NEFF HTHB84K magnetronfunctie niet correct.

Hallo allemaal,

Af en toe wel eens rondgeneusd op dit forum, ook veel hulpvolle dingen en daarom nu maar een account aangemaakt.

Nadat ik van de week de vaatwasser gerepareerd had, dacht ik gelijk door te pakken en de combioven aan te pakken, een Neff HTHB84K/B6734N0NL/02. Deze heeft namelijk last van het volgende:

Ovenfunctie werkt. Magnetronfunctie, niet. Na een seconde of ~12, stopt deze er mee.

Hij is al even open geweest, maar voordat ik daadwerkelijk dingen ga vervangen die niet nodig zijn, deel ik het graag even!

Iemand bekend met dit probleem? Kwam al een aantal topics tegen hier, weet niet of die mij in de juiste richting helpen?

Groet!

Shiptronic

Overleden

Leg er een PL lamp in , en kijk of die oplicht. Dan werkt het magnetron deel nog.

De buis kan je ook door meten, de aansluit draden moeten "kortsluiting meten" onder elkaar en "geen verbinding" naar de buiten kant.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 7 juli 2019 17:01:11 (46%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

12 seconden, klinkt als het bekende buis/driver probleem waar siemens ook last van heeft. zo te zien heb je een elektronische magnetron trafo, vaak is ofwel die stuk, ofwel de buis. je weet dan niet welke, dus moet je ergens beginnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is buis en/of inverter. Ik kan eventueel \voor je testen welke van de twee is.. Is de zekering op processor printje nog heel??

maartenbakker

Golden Member

En dat Siemens er ook last van heeft, is niet zo vreemd. NEFF is een merknaam van BSH. Opzich is het een goede keus van BSH om hier Panasonic-onderdelen voor te gebruiken, maar alsnog hoor je best wel vaak van dit mankement.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 7 juli 2019 19:20:54 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sterker nog Maarten: deze oven komt uit de BSH fabrieken, de opvolger komt geheel uit de Panasonic fabrieken. Probleem waarom de buizen/inverters defect raken komt door veel te slechte koeling. Bij losstaande ovens is dit geen bekend euvel namelijk.

Smd, de zekering is nog wel heel. Je mag er best eens naar kijken, ikzelf word nogal spichtig als ik om zo'n ding heensta.

ik heb bij losstaande modellen juist al vaker de buis stukgehad, inverter nog niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook een koelingsprobleem Testman, en IDD daar gingen de inverters minder snel van stuk. Ik weet niet waar je woont, anders kan je hem langsbrengen. Eventueel de bruine doos er uit ICM buis en opsturen naar me.

Herkenbaar probleem... Groepszekering spontaan doorgeslagen bij gebruik van de magnetron, zekering weer omhoog gezet en vervolgens stopt de magnetron na 2sec.
De inverter nagekeken, gelijkrichter had het begeven dus deze samen voor de zekerheid met de IGBT's vervangen, nieuwe zekering er in op de hoofdprint. Het was gefixed voor het laagste vermogen (90W) maar bij 900W hetzelfde probleem, groepszekering er uit en zekering op de print doorgeslagen.
Vervolgens de buis gedemonteerd en doorgemeten, 0.3 Ohm op de terminals en oneindig naar het chassis dus volgens het boekje maar twijfel of deze toch niet helemaal goed meer is.
@SMD: zou je de inverter en buis voor mij willen testen als ik deze opstuur?

Jahoor, geen probleem: stuur maar een mailtje.