Lasdozen voor 19mm buis.

rob040

Golden Member

Ligt het nou aan mij, of klopt het dat er geen lasdozen voor 19mm buis bestaan?
Ik zoek iets in de geest van (één in, twee uit):

Ik kom wel andere dozen tegen met wartels, maar eigenlijk niets met 19mm buisinvoer.
Hoe lossen jullie dat op?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rob040

Golden Member

Die Attema universeeldoos die Toon30 voorstelde lijkt me wel wat. Ik heb er overheen gekeken, dacht dat die alleen voor 16mm was.
Dank!

Volgens mij zijn ze echt wel te verkrijgen, oa. bij Praxis. Alleen 19mm wordt niet als aanduiding gebruikt, dat heet dan 3/4.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 4 juli 2019 23:36:58 schreef Shiptronic:
Die hebben ook handige deksels :

Ik vind dat dus geen handige deksels. Heb vaak genoeg meegemaakt dat die dingen losgekomen zijn bij het uittrekken van stekkers. Veelal doordat er flink wat draden onder gepropt zijn en er het kliksysteem zo waarschijnlijk onder mechanische spanning komt.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

3/4 dozen zijn er ook in inbouwmodel,Zelfs heel vroeger waren er al normaaldozen 3/4 in ijzer...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

universeeldozen van abb en attema heb je waar 19mm buis inkan. niet de 2180 doos, maar wel de bk1619 van attema. de 3611 van abb kan ook 19mm buis aan, en daar kan ook een wcd op.

die laatste blijft het wcd ook beter zitten, de 2180 komt het wcd deksel te makkelijk van los.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

@Testman: De universeeldoos van ABB kan inderdaad ook 19mm aan, echter één per zijde.
De Attema is wat dat betreft uitgebreider, die kan in elke poort 16 of 19mm aan. Dat is voor mij wat handiger.
In eerste instantie zocht ik op de klassieke lasdoos (zoals het plaatje) en vond ik de alleen de ABB universeeldoos.
Maar ik kan nu verder, de universeeldoos heeft ook meer ruimte, er komen 5 lasklemmen in en kan best zijn dat zo'n doosje als in de foto te klein is met ook nog eens 3x 5 draden.

mel

Golden Member

Als je netjes last, moet het er makkelijk inpassen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob040

Golden Member

Over lassen gesproken...
Doet me denken aan vorige week toen ik een stel draden die vanuit de meterkast naar de eerste centraaldoos liepen er uit trok:

Blijkbaar was de aarddraad net te kort en is die op ingenieuze wijze aan elkaar geknoopt.
Zal best goed contact maken, maar ik hoop er niet meer van te vinden.

Jinny

Golden Member

Dat werd wel vaker gedaan, ik ben het wel meer tegen gekomen, zelfs met spanningvoerende draden..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob040

Golden Member

@Jinny: Maar niet toegestaan, lijkt me.
Bij mij was de totale lengte nog geen 5 meter, had dan even een nieuw stuk draad gepakt, denk ik dan...

benleentje

Golden Member

Het zal officieel wel niet mogen maar met de getoonde las is eigenlijk niet veel mis mee. Het maakt goed en stevig contact en is met zorg in elkaar gedraaid. Het kan echt wel slechter.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

met de aarde nog 1 ding iig, dit wil je niet met een fase of nul op een wasmachine-droger groep.

kwam recent nog een 20+ moffen tellende tuininstallatie tegen waar men de aarde niet van had aangesloten, niet gek dat die aardsluiting zo lang heeft volgehouden voor het de aardlek eruit ging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zijn ook verloopjes om 3/4-19 mm buis in een 5/8-16 mm doos in te voeren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Jinny

Golden Member

Zolang het droog in een plasic pijp zit kan het zelfs nog wel op een wm/dr groep hoor.
Mits het met zorg in elkaar is gedraaid.

Ik ben dergelijke lassen ook wel eens in een stalen pijp tegengekomen.
Dan wordt het enger..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen