MIele Koelkast K 2316 S vervangen of behouden...?

Beste Forumleden,

Onze trouwe en erg ruime Miele K 2316 S koelkast (Tafelmodel zonder vriesvak) is, als ik het goed heb, nu bijna 20 jaar oud.

Eerlijk is eerlijk : hij ziet er nog uit als nieuw, erg fris, nette rubbers etc en geeft geen problemen, koelt prima.

Maar gezien de leeftijd vraag ik me af of vanwege de portemonnee en het milieu de aanschaf van een nieuwe koelkast wellicht (in de nabije toekomst) te overwegen is.

Ook hoorde ik van een maat dat elke koelkast elk jaar wel iets meer gaat gebruiken vanwege de afname van het koelmiddel. Dat de machine vaker gaat aanslaan.

Ik overweeg de LIEBHERR TP 1760-22.

Wat is wijsheid :

De trouwe Miele gebruiken tot deze er mee op houdt? (hoe lang kunnen deze Miele koelkasten eigenlijk meegaan?)

Of de aanschaf overwegen?

Tips en advies zijn als altijd welkom!

mel

Golden Member

Zolang hij het goed doet, zou ik m blijven gebruiken.Als het ding stuk is, is het vroeg genoeg om een nieuwe te kopen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dat zou ik ook denken, nieuwe zijn niet per definitie beter, die elektronica temperatuur regelingen gaan vaak sneller stuk als een ouderwetse mechanische thermostaat. ook zijn het koudemiddel en dergelijke tegenwoordig slechter, oude koudemiddelen hadden een beter rendement, maar moeten eruit wegens de hoeveelheid chloorgassen.

deze kast komt nog bij liebherr vandaan, goed ding. t enige wat je hebt is dat de isolatie minder goed is als een AAA+ model, dus met heet weer slaat het ding meer aan. echter als je stroomverbruik wegzet tegen meerprijs dan laat je dit ding nog wel draaien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heel duidelijk verhaal, zeker dat van Testman.

Dank!

Het pleit wel enorm voor de kwaliteit die Liebherr (Miele) levert, of in ieder geval leverde.

De betere isolatie bij de nieuwere types heeft wel tot gevolg dat de apparaten minder volume hebben, deze Miele heeft 175 liter inhoud, de LIEBHERR TP 1760-22 157 liter.

Is de leeftijd van bijna 20 jaar erg hoog of kunnen deze types nog wel langer mee?

maartenbakker

Golden Member

De types met R12 koelgas gingen minstens zo lang mee. Ik denk dat Liebmiele de R600a-techniek ook wel aardig onder controle heeft. Zowel deze als de nieuwe kast gebruiken R600a dus geen fundamentele technische verschillen. En het verschil in verbruik door dikkere isolatie haal je er in geen jaren uit, dus ik zou vervangen bij duur defect.

@testman: "nog bij Liebherr vandaan", huidige Mieles niet meer dan?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 juli 2019 23:00:05 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Voor de nieuwe koelkast die je op het oog hebt claimen ze 64kWh/jaar
Als je daardoor 75% minder energie verbruikt bespaar je op jaarbasis zowat 200kWh.
Aan 30ct/kW is dat 60euro/jaar.
Met een adviesprijs van 500euro ga je na 8j besparen :S
Dus laten draaien is goed voor je portemonnee...
... en goed voor het milieu (weer eentje minder die gesloopt wordt in een land rond de evenaar :( )

Nogmaals dank voor dit meer dan heldere advies.

Ik laat 'm daarom fijn draaien en hoop dat ie nog vele jaren bij ons blijft! :)

Op 6 juli 2019 10:26:19 schreef Max1966:
Nogmaals dank voor dit meer dan heldere advies.

Ik laat 'm daarom fijn draaien en hoop dat ie nog vele jaren bij ons blijft! :)

Lijkt me een goede keus. Je zou nog eens de specificaties kunnen opzoeken welke energieklasse het is. Of er eens een paar weken een kWh meter tussen kunnen hangen. Ik heb dat zelf een paar jaar geleden ook gedaan en berekend hoeveel energie ik zou kunnen besparen door een nieuwe, maar dat viel nogal tegen zodat ik toch een nieuwe thermostaat heb gekocht i.p.v. de oude af te voeren.

EDIT: jouw koelkast heeft volgens Google deze specificatie:
niedriger Energieverbrauch "A"
Energieverbrauch kWh/Jahr 153

Op 5 juli 2019 21:17:56 schreef Max1966:
Is de leeftijd van bijna 20 jaar erg hoog of kunnen deze types nog wel langer mee?

Is iets die geen vaste leeftijd heeft, kan zijn dat ie nog makkelijk 10 jaar langer haalt, kan zijn dat morgen gas eraf is, kun je niet gokken.
Zijn zeer goeie en zuinige kasten zeker houden, de nieuwe koelkasten hebben met die nieuwe koelgassen een veel luider bedrijfsgeluid en gaan een pak minder lang mee.

maartenbakker

Golden Member

Deze heeft precies hetzelfde koelgas (R600a) en ik heb de indruk dat Mielherr dat aardig onder controle heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou hem zeker nog behouden,het extra energie wat de kast verbruikt per jaar staat niet af TOV aanschafwaarde nieuwe Liebherr. Ik denk dat deze wel vergelijkbaar is met Klasse A, dus het kost je per jaar ongeveer 20 Euro extra aan stroom, Dan duurt het erg lang eer je de nieuwe kast er uit heb ( Je moet tenslotte eerst de aanschafwaarde er uit verdienen).
Hier draait nog een Philips koelkast uit de begin jaren 80, Vergelijkbaar ook met A klasse, daar het koelmiddel efficienter is (R12) en het stroomverbruik lager ligt edoch is de isolatie minder dus heft elkaar op.... Kastje verbruikt per dag ongeveer 1 a 1,5 KW hangt af wat omgevingstemperatuur is. Het zal bij U net zo zijn...

Als je er nog tevreden van bent zou ik ze zeker ook houden.
Ik heb die van mij wel weg gedaan, maar staat nu bij andere mensen verder zijn dienst te doen.
Ik had er dan ook goede redenen voor; De vrieskast en koelkast waren voor ons nu echt te klein geworden.

De nieuwe (LG) is nu een stuk groter en ook voor meer dan helft stiller en zuiniger. Plus ik heb ook geen last meer van gletsjers die zich in de vrieskast vormden. Ontdooien en alle sleur hoeft nu niet meer.
Je moet echt je oor tegen de kast houden om te horen dat ze aan het werken is.

Oude koelkast was een Liebherr en was bijna 20 jaar oud. Die wilde ik niet weg gooien maar heb ze geschonken aan mensen die geen geld hebben om een koelkast te kopen.
Was nog in prima staat en helemaal van grijs aluminium, geen plastic te zien aan de buitenkant. Ook de nieuwe is weer helemaal in aluminium.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 5 juli 2019 20:54:49 schreef Max1966:

Ook hoorde ik van een maat dat elke koelkast elk jaar wel iets meer gaat gebruiken vanwege de afname van het koelmiddel. Dat de machine vaker gaat aanslaan.

das dan toch wel een foute info. In principe verliest een koelkast geen koelmiddel( een autoairco doet dat wel)

IDD dat is wel vreemd, dan zou onze koelkast na ruim 30 jaar niets meer doen omdat alle koudemiddelweg is??

R600a wordt al sinds de 80's gebruikt in koelkasten, heb er zelf ook 2 die dat erin hebben zitten.

in auto's een bekend probleem dat de airco minder vermogen krijgt door koudemiddel lek, komt door de slangen en asdichtingen die gebruikt zijn. helaas nu een dure reparatie, het gebruikte R134 is sterk in prijs gestegen door een rem op de productie ervan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wederom allemaal welkome tips en bruikbaar advies!

Dank daarvoor opnieuw!

Op 6 juli 2019 20:23:56 schreef kris van damme:
[...]

das dan toch wel een foute info. In principe verliest een koelkast geen koelmiddel( een autoairco doet dat wel)

Je schrijft exact hetzelfde wat ik dacht, maar gezien zijn staat van dienst en ervaring in de elektronica / witgoed wereld nam ik zijn advies wel aan.

Onterecht dus blijkt nu....

Dat auto airco's wel last hebben van weglekkend gas weet / wist ik inderdaad ook al.

bij koelkasten lekt er geen gas uit, maar de compressor zuiger slijt met de jaren. als die zuiger zo ver is gesleten dan komt de druk niet hoog zat meer en dus loopt de koelcapaciteit ook terug. doorgaans een combi van factoren, deurrubbers slecht, compressor versleten en dan komt de ellende met heet weer, t bederft gelijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 juli 2019 12:10:44 schreef testman:
bij koelkasten lekt er geen gas uit, maar de compressor zuiger slijt met de jaren. als die zuiger zo ver is gesleten dan komt de druk niet hoog zat meer en dus loopt de koelcapaciteit ook terug. doorgaans een combi van factoren, deurrubbers slecht, compressor versleten en dan komt de ellende met heet weer, t bederft gelijk.

Kijk, weer een stuk kennis.

Nu maar hopen dat de compressor zuiger in deze Liebherr/Miele koelkast het voorlopig nog volhoudt.... ;)

Als de koelkast goed rechtop blijft en dus de oliepomp inwendig in de compressor zijn werk doet, valt het nog wel mee met slijtage. Zelfs membraam kleppen blijven het verbaasinwekkend lang uihouden..