SMD opbergsysteem.

Thevel

Golden Member

Ik weet het, deze vraag is al vaker gesteld maar veel links zijn verouderd en werken niet meer.

Ik ben mijn SMD verzameling aan het uitbreiden en zoek een betaalbaar opslagsysteem.
Ik heb bij Alie deze gevonden maar ik vraag me af of zoiets een beetje degelijk is, iemand ervaring?
Andere systemen of tips zijn natuurlijk ook welkom!

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb vooral de kleinere (1x1) doosjes van het systeem wat bprosman linkt. (die in de link zijn 2x3). Ik heb dan een strip: "de veelgebruikte onderdelen". 100nF, 1uF, 1k, 4k7, 10k, 47k, bat54C, N-fet, P-fet. Daarnaast heb ik "de weerstanden" met veel meer waardes (E3, 1-1M). En zo nog een paar combinatie doosjes. hier een voorbeeld van de 1x1 doosjes.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 6 juli 2019 07:57:02 (47%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha Thevel,

Ik gebruik de doosjes van @Arco maar ik heb er een lade systeem van gemaakt.
Dus de cartridge schuif ik in een rekje het is lastig/irritant als de doosjes zo op elkaar staan dat geldt ook in jou voorbeeld.
Wel heb ik het zelfde aantal 50 containers per cartridge op dit moment heb ik 1000 bakjes dus 20 keer een cartridge.
Als nummering/identificatie heb ik alleen een nummer op de cartridge en niets op de containers (is te klein) ik heb een spreadsheet waarop de cartridge is getekend met wat er op welke positie in de container zit.
Voordeel je kunt niet alleen de SMD code maar ook de gebruikelijke ID kwijt en je kunt in je computer makkelijk zoeken en voorraad bijhouden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

@Thevel
Ik had die doosjes van rew en bprosman.
Maar ik heb alles overgeschopt naar die doosjes van ali waar je naar linkt, die zijn een stuk degelijker, sluiten echt af, en zijn niet van dat harde plastic.

Deze dubbele versie kende ik nog niet, ik heb in het deksel een plaat schuim die de doosjes dicht houdt.

fatbeard

Honourable Member

Ik heb ook de 'enkelvoudige' versie met schuim in de deksel en dat bevalt redelijk.
Hebben wel een nadeel: wanneer je een waarde moet tussenvoegen heb je een hele verhuizing voor de boeg...
Ander nadeel: het is geen antistatisch materiaal, dus niet geschikt voor halfgeleiders (gaat ook op voor de doosjes van rew en bprosman).

ESD-veilige doosjes die ook nog goed afsluiten bestaan ook, maar die kosten best wel veel (per 100 rond de €1.10/stuk) en zijn doorgaans niet te verkrijgen bij de chinees...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Er bestaat ook een ESD-veilige versie van, maar die is zoals je zou verwachten zwart.

Kleine zwarte onderdelen in een zwart doosje ....

Op 6 juli 2019 11:01:45 schreef fatbeard:
... en zijn doorgaans niet te verkrijgen bij de chinees...

Toch wel!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 6 juli 2019 12:52:32 schreef Sine:
[...]
Kleine zwarte onderdelen in een zwart doosje ....

"Doif iz toot, menier. Heef te lang in het zwarte doosje gezeten." :+

Die zwarte ga ik nader beloeren, lijkt me wel wat.

@rew: Goede vondst!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Die zwarte ga ik nader beloeren, lijkt me wel wat.

Misschien een alternatieve leverancier te vinden, ik lees nogal wat negatieve recenties over slechte verpakking en beschadigde "Zwarte doosjes"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Iedereen bedank voor het meedenken.

Op 6 juli 2019 07:55:01 schreef rew:
hier een voorbeeld van de 1x1 doosjes.

Deze lijken me wel wat, ga ik bestellen.

Arco

Special Member

Wel komisch: er staat bij 'zelfsluitende doosjes'... (hoe weten ze dan wanneer ze dicht moeten gaan?... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Had ik laatst (deze week) nog. Ik gebruik felle groene leds die een 47k voorschakelweerstand nodig hebben. Die zitten naast mekaar in een rijtje van deze bakjes. Dus ik had een handje 47k weerstanden op m'n werkblad geschud en wilde toen de leds pakken uit het bakje er naast. Dus ik hou de boel op z'n kop, want het leds bakje was bijna leeg, komen er zo'n 500 47k's mee.... vergeten bakje weer dicht te doen. Zelfsluitend was wel handig geweest ja! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 juli 2019 01:37:21 schreef Arco:
Wel komisch: er staat bij 'zelfsluitende doosjes'... (hoe weten ze dan wanneer ze dicht moeten gaan?... ;) )

Zo dus: https://www.youtube.com/watch?v=aqAUmgE3WyM ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Kruimel

Golden Member

Op 6 juli 2019 14:48:21 schreef bprosman:
[...]
Misschien een alternatieve leverancier te vinden, ik lees nogal wat negatieve recenties over slechte verpakking en beschadigde "Zwarte doosjes"

Voor die prijs wil ik het wel een keer proberen. :) Ik bestel nu gewoon een partij en kijk of ze heel aankomen. Ik zal het wel even laten weten. Het lijken me wel heel handig doosjes.

Mijn gevoel is dat als je er een paar bestelt, het vaker goed gaat dan wanneer je 40 van die doosjes bestelt. Toen ik er 40 had besteld, waren ze in een zak gekwakt en was meer dan de helft kapot toen het aankwam. Klagen, genoeg geld terugvragen en dan overnieuw kopen (niet "opnieuw zenden" accepteren: ik betwijfel of ze dat dan doen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Ik heb er 2X50 besteld.
Als de bestelling binnen is zal ik laten weten hoe ze overgekomen zijn.

Op 7 juli 2019 09:08:15 schreef rew:
Dus ik had een handje 47k weerstanden op m'n werkblad geschud
...
komen er zo'n 500 47k's mee....

Had je nog geluk dat er ook 47k op je werkblad lag en geen 470k.
Dan had je zandkorrels mogen sorteren :-)

Deze enkelvoudige schakelbare bakjes lijken me heel handig, maar niet voor SMD.
Ik heb zelf nog geen systeem gevonden maar ik zie liever iets met een schuine zijkant. Als ik met m'n dikke vingers 1 component er uit moet halen dan lijkt me dat met rechte kanten een gepruts. En zoals rew heeft ondervonden is 500 stuks op je werkblad uitschudden ook geen succes.

reading can seriously damage your ignorance
Thevel

Golden Member

Als ik met m'n dikke vingers 1 component er uit moet halen

Dar heb je ook een pincet voor...

fatbeard

Honourable Member

Ik gebruik deze (klik)
https://imgaz1.staticbg.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/F4/3D/869a6660-b94f-491e-bd0b-533433e23d72.jpg
tot volle tevredenheid met componentjes tot 0201...
Had ook de kromme besteld, maar dat was een grote teleurstelling (bekken sloten niet goed).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op de een of andere manier is mijn pincet nog steeds op het randje van acceptabel, waardoor ik steeds geen nieuwe bestel. Echter na wat misbruik is er metaalmoeheid ontstaan en moet ik hem nu steeds bijbuigen. Bovendien hecht er tin aan het materiaal, dus ik zit nog weleens aan m'n component of PCB vast.

Hecht aan bovenstaande pincet geen tin? Zijn ze er ook met een IETS minder spits puntje, voor bijvoorbeeld 1206? Ik stel me zo voor dat door het kleine contactoppervlak het component snel draait tussen de bek, en dat wil je niet altijd.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Met voldoende (en juiste) flux is zowat alles te vertinnen, maar ik heb er in de paar maanden dat ik het (vrijwel dagelijks) gebruik nog geen problemen mee gehad. Regelmatig schoonmaken met wasbenzine, IPA, aceton of wat anders is het devies: je wilt niet dat de onderdelen aan je pincet blijven plakken.
Geregeld demagnetiseren is ook een aanrader: de nikkellaag die in de meeste metallisering van de componentjes zit is voldoende om een component aan je pincet te laten hangen.

Ook met een minder spitse punt zal bij voldoende (lees: teveel) druk de component de neiging hebben om te verdraaien... Een kwestie van wennen. Ik gebruik dit pincet ook voor 1206, zelfs voor 2512.

Waar ik het NIET voor gebruik: vasthouden of buigen van draadjes, vasthouden van schroefjes of moertjes, peuteren in giethars, wrikken; kortom voor allerhande mechanische zaken. Is ook een kwestie van wennen...

Maar met een minder spitse punt zijn er ook genoeg, zelfs hele sets.
Zoek op "tweezers" of "SMD tweezers".

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb zelf ook die kleine bakjes gehad maar met >0402 valt het erg tegen. Ik gebruik deze bakjes niet meer.

Ik doe het zo (zie foto) en bevalt mij prima. In zo'n buisje kunnen met gemak 200 1206 onderdelen in en is een goedkope en doeltreffende oplossing.

Later zal ik een een plexiglas standaard maken waar al deze buisjes (het zijn er nu al heel wat) in passen op volgorde. Hoe weet ik nog niet precies. Misschien ook wel helemaal niet, want zoals het nu is is het prima om mee te werken.

Natuurlijk hou ik een Excel bestand bij wat ik allemaal in voorraad heb :-)

Dit soort pincetten gebruik ik. Niet kapot te krijgen en vooral die 45° is een must te hebben. Hier doe ik eigenlijk alle smd werk mee. Zo af en toe even schoonmaken tussen keukenpapier gedrenkt in een beetje aceton maakt de pootjes weer mooi schoon.

https://ebay.com/itm/302956360598

Als je meer info wilt hebben dan geef ik dat graag in dit topic.

(foto is al een keer gepost hier ergens en is één van de vele laatjes.)

I love it when a plan comes together !

Op 8 juli 2019 11:38:34 schreef hennep:
Had je nog geluk dat er ook 47k op je werkblad lag en geen 470k.

Volgens mij heb ik daar ervaring mee. Maar dan was het denk ik 4k7 en 47k die door mekaar is gekomen. Ik heb het zakje met de mix een tijd bewaard ("nog een keer uitzoeken"), maar uiteindelijk weggemikt denk ik. 500 weerstanden kosten een halve euro. Ik maak wel eens duurdere fouten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb net deze besteld:

Ik wil het ook maar eens met een pincet proberen. Mijn ervaring met een stalen pincet was tot nog toe dat de componenten alle kanten op springen.
Daarom heb ik een "carbon tipped" exemplaar besteld. Iemand ervaring daarmee?

@Ritmeester
Die buisjes zien er uit als centrifuge buisjes van een klinisch chemisch lab. Waar heb je die vandaan, of weet je hoe zoiets heet in het engels zodat ik ze op eBay kan zoeken.

EDIT:
Gevonden: "centrifuge test tubes"

EDIT2: @rew: "Carbon Fiber Tipped", je liet me wel even schrikken

reading can seriously damage your ignorance