Crawford deur

Goedemiddag,

Ik heb een gebruikte Crawford deur geplaatst en nu hebben ze bij de eindafschakeling (voor naar beneden) een schakelaar bij de deur gebruikt ipv de afschakeling bij de motor. De afschakeling bij de motor is op de één of ander manier overbrugt. Want als ik de schakelaar eraf haal en de penbezetting doorverbind dan schakelt hij niet af met het naar beneden gaan.

Iemand toevallig een idee wat ik over het hoofd zie en wat doorgelust moet worden?

Vr gr Bram

buckfast_beekeeper

Golden Member

Maak eens een mooie scan van alleen het schema en zo groot mogelijk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@buckfast, als je het plaatje opent zie je daarboven 2 diagonaal van elkaar afwijzende pijltjes. Als je daar op klikt wordt het plaatje veel groter weergegeven en is dan goed leesbaar.

mvdk

Golden Member

Een andere foto van de printplaat, maar dan zo dat je de klemstrooknummers kan zien, zou handig zijn. Zoals ik 't zie, zijn X8/2 en X8/5 de klemmen voor de "naar beneden" eindschakelaar. Tenminste, als het draaiveld goed zit.
Dit lijkt me een en al chaos.

@t.s.Als ik het goed begrijp stopt de deur dus wel met de eindschakelaar op op de deur aangesloten.Dit hebben ze dus niet voor niets gedaan.Controleer de eindschakelaar in de motor voor naar beneden.Heb je geen probleem mee dat er een eindschakelaar op de de deur(los hangende kabel) zit dan gewoon laten zitten.Er zullen nog wel meer suggesties volgen.En laat even weten op welke pinnen de eindschakelaar is aangesloten.
Wim

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 juli 2019 14:12:09 schreef KlaasZ:
@buckfast, als je het plaatje opent zie je daarboven 2 diagonaal van elkaar afwijzende pijltjes. Als je daar op klikt wordt het plaatje veel groter weergegeven en is dan goed leesbaar.

Weet ik ook wel. Als je dezelfde grootte kan hebben met uitsluitend het schema wordt het er zeker niet onduidelijker op. Op een 28" zou ik ook niet klagen. Momenteel op 17" is toch een groot verschil.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Je moet eerst eens kijken of K11 reageert op S2. S2 is je eindschakelaar voor naar beneden, deze schakelaar zit op "motor unit" als K11 hoog is kun je de drukknop neer "S15 bedienen" Waarschijnlijk zit je externe eindschakelaar nu tussen klem X1-4 en X2-4.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lijkt op de foto misschien chaos maar de draden zitten goed en het relais wordt ook aangestuurd maar er is iets overbrugd om de "andere" schakelaar te laten werken.

@Lambiek, relais wordt aangestuurd bij bedienen schakelaar bij de motor. Extra schakelaar heb ik er al tussen uit gehaald en de oorspronkelijke brug weer terug geplaatst.

Lambiek

Special Member

Als je S2 met de hand bedient, stopt de deur dan ook niet? En moet je S15, S16 ingedrukt blijven houden om de deur naar beneden te laten gaan? Of zit puls drukker S17 aangesloten? Denk S17 want er zit een brugje tussen X9-8 en X9-9. Dat is trouwens ook om de deur half open te zetten samen met S3.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

K10 K11 en K12 worden door schakelaars in de motor bediend. de contacten van die relais komen uit op X25,X26 en X27. op die klemmenstrook zitten alleen maar lusjes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Waar zie jij X25, X26 en X27?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als je doelt op X2.5 enz ipv X25 dan zie ik die :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Dan moet je het wel goed zeggen, want X25, 26 en 27 zie ik echt niet. :)

Maar X2-5, X2-6 en X2-7 wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deur stopt niet met bedienen s2. Ik denk dat ze de schakelaar ergens voor gebruikt hebben ofzo. Het relais klikt wel. Schakelaar hoef je niet vast te houden.

Op 7 juli 2019 17:07:15 schreef Lambiek:
Dan moet je het wel goed zeggen, want X25, 26 en 27 zie ik echt niet. :)

Maar X2-5, X2-6 en X2-7 wel. :)

dan wel goed zeggen, het is X2:5 en X2:6 :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2019 17:59:13 schreef ckadett16v:
Deur stopt niet met bedienen s2. Ik denk dat ze de schakelaar ergens voor gebruikt hebben ofzo. Het relais klikt wel.

Blijft er soms een contact hangen van K11?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

anders die relais eens omruilen, er zit een voet onder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Relais zit aardig vast, lijkt me niet dat hij er zo uit wil??. De eindschakelaar voor het stoppen zit op een klem aansluiting voor een loopdeur oid staat in het schema.

RAAF12

Golden Member

Het kan zijn dat de drie relais vastgesoldeerd zijn, het optionele relais heeft een voetje. Dat een relais een klik geluid geeft aan dat de spoel werkt, maar een contact kan wel verbrand zijn. Het plastic kapje kan eraf, dan zijn de contacten beter te zien.

Lambiek

Special Member

Op 8 juli 2019 23:51:01 schreef ckadett16v:
Relais zit aardig vast, lijkt me niet dat hij er zo uit wil??.

Nee dat kan ook niet, ze zitten gesoldeerd. Je kunt nog wel even de solderingen controleren op breuk of slecht contact.

En volg de raad van RAAF12 even op. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Even voor de goede orde: staat de deur helemaal open? dan kan de deur in z,n beveiliging zijn gelopen bij een verkeerd draaiveld, Als dit het geval is moet de deur een stukje met de hand naar beneden worden gedraaid om hem te ontgrendelen. Als er geen loopdeur in zit de aansluitingen doorverbinden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dat had je bij die oude deuren ook idd, nieuwe geven aan als er een fase verkeerd zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Fases zitten goed en deur werkt gewoon, ik heb hem uit elkaar gekocht. Maar de deur stopt niet in de onderste stand. Als je op stop drukt als de microschakelaar (voor het stoppen van de deur) geactiveerd is dan kan je hem niet verder laten zakken. En als ik de losse schakelaar monteer die ze op de loopdeurbeveiliging aangesloten hebben stopt hij wel maar gaat hij niet moet omhoog omdat het circuit onderbroken is.

Ik kan als lapmiddel misschien dat de omhoogknop de losse schakelaar overbrugt maar het moet ook gewoon moeten werken zoals het hoort lijkt me.

Los op de werkbank doet de motor het net zo, dus te zware belasting oid kan ik uitsluiten.

loopt de deur met 1 druk op de knop ineens open en dicht? of moet je de knopen in blijven houden? dat zegt al iets, want dat hoort normaal niet. heb je geen pressostaat/ deurrand beveiliging onderaan de deur? dat is wel het minimale aan een overhead deur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer