Rookmelders

Sine

Moderator

Op 7 juli 2019 10:46:52 schreef Jochem:
Simpelweg alles dichtzetten op de firewall resulteert in een nt-werkend device, dus je moet stukje bij beetje kijken wat er open kan (en proberen te achterhalen waarom) zodat het nét werkt.

Als een ding echt web nodig heeft dan komt er andere fw op of gaat het de container in.
Mijn 'connected' spul hangt aan een eigen wlan, zonder enige route naar buiten.

High met Henk

Special Member

Daarom dus geen Nest ding.

Hoe moeilijk kan het zijn??
Aan boord van de bootjes die ik voor mijn werk heb ik dit gezeik nooit. En netjes apart 230 en apart link kabel...

Ik heb nu een hager tg501al gezien...
Is dat beter dan mijn ajax kidde meuk??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2019 10:32:25 schreef Sine:
Hier hangen al sinds jaar en dag simpele 9v blok gevoede rookmelders, en daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee. Bij de eerste kik uit een van die dingen vervang ik in 1 keer alle batterijen.

Hier ook, op iedere kamer hangt zo'n ding. Inderdaad nooit problemen mee en bij de eerste piep alle batereien vervangen. En meestal is dat eens in de twee jaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de hager tg501 is een goede melder idd, die neemt men vaak omdat de standaard melder van hemmink geen mooi strak ding is, veel tekst, stickertjes en gaatjes erop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fzwart

Golden Member

Hier dezelfde simpele melders op 9V blokjes. Met als extra zelf ingebouwd een relaiscontact die op mijn huisalarm gaat én extern gevoed. En dan zo dat er altijd nog batterijvoeding is al valt die externe voeding weg.
Batterijen zijn na 5 jaar nog goed.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Hier ook simpele melders op 9V blokbatterijen. De eerste keer dat er eentje begon te piepen vanwege lege batterij heb ik me een halve dag rotgezocht waar die piep vandaan kwam. :+

Anoniem

Na 4 jaar nog steeds niet opgelost ?
Uit je verhaal kan ik afleiden dat jij rookmelders overal rond hebt hangen. Boven de wasmachine, in een kast, in de slaapkamers.
Zijn die wel correct geplaatst. Het maakt namelijk wel degelijk uit hoe en waar je ze plaatst en in welke positie. Bij mij hangen er op strategische plaatsen. Je hele huis volhangen is onzin. Bij mij een in de keuken, in de garage en één op de overloop naar de slaapkamers en dat lijkt me voldoende.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat rookmelders vals alarm geven. Het kan wel, maar als het teveel voorkomt is er iets mis met de serie gekochte melders of de plaatsing. Die werken tegenwoordig optisch. Als de sensor inwendig zou bedekt zijn met stof zou het wel kunnen, maar in een woonhuis en dan nog de slaapkamers ?? Wordt er in die slaapkamers soms gerookt, of wierookstokjes gebrand?
Een lege batterij is ook weinig waarschijnlijk, daar zijn ze op gebouwd en geven dan om de minuut een piepje. Zoals ik 4 jaar geleden al opmerkte.

High met Henk

Special Member

Heb er:
1 in de hal
1 in woonkamer bij open keuken (in de trek)
1 op overloop
1 op slaapkamer oudste dochter

En idd die in de kast.

Ze hangen dus op 1 na logisch en volgens voorschrift...

Overal valt dus mee.
Zouden er nog 2 bij moeten.
1 in onze eigen slaapkamer
1 in kamer jongste dochter.
Maar met volgende verbouwing denk ik..

En met de nieuwe melders ging het dus 4 jaar goed. Nu weer ellende.
En is geen batterij piepje.
Niemand rookt
Geen wierook.

Hooguit soms wat douche stoom

Edit: @jochem. Mijn topbox van xs4all/kpn doet ook netflix en verder heb ik een normale pc aan mijn tv. Die tv is een stupid tv. Ben eeg op mijn privacy gesteld

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 7 juli 2019 14:08:11 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

<ot>

Op 7 juli 2019 11:03:03 schreef Sine:
Als een ding echt web nodig heeft dan komt er andere fw op of gaat het de container in.

Tja, ik wil toch Netflix of voetbal kijken op m'n chromecast en smartTV...
</ot>

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 juli 2019 10:13:23 schreef Jochem:
Voor wat betreft die NEST-melders: ik zou toch niet van de werking van het WiFi-netwerk afhankelijk willen zijn voor m'n rookmelders...

De rook+CO2 melders van NEST Protect voldoen aan alle geldende eisen, net zoals elk ander gerenomeerd merk rookmelder en/of CO2 melder.
Zonder of met een slechte Wifi verbinding blijft de NEST rook+CO2 melder het vanzelfsprekend net zo goed doen, alleen de koppeling richtig de app zal missen of haperen waardoor o.a. de luid en duidelijk gesproken foutmeldingen door de melder zelf, niet meer of haperend op je telefoon of tablet aankomen.

Door de strenge eisen aan een rookmelder zijn de NEST Protect koppelingen richting het internet ook erg beperkt waardoor domotica hobbyisten soms mopperen dar ze er niet heel veel mee kunnen doen in hun automatiseringswensen. Persoonlijk zou ik hier juist alle automatisering in beperken maar klaarblijkelijk zien echte Willy Wortels in de domotica dit anders.

Ik snap alle anti rookmelder+netwerk reacties maar een leek zal snappen dat dit soort melders echt niet minder veilig zijn. Als Amerikaans bedrijf wil je volgens mij geen rechtzaak(en) aan je broek krijgen omdat je onstabiele product voor schade zorgt, of erger, levens kost.

Zelf vond ik deze NEST Protect rook+CO2 melders op 230V + 4x Li-Ion AA back-up een goede keuze. Dubbele sensors in 1 melder die er ook nog redelijk uitziet in een woning. Plus het handige nachtlampje waar ik deze melders niet voor kocht maar wat uiteindelijk best een prettige aanvulling is.

Tidak Ada

Golden Member

Hier alleen twee CO melders. Die heb ik nog nooit af horen gaan, behalve tijdens het testen. Een in het CV hok en een bij de geiser in de keuken.
Hoe kan je een praktijktest doen zonder CO tankje?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

heel simpel, trek de cv ketel afvoer maar eens los, dan moet ie zijn werk gaan doen :P

ook voor die melders geld, over de datum op de behuizing heen, tijd voor vervanging..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de officiële manier koop je een spuitbusje CO2 testert.

Tidak Ada

Golden Member

Op 7 juli 2019 16:15:54 schreef T-sec:
Op de officiële manier koop je een spuitbusje CO2 testert.

@T-sec:
Waar te koop?

@TESTMAN:
Stond ook in de handleiding ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Lambiek

Special Member

Er gewoon in blazen moet ook al werken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 juli 2019 15:15:12 schreef Tidak Ada:
Hier alleen twee CO melders. Die heb ik nog nooit af horen gaan, behalve tijdens het testen. Een in het CV hok en een bij de geiser in de keuken.
Hoe kan je een praktijktest doen zonder CO tankje?

iemand die flink rookt even flink laten blazen, niet roker kan ook maar moet wat meer blazen.

https://www.rhbrandbeveiliging.nl/webwinkel/solo-detectortesters/solo-…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 7 juli 2019 16:32:17 (12%)

Shiptronic

Overleden

[quote]Op 7 juli 2019 15:15:12 schreef Tidak Ada:
Hier alleen twee CO melders. Die heb ik nog nooit af horen gaan, behalve tijdens het testen. Een in het CV hok en een bij de geiser in de keuken.
Hoe kan je een praktijktest doen zonder CO tankje?[/quote]

Slechte adem? :), even zelf een ballon opblazen , als je hem vult met de uitlaatgassen van je auto gaat het sneller.

Idd CO & CO2 verwisseld(ik zou beter moeten weten :) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Ik geloof dat er hier enkele zijn die CO en CO2 verwarren.
Een CO melder reageert niet op CO2
CO is een niet erg stabiele verbinding. Ik zou verbaasd zijn moesten er spuitbusjes met dat gas bestaan.Zo'n melder heeft in tegenstelling tot een rookmelder een vrij betrouwbare zelftest en een beperkte levensduur.
Als je de einddatum in de gaten houdt ben je al een stuk veiliger bezig.
Sommige bronnen trekken de efficientie van CO melders in twijfel, maar dat is een andere discussie.

CO2melders bestaan wel, maar zijn veel minder algemeen.
CO is een uiterst giftig gas dat in kleine concentraties reeds gevaarlijk kan zijn en het gevolg is van een onvolledige verbranding door zuurstoftekort.
CO2 daarentegen is het normale verbrandingsproduct van fossiele brandstoffen en ook van ons inwendige kacheltje.
Dit is slechts giftig in een concentratie van enkele procenten.
CO2melders zul je dus zelden in een huishouden aantreffen,
vanwege de hoge prijs, maar worden gebruikt om bijvoorbeeld in scholen de luchtkwaliteit in de klassen te meten.

High met Henk

Special Member

Co en rookmelder combi slaat als tang op varken.

Rook stijgt vaak op doordat het warm is.

Co blijft laag..

Waar moet je dat ding dan hangen??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Ergens halverwege? Ik vind zo'n combinatie ook geen goede oplossing.

een CO melder hangt doorgaans aan de wand, ongeveer net zo hoog als de thermostaat, 1,5mtr. bij de ketel doorgaans. ik ken wel wat gevallen waar de ketel het ding toch af liet gaan, in een geval was de rookgasbuis boven het plafond gebracht en de buis het dak op lag los erbij.

net als rookmelders horen die dingen ook bij nieuwbouw in elk huis te hangen, maar dat wordt toch zelden gedaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 juli 2019 16:27:38 schreef Lambiek:
Er gewoon in blazen moet ook al werken. :)

Dat is CO2, geen CO. Of rook jij zoveel?

@Ship:
Uitlaatgas van een stationair draaiende motor bevat weldegelijk een flink percentage CO. Daar is wel eens een bepaalde bevolkingsgroep mee gedecimeerd :(

Mogelijk zou ik een schaal gloeiende houtskool kunnen gebruiken, maar daar vind ik het veel te warm voor ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
High met Henk

Special Member

Enfin, binnenkort lading hagers bestellen en dan hopen dat ik er 10 jaar geen last van heb..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Hoe moeilijk kan het zijn??
Aan boord van de bootjes die ik voor mijn werk heb ik dit gezeik nooit. En netjes apart 230 en apart link kabel...

Nou... Ik heb ook nog wat bootjes waar ik wat mee doe. Meestal gaat het goed. Maar zo nu en dan beginnen die melders bij bosjes loos alarm te melden. Alleen rookmelders, de TDs zijn meestal veel betrouwbaarder. Geen idee waar het aan ligt. Vervang ze maar, probleem opgelost...

@Ship:
Uitlaatgas van een stationair draaiende motor bevat weldegelijk een flink percentage CO. bevolkingsgroep daar is weleens een bepaalde bevolkingsgroep mee gedecimeerd

Vroegah wel ja. Ongeregelde carburateur, zeker bij een koude motor: gegarandeerd prijs. Zodra het spul een lambda sonde heeft, is de APK eis als ik het wel heb 0,5% bij stationair lopende motor. Nog steeds niet gezond natuurlijk, maar om nou van een 'flink percentage' te spreken...

Enfin, binnenkort lading hagers bestellen en dan hopen dat ik er 10 jaar geen last van heb..

Ik hoop het ook voor je. 'DE melder' heb ik ook nog niet gevonden. Al is voor aan boord de keus wat beperkt omdat het niet uitmaakt of het werkt, zolang er maar een wheelmark op staat...

Overigens ben een tijd geleden nog eens op zoek geweest naar 'goedkope' (what's in a name...) CO2 melders. Dat valt dus nog tegen. CO is makkelijk te krijgen, wisselende prijs, wisselende kwaliteit... Maar
CO2... moeilijk (en in huis heeft dat geloof ik ook niet zoveel in...)