defecte wap300n

hallo,

ik heb op mijn wap300n een bolle condensator van 470uf 16v
gek genoeg zit er maar 1 condensator in in het hele ding. de rest is smd.

het is van linksys.

hij doet het opzich nog wel maar heeft maar 1 mbps of 2 mbps hooguit.

zou er meer aan de hand kunnen zijn of zal ik maar zien of ik die condensator vervang. en dan hopen dat hij weer volle snelheid geeft

hij zit nu weer inelkaar heb nu even geen geld voor een nieuwe wat is de gok waard. ik heb er een 470uf 25v van yageo sy liggen er zit nu een jackcon in.

Ik zou die 470uf 25v van yageo sy er gewoon inzetten. Tenzij die ook bol staat, maar jij weet als de beste dat je die dan niet moet (her)gebruiken, toch? Slechter dan 2 Mbps zal het vast niet worden. Een fotootje van je werk zou helemaal leuk zijn!

mel

Golden Member

Gewoon doen, al weet ik niet wat een wap300n is..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

die yageo sy heb ik in een nieuwe nog nooit gebruikt ik zal het straks er in zetten

1-2Mbps is overigens niet perse vreemd.

De WAP300N is een oud 2.4Ghz only ding. Het is niet ondenkelijk dat er zoveel crap op de 2.4Ghz zit dat een stabiele verbinding zoiezo al een uitdaging is.
foutje... ding is wel dualband (Gelukkig)

Uiteraard kan het nooit kwaad om het te proberen, een lekke condensator is zoiezo geen ideale situatie :)

Overigens is de WAP300N geen router maar een accesspoint.

Thevel

Golden Member

Op 8 juli 2019 10:01:07 schreef DJSmiley:
De WAP300N is een oud 2.4Ghz only ding.

Oud ding? Hij wordt nog steeds verkocht.
En het is een dual-band access point

vergeten

Golden Member

Op 7 juli 2019 19:45:20 schreef diode-anode:
hallo,

ik heb op mijn wap300n een bolle condensator van 470uf 16v
gek genoeg zit er maar 1 condensator in in het hele ding. de rest is smd.

het is van linksys.

hij doet het opzich nog wel maar heeft maar 1 mbps of 2 mbps hooguit.

zou er meer aan de hand kunnen zijn of zal ik maar zien of ik die condensator vervang. en dan hopen dat hij weer volle snelheid geeft

Die condensator zit in het voedingsddeel.
Als je die vervangt door een betere zal je datasnelheid echt niet omhoog gaan, dat is uitgesloten!
Er is een andere verklaring voor de lagere datasnelheid, drukte?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 8 juli 2019 10:26:35 schreef vergeten:
[...]
Die condensator zit in het voedingsddeel.
Als je die vervangt door een betere zal je datasnelheid echt niet omhoog gaan, dat is uitgesloten!

Een defecte elco zorgt voor storing op de voedingslijn, en dat kan voor slecht signaal zorgen! Hoe dan ook is de elco zichtbaar defect en moet dus vervangen worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Rotte voedingselco's kunnen voor allerlei (schijnbaar ongerelateerde) klachten zorgen.
Ik heb IR intvangers in apparaten gehad die heel slecht werkten, doordat de switcher frequentie op de voedingsspanning terechtkwam.
Ook een NAS, die steeds vaker lees/schrijffouten kreeg door een langzaam slechter wordende elco...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

this al opgelost. die elco was het probleem.

signaal is ook weer sterk.

vergeten

Golden Member

Had ik niet verwacht!
Maar is wel mooi, toch de elco, heb je de defecte nog nagemeten ben wel benieuwd hoe slecht hij was?
Zowel de capaciteit als ESR bij 100kHz of zo.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Had ik niet verwacht!

Ik wel. In het geval van ver inzakkende snelheid (i.c.m. zacht zoemend/knetterend geluid uit het apparaat) is het vrijwel altijd een elco of meerdere in het voedingsgedeelte. Dan is er geen strakke gelijkspanning meer en krijg je heel veel overdrachtfouten die gecorigeerd moeten worden waardoor de snelheid inzakt.
Ik heb dit al meerdere keren meegemaakt met modems/routers.

Vaak zijn de elco's ook te krap bemeten en werken ze vrijwel op hun limiet. Dit zijn meestal kleinere uitvoeringen dan normaal.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op woensdag 10 juli 2019 10:16:21 (14%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
fred101

Golden Member

Op 10 juli 2019 01:31:11 schreef vergeten:
Had ik niet verwacht!
Maar is wel mooi, toch de elco, heb je de defecte nog nagemeten ben wel benieuwd hoe slecht hij was?
Zowel de capaciteit als ESR bij 100kHz of zo.

Voeding problemen kunnen de vreemdste effecten hebben. Ik zie dat heel veel.

Capaciteit bij 100 kHz is geen maat omdat de datasheets deze voor through hole elcos niet geeft. Deze is bijna altijd gespecificeerd by 100 of 120Hz.
ESR wordt voor TH elcos ook niet gespecificeerd. Deze is wel te berekenen op basis van tan δ (=D = DF) welke in elke data sheet wordt vermeld maar alleen op 100 of 120Hz. D is de verhouding tussen reactantie en reële weerstand (ESR).
Wat vaak wel wordt gespecificeerd is de impedantie op 100 kHz. Impedantie bestaat uit reactantie en reële weerstand. De reactantie op 100 kHz is moeilijk voorspelbaar. Men gaat er van uit dat het reactieve deel te verwaarlozen is maar dat hoeft niet zo te zijn. De reactantie van het ESL deel kan bij through hole de boel vertekenen. Maar ook kunnen er resonantie problemen optreden

Dat is allemaal leuk maar zinloos hier. Een bolle elco is een postmortem gebeuren. Hij was al lang voor die tijd overleden en had al veel eerder vervangen moeten worden. Elke bolle elco is meer dan morsdood. Een niet bolle elco kan alles tussen goed en dood zijn.

Als je 100% zeker wil weten of een alco goed is meet je de capaciteit (C meter), D (C-meter) en impedantie (impedantie analyser) op de gespecificeerde frequenties en de DC lekstroom.

Wil je snel een grove indicatie dan gebruik je een 100 kHz ESR meter in situ en een van de wazige ESR tabellen.

Wil je weten of een elco ook echt een probleem veroorzaakt dan meet je de rimpel spanning met een scoop. (of vervang je hem als test)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wil je weten of een elco ook echt een probleem veroorzaakt dan meet je de rimpel spanning met een scoop. (of vervang je hem als test)

Inderdaad. Bij een reparatie meet ik altijd als eerste met de scoop de rimpel op de Dc spanningsrailen. Zie ik op een dc rail een rimpel van b.v. 1 volt dan kijk ik of die rimpel door de elco's veroorzaakt zou kunnen worden en zo ja dan vliegen de oude elco's er uit en nieuwe er zo snel mogelijk in. Daarna ga ik pas verder zoeken naar eventuele problemen in het toestel.

Bij een toestel met een slechte voeding kun je op geen enkele wijze je metingen en conclusies vertrouwen. Foutzoeken wordt ook gewoon niets.

Na het plaatsen van de nieuwe elco's ook weer even dezelfde meting met de scoop doen en kijken of de rimpel inderdaad weg is. Anders weet je nooit zeker of het echt geholpen heeft.

maartenbakker

Golden Member

Bij het repareren van consumentenapparatuur is het gebruik van een scope in gevallen zoals deze, 9 van de 10 keer tijdsverspilling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Maarten, Je hebt gelijk maar ik noemde het toch voor de volledigheid. Je reactie verbaast me wel, met een impedantie meter aan de gang is hier geen overkill... :o

Ik meet dit soort dingen omdat ik zeker wil zijn dat ik de echte klacht niet per ongeluk en misschien alleen tijdelijk heb opgelost.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Als ik twijfel aan een elco dan is een impedantiemeting inderdaad snel gedaan, maar bij zichtbare bolstand of overduidelijke symptomen loont een extra handeling bij een consumentenapparaat eigenlijk niet. Bij de apparaten die jij meestel repareert, spreekt het voor zichzelf dat je een hogere standaard aanhoudt en dat doe ik in zulke gevallen ook. Wel laat ik apparaten altijd nog een tijd spelen om de intermitterende fouten zoveel mogelijk uit te sluiten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Dat testen is inderdaad belangrijk. Ik heb net een dryblock gerepareerd en die heeft hier meer dan een week iedere dag een paar uur aangestaan.

Waarmee doe jij een impedantie meting ? Niet veel mensen hebben zo'n ding. (mijn LCR meter kan zowel C als R op 100 kHz meten maar dan moet ik de impedantie zelf berekenen.

Dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Zal het eens doen om te kijken of in real life de Xc te verwaarlozen is. Ik heb het wel gemeten maar dan met een VNA. Dit was om te kijken of op de SRF frequentie de ESR het laagst is zoals regelmatig foutief in lectuur wordt/werd vermeld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik heb zo'n klassiek doosje van Bob Parker. Alleen nu even kwijt in het opruimen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."