dynamische richting aanwijzer

Geachte forum leden,

ik heb op forum een schema gezien van een dynamische richtingaan wijzer (led1 aan, led 2 aan led 3 aan enz allen aan dan allen uit en weer op nieuw). Echter kan ik hem nu niet meer vinden kan iemand mij helpen?

mvg Johan

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja inderdaad alleen was die ik bedoelde simpeler van opbouw maar bedankt voor de vlotte reactie

mvg Johan

maartenbakker

Golden Member

Je zou de clockgen kunnen vervangen door een 555. Veel simpeler gaat het niet worden, tenzij je een microcontroller gebruikt maar dan moet je programmeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Veel simpeler dan een microcontroller en wat torren en/of ULN zal het niet worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Veel minder als dit zal 't (zonder MCU) niet worden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Da's een looplicht toch? LED1 moet wel blijven branden tot LED3 uitgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ah, verkeerd gelezen...|:(
Zou dan kunnen met een 4060 en wat diodes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Die 4017 klopt dan geloof ik ook niet inderdaad. Wist ik niet meer zeker, maar daar kun je ook wat diodes toevoegen. Ook voor eventuele pauzes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Volgens mij gaan ze bij een Dynamische RAW juis allemaal aan en 1 voor 1 uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ze noemen dat een 'sequential rear turn signal'...
https://www.youtube.com/watch?v=XhWk02DvsPI

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 6 juli 2019 16:56:48 (51%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Meest irritante wat ze verzonnen hebben, moest verboden worden :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Opzich voldoet het prima aan de eisen, en het trekt netjes de aandacht.

Wat ik hinderlijker vind, zijn de soms practisch onzichtbare richtingaanwijzers aan de voorkant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 8 juli 2019 20:44:45 schreef maartenbakker:
Opzich voldoet het prima aan de eisen, en het trekt netjes de aandacht.

Wat ik hinderlijker vind, zijn de soms practisch onzichtbare richtingaanwijzers aan de voorkant.

Vaak aangevuld met een tijdelijk defecte koplamp aan die kant :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Of achterlichten die irritant ge-PWM'd worden... :(
(waarom moet dat nou op een duidelijk zichtbare frequentie gebeuren?...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 8 juli 2019 20:56:49 schreef Shiptronic:
[...]

Vaak aangevuld met een tijdelijk defecte koplamp aan die kant :(

De onzichtbare richtingaanwijzers zijn een ontwerpprobleem, de koplamp is een onderhoudsprobleem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Met tijdelijk defecte koplamp wordt denk ik de 'meedenkende' bermlampen bedoeld... ;)
(ik vind dat ook gruwelijk; 't is soms net alsof er een motor achter je rijdt. Begrijp niet dat zoiets is toegestaan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 juli 2019 20:44:45 schreef maartenbakker:
Opzich voldoet het prima aan de eisen, en het trekt netjes de aandacht.

[...]

Ik vind het gewoon kitsch. Is zoiets van kijk eens wat wij kunnen.

µC op zijn interne klok en een ULN2803 (sinken) of een MIC2981/UDN2981 (sourcen)zal het eenvoudigste zijn. Het programmeren is ook geen grote opdracht.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Op 8 juli 2019 20:44:45 schreef maartenbakker:
Opzich voldoet het prima aan de eisen, en het trekt netjes de aandacht.

[...]

m.a.w. leidt onnodig af!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Nooit last van gehad, maar dat kan natuurlijk verkeren per persoon of omstandigheden. "goed zichtbaar en niet verblindend of verwarrend" zijn basiseisen die soms af fabriek al niet gehaald worden, daar kan ik me drukker over maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 8 juli 2019 23:16:38 schreef Arco:
Met tijdelijk defecte koplamp wordt denk ik de 'meedenkende' bermlampen bedoeld... ;)
(ik vind dat ook gruwelijk; 't is soms net alsof er een motor achter je rijdt. Begrijp niet dat zoiets is toegestaan)

IDD!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 9 juli 2019 12:28:31 schreef High met Henk:
[...]
m.a.w. leidt onnodig af!

Juist, ik moet niet naar dat licht kijken, maar voor me, en in de spiegels!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb zoiets geprobeerd met het schema van de LED VU-meter hier van de site.
Op de ingang 5 heb ik een potmeter met een elco in serie om de tijd te kunnen instellen.
Dit werkt wel maar de tijd van de pauze is niet constant tussen het aangaan van een LED. De pauze tussen de laatste leds zijn langer dan tussen de eerste leds. Is er misschien iemand die hier voor een andere oplossing heeft.

Arco

Special Member

Je hebt waarschijnlijk de LM3915 gebruikt. Die is logaritmisch, voor lineair de LM3914 nemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je hebt helemaal gelijk.
Bedankt voor je snelle reactie