglaten, maar ik vind het leuk als ik alle knoppen van de Erres kan gaan gebruiken (aan-uit; volume; bass; treble is mijn idee)

Kan ik een TL082 of vergelijkbare gebruiken op de asymmetrische spanning van 18V uit de capacitance multiplier, door deze middels 2 weerstanden symmetrisch te maken voor de opamp? Een gain ergens tussen 3-10 is op zich voldoende. Of is na de toonregeling beter?

Ik snap dat het gebruiken van 1 voeding voor zowel eindtrap als voorversterker niet zo mooi is, maar hi-fi is niet de overweging.

Link naar toonregeling uit mijn rommelbak:
https://www.aliexpress.com/item/2pcs-diy-Kits-Amplifier-Passive-Bass-T…

Ja dat kan in principe. Ik zou het alleen iets ingewikkelder maken dan alleen een weerstandsdeler.

Van die 082 opamps zitten er dacht ik twee in een doosje. Een gebruik je voor je versterker. De andere kun je dan gebruiken om de deelspanning uit je weerstandsdeler te versterken en zo een kunstmatige nul volt rail maken. Als er veel stroom door gaat lopen moet je opamp even bufferen met een torretje. Op deze manier trek je de spanning uit je deler niet scheef door de belastingstroom van je versterker.

En vergeet de DC blokkings C's dan niet om je signaal in en uit te koppelen.

Semtexx

Golden Member

Bedankt voor de tip! Als ik koppelcondensators gebruik, maakt het dan uit dat de spanning iets varieert/scheeftrekt? De spanning zal toch niet in de buurt van de virtuele rail komen.

Ik heb met de oscilloscoop gemeten, de voedingsspanning varieert in het bereik van 0,1V afhankelijk van de belasting (waarbij hij echt heel hard gezet moet worden).

Aan de hand van een aantal schema's en datasheets het volgende schema getekend. Maar daarin is jouw feedback niet verwerkt... De gain voor het gemak even op 5 gezet.
(aansluiting van de voedingsspanning klopt overigens niet, daar mist nog een aansluiting.)

Ha Semtexx,

Even mee gelezen vraag waarom zou je voor de toon regeling een + en - voeding nodig hebben ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Schema is in principe goed. Ik zou wel de TL082 voorzien van ontkoppelcondensator(en) over de voedingsspanning. Voor C2 en C4 zou ik 4,7µF of groter kiezen voor minder brom meer lage tonen. C4 dan wel netjes goed om zetten.
Heeft de TL082 geen frequentiecompensatie nodig?

Nadeel van dit soort oplossingen is dat alle storing vanaf de voeding via de weerstand-deler R4/R5 direkt op de ingang van de versterker komt te staan. De 86 Db supply rejection ratio gaat daarmee volledig om zeep. Bij symmetrische voeding heb je dat niet dus daarom geeft dat altijd een veel beter resultaat.

C4 helpt wel een beetje om storing te onderdrukken. Maar die zou ik hier C4 zeker een factor 100 groter kiezen. 100nF is wel erg weinig, zoals ohm pi ook al aangaf.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Beter R4 in twee splitsen en een extra C naar massa. En ook ik zou die C's flink groter kiezen, 10 uF of zo, jawel. Op het gevoel weg.

Verder ook akkoord dat er helemaal geen symmetrische voeding nodig is om een actieve toonregeling te maken, dat kan met iedere versterker.

Tip om het echt simpel te houden, al vind ik het hondsbrutaal: Baxandall-toonregeling met de eindtrap als versterker.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 4 juli 2019 20:57:32 schreef big_fat_mama:
Tip om het echt simpel te houden, al vind ik het hondsbrutaal: Baxandall-toonregeling met de eindtrap als versterker.

Krijg je dan geen stabiliteitsproblemen?

Semtexx

Golden Member

Op 4 juli 2019 20:57:32 schreef big_fat_mama
Tip om het echt simpel te houden, al vind ik het hondsbrutaal: Baxandall-toonregeling met de eindtrap als versterker.

Waarom hondsbrutaal? :)
Van mij mag het best onconventioneel zijn. Ik heb op internet een schema gevonden, en mijn rommelbak voorziet wel in de onderdelen. Ik zal eens wat op een gaatjesprint prikken. Ik zit niet vast aan dat aliexpress toonprintje, mag best wat anders zijn.

Ik kende de baxandall toonregeling nog niet.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik kende ze wel, nuja toch min of meer, maar vind die pdf wel uitermate lezenswaard. Welbedankt, @RAAF12!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 4 juli 2019 16:16:43 schreef electron920:
Ha Semtexx,

Even mee gelezen vraag waarom zou je voor de toon regeling een + en - voeding nodig hebben ?

Groet,
Henk.

Inderdaad, enkel een beetje versterken kan al met een voedingsspanning.

PE2BAS
Semtexx

Golden Member

Dit weekend ben ik verder gegaan (foto's volgen). Zowel met de elektronica als de kast op te kalefateren.

Ik heb de baxandall toonregeling gebouwd op een gaatjesprint. Onderdelen allemaal uit de sloopbak om het oorspronkelijke doel te behouden. Hij werkt prima! Die toonregeling ruist verhoudingsgewijs wel behoorlijk, maar bij normale standen van de volumeknop niet of nauwelijks hoorbaar.

Enige kostenpost tot dusver waren 2 schaallampjes voor de Erres radio en het klasse D printje van ome Ali. Dus nog ruim onder de 5 euro :)

Op de testbank heeft alles al succesvol proefgedraaid. Nu alles netjes in de kast zien te krijgen. Gisteren al druk steuntjes geslepen, gebogen en geboord voor de potmeters en knoppen.

Semtexx

Golden Member

Plaatje bij het praatje. Vergeef me de telefoonfoto's bij slecht licht.

@Mod: als deze eerder in het "show your projects topic" thuishoort, zou je hem dan willen verplaatsen?

De kast heb ik met ethanol en 00 staalwol van schilfers en vuil ontdaan en de nitrolak "pakt" daardoor ook goed. Met schellak en een poetsdot heb ik de kast een aantal nieuwe laagjes gegeven. Geen high-end finish, maar hij ziet er weer netjes uit en glanst mooi.

De laptop voeding zit onder het zwarte houten kastje. Het kastje heb ik met wat laagjes alufolie aan de binnenkant afgeschermd.
Daarbovenop links de capacitance multiplier, het TPA 3112 printje van Ali, en mijn baxandall brouwsel.

De bedrading moet ik nog opkuisen, en het achterwandje terugplaatsen met de RCA stekkers erin. Een beetje dempingswol/-mat is misschien ook geen slecht idee.

Behalve het printje en de 2 lampjes heb ik geen verf of onderdelen hoeven kopen. De radio heb ik ooit eens een keer bij een boedeltje gekregen. De kosten zijn daardoor onder de 5 euro gebleven. Buizenliefhebbers: het chassis was te ver heen, maar is naar een liefhebber gegaan :)

Het geluid is door de moderne coaxiaalspeaker relatief goed te noemen. Veel dank aan iedereen voor de suggesties en hulp!

miedema

Golden Member

De belangrijkste voordelen van de oude radio heb je behouden: grote speaker in een ruime kast. De ingrediënten voor een goed geluid. :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Erg fijn dat je ons het resultaat toont. En je lijkt heel erg goed in de kunst van het compromis, goed zo!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord