Kenwood tuner KT7020 omzetten naar Japan mode

Ik zag hier al een onderwerp voorbij komen maar misschien mijn probleem is anders. Ik wil dus deze ontvanger omzetten naar de Japanse ontvang frequentie 76mhz tot 90mhz. Deze ontvanger is ook in Japan op de markt gebracht zelfs met een VHF ingang. Ik geloof niet dat men twee kompleet andere ontvangers heeft gebouwd en ik heb zelfs hetzelfde schema van een japanse website afgehaald. Ik heb wel een verwijzing gevonden naar een Japanese mode. In de service manual, zie bijgevoegd die pagina, spreekt men onder Diodes en Switches over B0,B1,B2,B3. deze moeten 0 zijn dus geen Diodes denk ik. Moet ik dus alleen die vier diodes weghalen die in het schema staan?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Jouw link is niet geldig, ik krijg een error en een lege PDF.

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

Deze dan, alleen schema van 23Mb.
https://elektrotanya.com/kenwood_kt-7020_sch.pdf/download.html

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 8 juli 2019 20:03:04 (10%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Op 8 juli 2019 19:50:36 schreef Martin V:
Jouw link is niet geldig, ik krijg een error en een lege PDF.

Bij mij niet helemaal leeg, op pag 2 staat dit :

ERROR: undefined
OFFENDING COMMAND: get
STACK:
/quit
-dictionary-
-mark-

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

In dit schema zitten er geen diodes op de PLL aangesloten.
https://www.hifiengine.com/manual_library/kenwood/kt-7020.shtml

Als die wel in jouw apparaat zitten idd zo aansluiten volgens schema 'J', geen diodes...
Die B0 t/m B3 zijn switches die in het PLL IC zitten.

Oh sorry ik had niet gezien dat de pdf print deze pagina niet kon printen. Ik heb het dus anders gedaan. Dus ik moet de diodes weghalen en gewoon de verbinding open houden?? Gaat het om die diodes die ik heb omcirkelt?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
RAAF12

Golden Member

Dat is de µpc, je moet de PLL hebben. Daar de diodes weghalen als je de E uitvoering van de tuner hebt. Die E zal wel voor Europa staan. Alle rode puntjes moeten 'leeg' zijn...

LM7001

Hubie

Special Member

Om amateurband transceivers van 100 KHz tot 30 MHz te laten werken hoef je soms ook maar 1 diode door te knippen.
Maar bij deze actie (Japanse FM band 76 MHz-90 MHz ontvangen ) ontgaat mij het nut even.

mel

Golden Member

Op 9 juli 2019 00:45:30 schreef Hubie:
Om amateurband transceivers van 100 KHz tot 30 MHz te laten werken moet soms ook maar 1 diode doorgeknipt te worden.
Maar bij deze actie (Japanse FM band 76 MHz-90 MHz ontvangen ) ontgaat mij het nut even.

Het zelfde idee als een TRX, alleen dan voor de FM omroepband.Er zijn landen dat er een gedeelte van de band niet ontvangen mag worden, en deze dioden zijn om de PLL op die frequenties te blokkeren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Ik heb geen idee wat er voor FM zenders tussen 76-87MHz zitten.

maartenbakker

Golden Member

Vroeger zaten daar mobilofoons, nu niet echt meer dacht ik.

Wat betreft de VHF-ingang: die zit op alle gangbare FM-tuners, anders zou je er geen antenne of kabel op kunnen aansluiten. Het gaat hier om VHF band II. De banden I en III zijn traditioneel voor TV gebruikt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 juli 2019 02:52:20 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 juli 2019 02:46:21 schreef RAAF12:
Ik heb geen idee wat er voor FM zenders tussen 76-87MHz zitten.

Schijnt tegenwoordig de 'piraten FM band' te zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin
joopv

Golden Member

Ik heb mijn twijfels over de geschiktheid van het rf frontend voor deze aanpassing.

Op 9 juli 2019 02:46:21 schreef RAAF12:
Ik heb geen idee wat er voor FM zenders tussen 76-87MHz zitten.

Leuk om Russen etc te ontvangen maar ook is er activiteit van Radio Amateurs.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Op 9 juli 2019 02:49:52 schreef maartenbakker:
Vroeger zaten daar mobilofoons, nu niet echt meer dacht ik.

Wat betreft de VHF-ingang: die zit op alle gangbare FM-tuners, anders zou je er geen antenne of kabel op kunnen aansluiten. Het gaat hier om VHF band II. De banden I en III zijn traditioneel voor TV gebruikt.

Ik had dus UHF moeten zeggen, vergissing. In Japan heeft deze ontvanger een een VHF en UHF ingang ook schijnbaar om TV geluid te ontvangen.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Op 8 juli 2019 23:15:59 schreef RAAF12:
Dat is de µpc, je moet de PLL hebben. Daar de diodes weghalen als je de E uitvoering van de tuner hebt. Die E zal wel voor Europa staan. Alle rode puntjes moeten 'leeg' zijn...

[bijlage]
LM7001

Dat zou mooi zijn als het zo simpel is. Vraag me af of ik nog de tuner moet afregelen met de nieuwe ontvangst frequenties.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 juli 2019 08:10:24 schreef TronicFM:
[...]

Leuk om Russen etc te ontvangen maar ook is er activiteit van Radio Amateurs.

De OIRT-band loopt (liep) van ca. 64 MHz tot 74 MHz.
Amateurs vind je tussen 70 en 70,5 MHz, maar niet met breedband-FM.

De Japanse FM-band begint pas bij 76 MHz, zodat je geen OIRT- en geen amateurstations zult ontvangen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 9 juli 2019 08:14:25 schreef TronicFM:
[...]

Dat zou mooi zijn als het zo simpel is. Vraag me af of ik nog de tuner moet afregelen met de nieuwe ontvangst frequenties.

Je hoeft niks af te regelen alleen de diodes weghalen. Als je een echte FM antenne gebruikt kan je die iets verkorten. Die zijn standaard gepiekt op het midden van de EU FM band. Maar als het gaat om piratenzenders te ontvangen zal dat niet noodzakelijk zijn. Die komen toch wel keihard door.

Arco

Special Member

Als je een echte FM antenne gebruikt kan je die iets verkorten.

Volgens mij werkt dat juist andersom, je moet 'm wat uitrekken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 9 juli 2019 15:32:21 schreef Arco:
[...]
Volgens mij werkt dat juist andersom, je moet 'm wat uitrekken... ;)

Yep, lagere frequenties hebben een langere dipool nodig 8)7

Op 9 juli 2019 11:53:37 schreef Frederick E. Terman:
[...]De OIRT-band loopt (liep) van ca. 64 MHz tot 74 MHz.
Amateurs vind je tussen 70 en 70,5 MHz, maar niet met breedband-FM.

De Japanse FM-band begint pas bij 76 MHz, zodat je geen OIRT- en geen amateurstations zult ontvangen.

Huidige generatie amateurs of piraten breedbandig van 80 tot 87 mhz. :-) Misschien nog wel wat lager.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Op 9 juli 2019 15:29:13 schreef RAAF12:
[...]

Je hoeft niks af te regelen alleen de diodes weghalen. Als je een echte FM antenne gebruikt kan je die iets verkorten. Die zijn standaard gepiekt op het midden van de EU FM band. Maar als het gaat om piratenzenders te ontvangen zal dat niet noodzakelijk zijn. Die komen toch wel keihard door.

Misschien de oscillator lager zetten en mischien bandpass filter aanpassen. Hopelijk hebben ze hier al rekening mee gehouden maar ik weet het pas als ik het heb uitgevoerd.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
Arco

Special Member

Hangt wat van je eisen af. Zolang je niet het onderste uit de ontvanger wilt halen zal dat wel niet nodig zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 juli 2019 16:09:24 schreef Arco:
Hangt wat van je eisen af. Zolang je niet het onderste uit de ontvanger wilt halen zal dat wel niet nodig zijn...

Wel het onderste! :-)

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Ja ja, het onderste uit de kan. Maar kan dat ook? En als de ontvanger toch open ligt, check dan meteen even op bolle elco's :-)