bosch vaatwasser differentieel valt steeds uit

Hoi,
Mijn bosch vaatwasser is gekoppeld aan de differentieel van onze badkamer.
Nu valt al geruime tijd de differentieel één maal per dag uit.
Eerst dacht ik dat er ergens stroomverlies was bij onze verlichting of één van de stopcontacten van de badkamer.
Nu kwam ik er deze week achter dat onze bosch vaatwasser de boosdoener was.
De vaatwasser voert geheel zijn programma uit, maar enige tijd later, als je de aan/uit knop aan laat staan springt de differentieel dus uit.
Wat kan hier het probleem zijn?
Ik ben een leek op het gebied van elektronica... wie weet er raad?
Type vaatwasser: SG14902/04 22 jaar oud

machine uit 1997 dus nog, die hadden een droogelement op de bodem, kan zijn dat die slecht is, drogen wordt immers op het einde gedaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

idd uit 1997.
Is het moeilijk dat te controleren?

Shiptronic

Overleden

Wanneer de dif. gesprongen is direct de weerstand tussen de weerstand en behuizing meten Beide draden loshalen, die moet oneindig zijn.

Koud meten kan ook als je dan al "iets" meet is hij defect.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 5 juli 2019 22:10:11 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

moest dit de oorzaak zijn, is dit een kostelijke grap om te vervangen?
Machine is intussen 22 jaar oud...

Shiptronic

Overleden

Een verwarmingselement is goed te vervangen, met een paar tientjes te doen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 5 juli 2019 21:28:42 schreef parzik:
Hoi,

........ Nu valt al geruime tijd de differentieel één maal per dag uit.......

Hoeveel keer per dag wordt deze machine gebruikt? M.a.w. schakelt hij consequent af na iedere beurt?

Anoniem

Op 5 juli 2019 23:14:30 schreef Shiptronic:
Een verwarmingselement is goed te vervangen, met een paar tientjes te doen.

Als je de geschikte vervanger nog kunt vinden na 22 jaar...
Water en elektriciteit zijn gevaarlijke vrienden. Kan wie niet over de kennis en de middelen beschikt dit wel zelf? En veilig zonder van de regen in de drup te raken?

Het is nu overigens nog helemaal niet zeker dat die weerstand de schuldige is. Het is wel een grote kanshebber.
Onderdelen op de gis vervangen tot je op het probleem stuit wordt steeds meer gedaan wegens gebrek aan kennis, maar is niet mijn faforiete werkwijze. Meten en nadenken wel.
Als je een vakman moet inschakelen zal het een pak mer kosten dan tientjes.

Op 6 juli 2019 09:26:55 schreef herbert116:
[...]
Hoeveel keer per dag wordt deze machine gebruikt? M.a.w. schakelt hij consequent af na iedere beurt?

Niet iedereen heeft 16 koters rondlopen ;-)

het kan ook condensvocht of rotte wikkeling in de fan zijn die afzuigt aan het einde. iig beter meten wat er gaande is, element ging niet vaak in aardsluiting bij die machines.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een bosh van 22 jaar heeft zoizo al sporen van lekkage aan de circulatiepomp en een verstopte vlotterkamer, die toestellen zijn aan die leeftijd vaak op en teinde.

Machine draait dagelijks.
Het rare is dat de diff. pas een tijdje na het einde van z'n programma uitvalt. M.a.w. de display staat op 0 en een tiental minuten later springt de diff. uit...
Diff. kan ik trouwens vlot weer aanzetten..
dus het lijkt me niet dat er ergens een lek is.

Welk onderdeel is het verwarmingselement?
Ik wil gewoon even navraag doen of dit nog te verkrijgen is.
Ik haal er sowiso nog wel een vakman bij, maar met de commentaren van jullie weet ik alvast dat deze me geen blaasjes kan wijsmaken.. ;)

als het de machine van de tekeing is, dan heb je de bekende brandbak nog, met de computer sturing die door gare relais icm printcoating vlam vat soms.

deze heeft geen element op de bodem, maar een circulatie element en condensdroging zoals dat nu nog is.

idd pomp zit wel tegen eind aan dan, geen afzuigfan dus dat valt ook af. lekkage kan toch best, miss zelfs de pomp die afkoelt en dan aardsluiting veroorzaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze heeft geen element die uitwendig in de kuip zit,maar een doorstroom element. Deze gaan wel eens stuk,maar vermoed eerder dat de circulatie motor een waterbadje heeft en de wikkelingen aangetast zijn. Tweedehands motor en je bent weer klaar. Trouwens type is geen SG14902/04 maar SGI4902/04

Op 6 juli 2019 11:24:37 schreef grotedikken:
[...]

[...]
Niet iedereen heeft 16 koters rondlopen ;-)

TS zou o.a. een restaurant kunnen hebben met 160 gasten per dag....

Anoniem

In dat geval zou na 22 jaar een nieuwe vaatwas een gezonde investering zijn.
Het is in elk geval moeilijk om een dergelijke fout vanop afstand met de vinger aan te duiden.
Soms heb je sjans dat het een veel voorkomend gekend fenomeen is, of typisch voor een bepaald merk of type, maar hier blijft het gissen.

De oorzaak was een minieme lek.
Pomp had ook z'n beste tijd gehad,te gek om nog kosten aan te maken dus onze bosch kan met pensioen
Bedankt iedereen voor het advies!

Vermoedelijk een lek op de pomp. Had eventueel met revisiekitje gered kunnen worden...

Op 8 juli 2019 22:58:46 schreef parzik:
De oorzaak was een minieme lek.
Pomp had ook z'n beste tijd gehad,te gek om nog kosten aan te maken dus onze bosch kan met pensioen
Bedankt iedereen voor het advies!

Mijn glazen bol is in betere staat dan verwacht :)
die revisieset heeft weinig nut, de vlotterkamer is 100% zeker ook verstopt.
Bosh had VROEGER zeer goeie vaatwassers zoals dit model, kunnen die nieuwe niet van dromen van j oud te worden