Philips 42PFL7403D/10 vindt geen digitale zenders

Nadat ik de PSU van een Philips 42PFL7403D/10 met succes heb gerepareerd, zie voor dat verhaal https://www.circuitsonline.net/forum/view/145298, wil ik deze als slaapkamer TV gaan gebruiken. Ik kan echter met geen enkele mogelijkheid digitale zenders ontvangen, bij een zenderzoekloop vindt hij alleen maar 24 analoge zenders. Heb al diverse keren geprobeerd, maar telkens komen slechts diezelfde analoge zenders tevoorschijn.

Relevante achtergrondinfo:
- de stickers op de achterwand geven het volgende aan:

  • Q529.1E LA chassis;
  • VHF+S+H+UHF;
  • DVB-T MPEG2, met daaronder een reeks landcodes (waaronder NLD);
  • DVB-T MPEG4, daaronder geen landcodes;
  • DVB-C, daaronder eveneens geen landcodes.

- de recentste firmware is geïnstalleerd;
- 2 CI+ modules van verschillende fabrikanten (Smit en Neotion) en diverse Ziggo smartcards in diverse combinaties zonder succes geprobeerd;
- CI+ module en smartcard worden door TV herkend, en gegevens van beide zijn in instellingen te bekijken;
- menu optie om Ziggo specifieke gegevens (freq en netwerk id 5555) in te vullen is echter niet in instellingen te vinden;
- instellingen al een paar keer naar fabrieksinstellingen teruggezet en opnieuw zenders laten zoeken, maar dan vindt hij weer alleen dezelfde analoge zenders.

Het is me bekend, dat Philips, Ziggo en CI+ rond het bouwjaar van deze TV (2008) geen gelukkige combinatie was, waarbij Philips en Ziggo elkaar wederzijds de zwarte piet voor het niet (goed) functioneren toeschoven. Ik kan me herinneren dat ik in andere threads in dit forum heb gelezen, dat deze TV toch wel degelijk digitale zenders zou moeten kunnen ontvangen.

Kan een van de deskundigen me op weg helpen om de TV zover te krijgen dat hij digitale zenders vindt? Of duidelijkheid verschaffen of hij (afgaand op de info op de stickers) uberhaupt wel digitale zenders kan ontvangen?

Bij voorbaat dank!

re-atari

maartenbakker

Golden Member

Volgens de DFU is het geen menu-optie maar een stap tijdens het installatieproces. Ik neem aan dat je het al lang geprobeerd hebt, maar heb je geprobeerd pagina 25 / pagina 26 te volgen? https://www.p4c.philips.com/files/4/42pfl7403d_10/42pfl7403d_10_dfu_en…

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 6 juli 2019 14:29:17 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bij mijn LG M2250D (ook niet Ziggo geschikt) is alleen digitaal te gebruiken als bij landinstelling zweden te selecteren , misschien ander land ook , maar bij nederland geselecteerd lukt het inderdaad echt niet .

ff opgezocht , nadeel is zender volgorde

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Dank beiden voor de input.

Ik zie nu dat ik een paar belangrijke dingetjes niet in mijn openingspost heb vermeld, maar het lijkt erop dat e.e.a. uit de tekst wel duidelijk was af te leiden: ik zit in Ziggo gebied en probeer de digitale zenders via de kabel te ontvangen.

Het kan eigenlijk niet aan de coax bekabeling liggen, die zit normalerwijs aan mijn Humax 5050c en levert op dat apparaat geen enkel probleem. Je zou o.g.v. de info op de stickers op de achterwand toch zeggen dat de TV geschikt is om digitale zenders via de kabel te ontvangen? Of is dit precies het verschil tussen het D/10 en D/12 type van deze TV?

Ik heb nog niet geprobeerd om een provisorische DVB-T antenne te maken m.b.v. een niet-afgeschermd kabeltje aan de coaxaansluiting van de TV, weet niet eens of zoiets bij digitaal signaal wel werkt.

Maarten, ik heb idd. al diverse keren de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen en daarna de installatieprocedure laten doorlopen. Ik krijg dan bij geen enkele combinatie van CI+ module en smartcard de keuze tussen antenne en kabel. Ik heb zelf de recentste firmware geïnstalleerd, de vorige eigenaar had dat nagelaten zodat de TV een aantal revisies achterliep. Dat zou de oorzaak nu dus niet kunnen/mogen zijn.

Ik kan (uiteraard) de thread waarin ik had gelezen dat deze TV digitale zenders via de kabel kan ontvangen, hier niet meer terugvinden. Het zou bij nader inzien ook op het Ziggo forum geweest kunnen zijn.

Ik ga vanavond weer eens verder met de TV priegelen. Misschien is het selecteren van een ander land de oplossing 8)7

re-atari

basboestsvd

Weet niet of dit een issue is bij sommige mensen maar bij mij wel en na op deze site gekeken te hebben dacht ik ik post het maar even. Heb een Philips 42PFL9703H met ingebouwde DVB-C gekocht via een internet shop gekocht. Ik had mijn twijfels of deze ingebouwde tuner zou werken aangezien op de tv staat dat hij alleen in Finland gebruikt kon worden. Wat blijkt; het werkt.

Eerst moest ik nog een common interface kopen a 150 euro (Kleine verrassing). In eerste instantie werkte het niet. Philips gebeld en deze vertelde dat het ook niet zou werken omdat de tuner niet is aangepast aan de Nederlandse kabelaars. Na met Ziggo gebeld te hebben vertelde ze mij dat het zou moeten werken als je hem handmatig instelt met het netwerk en frequentienummer van mijn regio. Deze optie kreeg ik alleen nooit.

Heb vervolgens de taalkeuze op Nederland gezet. Als je naar het menu gaat om de kanalen in te stellen heb ik Finland ingesteld. Als je dit doet krijg je de extra optie; Analoog of Kabel. Deze optie krijg je niet als je Nederland opgeeft. Vervolgens de frequentie en netwerk nummer handmatig ingevoerd en hij doet het perfect.

BRON : https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/30248440#30248440

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik geef het op, het lijkt erop dat deze TV geen DVB-C tuner aan boord heeft.

Een ander land selecteren leverde dezelfde 24 analoge zenders op, alleen in een andere volgorde. Zenders zoeken d.m.v. een provisorische DVB-T antenne in de vorm van een los onafgeschermd kabeltje in de coax connector van de TV, leverde welgeteld nul digitale en analoge zenders op.

Ik heb vervolgens als laatste redmiddel in het service menu de opties 'DVB-C' en 'DVB-C Installatie' aangezet, beide stonden op 'uit', en de TV maar weer eens zenders laten zoeken. Een menu optie om Ziggo specifieke gegevens (freq en netwerk id 5555) in te vullen kreeg ik daarbij niet op het scherm. Resultaat: opnieuw slechts dezelfde 24 analoge zenders. Zucht...

Op het Ziggo forum heb ik een thread gevonden over dit type TV, daar werd verkondigd dat digitale ontvangst via de kabel met deze TV pas mogelijk is als het typenr. eindigt op 3H, en niet (zoals bij de mijne) op 3D. Bij Philips TV's van het eropvolgende bouwjaar 2009 (typenr. eindigend op 4, zoals PFL7404) zou digitale ontvangst via de kabel eveneens moeten werken.

Ik heb mijn broer geraadpleegd over de info op de stickers op de achterwand van zijn 32PFL8404. Daarop staat o.a.:
- VHF+S+H+UHF;
- DVB-T MPEG2/4 met daaronder landcodes;
- DVB-C met daaronder eveneens landcodes.
Bij mijn 7403 zijn bij DVB-T MPEG4 en DVB-C geen landcodes ingevuld, het lijkt er dus op dat de TV die dus niet aan boord heeft. De 8404 kan via een CI+ module en smartcard zonder probleem digitale zenders ontvangen. De melding op het Ziggo forum lijkt daarom wel te kloppen.

Ik ga op deze TV dus maar via een Humax HD recorder kijken. Jammer, extra stroomverbruik en weer een AB erbij.

re-atari

maartenbakker

Golden Member

Hmm... Nou je het zegt, D staat in principe voor DVB-T terwijl H staat voor DVB-C en DVB-T. Kan oorspronkelijk zijn dat de D staat voor Digital en de H voor HD dus niet direct wat over de ontvangst zeggen, maar het klinkt bij nader inzien aannemelijk dat jouw toestel geen DVB-C ondersteunt.

Het verschil tussen /10 en /12 zit hem in de bestemming (landenlijst). 12 is West-Europa, 10 is ehm... zou ik uit m'n hoofd moeten weten... In elk geval een kleiner deel van Europa.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lange tijd zat er geen DVB C ontvangst in flatscreens en moest je een CI kaart aanschaffen.

Of het DVB T is wat er in zit is te natuurlijk simpel te testen met een antenne, mits er in het gebied nog het oude DVB-T wordt gezonden, zoals hier in Utrecht.
Het lukt me hier met een draadje van ca 10 cm in de midden aansluiting coax aansluiting ongestoord DVB-T te ontvangen.

rob040

Golden Member

Op 7 juli 2019 14:32:18 schreef maartenbakker:Het verschil tussen /10 en /12 zit hem in de bestemming (landenlijst). 12 is West-Europa, 10 is ehm... zou ik uit m'n hoofd moeten weten... In elk geval een kleiner deel van Europa.

/10 is West-Europa m.u.v. UK.

Ziggo heeft de analoge ontvangst uitgeschakeld dus lijkt het me stug dat er 24 analoge kanalen worden gevonden domweg omdat die er niet meer zijn. Aan de handleiding is uit de specs wel op te maken dat de tv over een DVB-C tuner beschikt dus zou het via de kabel ontvangen van digitale zender wel moeten kunnen. Als ik terug ga in mijn denkhoofd dan is het toenmalige UPC nu Ziggo pas in 2012 met de uitrol van CI+ plus modules begonnen en enkel Philips tv's met achter het type nummer /H12 ondersteund werden.

Op 8 juli 2019 11:54:39 schreef ronny530:
Ziggo heeft de analoge ontvangst uitgeschakeld dus lijkt het me stug dat er 24 analoge kanalen worden gevonden domweg omdat die er niet meer zijn. Aan de handleiding is uit de specs wel op te maken dat de tv over een DVB-C tuner beschikt dus zou het via de kabel ontvangen van digitale zender wel moeten kunnen. Als ik terug ga in mijn denkhoofd dan is het toenmalige UPC nu Ziggo pas in 2012 met de uitrol van CI+ plus modules begonnen en enkel Philips tv's met achter het type nummer /H12 ondersteund werden.

Schijnbaar niet overal, want in omgeving van hengelo nog steeds 27 analoge zenders !

RAAF12

Golden Member

Op 7 juli 2019 21:32:16 schreef pararuud:
Lange tijd zat er geen DVB C ontvangst in flatscreens en moest je een CI kaart aanschaffen.

Of het DVB T is wat er in zit is te natuurlijk simpel te testen met een antenne, mits er in het gebied nog het oude DVB-T wordt gezonden, zoals hier in Utrecht.
Het lukt me hier met een draadje van ca 10 cm in de midden aansluiting coax aansluiting ongestoord DVB-T te ontvangen.

Die pret is dinsdag voorbij...
https://tweakers.net/nieuws/154914/kpn-zet-dinsdag-dvb-t2-in-heel-nede…

Maar niet getreurd voor €21 heb je een geschikt kassie wat wel DVB-T2 doet
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145191#highlight=t2+dvb

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 8 juli 2019 15:47:12 (10%)