korte pulse schakeling gezocht

Ik zoek een schakeling waarmee ik een contact dat 15 sec aantrekt kan omzetten naar een pulse. zie schema. De pulse start op de opgaande flank van het input signaal. De pulse instelbaar van 0,5- 2 sec is voldoende. Iemand een idee, heb al eens gekeken bij aliexpress maar kom er niet uit.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco voor de reactie. Ik begrijp hem niet helemaal. Misschien was de vraagstelling niet duidelijk genoeg. Ik heb nu een relais contact dat 15 sec aantrekt. dat is de bovenste puls. Als deze aantrekt wil ik een dat een relais aantrekt voor een korte tijd (regelbaar tussen 0,5 en 2 seconden is voldoende.

Waar sluit ik in jou schakeling de contacten aan van de eerste puls, of is dit als de schakeling voeding krijgt?

Arco

Special Member

Je kunt het 15 sec. contact inderdaad tussen de '+' van de schakeling zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ok dank je. hoe kan ik hem regelbaar maken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Door een andere C1 te plaatsen. Hoe groter => hoe trager.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Om welke spanning gaat het, en hoeveel stroom moet er geschakeld worden?

De enige gegevens die ik tegenkom zijn seconden.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Shiptronic

Overleden

Op 5 juli 2019 18:12:41 schreef big_fat_mama:
Door een andere C1 te plaatsen. Hoe groter => hoe trager.

Het is handiger om de weerstand door een potmeter te vervangen, dan kan je de tijd zelf instellen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Samengevat, zo dus                           Of zo!

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 5 juli 2019 19:44:18 (35%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Op die manier blaas je de potmeter op als 'ie dicht staat... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Zo komt er nooit een puls uit als "jouw" potmeter naar 0Ω is gedraaid :)

Serieweerstandje opnemen van 10KΩ in "mijn" schakeling in de 1MΩ potmeteraansluiting, opgelost! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

De rechter weerstand (220k) is de timing weerstand, veranderen van de linker (1M) weerstand doet niet veel voor de timing.
(die weerstand is er alleen om de elco netjes leeg te maken als de spanning afgeschakeld is...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 5 juli 2019 20:00:20 schreef vergeten:
You Won! :)

[bijlage]

Dan moet je ook het originele plaatje van Arco dd 5 juli 19:43:24 plaatsen. Die is tenminste goed.
En anders wordt het iets met een 555

Thevel

Golden Member

Op 5 juli 2019 18:20:00 schreef Hunter:
Om welke spanning gaat het, en hoeveel stroom moet er geschakeld worden?

De enige gegevens die ik tegenkom zijn seconden.

Wat meer gegevens en de toepassing zal inderdaad handig zijn, misschien is een relais een beetje overkill en kan het simpel opgelost worden met een fetje oid.
Of kan het simpel met alleen een condensator en een weerstandje.

Vandaag nog een vergelijkbare situatie gehad, ik koppelde deze sensor aan de trigger-ingang van een 433MHz zendertje.
Echter stoorde het zendertje de sensor waardoor deze continue "aan" bleef en het zendertje bleef zenden.
Oplossing: elcootje met parallel een ontladingsweerstandje in serie met de trigger-ingang.
Hierdoor wordt een korte puls aan het zendertje gegeven > probleem opgelost!
Zo simpel kan het soms dus zijn....

vergeten

Golden Member

Op 5 juli 2019 20:36:57 schreef ohm pi:
[...]Dan moet je ook het originele plaatje van Arco dd 5 juli 19:43:24 plaatsen. Die is tenminste goed.

Je hebt Arco's latere update gemist :) van:

5 juli 2019 19:43:24 schreef Arco:

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Beide schakelingen werken wel, maar iets verschillend.
Mijne verandert de ontlaadlijd van condensator, die van @vergeten verschuift het schakelpunt van de transistor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de vele reacties. Kan hier al mee vooruit.

Iets meer achtergrond. De schakeling kan op 12 volt. Het 15 sec relais contact komt van een VTO2000 af. als er op de bel gedrukt wordt dan gaat er binnen verweg van de voordeur een speaker in een monitor rinkelen. De minimale instelling voor dit contact is 15 sec sluiten als er gebeld wordt.

De beller hoort echter geen signaal. Ik wil daarom een ding/dong friedland bel hangen in de gang bij de voordeur zodat de beller een bel hoort en niet als een gek op die knop zit de drukken omdat hij denkt dat de bel het niet doet. Vandaar dat ik een korte pulse nodig heb die ding/dong van die bel kan maken. Deze korte puls moet potentiaalvrij zijn, vandaar dat ik zei d.m.v. een klein relais me de beste oplossing leek.

De korte puls mag overigens ook 2x korte puls zijn zodat je ding/dong ding/dong krijgt en de beller kan stoppen met duwen.

als dit door een kleine module/printje te kopen al kan is dit ook prima.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een “inschakel-wis” relais zoek je.
Als je een multifunctioneel tijdrelais neemt zit deze functie er vaak op.
Maar niet altijd, dus wel controleren voor het bestellen.

Je kunt ook een (flinke) Elko in serie zetten met een relaisspoeltje. Dan nog wel een ontlaaadweerstandje over het geheel, of over de condensator plaatsen.
Werkt allleen bij gelijkspanning.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 6 juli 2019 08:22:17 (35%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 5 juli 2019 20:00:20 schreef vergeten:
You Won! :)

[bijlage]

Dat is in ieder geval extreem fout, daarbij kom je onder de Vbe van T1, of op het randje ervan.

Nu is dit maar een kort puulsje, maar ik zou iets van een schmitt trigger er in willen hebben.

Was dat niet een weerstandje in de emitter van de tor? Shit! nee, ook dat werkt precies de verkeerde kant op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 juli 2019 20:00:20 schreef vergeten:
You Won! :)

[bijlage]

Je kan nog bezuinigen, die blusdiode is echt niet nodig.

Thevel

Golden Member

Omdat de spanning over de spoel langzaam daalt heb je idd geen diode nodig.
Maar het kan alsnog misgaan als de voeding wegvalt terwijl het relais aangetrokken is.
Dus voor de zekerheid toch maar een diode plaatsen, de diode kost nul komma nix :)

@sine wat is er dan extreem fout? kun je iets meer toelichten. alvast bedankt.