thuisbatterij

Een softstarter of frequentieregelaar zou een keer nuttig kunnen zijn, zeker als je er één kunt vinden voor een leuke prijs (gebruikt of reserve gelegen of zo), als daarmee je vast recht flink omlaag kan.

@henri62: een factor 3 over 21 jaar is iets meer dan 5% per jaar gemiddeld.

Minutephysics heeft een interessant stukje over de toekomst van accu's: https://youtu.be/AdPqWv-eVIc

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 6 juli 2019 10:03:22 (32%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik heb geen probleem bij het inschakelen, dan werkt alles goed.
het is na een paar minuten draaien dat de zekeringen warm worden en afslaan.

het valt weinig voor dat de brug helemaal van boven naar onderen moet gaan of omgekeerd.
meestel komt de auto erop en wordt die 1m hoger gezet. voornamelijk werk is gewoon aan de remmen of dorpels.
af en toe is er laswerk, dus dan is het dorpels of wielranden uitslijpen op 1m hoogte, uurtje later eens een stuk hoger om de bodem te doen, dan eens 30cm weer omlaag om te lassen, dan weer een stukje omhoog....

ik heb nu ook een lange verlengdraad aan de brug hangen (denk 4mm² van ongeveer 2meter lang.
van de zekeringkast heb ik een lange kabel (5-6meter) die naar zo een 3fase stopcontact komt, zodoende kan ik die ene kabel gebruiken voor het bandenmachien of de autobrug.
in totaal hangt er dus vlot 8meter kabel tussen brug en zekeringkast van geringe dikte. dat dempt de inschakelpiek wel een beetje.

vastrecht valt wel mee nu, vroeger had ik een 100A aansluiting maar door schade aan de meter, is dat verlaagd naar 63A.
bij het vervangen kwamen ze erachter dat de kabel (ik dacht 10mm²) van de straat naar het huis te dun was voor 100A. en dit terwijl hier al 70-80jaar een weverij stond vroeger

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mvdk

Golden Member

Op 5 juli 2019 10:04:23 schreef pamwikkeling: (...)
@ fcapri

Heb je al eens geprobeerd om 3 bedrijfs condensatoren voor motoren (vb 3 x 50uF 450V in driehoek geschakeld) parallel over de voeding van je motoren te hangen ?

Vermoedelijk gaat je stroom een stuk omlaag, je motoren zullen waarschijnlijk niet volledig belast draaien.

Pamwikkeling raakt hier aan iets. Als je zijn advies opvolgt, dan komen de amperes blindstroom uit die condensatoren, en zullen de automaatjes minder warm worden. En waarschijnlijk niet meer trippen.
Blindstroomcompensatie direct bij de motor is (naar mijn idee) te verkiezen boven condensatoren in de nabijheid van de verdeelinstallatie.

Even de beredenering uitleggen: Het asvermogen is BELANGRIJK lager dan wat er via de stoppen moet kunnen komen. Vandaar de conclusie van pamwikkeling (en mvdk en ik) dat er een behoorlijke (waarschijnlijk inductieve) blindstroom moet lopen, die je kan verminderen door dat met een condensator te compenseren in de buurt van de motor.

Ik ga met mvdk mee dat ik die liever in de buurt van de motor zou plaatsen. Wel vermoed ik dat je dan behoorlijke vonken/puls-stromen krijgt bij het inschakelen met een schakelaar ipv met een softstarter o.i.d. Dus dat kan dan toch een argument zijn om ze 1x op het net te zetten en nooit meer los te laten. "f*** blindstroom in het net".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/