Rookmelders

heb eens een 2ehands ei-166 gehangen bij een familielid op de overloop. ding was uit 2001. onlangs zag ik dat het ding 2013 als einddatum had, dus nieuwe gekocht en op de oude voet gestoken. omdat de oude wel nog werkte ( zat een lithiumcel in ) heb ik die met de nieuwe voet in de bijkeuken geplaatst, minder belangrijke plek voor die oude melder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 augustus 2015 05:10:23 schreef High met Henk:
is er iemand die enige ervaring heeft met goede rookmelders die wel aan mijn eisen voldoen, of moet je tegenwoordig ook je rookmelders maar zelf gaan bouwen?

Ik zoek momenteel ook rookmelders met min of meer dezelfde eisen. Waarschijnlijk neem ik de Hager TG501A, maar heb hier dus nog geen ervaring mee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 augustus 2015 18:13:25 (43%)

High met Henk

Special Member

Ajax Gemaild,

Krijg inderdaad kostenloos 2 nieuwe... Heb ik nog 1 defecte (wellicht door verkeerde plaatsing) en 1 oude die nog wel werkt.

Ik denk dat ik dit nog even ga proberen en als dit niet werkt, koop ik alles op 24V denk ik....

Ik heb achter elek rookmelder een lege centraaldoos zitten (ja ik was goed voorbereid) dus ruimte zat om zelfs een 24V voeding in te frommelen en kan als backup nog voeden via signaal kabel...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

als je de isolatiewaarde hetzelfde houdt, mag tegenwoordig ook bij de 230v installatie bijgetrokken worden. tenminste in NL is dat zo..

echter zou ik geen 24v melders nemen zonder centrale, anders is het nogal een gedoe met voedingen kwijtkunnen. een ringleiding van melder naar melder, slowwhoop en centrale is nog wel te doen, zeker als je valse plafonds hebt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 25 augustus 2015 10:00:29 schreef High met Henk:
Ajax Gemaild,

Krijg inderdaad kostenloos 2 nieuwe... Heb ik nog 1 defecte (wellicht door verkeerde plaatsing) en 1 oude die nog wel werkt.

Ik denk dat ik dit nog even ga proberen en als dit niet werkt, koop ik alles op 24V denk ik....

Ik heb achter elek rookmelder een lege centraaldoos zitten (ja ik was goed voorbereid) dus ruimte zat om zelfs een 24V voeding in te frommelen en kan als backup nog voeden via signaal kabel...

Als ze uit dezelfde serie komen, en het defect erkent word, waarom dan niet allemaal nieuwe ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

die central bouw ik tegen die tijd zelf wel...

Enne: die ene melder is nu een rookmelder, mar denk dat ik beter weg kom met een hitte melder.. Ding zit namelijk in een kast waar de droger en de wasmachine staan.... Dus erg stoffig... Is voor rookmelder neit zo geschikt, maar of een hittemelder daar dan wel werkt... Die kast wordt ook wel erg warm.....

Ik wil echter die kast kostte wat het kost beschermd hebben, want als je erachter komt dat het mis is, Staat het halve huis al in lichterlaaie....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 25 augustus 2015 10:23:02 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

je kunt ook de melder voor de kast hangen natuurlijk.. een hittemelder gaat pas af, als als de temperatuur snel genoeg stijgt. als de kast dus erg klein is kan de droger dit triggeren, zeker een condensdroger. een buisdroger pompt de warmte naar buiten toe en zuigt binnen de lucht aan, de warmte van de droger gaat dus ook meer weg..

ik weet nog van m'n oude werk dat daar ook melders hingen boven de cv ketels in 1 gebouw. dit omdat dat nog in een kelder was. er zaten melders in die ruimte die in de keukens ook zaten. deze gingen nooit af of moesten vervangen worden ivm vervuiling. ik vermoed ook hittemelders. die kelder was best stoffig, mede omdat er een flinke toevoerfan op zat, ketels waren nog open modellen.

edit: als het plafond niet gelijk is ( balken ed ) is het tegenwoordig standaard dat men een lange steun plaatst onder de melder. anders kan de rook zich ophopen achter een balk, wat weer kostbare minuten in alarmtijd kan schelen. als je bijv een ruimte hebt die 3 verschillende hoogtes heeft, moet er in elk deel een melder komen hangen. dit is natuurlijk afhankelijk van de toepassing, voor woonhuizen is dat weer niet van belang. wel openbare gebouwen ed..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 25 augustus 2015 11:47:21 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

de kast in kwestie loopt hoger dan het verlaagde plafond...

dus als er rook uitkomt, komt dit tegen het oorspronkelijke plafond aan.. Niet bij de rookmelder..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Henk, Jij hebt ook altijd problemen die bij anderen niet voorkomen.

1) Wat bedoel je met je huis trippen? In elke hoek een joint liggen roken?

2)Doorgaans geven rookmelders bijna nooit vals alarm.
Als de batterij af is geven ze met tussenpozen een piepje om je daarop attent te maken.
Maar lithiumcellen gaan doorgaans echt jàààren mee. en al is het niet onmogelijk eens een slechte cel te hebben, bij jouw komt het blijkbaar frequent voor. Misschien betrek je minderwaardige cellen uit één of andere obscure webwinkel?

Andere mogelijkheid: zit soms iemand 's nachts een jointje te roken onder zo'n melder?

Of is het soms extreem vochtig in jouw huis? Dat kan ook een ooorzaak zijn.

Mogelijk zijn ze ook niet correct geplaatst. Bijvoorbeeld in de keuken boven het aanrecht of zo.

Op 25 augustus 2015 14:48:25 schreef grotedikken:
1) Wat bedoel je met je huis trippen? In elke hoek een joint liggen roken?
[...]
Andere mogelijkheid: zit soms iemand 's nachts een jointje te roken onder zo'n melder?

Haha, al die verwijzingen naar jointjes... en dat terwijl Sven z'n nickname de oorsprong vindt bij (radio DJ) Henk Westbroek, die de telefoon opnam met "Haai, met Henk".

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

.1 huis strippen = ontdoen van alles.

mijn buitenmuren, en tussenvloeren zijn gebleven. verder is alles eruit gegaan, dus ook alle elektra en alle gas water en riool...

.2 en nee, de rookmelders zijn compleet (dus melder en voet en lithium cel) bij een betrouwbare nederlandse webshop aangekocht.

De rookmelder is exact volgens voorschrift geplaatst (op 1 na) Zoals hier eerder vermeld krijg ik dus ook nieuwe omdat deze rookmelders blijkbaar een reputatie hadden op slechte lithiumcellen....

Van d3 4 die ik in huis heb zijn er nu 3 defect, waarvan 1 door slechte plaatsing en inderdaad: de eerste geeft die korte bliepjes. de 2e gaf regelmatig vals alarm, maar komt waarschijnlijk dus door verkeerde plaatsing. de derde gaf spontaan een alarm en begon daarna te bliepen...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 25 augustus 2015 15:41:47 (22%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Nou we zijn dus ca 4 jaar verder
en heb weer 1 melder (op slaapkamer bij dochter)
Die dus weer regelmatig valse meldingen geeft.

heb de melder al losgehad en de cel open gemaakt om te kijken of er vuil in zat: weinig te zien. Wel even doorgeblazen met lucht, maar viel mee.

Wel gezin vanacht 3x wakker!
En paar weken terug ook al dezelfde melder

Ik begin wel een beetje klaar te zijn met deze dure melders!
Heeft iemand een alternatief wat WEL werkt????

GEEN AJAX MEER.
Ik wil mijn nachtrust graag terug!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

zit er in die gekoppelde (smart) rookmelders dan niets dat deugt?

Als de duvel er mee speelt begeven die krengen het altijd s'nachts!! Hier een batterij melder die een keer om 3 uur in den ochtend even wou vertellen dat de batterij leeg is.Niet even tsjilp tsjilp, maar vol in alarm met leeg batterij tekentje! Batterij luikje was gesealed dus sta je s'nachts een schroevendraaier, voorhamer of bijl te zoeken om dat kreng stil te krijgen..... :(

Op 7 juli 2019 09:12:51 schreef smd:
Als de duvel er mee speelt begeven die krengen het altijd s'nachts!! Hier een batterij melder die een keer om 3 uur in den ochtend even wou vertellen dat de batterij leeg is.Niet even tsjilp tsjilp, maar vol in alarm met leeg batterij tekentje! Batterij luikje was gesealed dus sta je s'nachts een schroevendraaier, voorhamer of bijl te zoeken om dat kreng stil te krijgen..... :(

Is inherent aan batterij gebruik, in de nacht zakt de temperatuur en gaat de spanning van je batterij net onder de drempelwaarde. Ik had vroeger zo 1 op zolder ging na 2 jaar ook meestal tussen 02:00-06:00 staan te bleren.

Ik heb in mijn nieuwe huis waar ik nu woon 3 draadloze penlicht batterij gevoede melders op een Jablotron centrale. Elke 2 jaar vervang ik standaard de batterijen.

Op 7 juli 2019 02:16:18 schreef High met Henk:
Nou we zijn dus ca 4 jaar verder
en heb weer 1 melder (op slaapkamer bij dochter)
Die dus weer regelmatig valse meldingen geeft.

heb de melder al losgehad en de cel open gemaakt om te kijken of er vuil in zat: weinig te zien. Wel even doorgeblazen met lucht, maar viel mee.

Wel gezin vanacht 3x wakker!
En paar weken terug ook al dezelfde melder

Ik begin wel een beetje klaar te zijn met deze dure melders!
Heeft iemand een alternatief wat WEL werkt????

GEEN AJAX MEER.
Ik wil mijn nachtrust graag terug!!!

Ik heb na lang lezen, wikken en wegen de NEST rook+CO2 melders op 230V gekocht. Geen magere investering maar ze bevallen erg goed en het is prettig dat ze ook gelijk op CO2 monitoren.
Als ik de gebruiksaanwijzing mag geloven zijn ze ook zelflerend m.b.t. stoom, temperatuurswisselingen, c.q. valse meldingen.
En ik moet zeggen, in het begin na douchen en de badkamer deur openen ging er 1 nog wel eens af maar deze valse melden zijn vanzelf minder geworden tot verdwenen.

High met Henk

Special Member

Tja ik wilde onderhoudsarm:
230 v melder
Lithium cel erin.
Geen omkijken nasr. Echter binnen 5 jaar begint de ellende dus al..

Enige wat je dan kan doen is ding eraf snokken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 juli 2019 09:50:27 schreef High met Henk:
Tja ik wilde onderhoudsarm:
230 v melder
Lithium cel erin.
Geen omkijken nasr. Echter binnen 5 jaar begint de ellende dus al..

Enige wat je dan kan doen is ding eraf snokken.

NEST versies draaien op 4x Li-Ion AA zonder 230V, of 230V plus 4x Li-Ion AA en die gaan jaren mee. Aansluiten, aanmelden op Wifi netwerk en klaar.
Als je de NEST app gebruikt krijg je de meldingen daarop door en kun je de status van de melders en batterijen zien maar verder controleren de melders zich doorlopend compleet zelf, tot en met maandelijkse geluidstesten toe waarbij vooraf een duidelijke stem de testen aanmeld.

Wat ik zelf ook prettig vind is dat er een nachtlampje in zit welke zacht wit licht geeft als je er in het donker onderdoor loopt. Nét voldoende licht om iets te zien en zeker niet te fel als je aan het donker gewend bent. Wil je dit niet omdat een melder bijvoorbeeld boven je bed hangt, dan schakel je dit uit in de app. Net zoals je in de app kunt zien op welke tijden dit nachtlampje is aangegaan en hoe vaak, een soort registrerende bewegingsmelder. Leuk om te zien hoe actief de katten zijn. :-)

Wat ook prettig is, is dat als je het licht uit doet in de ruimte waar zo’n melder hangt, de melder kort groen oplicht als bevestiging dat alles 100% in orde is. Licht hij oranje op dan weet je dat er iets fout is en loop je de app na op de storingsmelding. Ik heb dit alleen in begin gehad omdat mijn Wifi dekking slecht was maar nadat dit was opgelost licht de melder al jaren netjes groen op als ik het licht uit doe.

een rotte melder kom je bij elk merk wel tegen. van de veel gebruikte hemmink melders heb ik ook al vaker defecte gehad na enkele maanden of een jaar. vaak de batterij bij 1 melder die toch leeg is geraakt, er zit een duracell in bij levering, maar wel erop geprint dat ze niet voor wederverkoop zijn. fabrikanten betalen niet graag de volle prijs, dus het zou me niet verbazen dat er c keuze spul inzit waar weleens een slechte bijzit. dit betreft allemaal 230V gevoedde melders.

een betrouwbaarder systeem is toch een 24V of 12V systeem met centrale waar de backup in de centrale zelf zit. als die backup gaar is komt de centrale met een error, en gaan niet alle melders ineens piepen. het is me al vaker opgevallen dat nieuwbouw huizen al vrij snel na oplevering alle melders eraf hebben liggen, wrs ook vanwege 1 rookmelder die afging heeft men alles eraf gemept dan. ik zou dan eerder de koppeling eruit knippen, als de rook boven komt gaat iig nog een melder af en wordt je betijds wakker.

warme dagen geven vaker problemen met batterijen heb ik wel gemerkt. in die hete weken vorig jaar gingen m'n klokbatterijen leeg, en de afgelopen weken ook al diverse apparaten waar dat gebeurde met die hitte. ook al eens een klok gehad waar de chemische zooi uit de batterij op de vloer drupte met die hitte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat wij bij ‘normale’ melders vaak tegenkomen is slecht onderhoud, met name op de back-up batterij. Die komen in de winter naar voren door ‘s nachts de rookmelders eens in de zoveel seconden te laten piepen omdat de temperatuur dan zakt en de batterij hierdoor nog minder wordt.

Daarnaast is een veel voorkomende klacht dat gebruikers de stofkapjes niet gebruiken als dit moet. Lekker verbouwen, flink bezemen en stoffen in de ruimte, zonder de melder af te dekken. Resultaat: sensor van melder wordt vuil en begint te piepen. Vaak alleen op te lossen door de melder te vervangen omdat het vuil er niet altijd uit te blazen is. Dure grap door ondoordachtzaamheid.
Een fout waardoor de brandweer ook vaak uit moet rukken op automatische brandmeldingen.

heb naar aanleiding van dit topic net even mn 230V rookmelder losgehaald en batterij getest. batterij is ook van 2015, batterij over datum maart dit jaar. op m'n tester die belast met 25mA bleef de batterij nog 8,4V. toch maar een andere erin gezet die 9,4V bleef onder dezelfde last, en nog 4 jaar had voor de einddatum.

edit: @ hierboven, dat zie ik met nieuwbouw wel, originele kapjes er op. maar tijdens een verbouwing zijn die kapjes er allang niet meer en moet men met zakjes en tape gaan werken, en dat gebeurt pas na 1 of 2 valse meldingen. zo'n zakje met elastiek als die hemmink melders hebben af fabriek past ook over meer melders, die zouden ze eens in de markt moeten brengen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 7 juli 2019 10:15:47 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor wat betreft die NEST-melders: ik zou toch niet van de werking van het WiFi-netwerk afhankelijk willen zijn voor m'n rookmelders...

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Of een google 'doet whatever' apparaat in je huis hangen zo'n goed idee is? (hint: vast niet)

Hier hangen al sinds jaar en dag simpele 9v blok gevoede rookmelders, en daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee. Bij de eerste kik uit een van die dingen vervang ik in 1 keer alle batterijen.
(Zelfs nog enkele radioactieve melders die al lang over de datum zijn, maar nog prima herrie maken als ik weer eens wat sta heet te stoken op de werkbank)

Op 7 juli 2019 10:32:25 schreef Sine:
Of een google 'doet whatever' apparaat in je huis hangen zo'n goed idee is? (hint: vast niet)

Als je eenmaal een aparte SSID/VLAN voor je "connected devices" hebt en je je firewall gaat instellen dan merk je pas hoeveel die dingen naar huis bellen en allemaal verkeer genereren waarvan je het hoe en waarom soms niet kunt begrijpen. Ik heb zelfs een keer m'n wifi-wachtwoord plain-text over de lijn naar een externe server zien gaan (ik meen in de begindagen van de sonoff, uiteraard bevatte die al snel geen originele firmware meer). Maar ook een printer van HP is er maar druk mee. En dat soort dingen zijn natuurlijk ook prima targets voor hackers. Zo lang het en-masse verkocht wordt is het interessant om te hacken om er alternatieve firmware in te krijgen. Dan wil je maar liever dat die dingen van je normale netwerk zijn geïsoleerd (en het liefst de internettoegang ook gefilterd is).

Simpelweg alles dichtzetten op de firewall resulteert in een niet-werkend device, dus je moet stukje bij beetje kijken wat er open kan (en proberen te achterhalen waarom) zodat het nét werkt.

If you want to succeed, double your failure rate.

dat spul houd vanalles bij, oogle heeft veel gratis diensten die toch ergens door bekostigd moeten worden, big data is de toekomst, ook onze banken gaan daar hun voordeel mee behalen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer