12VDC naar 5VDC? Beste manier?

Op 9 juli 2019 20:49:37 schreef DeDraak:
...en geloof me die sensor werkt niet op AC.

Uit welke bron weet je dat? En hoe zit het met de uitgang? Want daar wordt in de produktbeschrijving niks over gezegd.

Anoniem

Op het www vind je overal de rada outlook sensoren terug
Overal wordt verteld dat ze op 12vac werken en bedoeld zijn voor aansluiting op de rada outlook sensor box

https://www.radacontrols.com/nl-be/producten/producten/rada-outlook-in… geeft dan weer een hanleiding waar ik uit afleid dat ze op 5VDC werken!

Over de uitgang vind je niks, dus dat kan een relais-, npn-, pnp uitgang of een merkgebonden protocol zijn.

Ik begin een beetje te vrezen dat dit misschien wel eens een miskoop zou kunnen geweest zijn; een behoorlijk dure, dan.

TS heeft 14 dagen retourrecht :-)

Arco

Special Member

Lijkt inderdaad een proprietary 'iets', dus een datasheet met gegevens hoef je niet te verwachten...
Er staat wel expliciet bij dat 'ie op 12V AC werkt. Dat sluit niet uit dat hij ook op 12V DC zou kunnen werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Toch staat er duidelijk

3 aderige kabel, dus één datalijn?

edit anoniem015 was me iets voor...

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:35:27 (6%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat sluit niet uit dat hij ook op 12V DC zou kunnen werken...

Dat is waar. En of er dan ook nog aan de specs wordt voldaan hoeft men ook al niet te vragen want die zijn sowieso niet vrijgegeven. Nuja, de kabellengte zal wel onveranderd blijven...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@DeDraak,
Je originele idee is gedoemd te mislukken.
Je Rada sensoren werken alleen op andere Rada spulletjes.
Het is zoals @Arco zegt een proprietary 'iets'.

Arco

Special Member

Aangezien de voeding AC is, moet er op de uitgang ook iets AC-achtigs staan.
(met 3 draden waarvan 2 voor AC heb je immers geen referentie ground voor dc signalen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Als je AC aan een kant aan massa legt en enkelfasige gelijkrichting doet in de sensor zou het kunnen. De aders zijn gekleurd, dat is makkelijk.
edit: @BFM Mijn idee!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien. Maar zou het toch ook niet kunnen dat een van de wisselspanningsdraden aan de massa ligt, en de andere enkel fasig gelijkgericht? Toegegeven, dat is goedkoop voor een toch niet goedkoop apparaat, maar technisch lijkt het me niet uitgesloten.

Maar bovenal: t/s zal niet zoveel hebben aan speculaas in het ijle weg (of was het nu speculassie? :) )

@raaf hierboven: yeps, je was me milliseconden te vlug af :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Op 9 juli 2019 22:14:00 schreef Arco:
Aangezien de voeding AC is, moet er op de uitgang ook iets AC-achtigs staan.

En als ze daar (lekker makkelijk en voor de hand liggend) een triac voor gebruikt hebben maak je een slechte beurt met DC.

Arco

Special Member

't Is in ieder geval geen aan/uit kontakt. Uit de handleiding:

3. Het systeem heeft 5 - 10 seconden nodig om de bedieningssensoren in te lezen voordat ze kunnen worden gebruikt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

LEZEN heren, LEZEN...

En die 5-10 seconden kan ook betekenen dat er eerst wordt gewacht tot de signalen stabiel zijn.
't Is IR, dan kan de eerste paar seconden het signaal instabiel zijn. Als het een onverwarmde sensor is zelfs een paar minuten...

Mijn €0.02: sluit er een aan op 5V en kijk met een scoop wat er uit komt. Wel twee weerstandjes van 10k gebruiken (pullup EN pulldown), omdat je anders met een OC of OE output nix ziet...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 9 juli 2019 23:09:15 (85%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Anoniem

Verwarrend verhaaltje. Slaat de verveling al toe na 1 week schoolvakantie???
In je vorig topic was deze sensor al helemaal besproken tot in detail en was de discussie of de sensor nu eigenlijk 12Vdc of ac gevoed moest worden.
Nu gaat het over hetzelfde spul en is het opeens een 5V ding geworden.
En blijkbaar na evenveel maanden nog niet geleverd, want je vorige topic over krek hetzelfde dateert van februari.
Het lijkt me overigens een vrij prijzig ding om als speelgoed voor een beginner te dienen.
Als ik het goed heb is dit een douchebediening. En dat ga je aan een ondeskundig in elkaar geknutseld voedingetje knopen?
Je weet toch dat water en elektriciteit geen vriendjes zijn?

Of zit je te trollen om simpele geesten op stang te jagen?
Maar BFM hoeft niet meer, die is al in mijn weggevertje getrapt :-)
Al was het serieus bedoeld.

Op 9 juli 2019 16:50:31 schreef big_fat_mama:
[...]

Tsja. Dat zegt meer over de oren in kwestie (en wat ertussen zit) dan over de sensor.

Dit topic kan wel samengevoegd worden met dit topic
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142616
Gaat over dezelfde sensoren voor dezelfde toepassing.

RAAF12

Golden Member

Ik lees nu ook dat Lambiek in de vorige posting (dank GD) voor de @TS de sturing van die Rada kastjes heeft uitgezocht.
@ohm pi was iets sneller :-)

Sine

Moderator

Argh, met een werkend resultaat ook al. Dat schiet lekker op.

@DeDraak,

Het wordt een draak van een topic zo, ik gooi deze even dicht om verdere verwarring te voorkomen.

Graag verder in het al bestaande topic.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 9 juli 2019 23:32:04 (56%)

Hugo Welther

Moderator

[mod edit]
N.a.v. een mail van Lambiek topic weer geopend

Zou het topic weer open kunnen, dit is een heel andere sensor dan de eerste. En het hoort dan ook eigenlijk in een apart topic.
Ik heb wat info van de TS gehad en ben er mee bezig. En de TS weet wel degelijk waar hij mee bezig is, "al vinden sommigen dat niet"
hij vindt die standaard Rada outlook sensor box veel te duur, dus vandaar.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Anoniem

Nu snap ik er helemaal niks meer van.
De TS opent een topic met de vraag hoe je voor een 5V sensor het meest optimaal 5V uit een 12Vdc voeding kunt maken zonder evenwel voldoende detials te geven.. Er wordt zelfs een schema bijgevoegd waaruit moet blijken dat het om een 5V sensor gaat. Na enig aandringen post hij de specs waaruit blijkt dat het om een 12Vac gevoede sensor gaat. En dat deze discussie een tijdje geleden al gevoerd is.
Daarmee is het opgelost en is het topic niet langer relevant.
Nu vraagt Lambiek het topic te heropenen omdat het een ander type zou zijn. Het is en blijft toch een 12Vac type?
Terwijl de ts iedereen op het verkeerde been heeft gezet heeft Lambiek blijkbaar wél relevante info buiten het forum ontvangen.
Dan is het makkelijk om een sneer uit te delen naar de andere beantwoorders.
Dat de TS goed weet waar ie mee bezig is blijkt niet uit het voorgaande.
En nu de ts een topelektronicus :-)gevonden heeft, en buiten het forum om een parallelle discussie daarmee voert, lijkt het me toch de beste oplossing dat jullie ondereen verder aan het probleem werken. Wat zouden de andere forumleden nog kunnen bijdragen op basis van onvoldoende en compleet foute info?
En als het over de verdere verwerking van de data gaat, hoort het zeker niet thuis in een topic over voedingsperikelen.

Lambiek

Special Member

Op 11 juli 2019 08:24:21 schreef Hugo Welther:
[mod edit]
N.a.v. een mail van Lambiek topic weer geopend

Bedankt Hugo.

De TS heeft alleen een interfase nodig tussen zijn sensor en zijn plc, hij gebruikt dit omdat de standaard besturingen van Rada veel te duur is.

De TS heeft wat meer gegevens opgestuurd naar aanleiding van vragen van mij. De sensor werkt met een voedingsspanning van 5VDC die gevoed gaat worden uit een 12VDC voeding die al in de besturingskast zit. De sensor geeft in rust +/- 4.4VDC en bedient 0VDC. Hij heeft na mijn aandringen ook met de scoop gekeken of dit stabiel was. De sensor uit het andere topic had een heel ander uitgangssignaal dan deze sensor, dus vandaar dat ik het wilde weten.

Ik heb dit schema gemaakt voor de TS en dat werkt naar behoren volgens zeggen.

De TS gaat hier nu een print voor maken met 10 van zulk soort schakelingen erop, dit heeft hij ook voor de sensor gedaan uit het andere topic.

Op 11 juli 2019 15:20:39 schreef grotedikken:
De TS opent een topic met de vraag hoe je voor een 5V sensor het meest optimaal 5V uit een 12Vdc voeding kunt maken zonder evenwel voldoende detials te geven..

De TS had ook niet meer gegevens, daar zijn ze niet erg scheutig mee bij die firma.

Er wordt zelfs een schema bijgevoegd waaruit moet blijken dat het om een 5V sensor gaat. Na enig aandringen post hij de specs waaruit blijkt dat het om een 12Vac gevoede sensor gaat. En dat deze discussie een tijdje geleden al gevoerd is.

Dat ging over een ander type sensor, toevallig wel een van de zelfde firma.

Daarmee is het opgelost en is het topic niet langer relevant.
Nu vraagt Lambiek het topic te heropenen omdat het een ander type zou zijn. Het is en blijft toch een 12Vac type?

Nee dit is een 5VDC type, lezen GD. :)
anoniem015 had dit al geplaatst.

https://www.radacontrols.com/nl-be/producten/producten/rada-outlook-in…

Terwijl de ts iedereen op het verkeerde been heeft gezet heeft Lambiek blijkbaar wél relevante info buiten het forum ontvangen.
Dan is het makkelijk om een sneer uit te delen naar de andere beantwoorders.

Het is geen sneer en zeker niet zo bedoeld. En de TS heeft me een mail gestuurd ja, mag dat niet? En toen wist ik ook wie het was en waar het om ging.

En nu de ts een topelektronicus :-)gevonden heeft, en buiten het forum om een parallelle discussie daarmee voert, lijkt het me toch de beste oplossing dat jullie ondereen verder aan het probleem werken.

Misschien dat een ander hier ook nog iets mee kan, zeg maar wat hoor.

Niet zo door draven GD. :)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:35:49 (0%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er is volgens mij geen goede oplossing voor topics met gebrekkige informatie, anders dan zelf niet te reageren en te hopen dat het intussen niet te vaak omhoog geschopt wordt met een slag in de lucht van een ander.

Het half via email te doen is ook met de beste bedoelingen niet zo leuk / mogelijk frustrerend voor de rest van Co, daar kan ik inkomen.

[ontopic] Ik zou wel dubbel checken dat men daadwerkelijk stroom kan trekken uit de uitgang, dus dat het geen normale open collector uitgang is.

Ik kan toch wel een beetje met GD meevoelen. Vond het op den duur ook wat mistig worden. Je houdt vol dat het een sensor is voor 5VDC, terwijl bij de produktbeschrijving duidelijk 12VAC staat. Nu zeg je dat het om een andere sensor gaat, maar waarom dan geen duidelijke link naar die andere sensor?
En dat er een paralleldiscussie ontstaat buiten het forum om, daar hou ik helemaal niet van.

Lambiek

Special Member

Op 11 juli 2019 15:46:16 schreef KlaasZ:
Ik kan toch wel een beetje met GD meevoelen.

O, ik ook. :)

Vond het op den duur ook wat mistig worden. Je houdt vol dat het een sensor is voor 5VDC, terwijl bij de produktbeschrijving duidelijk 12VAC staat.

Dan moet je bij die firma zijn, niet bij mij.

Nu zeg je dat het om een andere sensor gaat, maar waarom dan geen duidelijke link naar die andere sensor?

Die link was al geplaatst hoor.

https://www.radacontrols.com/nl-be/producten/producten/rada-outlook-in…

https://www.radacontrols.com/media/60140/handleiding-rada-outlook-bedi…

En dat er een paralleldiscussie ontstaat buiten het forum om, daar hou ik helemaal niet van.

Wil je het mail verkeer hebben dan? Wees blij dat ik nog iets post over hoe het gelopen is. En het is niet alleen voor jou hé, misschien zijn er mensen die het wel interesseert. :)

Op 11 juli 2019 15:44:27 schreef Aart:
Er is volgens mij geen goede oplossing voor topics met gebrekkige informatie, anders dan zelf niet te reageren en te hopen dat het intussen niet te vaak omhoog geschopt wordt met een slag in de lucht van een ander.

Precies.

Het half via email te doen is ook met de beste bedoelingen niet zo leuk / mogelijk frustrerend voor de rest van Co, daar kan ik inkomen.

Is ook zo, maar heb je het andere topic ook gelezen?

[ontopic] Ik zou wel dubbel checken dat men daadwerkelijk stroom kan trekken uit de uitgang, dus dat het geen normale open collector uitgang is.

0.45mA moet lukken lijkt mij. :)

[Bericht gewijzigd door Lambiek op donderdag 11 juli 2019 16:00:27 (26%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

TS heeft deze link opgegeven, en daar staat toch echt 12V AC vermeld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lijkt me dat @Lambiek een lofwaardige poging deed/doet om én de topicstarter te helpen én de geit en de kool te sparen. Het blijft toch een krom verhaal, en ook ik voel mee met @GD. Maar ik heb al lang geleerd om mijn mond te houden bij kromme verhalen, overal en vooral op het www en bovenal op dit forum.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 11 juli 2019 15:55:29 schreef Arco:
TS heeft deze link opgegeven, en daar staat toch echt 12V AC vermeld...

Ja, dat is ook zo. Maar dat komt niet door de TS. Er is bijna niets te vinden over die sensoren, en wat je erover vindt klopt niet.

Op 11 juli 2019 15:57:50 schreef big_fat_mama:
Lijkt me dat @Lambiek een lofwaardige poging deed/doet om én de topicstarter te helpen én de geit en de kool te sparen.

:)

En als je hier vragen krijgt dan probeer je te helpen, daar zitten we hier toch voor? tenminste ik wel. En soms is die vraagstelling niet duidelijk, maar dat weten we. Hoe vaak gebeurt het niet dat je vier pagina's of meer verder bent voor dat je weet wat een TS precies bedoeld of wil hebben, maar al te vaak toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.