Storende radio

Hallo,

Ik heb een oude audio set gekregen van pioneer. Het enige probleem is dat de radio heel erg veel ruis in het geluid zit. Het gaat om een: Pioneer FM/AM digital synthesizer tuner F-Z93L.

Het probleem zit sowieso in de radio want CD's speelt hij wel af zonder ruis. Radio heeft een nieuwe antenne. Die zat er niet bij. Ik weet zo dat als radio's heel lang stil komen te staan de pot-meters schoon gemaakt moeten worden maar deze radio werkt met knopen in plaats van een draai knop.

Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen om deze radio weer aan de praat te krijgen?

Mvg Pilsje

Arco

Special Member

Sluit 'm op de kabel aan. Een losse antenne blijft behelpen, kans op ruis is (zeker bij stereo) groot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Probeer m eens op een kabelaansluiting.Grote kans dat het dan goed is.
Signalen via een antenne hangen erg af van de locatie waar je zit t.o.v. de zender.
Arco was weer eerder... :(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat voor nieuwe antenne heb je? Met een kleine spriet zoals op een auto gebruikelijk is gaat het niets worden.

De gebruikelijke antenne voor een radio was ooit een ding als deze.

https://smorenberg.com/6825-large_default/fm-antenne-3-elements-met-trafo.jpg

En ja die moet buiten op de schoorsteen staan ofzo. Als je dat niet wilt is het advies van Arco "op de kabel aansluiten" het beste. Een radio zonder (goede) antenne gaat niet werken. Dat is al een eeuw zo en zal altijd wel zo blijven ook.

PS, Alle draadloze toepassingen met een radio verbinding die we nu hebben zoals Bluetooth, wifi, gsm enz, zijn uitgerust met een antenne. Soms alleen niet zichtbaar omdat de antenne slim in de kast is weggewerkt. Zonder antenne gaat het gewoon niet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 5 juli 2019 13:48:11 (20%)

Anoniem

Rustig blijven, vooral niet panikeren en logisch denken.
Gekraak van potmeters is iets heel anders dan ruis.
Een defect aan de radio moet je maar als laatste mogelijkheid overwegen.
Achteraan op jouw tuner staan 3 antenneaansluitingen.
De meest rechtse vanachteren gezien, is deze voor AM.
Deze is bedoeld voor een raamantenntje.
De middelste is een coaxaansluiting om eventueel je radio op de kabel aan te sluiten. Je moet er dan rekening mee houden dat de zenders niet op dezelfde frequentie zitten , dan als je op antenne werkt.
De meest linkse is de aansluiting voor een externe fm antenne.
De linkse bus is voor de antenne zelf, de rechtse bus is voor de aarde.
Maar meestal volstaat de massa van de installatie als tegengewicht voor de antenne. De rechtse bus is daarmee doorverbonden.
Stel dat je nu je antennetje aan de rechtse bus zou aangesloten hebben krijg je nauwelijks ontvangst.
Pas nadat je gecontroleerd hebt als je correct aangesloten hebt, kub je een aantal andere zaken overwegen.

Een antenne moet zoveel mogelijk vrijstaan . betonnen wanden, isolatie in de wanden met aluminium dampscherm , zonnewerend glas en de nabijheid van omvormers voor zonnepanelen zijn factoren die je ontvangst ongunstig kunnen beinvloeden.
De opmerking van Hubie dat de locatie van de zender een rol speelt is op zich juist, maar er zijn zoveel zenders dat er altijd enkele goed moeten te ontvangen zijn.
De polarisatie speelt ook een rol. Er zijn fm zenders die horizontale antenne nodig hebben en er zijn er die een verticale polarisatie gebruiken. Makkelijk te testen bij zwakke ontvangst door je antenne plat te leggen of rechtop.
Het argument van Arco over stereoontvangsdt klopt. FM radios hebben voor stereo ontvangst een pak meer signaal nodig. Soms helpt het om de radio in monomode te zetten.

@Anco & @mel ik heb een FM Radio dipole antenna with coax socket, 1.75m for VHF/FM radio reception gehaald van het internet. Helaas hebben wij geen kabel dus dit is niet mogelijk.

@Ex-fietser Ik ga niet het dak op voor die radio en leidingen leggen. Het is leuk als het lukt maar ik ga er niet voor boren in het plafond etc. Bluetooth en WIFI zitten er niet op. Dit ding heeft nog cassette spelers haha. Ik heb overigens wel het idee dat dit de kamer in het huis is met het slechtste ontvangst van het huis.

@grotedikken ok ik zal er morgen of overmorgen eens proberen of dat lukt wat jij zegt. Zoals eerder gezegd heb ik al het idee dat dit de ruimte is met het slechtste ontvangst uit het huis.

Mocht het niet lukken helaas maar het is niet het einde van de wereld. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Op 5 juli 2019 13:12:27 schreef Arco:
Sluit 'm op de kabel aan. Een losse antenne blijft behelpen, kans op ruis is (zeker bij stereo) groot...

De FM signalen zijn tegenwoordig zo sterkt dat met een draadje op zn minst een aantal zenders in stereo min of meer ruisvrij moeten doorkomen. Vooral ook omdat de modulatie erg hoog is van etherzenders.
Hangt natuurlijk af waar je bent, hier in Utrecht ziten we op rozen en oor je vrijwel alle zenders ruisvrij met een draadje, aar ook op andere plaatsen moet je altijd wat horen.

Ruist de ontvanger ook op AM? Zal lastig worden met de vele storing en geen sterk zenders meer op AM.

Ik denk meer aan defect FM front end of verlopen FM-MF kringen, zoals bij de detector.

Arco

Special Member

Zoals gezegd, makkelijk te testen door de radio (indien mogelijk) op mono te zetten.
Bij signaalgebrek zal het ruisen dan aanzienlijk minder of weg zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

probeer eens een andere radio op de zelfde plaats

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
mel

Golden Member

Utrecht is natuurlijk de plaats waar per definitie een hoog veld is..De Gerbrandytoren o.a. staat daar...
Maar het is mogelijk dat er elders in het land de veldsterkte zodanig is, dat het signaal gewoon minder is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Utr is ook dicht bij Hilv waar een aantal comm zendesr worden uitgezonden.

Het signaal is hier zo sterk dat ik op een Grundig portable waarvan de eerste transistor defect was toch nog steeds ontvangst had, nadat de tor was verwijderd. Dus zonder antenne.
Op stereo portables met afgebroken antenne - dus nog wel een stukje antenne - stereo ruisvrij.

Die tuners zijn meestal heel gevoelig, dus als dat niet zo is dan is er echt iets mis. De eerste FM tor Q1101 is een FET die kapot kan gaan, en dan hoor je niet veel meer. Gemakkelijk te controleren door even de een schroevendraaier aan R 1102 te houden - daarmee passeer je m, en dan moet je wel wat horen.

De FM detector is L 1104. Als die er naast staat is het geluid vervormd en/of moet je er iets naast afstemmen.

Deez uitvoering heeft ook Lange Golf, daar hoor, mits antenne is aangesloten, misschien meer, zoals 183 Europe 1, 198 BBC 4 en 234 Lux.

Schema:

Op 5 juli 2019 21:27:44 schreef pararuud:
Utr is ook dicht bij Hilv waar een aantal comm zendesr worden uitgezonden.

Het signaal is hier zo sterk dat ik op een Grundig portable waarvan de eerste transistor defect was toch nog steeds ontvangst had, nadat de tor was verwijderd. Dus zonder antenne.
Op stereo portables met afgebroken antenne - dus nog wel een stukje antenne - stereo ruisvrij.

Die tuners zijn meestal heel gevoelig, dus als dat niet zo is dan is er echt iets mis. De eerste FM tor Q1101 is een FET die kapot kan gaan, en dan hoor je niet veel meer. Gemakkelijk te controleren door even de een schroevendraaier aan R 1102 te houden - daarmee passeer je m, en dan moet je wel wat horen.

De FM detector is L 1104. Als die er naast staat is het geluid vervormd en/of moet je er iets naast afstemmen.

Deze uitvoering heeft ook Lange Golf, daar hoor je, mits antenne is aangesloten, misschien meer, zoals 183 Europe 1, 198 BBC 4 en 234 Lux.

Schema:

Anoniem

Pararuud, Een noob die hulp nodig heeft om een radio te testen, moet je niet meteen aanraden om in het inwendige te gaan prutsen.