labo voeding arp3003 : geen aarding

Hallo,

ik wou even waarschuwen. heb ooit een apr3030 gekocht bij een nederlandse online shop. (en niet eern arp3003 zoals in de topic staat sorry)

Deze deed het niet meer. blijkbaar was het snoer niet ok. een draad was volledig door. het leek wel of de spoel op was en er een nieuwe draad gewoon tegen aan gezet was..

verbaasd was ik ook als ik zag de de volledig metalen behuizing geen aarding had. die zat mooi ongestript in de voedingskabel nergens aan vastgemaakt.

ik vond ook dat een voedingskabel na de zekering afgebroken was... dus het gevaar op elektrocutie was zeker aanwezig.

ik laat dit gewoon weten, moest iemand ook deze voeding hebben, gelieve de aarding aan te sluiten.

fille

maartenbakker

Golden Member

Kan het zijn dat je een APR3003 bedoelt?

En van welke fabrikant? Chinese ontwerpen worden vaak met wisselende kwaliteit gekloond door talloze kleinere en grotere fabrikanten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat het apparaat van metaal gemaakt is wil nog niet zeggen dat het geaard MOET worden.
Je kunt een apparaat ook dubbel-geisoleerd uitvoeren. Dat kan ook met een metalen behuizing.
Zo vanaf je verhaal kan ik niet beoordelen of het apparaat aan de omschrijving Dubbel-geisoleerd voldoet.

Een NIET geaard Dubbel-Geisoleerd apparaat is veiliger dan een Geaard Dubbel-Geisoleerd appaaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Maar niet als de aarde onaangesloten in het netsnoer zit ... dan ging er toch echt wat mis.

dank voor de replies.

fabrikant staat er niet op... het binnenwerk heeft rubycon condensatoren... en de transfo is deftig uitgevoerd. het is vooral de case en afwerking die de wensen overlaat. waarschijnlijk het "binnenwerk" ergens aangekocht en dan cheap in elkaar gedraaid. er staat CE op, maar dat zal voor chinese export staan.

dubbel geisoleerd; ja ik ken het; heb er ook aan gedacht. maar waarom dat een snoer met aarding voorzien ? misschien goedkoper ?

de voedingskabel komt binnen gaat dan naar 1F naar zekering en 1F naar schakelaar (die aan de voorkant zit in metalen behuizing (schakelaar is plastic) en dan gaat de voeding naar de transfo; die een scheidingstransfo is. dus dan heb je een zwevend net, en met die aarding eraan te leggen kan je problemen krijgen, dat is waar. maar liever 30v electrificatie dan 220v electrocutie ? tenzij er natuurlijk 230v ergens op de aarding komt en zo op de case...

ik keek even rond voor een foto op het internet en vond daar een aantal uitvoeringen: jahoor zonder aarding; dus hoogst waarschijnlijk beschouwt men het toestel als dubbel geisoleerd...

ik vind de bouw van de voeding zo slecht, dat het me beter lijkt deze te aarden dan niet ? iemand een idee hierover ?
dank

vergeten

Golden Member

Op 5 juli 2019 14:48:11 schreef fille:
dank voor de replies.

dubbel geisoleerd; ja ik ken het; heb er ook aan gedacht. maar waarom dat een snoer met aarding voorzien ? misschien goedkoper ?

de voedingskabel komt binnen gaat dan naar 1F naar zekering en 1F naar schakelaar (die aan de voorkant zit in metalen behuizing (schakelaar is plastic) en dan gaat de voeding naar de transfo; die een scheidingstransfo is. dus dan heb je een zwevend net, en met die aarding eraan te leggen kan je problemen krijgen, dat is waar.

Scheidingstrafo... dat is elke trafo, hoe heb je dat beoordeeld??? ligt de primaire naast de secundaire met isolatie schotjes ertussen?

Leg eens uit wat voor problemen bij wel aarden, hoe dan met een "zwevende" secundaire zijde.?

maar liever 30v electrificatie dan 220v electrocutie ?

Wat is electrificatie? daar heeft een veiligheids aarde, want daar hebben we het over, nul invloed op!

tenzij er natuurlijk 230v ergens op de aarding komt en zo op de case...

Juist en daarom wordt er geaard, als het enigzins mogelijk is dat door een defect* de behuizing onder de netspanning kan komen te staan.

*= losgeschoten draad, doorgesmolten draad, openbarstende netschakelaar, scherpe delen waarlangs bedrading loopt, verbrande trafo etc.

ik keek even rond voor een foto op het internet en vond daar een aantal uitvoeringen: jahoor zonder aarding; dus hoogst waarschijnlijk beschouwt men het toestel als dubbel geisoleerd...

Beschouwen als, is rekbaar begrip het staat erop of niet!

ik vind de bouw van de voeding zo slecht, dat het me beter lijkt deze te aarden dan niet ? iemand een idee hierover ?
dank

Kijk hierbij alleen naar de netspanningvoerende delen, bedrading zekeringhouder etc.
Als dat "er niet uitziet", slordig is afgewerkt, zou ikzelf ook zeker aarden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Het is een vergissing te denken dat een ongeaard apparaat als dubbelgeïsoleerd beschouwd zou worden door de producent.

Toen ik net even op zoek was naar het correcte typenummer en door het samenvoegen van beide typo's op het juiste nummer kwam :P , zag ik types met een ongeaarde Amerikaanse steker. Het zou zomaar kunnen dat de isolatiesterkte daar oorspronkelijk op is afgestemd. De testspanning zou dan niet veel hoger zijn dan 2kV, if any. Enkelgeïsoleerd en ongeaard dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@vergeten
1)een autotransfo is geen scheidingstransfo
2)isolatieschotjes : is dat niet een veiligheidstransfo ?
3)als een fase van de secundaire wikkeling tegen de behuizing komt en zo contact maakt met de aarding, dan zit je secundair niet meer met zwevend. en kan je stroom voeren door slechts 1 fase aan te raken.
4)elektrificatie: is dat je het hebt overleefd; electrocutie niet. 30v valt mee, als je niet in het water zit of zeiknat bent (lees droge huid).
5)veiligheidsaarding zou wanneer er een fase in het toestel aan de behuizing komt te liggen de differentieel moeten activeren. dus het beschermt de gebruiker wel degelijk tegen eletrificatie of electrocutie.
6)bij dubbele isoleren mag je de behuizing niet aarden net omwille van het feit dat het net waarop je gaat aansluiten misschien een fout heeft waarbij de aarde onder spanning staat en je zo de behuizing van het toestel onder spanning krijgt.
7)neen het symbool van dubbele isolatie staat er niet op. De QC zal hierop wel niet gebeurd zijn. straf dat een shop dit verkoopt; Was de voedingsdraad niet afgebroken, ik had het nooit gemerkt of bekeken.

8)dankjewel: ik heb het ook geaard, als isolatie was er op sommige gesoldeerde 220v draden hot glue gebruikt die er gewoon loszat... ook effe aangepakt...

@maartenbakker
inderdaad daar heb je gelijk in, maar mag dat wel in de EU ?

dank @ iedereen

benleentje

Golden Member

Een NIET geaard Dubbel-Geisoleerd apparaat is veiliger dan een Geaard Dubbel-Geisoleerd appaaat.

Dat is een stelling die er niet geloof en waarvan ik denk dat kan niet waar zijn.

Als ik een dubbel gesioleerde boormachine neem en ik aard de buitenkant van de motor, Waarom zou dat onveiliger zijn het is alleen maar extra geaard. Ik zie geen verschil tussen veiligheid van de een en de ander.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 juli 2019 21:21:51 schreef fille:
@maartenbakker
inderdaad daar heb je gelijk in, maar mag dat wel in de EU ?

Ik vermoed een beetje dat je het apparaat niet in de EU hebt gekocht, of in elk geval niet van iemand die hem officieel geïmporteerd heeft inclusief conformiteitsverklaring?

Op 5 juli 2019 22:24:37 schreef benleentje:
[...]Dat is een stelling die er niet geloof en waarvan ik denk dat kan niet waar zijn.

Als ik een dubbel gesioleerde boormachine neem en ik aard de buitenkant van de motor, Waarom zou dat onveiliger zijn het is alleen maar extra geaard. Ik zie geen verschil tussen veiligheid van de een en de ander.

Een dubbelgeïsoleerd apparaat mag aanraakbare metalen delen hebben. Als je die aardt, introduceer je een extra risico. Behalve een fout in de eigen dubbele isolatie, kan nu opeens een aardfout veroorzaken dat de boel onder spanning komt te staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 juli 2019 22:54:27 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 juli 2019 00:52:28 schreef fille:
Hallo,

ik wou even waarschuwen. heb ooit een apr3030 gekocht bij een nederlandse online shop. (en niet eern arp3003 zoals in de topic staat sorry)

Deze deed het niet meer. blijkbaar was het snoer niet ok. een draad was volledig door. het leek wel of de spoel op was en er een nieuwe draad gewoon tegen aan gezet was..

verbaasd was ik ook als ik zag de de volledig metalen behuizing geen aarding had. die zat mooi ongestript in de voedingskabel nergens aan vastgemaakt.

ik vond ook dat een voedingskabel na de zekering afgebroken was... dus het gevaar op elektrocutie was zeker aanwezig.

ik laat dit gewoon weten, moest iemand ook deze voeding hebben, gelieve de aarding aan te sluiten.

fille

Natuurlijk heb je geklaagd bij de onlineshop en die heeft je met een kluitje het riet in gestuurd.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 juli 2019 22:24:37 schreef benleentje:
[...]Dat is een stelling die er niet geloof en waarvan ik denk dat kan niet waar zijn.

Als ik een dubbel-geïsoleerde boormachine neem en ik aard de buitenkant van de motor, Waarom zou dat onveiliger zijn het is alleen maar extra geaard. Ik zie geen verschil tussen veiligheid van de een en de ander.

Heb je er nooit aan gedacht dat er met de aarde/aarding iets mis mee kan zijn?
Een dubbel-geïsoleerd apparaat kan bij een defect NOOIT onder spanning komen te staan.
Uitgezonderd duidelijk zichtbare ernstige beschadigingen. Denk hierbij als er een vrachtwagen over een boormachine heen rijd, etc.
De constructie is zodanig dat onder normale en abnormale omstandigheden bij een defect het apparaat aan de buitenzijde (aanraakbare geleidende gedeelten) niet onder spanning kan komen te staan. Dat kan door bv het apparaat van kunststof (niet geleidend materiaal) te maken. Maar het kan ook door extra eisen aan de isolatie te stellen. Een metalen (geleidbaar) apparaat kan dus wel degelijk dubbel-geïsoleerd zijn.

Stel er is een onderbreking in je hoofdaarde, dus je aardpen is niet goed. Als er nu een geaard apparaat in huis is met een aardsluiting (b.v. de Wasmachine) dan staan dan direkt alle overige metalen geaarde delen onder spanning. Denk bv aan je kofffiezetter.
Dus als je wasmachine aardsluiting maakt dan staat je koffiezetter (die niet defect is)onder spanning.
Een dubbel-geïsoleerd apparaat kan dan NIET onder spanning staan omdat er simpelweg niets met aarde is verbonden.

Het heet spanningsversleping. Een fout is een apparaat die zich in een ander apparaat manifesteert.

Daarom is het aarden van een dubbel-geïsoleerd apparaat (dat dan ineens een gewoon geïsoleerd apparaat is geworden) onveiliger

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Met een losse hoofd aarde is nog steeds alles op het zelfde spanningsniveau, ook wel: potentiaalvereffening.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 juli 2019 23:11:25 schreef Sine:
Met een losse hoofd aarde is nog steeds alles op het zelfde spanningsniveau, ook wel: potentiaalvereffening.

Alles?
En moeder aarde dan?
Die was los van de installatieaarde. Dus als je de koffiezetter, of de oven, of het broodrooster, of .... aanraakt krijg je wel een enorme op$%$@@$$!

Alleen als je het voor elkaar weet te krijgen zelf geïsoleerd opgesteld te staan en de koffiezetter en de wasmachine tegelijk aan te raken dan heb je gelijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

De electrocutie in Culemborg was dat toch? In elk geval uitgebreid besproken hier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 5 juli 2019 21:21:51 schreef fille:
@vergeten
1)een autotransfo is geen scheidingstransfo

Waar beweer ik dat?
Een autotrafo heeft geen scheiding en secundair hangt aan het net. Ik hoop niet dat er zo'n autotrafo in die voeding zit anders is het een levensgevaarlijk apparaat, die voeding, met of zonder aarding. :(

2)isolatieschotjes : is dat niet een veiligheidstransfo ?

Nee.

3)als een fase van de secundaire wikkeling tegen de behuizing komt en zo contact maakt met de aarding, dan zit je secundair niet meer met zwevend. en kan je stroom voeren door slechts 1 fase aan te raken.

Secundair is er geen fase!

4)elektrificatie: is dat je het hebt overleefd; electrocutie niet. 30v valt mee, als je niet in het water zit of zeiknat bent (lees droge huid).

De belgische uitleg :)
In NL ben je dood als je ge-elektrocuteerd bent, anders heb je gewoon een "opdonder" gehad. :)

5)veiligheidsaarding zou wanneer er een fase in het toestel aan de behuizing komt te liggen de differentieel moeten activeren. dus het beschermt de gebruiker wel degelijk tegen eletrificatie of electrocutie.

Als er een aardlek (differerentieel) is wel. Dat is nog steeds niet altijd en overal zo!
En het is afhankelijk van hoe de steker in de WCD zit.
Als er goed geaard is en de aarde in het pand is in orde, dan gaat de zekering er altijd uit op te hoge stroom.

6)bij dubbele isoleren mag je de behuizing niet aarden net omwille van het feit dat het net waarop je gaat aansluiten misschien een fout heeft waarbij de aarde onder spanning staat en je zo de behuizing van het toestel onder spanning krijgt.

Dan heb je een waardeloze aarding, een aarde mag nooit onder spanning staan!

8)dankjewel: ik heb het ook geaard, als isolatie was er op sommige gesoldeerde 220v draden hot glue gebruikt die er gewoon loszat... ook effe aangepakt...

Nu haal ik opgelucht adem :)
De voeding zal dus wel in China gemaakt zijn daar plakken ze alles aan elkaar met hot-glue. Kijk maar eens naar de vele you-tube filmpjes over allerlei spitsvondige elektronica achtige hobby creaties.

dank @ iedereen

Graag gedaan!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 6 juli 2019 00:47:16 schreef vergeten:
[...] Dan heb je een waardeloze aarding, een aarde mag nooit onder spanning staan!

Grafschrift: De aarde was waardeloos.

Ik zou zelf toch kiezen voor overleven in plaats van een mooi grafschrift.

P.S. Hotglue gebruik ik ook graag. Ik mag dan wel een rare Chinees wezen, maar niet zo een uit Azië.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 6 juli 2019 02:00:54 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."