ontwerp filter voor nette accuspanning auto

vergeten

Golden Member

Op 28 juni 2019 14:05:25 schreef Mark1978:
ik blijf erbij dat de spoel kapot is.

Aanname

Spoelen hebben een hekel aan gelijkstroom heb ik al eens ergens gelezen.

Klok horen luiden!

Dat en de hoge temperatuur, dan kan het zijn dat de inductiewaarde wat ingezakt is.

Aanname

En dus filtert die de ingangsspanning minder goed.

oh ja!, hoeveel minder goed, gemeten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 28 juni 2019 14:05:25 schreef Mark1978:
ik blijf erbij dat de spoel kapot is. Spoelen hebben een hekel aan gelijkstroom heb ik al eens ergens gelezen. Dat en de hoge temperatuur, dan kan het zijn dat de inductiewaarde wat ingezakt is. En dus filtert die de ingangsspanning minder goed.

Hoe kom je daar bij? Letterlijk elke zin bevat onzin of halve waarheid. Als je serieus bent met kennis willen opdoen van electronica, gooi je de radio aan de kant want dat blijft toch ene frustrerende klus zonder uitzicht op een goed einde (want het basismateriaal was al belabberd voordat het stuk ging en de schakeling is nu nog te ingewikkeld voor je om te doorgronden). Beste manier is zelf te gaan bouwen of simpele reparaties te doen, aangevuld met theorie waarbij je je inleest in elke stap in plaats van 'eens ergens gelezen'.

Kennis opdoen begint pas als je ziet wat je nog niet weet.

Dat gezeg hebbende, wilekeurig onderdelen wisselen geeft altijd enige kans op succes, dus je kunt een 'last ditch effort' doen en gewoon die spoel vervangen. Maar bedenk daarbij altijd dat hoe meer geld en moeite je erin steekt, des te groter straks de frustratie. En elk onderdeel dat je vervangt geeft ook weer een kans op een nieuw defect.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Men neemt helaas bijna alles wat via het internet binnenkomt als waarheid aan... ;)
(terwijl een groot percentage niet klopt of onvolledig is, of gewoon is gelogen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Men neemt helaas bijna alles wat via het internet binnenkomt als waarheid aan..

Dat spoelen een hekel hebben een gelijk stroom is toch bekend. Duw er maar eens 1000A DC doorheen ik durf te wedden dat de spoel dat niet leuk vind >:)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

heb dus een veel te grote spoel besteld. Wel gewoon de 100uH.
* nu dus gewoon de 12 volts spoel uit een voeding gehaald en in de radio als vervanging van de lowpassfilter spoel. Dat aangesloten op een pc voeding, de radio werkt nog gewoon met vervangende spoel.
Toen wou ik dus die radio inbouwen in de auto, maar idd de temp in de auto is wel heel erg hoog. En de chinese radio kan volgens de specs maar 60 graden hebben wanneer die in bedrijf is. Het lijkt erop, misschien niet alle chinese autoradio's, maar deze wel, dat het een winterradio is of een 3 seizoenen radio.
* het zou misschien wel kunnen, maar dan moet ik elke zomerse dag bij het parkeren zo'n aluminium zijl over de voorruit leggen.
* met pc voedings spoel geprobeerd in de auto, maakt weinig verschil.

Hier lijkt het erop dat ze de autoradio gewoon volgebombardeerd hebben met condensatoren meteen tussen de 12 volt en de ground(zie rechtsonderin).

maartenbakker

Golden Member

Die condensatoren zijn zeker geen slecht idee (ontkoppeling)... Maar dit is wel een erg stevige voeding + eindtrap. Deze opzet vind je meestal in losstaande boosters. Ik kan me voorstellen dat het te warm wordt als het in een DIN-behuizing gepropt moet worden. Ook zijn de elco's in het uitgangscircuit prima kandidaten voor oververhitting.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 juli 2019 15:45:46 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het zou gewoon een sony autoradio moeten zijn, dat schema. Zijn geloof ik 1000uF 35 volt condensatoren. Waarom ze zoveel kleinere condensatoren parallel zetten is me een raadsel.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op woensdag 3 juli 2019 18:19:46 (27%)

maartenbakker

Golden Member

Oh, ik dacht dat je een schema van jouw Chinees te pakken had. Het viel me al op dat er zoveel Koreaanse transistortypes inzaten. Het schema ziet er inderdaad Sony-achtig uit, maar gezien de transistorbezetting is het inkoop. Mogelijk Daewoo, die maakte die dingen ook wel voor o.a. Grundig.

Nu ik er nog eens goed naar geken heb, is dit inderdaad geen autoradio maar een losse versterker (booster). Die zitten in een behuizing van aluminium met koelribben, dus geen warmteproblemen.

Er zijn minstens 3 redenen te bedenken dat die condensatoren parallel staan, 6 stuks van 1000u inderdaad. Ik weet niet of ze allemaal van toepassing zijn, maar:

1) lagere ESR / hogere toegelaten rimpelstroom
2) grotere capaciteit zonder dat je met een 6800u elco zit die je niet kwijt kan of duurder is dan 6x1000u
3) de reden die ik eerst al noemde: ontkoppeling, dus voorkomen dat bij langere printsporen de spanning heen en weer vliegt met de belasting. Als er printsporen tussen de elco's zitten in plaats van alle elco's bij elkaar, kan dat meespelen.

EC15 2200u 16V is in elk geval wel een typische ontkoppelcondensator als ik het schema zo interpreteer. En is bovendien in een te lage werkspanning gekozen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ja, misschien gebruiken echte merken het wel om toch aan een grote totale capaciteit te komen met minder ruimte. Zie nergens echt veel van een spoel waar ik meer aan dacht.

Heb trouwens nog steeds die ferrietkernen om de voedingsdraden van de autoradio zitten. Zou toch niet averechts werken?

Zou zelf het mooiste vinden om van een ontstoorfilter de componenten in de radio zelf te bouwen. Heb ook nog een 220v spoel 100uH. Die is wat groot, maar past misschien ook nog in de chinese radio. Weet dus zo niet de inductie van de spoel uit die pc voeding die nu in de radio zit. Dus ook niet of het veel verschil maakt.

maartenbakker

Golden Member

Er zit 1 spoel in de 12V lijn. Maar als je wilt vergelijken, kun je beter het schema van een autoradio pakken. Zo'n versterker is toch net wat anders opgebouwd met een zware schakelende voeding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

11.3mH en 0,1F, geloof dat ik dat in het schema zie naast de paralelle capaciteiten. Dat zijn beste waarden. Volgens de calculator 5 hz -3db punt. Zal idd wel een zwaardere versterker zijn.
Als ik die zware 100uH en 10000uF inbouw kom ik niet verder dan 150hz.

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op woensdag 3 juli 2019 20:54:25 (16%)

maartenbakker

Golden Member

In het schema zie ik naast de 6000u aan elco's alleen maar een 100n en een 680n.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 4 juli 2019 00:54:48 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het lijkt erop dat het vervangen van de spoel toch een beetje werkt. Als ik het filter binnen heb, zet ik de onderdelen over in de radio.

er zat een wat grotere spoel in het bestelde filter. Die heb ik in de autoradio gesoldeerd. Het leek ff te helpen. Toen heb ik het frame vervangen en de radio eringedrukt en toen ik er contact op zette hoorde ik een knak ofzo en de piep was terug.

het enige wat ik kan bedenken is dat de spoel uit het filter een betere spoel was, maar dat die kortsluiting gaf en dus de storing weer terugkwam. De knak is dus het lassen aan het begin van de spoel van de plus en min. Wat ik kan proberen, is om de andere spoel te pakken en eerst met pur ofzo in te spuiten, zodat de windingen op de plaats blijven zitten. En dan in de radio maken.

heb toch het tweede filter maar tussen de continuspanning van de autoradio gezet en eerlijk is eerlijk, de dynamoruis is in ieder geval voor het grootste deel weg. De boordruis is er nog steeds.

heb de radiozenders van de autoradio eens ingesteld, en bij sommige zenders genereert die ook die boordruis. Heb het vermoeden dat de fm ontvangerchip de storing genereert. Die zal te warm zijn geworden ofzo. De meeste fm zenders komen bagger door. Welke chinees bedenkt dan ook een radio die maar 60 graden celsius hebben kan?

maartenbakker

Golden Member

Daar gaat die chip niet stuk van en bovendien zou dat waarschijnlijk andere symptomen geven.

Maar ik geloof dat je wel de juiste conclusie getrokken hebt, dat je ongeacht defecten of ontwerpfouten of allebei, op deze manier en met deze radio niet verder komt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 juli 2019 12:40:16 (78%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Welke chinees bedenkt dan ook een radio die maar 60 graden celsius hebben kan?

Je kan het ook anders zien. Omdat Er altijd maar weer vraag is naar nog goedkopere producten kom je op een gegeven moment op een punt dat nog goedkoper een product oplevt wat eigenlijk niet meer voldoet aan onze wensen van kwaliteit en goed werking. Veel Japanse Amerikaanse en Europese bedrijven weten dat en zullen een bodem hebben waaronder niet meer ontwerpen. Chinezen hebben een andere instelling en bouwen en ontwerpen zolang er maar voldoende vraag naar is. Die vraag ligt ook voor een groot deel bij een importeur. Die vraagt dan bv aan een chinees bedrijf kunnen jullie ook een radio voor 5 dollar maken en die ik dan voor 20 Euro aan Mark1978 ga verkopen :?. En veel Chineze bedrijven zullen dan gewoon aan die vraag voldoen.

Kortom maak van deze geleerde les goed gebruik en weet dat elk product een prijs spreiding heeft en dat je in het midden van die spreiding altijd een goed product zal hebben. En als je er ver onder zit dat je er eigenlijk niets van moet verwachten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Waarbij aangetekend dat je daar soms zelf nog wel wat aan kunt verbouwen, maar dan heb je véél inzicht en ervaring met dergelijke schakelingen nodig.

Ik wil Mark1978 dan ook zeker niet ontmoedigen om verder te gaan in de elektronica, maar ik zou hem wel adviseren de draad ergens anders op te pakken. Misschien eerst nog wat meer theorie en dan wat simpeler reparaties of eerst eens wat schakelingen nabouwen en leren begrijpen of modificeren. Ook kun je werkende apparaten proberen te reverse engineeren (schema optekenen, schakeling leren begrijpen aan de hand van theorie en datasheets e.d.). Let daarbij ook op dat je structuur in je werk aanbrengt (dus geen stappen overslaan en in een logische volgorde werken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Beste @Mark1978

Heb je de FAQ wel eens gelezen van Circuits online?

Uit de FAQ:

Als je iets hebt toe te voegen aan een topic terwijl je zelf de laatste bent die geantwoord heeft wordt je geacht de edit functie te gebruiken. Deze regel vervalt als de laatste reply ouder is dan 24 uur.

Het is dan een stuk prettiger en leesbaarder voor iedereen.

Je hebt nu 5 keer op jezelf gereageerd, er is een EDIT KNOP!
Gebruik hem!!
Het is hier geen chatbox dit is een forum!

Voor het geval dat je niet weet hoe die knop eruit ziet :)
Edit knop:

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er wordt hier erg veel erg goede raad aangereikt. Nu maar hopen dat, dank zij deze kaarsen en brillen, den uil zal gaan zien willen :)
Sukses gewenst!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 7 juli 2019 18:59:05 schreef big_fat_mama:
Er wordt hier erg veel erg goede raad aangereikt. Nu maar hopen dat, dank zij deze kaarsen en brillen, den uil zal gaan zien willen :)
Sukses gewenst!

ik vroeg toch echt gewoon om een schema voor een filter voor de autospanning.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 juli 2019 21:40:38 schreef Mark1978:
[...]

ik vroeg toch echt gewoon om een schema voor een filter voor de autospanning.

Soms heb je achteraf gezien (voor sommigen al vooraf zichtbaar) iets anders nodig dan je vraagt.

Als je maar 1 ding uit dit topic hebt geleerd, hoop ik dat dat het is.

Verder natuurlijk het inzicht dat je net genoeg weet om te denken dat je alles weet. Leer een beetje bij en je weet dat je niets weet, leer nog wat meer bij en je weet beter in te schatten wat je hoe aan moet pakken en waar je om zou moeten vragen zodat je erna meer weet en een project succesvol afrondt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."