20W versterker

Moet je de LM1875 van de 20W versterker koelen? En hoeveel stroom trekt de schakeling?

[Bericht gewijzigd door yboy op vrijdag 22 november 2002 09:42:17

Als je die schakeling serieus gaat belasten (enkele watts bijvoorbeeld) dan zul je de LM1875 echt wel moeten koelen.

Hoeveel de schakeling verbruikt hangt af van 'hoe hard jij hem zet' en wat voor voedingsspanning je gebruikt.`

Iverbruik = P / Vvoeding

dit geeft wel een aardige benadering

No pain no gain
Hugo Welther

Moderator

Zie de datasheet van de LM1875. Deze moet altijd voorzien worden van een koelplaat!
De ruststroom is 100mA, bij 24V staat ie dan al 2,4W te verstoken.

De datasheet noemt een 0,6°C/W koelplaat als minimum bij maximale specificaties

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 22 november 2002 10:09:25

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Even een waarschuwing m.b.t. de te gebruiken voedingsspanning.
In de beschrijving van de 20 Watt versterker met LM1875 wordt gesuggereerd dat het maximale uitgangsvermogen 20 Watt is in 8 Ohm is bij een enkelzijdige voeding van 24V. Dit klopt niet. Wanneer je de datasheet goed leest, dan zie je dat dit vermogen wel gehaald wordt bij een symmetrische voeding van + en - 24V, oftewel bij een enkelzijdige voeding van 48V.

Er staat een plaatje in de spec dat het maximale uitgangsvermogen in 8 Ohm weergeeft als functie van de voedingsspanning, waarbij ervan uitgegaan wordt dat de voedingsspanning symmetrisch is, vandaar de +/-V op de x-as. Bij + en - 25V voeding is het uitgangsvermogen ca. 25Watt. Een enkelzijdige voeding van 24V komt overeen met + en - 12V, en dan is het uitgangsvernogen slechts 5 Watt.

Als voeding kun je dus denken aan + en -24V symmetrisch of 48V enkelzijdig. Hiervoor zou ik een trafo gebruiken van 2*18V, 50VA voor een mono versterker. Na gelijkrichting en afvlakking kom je dan aan ca + en - 25V symmetrisch of ca. 50V enkelzijdig.

Om nog even op de vraag terug te komen, ja je moet de LM1875 goed koelen, en bij een voeding van 48V enkelzijdig moet deze ca 1 ampere kunnen leveren.

High met Henk

Special Member

Op 22 november 2002 10:56:09 schreef CornelisJ:
Als voeding kun je dus denken aan + en -24V symmetrisch of 48V enkelzijdig. Hiervoor zou ik een trafo gebruiken van 2*18V, 50VA voor een mono versterker. Na gelijkrichting en afvlakking kom je dan aan ca + en - 25V symmetrisch of ca. 50V enkelzijdig.

Ehh, dit kan toch helemaal niet??? Ik heb inmiddels wel vernomen dat de 1.4 V die je na gelijkrichten krijgt idd met een C is terug te winnen ofzow, of die 0,5wortel2 ofwel 0.707 (de effectieve spanning van de sinus) is terug te winnen met een C, maar uit een trafo van 18 V 25 V halen?? Ik geloof niet dat dit zomaar kan zonder een boost converter, kun je me deze is uitleggen CornelisJ ik snap dit niet, maybe stommiteitje van mij, maar ik zie het echt niet.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De spanningen die opgeven zijn, zijn RMS waarden. Ons net is ook niet 220V, maar een sinus met een amplitude van 311V, zou men dus een condensator tussen de nul en fase plaatsen dan zou die zich dus opladen tot 311V.

Zo is het met die trafo net zo, de RMS uitgangsspanning is 18V maar de topwaarde is 25V. De bufferelco's zullen zich dus opladen tot 25V.

Overigens vind ik die trafo van 50VA nogal een overkill voor mono gebruik. Je kunt met 50VA makkelijk een stereo-versie voeden.

No pain no gain
High met Henk

Special Member

AHA

maar dacht altijd dat je die 18 V ook al als top moest pakken bij trafo's maar nu ik erover nadenk is da inderdaad nie zow logisch.

Mijn Vout, maar de C laat zich slechts op tot 23.6 V want 1.4 V verlies over diodes, en die win je nooit meer terug

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???