Philips HTS5563/12 ruis op alle kanalen

maartenbakker

Golden Member

Het is een vermogensdiode zie ik nu aan de printopdruk.

Zit er aan de onderkant van de print misschien nog iets?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een FMX-22SL :)

Aan de onderkant zitten in die zone nog SMD condensatoren en een paar SMD weerstanden. Dit is een foto van op google, indien gewenst haal ik de printplaat er wel uit en trek ik zelf een foto.

Ik zou eventueel een busje koudespray nemen, indien dat niet mogelijk is,met de tip van een soldeerbout stuk voor stuk de elco's verwarmen wat iets precieser is.

Op 6 juli 2019 22:07:22 schreef maartenbakker:
Slechte elco's op de voeding. Ongezien alles vervangen is in principe nog redelijk verantwoord.

En de verklaring is dat slechte elcoos de agressieve digitale signalen niet voldoende ontstoren, waardoor je restanten daarvan in de vorm van ruis in het analoge deel krijgt, hier dus hoorbaar.

Overigens kunnen slechte elcoos zoals bekend ook digitale schakelingen beinvloeden met de gekste gevolgen van dien.

Vervangen vd elcoos met name in de voeding is dan de enige remedie.

Op 7 juli 2019 14:52:18 schreef the_fox:

Ik heb het nu ook even getest met hem warmstoken met de haardroger en laten aanstaan terwijl hij afkoelde. Na een tijdje (~3min eens hij dus afgekoeld is) komt de ruis ook terug terwijl hij aanstaat.

Ik zou dan dus beginnen de elcoos in het rode gedeelte te vervangen, vooral die grote. Misschien maar allemaal, zoveel zijn het er niet.

@maxtv, smd & pararuud:
En welke elco's zou ik moeten testen met koude/warmte en/of vervangen?

Zoals ik eerder al zei, heb ik de elco's in het rode gedeelte al geswapped met nieuwe. Vergelijk maar foto 1 met foto 2, als je goed kijkt zie je dat de lijm weg is + dat de nieuwe elco's geen kruis maar een ander patroon bovenop hebben:

En als ik enkel de groene zone opstook (tussen groene en rode zone afgeschermd met een stuk uitgesneden uit een flexibele polypropeen plaat, dus dit biedt normaal redelijk goede thermische isolatie) dan verandert er niets aan de symptomen.
Als ik enkel rood opstook volgens bovenstaande methode, voelt groen niet warm aan en dan gaat het probleem wel tijdelijk weg.

Ik vermoed dat jullie bedoelen dat ik de elco's in de groene zone moet opwarmen/afkoelen/vervangen; maar sinds ik geen verandering in de symptomen zie als ik de groene zone compleet opstook, vermoed ik dat dit ook niet veel gaat uitmaken...

Je zal toch even een busje koudespray moeten aanschaffen om exact het prrobleem te localiseren. Als ik dit begrijp zijn de elco's in rode zone al vervangen maar alleen met verwarmen haal je het probleem weg,dus er geen elco'smeer zitten is het dus een halfgeleider die niet OK is

maartenbakker

Golden Member

Let er bij koudespray op dat je propaan/butaan (herkenbaar aan de waarschuwing dat het licht ontvlambaar is) of R1234xyz krijgt. De R134a of was het R143a die tot voor kort populair en goedkoop was, is een regelrechte milieuramp (1 busje leegspuiten is op en neer naar Spanje in een oude benzineauto ofzo en dan is het onder de streep schoner om de apparaten weg te gooien in plaats van te repareren).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 juli 2019 19:21:05 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De enige shop hier in de buurt met koudesprays heeft enkel deze in het gamma; maar deze was niet binnen. Zouden woensdag of vrijdag binnenkomen. Dit is met HFO-1234ze(E) en heeft een "Low Global Warming Potential (GWP = 7)" label ;)

In de tussentijd zal ik eens proberen om enkel de halfgeleider op te warmen, dan kan ik desnoods al iets schrappen van het lijstje met mogelijkse oorzaken :)
Ik vermoed dat dit niet direct uitsluitsel zal geven indien het resultaat positief is; sinds de andere halfgeleider op dezelfde heatsink hangt. Maar het is het enige dat ik momenteel kan doen.

[Bericht gewijzigd door the_fox op maandag 8 juli 2019 19:37:10 (17%)

Het enigste wat je nu uitgesloten heb zijn alle andere onderdelen behalve de voeding dus...

Bwa, ik had de elco's in de "probleemzone" al vervangen. En nog steeds geen antwoord gekregen welke andere elco's (waar iedereen van overtuigd is dat ze het probleem zijn) ik dan nog moest testen. Maar dat was gisteren.

Vandaag in het naar huis rijden van mijn werk langs een DHZ-zaak gepasseerd; ze hadden geen koudespray maar wel air duster (propaan-isobutaan voor de ecologisch geïntresseerden ;)). Dus maar een bus meegenomen.

Dan maar de power supply terug opgestookt en eens getest met de halfgeleider af te koelen (air duster ondersteboven, ongeveer hetzelfde als een koudespray). Door de diode-array af te koelen terwijl de rest van de componenten goed warm stonden, was het probleem instant terug. Maar zoals ik gisteren al vermeld heb, zegt dat op zich nog niets want deze deelt een heatsink met nog een diode array.

De diode array uit de rode zone (zie foto vorige posts) er dan maar uit gesoldeerd, kabeltjes eraan en apart opgewarmd. Dit gaf geen verandering.
Hetzelfde gedaan met de andere diode array op de gedeelde heatsink en dan deze apart opgewarmd. Ook geen verandering. Beide diode arrays opgewarmd terwijl de rest van de powersupply afgedekt was; ook geen verbetering.
De volledige powersupply zonder diode arrays opgewarmd, en het was weer beter.

Dan nu juist mijn laatste test gedaan:
Power supply goed warm gestookt. Aangezet en het probleem was weer weg. Stekker uitgetrokken en even bijgestookt (bij afkoeling bij omgevingstermperatuur duurt het normaal een paar minuten eer het probleem terugkomt, maar ik wou zeker zijn). Dan heel kort (~2sec) de heatsing afgekoeld van de achterkant. Dus tussen de 2 transfo's, hierzo (nog een oude foto, de 2 diode arrays hingen er toen niet meer aan):

5sec gewacht, de stekker terug er in; en het probleem doet zich weer voor.

Alles componenten dus warm, enkel die heatsink (waar niks extern op verbonden is) afgekoeld en het probleem doet zich weer voor.

De heatsink is wel vastgesoldeerd op de ground van de print.

Ik heb nog nooit met warmte/koude gewerkt om een probleem te analyseren, dus verbeter mij indien ik fout ben! Maar dit lijkt mij toch eerder te wijzen op een slechte soldering of baanbreuk in de print.

Dat wordt dus 6 soldeerverbindingen van de twee halfgeleiders op de heatsink opnieuw aanbrengen en weer testen.
Of eigenlijk drie, nl van de halfgeleider D924 in het rood omlijnde gebied van het plaatje dd 8 juli 2019 09:56:07

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof op dit moment ook niet zo in elco's, maar het is wel een erg merkwaardige storing. Ik zou idd beginnen met doorsolderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Word de heatsink ook niet gebruikt voor aardings overbrugging op meerdere punten??

Vandaag eindelijk nog eens tijd gehad om hier aan verder te werken.

Ik zal beginnen met de vragen te beantwoorden:
De heatsink zit op 2 punten aan de aarding vastgesoldeerd en overbrugt deze inderdaad. Maar deze 2 aardingvlakken worden ook overbrugd door het chassis + ik heb deze uitgemeten (zowel warmgestookt als koud) en de overbrugging is geen probleem.

Dan i.v.m. doorsolderen:
Ik ben nog altijd aan het testen met de 2 diode arrays verlengd en niet meer op de heatsink vastgevezen. Zoals je kan merken heb ik de 2 elco's die ik hiervoor geswapped had terug vervangen door de originele sinds ik al uitgelsoten had dat deze een probleem waren:

Ik heb alle componenten in de buurt van de heatsink doorgesoldeerd + zowat alle SMD componenten op de onderkant in de buurt van de heatsing. Ik heb ook de 2 connectiepunten van de heatsink in de aarding hersoldeerd alsook alle componenten die in die 2 aardingsvlakken aangesloten zijn. Dit geeft geen resultaat...

Na het doorsolderen eerst alle verbindingen getest met de multimeter om dan nogmaals aan te sluiten en het probleem blijft. Na warmstoken (van de rode zone van voorgaande posts, maar dan zonder de diode array die nu verlengd is) gaat het even weg maar keert terug na afkoeling. Als ik warmstook en dan wederom enkel de heatsink afkoel (van de "achterkant" ten opzichte van de probleemzone, zoals ik aangeduid in mijn vorige post) dan keert het onmiddelijk terug.

Heeft er nog iemand tips voor wat ik kan testen? Of hoe ik fijner kan werken met koudespray. Want zelfs met een spuitkop met verlengstuk is er altijd een zone van een paar cm² die afgekoeld wordt. Ik zie niet in hoe ik telkens 1 component kan testen.
Want mijn volgende test zou zijn om alle componenten die verbonden zijn met de 2 aardingsvlakken waar de heatsink op aangesloten is, afzonderlijk te testen. Want 1 van de mogelijkheden is ook dat het een component is dat zijn temperatuur deelt met de heatsink via de aardingsvlakken van de print.

Heb je al eens met vergrootglas of loep gekeken naar de soldeerzijde van de print op onregelmatigheden of printbreuken?
De heatsink gebruik je nu niet.
Wat gebeurt er als je die ook verwijdert?
Ook de connector met roodwitte flatcables zou onbetrouwbaar kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 14 juli 2019 20:52:28 (16%)

Het moet iets wezen van een aardverbinding of smd condensatortje,anders weet ik het ook niet

Ok, dit projectje heeft een tijd stilgelegen want ik had het niet echt nodig. Ik had deze week even tijd dus heb er nog even aan verder gewerkt.

Ik zal om te beginnen al zeggen dat ik compleet fout was |:(
Ik heb met 99% zekerheid net het probleem gevonden. Dit is de snoodaard:

Dit is een AP34063, voltage regulator. En deze is heeeeeel temp gevoelig, dus het beetje warme lucht dat bij mijn vorige testen er zo bijkon, was blijkbaar al voldoende:

Nu gaat de zoektocht beginnen naar een vervanger + iemand om hem te vervangen (of ik probeer het zelf, maar ik ben niet echt sterk in SMD solderen...).

Dat is volgens mij een standaard IC, zoek maar eens op MC34063. Die kun je op bijna elke straathoek krijgen.

Groeten, Ron.

Online al genoeg gevonden, heb er al 1 besteld hoor ;)
Ik bedoelde de zoektocht naar een lokale electroshop, en daar had niemand ze (toch niet in SOP-8, DIP-8 wel).

Levering van de IC heeft even geduurd en dan geen tijd gehad.
Vandaag eindelijk wat tijd voor gemaakt.
Out with the old, in with the new.

Heb hem iets meer naar rechts moeten plaatsen want bij het verwijderen van de oude IC heb ik een stuk van de baan van de printplaat mee eraf gehaald (pin rechtsonder) |:(

Maar het werkt!