[BE] Zeer lage aardingsweerstand - extra gevoelige aardlek?

kan zijn, geen idee. Er staat ook dat het vroeger zo was en dat hij nu over een TT stelsel beschikt. Vandaar ook dat ik huishoudelijk tussen aanhalingstekens plaatste.

Grtn

Robbe

evelo

Golden Member

Een bedrijf zonder aanwezig geschoold personeel(ba4/ba5) moet voldoen aan dezelfde reglementering als een huishouden.

een 3x63A aansluiting in volgens BE normen ook een huishoud aansluiting.

er er overigens wel meerdere FO's op die kasten zitten dan krijg je wel ellende. zeker als het aanzetten van die apparaten ook de uitval veroorzaakt steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Een supermarkt op een 160Amp aansluiting, geen eigen trafo: hoe doen ze dat dan in B?
Een écht TN stelsel heb je eigenlijk alleen bij een eigen trafo. In NL bepaalt de installateur wat voor stelsel het word, en die installateur zal met graagte het aanbod van de netbeheerder accepteren om "op de NUL" te aarden. De netbeheerder in NL is verplicht een aardingsvoorziening mee te leveren bij aansluitingen groter dan 3x80. Maakt niet uit wat het doel van de aansluiting is, een blok appartementen, een ziekenhuis, een supermarkt, een gereedschapfabriek. Niet of het industrieel is, maar de aansluitwaarde is bepalend.

dit staat allemaal op de website van https://www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen

Heb hier ooit nog in het verleden een documentje gepost voor de 'zwaardere aansluitingen' voor oa appartementsgebouwen wat ook van deze website komt. (Vanaf wanneer je een ruimte moet voorzien voor transfo en hoe je dat moet doen).

Hier de link die ik hier boven bedoelde (distributie cabines):

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2019-02/9010135-Distributie…

grtn

Robbe

mvdk

Golden Member

Op 9 juli 2019 12:11:54 schreef Robbe de Smet:
dit staat allemaal op de website van https://www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen
grtn

Robbe

Pagina niet gevonden... :( :(

Edit: puntje aan het eind, moet weg.

Edit2: @Robbe, nou, ik heb m'n best gedaan, maar kan u wat wegwijzertjes neerzetten hoe om te navigeren naar een reglement dat iemand in deze specifieke situatie z'n spullen werkend krijgt?
In NL is het simpel: óf een selectieve aardlekschakelaar die je kan instellen op tijd en stroom (wat bijna niemand doet), óf je verlangt van de netbeheerder een aardvoorziening, die reglementair geleverd moet worden.
(zie NL netcode)

Dag mvdk,

dat heb ik helaas niet, vandaar dat ik eerder al verwezen heb om in dit geval de keuringsdienst te raadplegen. Maar naar mijn eigen bescheiden mening kan je niet onder het gebruik van differentieels (al dan niet een selectieve) uit bij een TT net in Belgie? Vragen staat vrij.

Op 9 juli 2019 11:49:35 schreef mvdk:
Een supermarkt op een 160Amp aansluiting, geen eigen trafo: hoe doen ze dat dan in B?
Een écht TN stelsel heb je eigenlijk alleen bij een eigen trafo. In NL bepaalt de installateur wat voor stelsel het word, en die installateur zal met graagte het aanbod van de netbeheerder accepteren om "op de NUL" te aarden. De netbeheerder in NL is verplicht een aardingsvoorziening mee te leveren bij aansluitingen groter dan 3x80. Maakt niet uit wat het doel van de aansluiting is, een blok appartementen, een ziekenhuis, een supermarkt, een gereedschapfabriek. Niet of het industrieel is, maar de aansluitwaarde is bepalend.

niet meer denk ik dan toch, onlangs een appartenmenten complex opgeleverd, maar daar kwam geen aarding mee. grote verdeler in t pand waar de flatjes weer vandaan kwamen, moest alsnog aarding worden geslagen enkele weken voor oplevering. het schijnt netbeheerder afhankelijk te zijn. en ook nog zijn oude gebieden van voormalige netbeheerders geldende richtlijnen. aarding hing wel aan nul overigens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 9 juli 2019 13:41:51 schreef testman:
[...]
het schijnt netbeheerder afhankelijk te zijn.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2019-06-18
Netcode elektriciteit, artikel 2.32.4
Daar moeten alle netbeheerders in NL zich aan houden.
Ik onthou nog hoe een installateur me met smekende ogen stond aan te kijken, ik zeg: natuurlijk kan je dat doen, aarde van je installatie aan de mantel van de binnenkomende kabel. (trafo stond om de hoek). "Maar je collega's zeggen iets anders".
Het probleem is, ik heb dat al eens eerder uiteengezet, dat het personeel meestal niet op de hoogte is. Er word wel een message uitgezet naar exploitatie, of hoe bij de verschillende netbedrijven de afdelingen mogen heten, maar niet iedereen vat em.
Ze mogen géén koperdraad aan de aarding van het station vastmaken, dat staat uitdrukkelijk in het voorafgaande artikel.

Edit: voor een appartementcomplex met per appartement een eigen aansluiting en een eigen meter, geldt een andere regel. Daar is de bekabeling van de netbeheerder, die kabels behoren (gebeurt niet altijd) in brandwerende kokers te lopen. Elke aansluiting hoort een TT aarding te hebben. De praktijk is, dat er een gemeenschappelijke aarding op een eigen aardpen zit. Of je met zo'n oplossing, meerdere panden op één aardvoorziening, gelukkig moet zijn, is wéér een andere story. Veelal loopt die gemeenschappelijke aarddraad door de meterkasten. Als er iets mis gaat bij de één, komt de narigheid bij de ander binnen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 9 juli 2019 15:03:55 (25%)