Headsetje: ground van microfoon en oortjes gemeenschappelijk geeft problemen.

Ik heb een IP-telefoon die een aansluiting voor een headset heeft. Dat is een RJ9-plugje met 4 contacten: mic signaal/mic ground en speaker signaal/speaker ground.

Nu werkt dat (icm een verloopkabeltje) prima met een goedkoop PC-headsetje dat voorzien is van 2 mini-jacks TRS. Uiteraard krijgen de linker- en rechter oorschelp dan gewoon hetzelfde signaal.

Nou begint dit headsetje kuren te vertonen, maar gelukkig heb ik nog een ander headsetje liggen. Dat ding heeft echter een (1) gecombineerde mini-jack TRRS, dus met 4 contacten.

Ik dacht: ik pas het RJ9-verloopje even aan met een female TRRS en klaar. Maar helaas...

Omdat er bij die TRRS-jack maar 4 contacten zijn is de ground van de speakertjes in de plug gedeeld met de ground van de microfoon.

In de telefoon lijkt de massa van de mic echter op een ander potentiaal te liggen dan de massa van de speaker. Resultaat is een verminderde geluidsterkte van de microfoon, en de andere kant van de lijn ervaart een echo zodra de massa's samengenomen worden.

Ik denk dat de microfoon een biasspanning nodig heeft, die nu mogelijk de kop in wordt gedrukt, en de echo zal zijn omdat er wat signaal van de koptelefoon via het nieuw ontstane pad terug de microfoon in gaat.

Hebben er mensen een slim alternatief op bovenstaande doorverbinding?
Ik wil niet de headset open gaan slopen om opnieuw te bedraden, waarschijnlijk gaat dat ook niet zonder dat er clipjes breken etc.

En ik WEET dat er nog steeds headsets te koop zijn met 2 TRS-plugjes, maar ik heb deze hier nu eenmaal liggen en het zou mooi zijn als ik die gewoon kan gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

condensator/elko in serie met de massa van de speaker (aan de telefoon kant)?

[Bericht gewijzigd door fatbeard op vrijdag 5 juli 2019 10:57:40 (18%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Je zou misschien een condensator in serie met de luidspreker kunnen zetten. Dan voorkom je in elk geval dat een eventuele DC componenten wordt kortgesloten. Maar of je eindversterker dan nog werken kan? Dat hangt af van de manier waarop de fabrikant de eindversterker heeft gebouwd. Grote kans dat het gewoon niet gaat.

Het is waarschijnlijk de versterker van de luidspreker die roet in het eten gooit. Die versterkers zijn bijzonder omdat er vermogen gemaakt moet worden bij een zeer lage voedingsspanning. De min van de speaker is dan niet hetzelfde als de massa van het toestel en en de min van de batterij.

Walkman's hadden dit vroeger ook. Door de drie volt voedingsspanning (2 x penlight) kon men met de klassieke versterkerschakeling onvoldoende versterken.

Hier is wat info over dit probleem:

https://www.electroschematics.com/8783/low-voltage-audio-amplifier/

Ja ik heb ook al aan een serie-C'tje gedacht, maar vroeg me af of die echo dan niet net zo goed nog aanwezig zou blijven.

De speaker/versterker zal wellicht in "bridge" staan (hoewel zo'n telefoon of aan een 12V adapter zit, of aan POE), en hoe de bias voor de microfoon gemaakt wordt, en gecombineerd wordt met de ingangsversterker daar zijn natuurlijk ook best wat varianten op te bedenken.

Ik vrees dat er niks anders op zit dan wat experimenteren met C'tjes in de speaker-lijnen, en als dat niks oplevert dan maar een andere headset bestellen.

Ik kan ook nog kijken of ik die speakeruitgang van de telefoon zwevend kan maken met een klein trafo'tje, zodat hij secundair gewoon aan die mic massa mag.

If you want to succeed, double your failure rate.

Uiteindelijk de trafo-route genomen. Het is wel een beetje een kind met een waterhoofd maar het werkt.

code:

                            1:1                            +----+ L
                                                           |
      SPK- +---------------§ || §--------------------------+----+ R
                           § || §
      SPK+ +---------------§ || §-------+-----------------------+ GND (common)
 RJ9                                    |
      MIC- +----------------------------+                       TRRS jack

      MIC+ +----------------------------------------------------+ MIC signal
If you want to succeed, double your failure rate.
Hubie

Special Member

Valt toch wel mee met dat waterhoofd? Een 1:1 trafootje uit een modem ís nog geen 1,5 x 1,5 cm. ;-) (Bourns,Etal etc.

Ja daar heb je gelijk in. Maar als je van een verloopkabeltje (alleen koper) af komt is een trafo'tje altijd een stuk groter. Een C'tje verstop je nog eens in een krimpkousje.

Het trafo'tje uit m'n rommelbak is inderdaad ongeveer 15x15x15, maar zwevend was ook niet alles dus hij staat op een printje. Ik denk dat ik hem maar in de telefoonbehuizing zelf probeer kwijt te raken met een net chassisdeeltje in de behuizing.

Waar ik dat trafo'tje ooit uit heb gesoldeerd weet ik niet. Als ik zo'n ding van een print soldeer dan moet ik al gedacht hebben dat hij 1:1 is (en dat meet hij ook), want als het exotischer wordt gebruik je het toch nooit meer. En ik heb nog een exemplaar, dus er waren er kennelijk 2 op die print. Het lijkt niet uit een modem te komen want dat is vrijwel altijd 600 ohm en deze had bij 1 KHz een Re van rond de 120Ω. In elk geval was hij prima voor het doel.

If you want to succeed, double your failure rate.