Topic voor mensen met verstand van accu's/batterijen/lithiumcellen etc.

Goedemorgen heren (en dames),

Ik ben al enige tijd op zoek naar echte "accukenners" die verstand van zaken hebben en met name thuis zijn in de zelfbouw van onder andere lithiumcellen.

Ik zal het verhaal zo beknopt mogelijk proberen te houden maar ik ben bang dat dat lastig gaat worden. Daar gaan we ;)

Ik ben in het bezit van een Torqeedo buitenboordmotor. Dit betreft specifiek de Torqeedo Cruise 4 https://tinyurl.com/yynjqo7l.
Dit is een elektromotor voor achter bijvoorbeeld een RIB bootje. Op deze motor, die voor een elektromotor best "zwaar" is, moet een 48v extern accupakket worden aangesloten. Grofweg heb je hierin 2 mogelijkheden.

Optie 1 is om een eigen accu van Torqeedo te gebruiken. Dit is echt de mooiste oplossing want je hebt dan kant en klaar 5kWh aan energie bij je en de accu communiceert met de motor zelf. Hierdoor krijg je op het display van de stuurknuppel allerlei real-time handige informatie te zien zoals verbruik in Watt, resterende vaartijd en afstand en accupercentage. De accu is gebaseerd op de accu uit de BMW i3 en heeft een LMO-NMC chemie. Hierdoor is de vrij licht voor 5kWh en heeft hij tevens een hoog aantal laadcyclussen (zo n 3000). Aan de accu (de Torqeedo Power 48-5000 https://tinyurl.com/y29ymz8t) hangt echter een aanzienlijk prijskaartje te weten 5000 euro.

Optie 2 is om een extern accupakket op de Torqeedo aan te sluiten. De goedkoopste optie is dan natuurlijk om een pakket van 4 stuks 12v 100Ah gel/loodaccus erop aan te sluiten. Deze, inmiddels toch wel oudere, accu's zijn enorm zwaar en het is geen doen om dit telkens in en uit te moeten laden. Je gaat dus al snel naar lithium accu's kijken. Voor lithium zijn er inmiddels aardig wat "varianten" op de markt. Ik heb eerst naar LifePO4 gekeken. LifePO4 is mooi aangezien het een zeer hoog aantal life cyclussen heeft maar het is echter wel zwaarder dan NMC accu's.

Ik ben vervolgens gaan onderzoeken welke BMW accu Torqeedo voor haar Power 48-5000 gebruikt. Het heeft aardig wat onderzoek gekost aangezien Torqeedo dit natuurlijk niet zomaar prijs wil geven maar uiteindelijk heb ik vast kunnen stellen dat het gaat om de BMW i3 120Ah module (BMW SKU Code 61277933747). Op internet zijn geen specificaties terug te vinden over de accu, maar ik heb ze opgevraagd via BMW:
https://i.postimg.cc/Cx77JMCc/thumbnail-image001.png

Je moet bovenstaande waardes nog wel delen door 8 want dit zijn de volledige specs van een BMW i3 accupakket en in 1 auto gaan 8 modules. Torqeedo gebruikt dus 1 zo n module voor haar Torqeedo batterij.

Ik heb inmiddels deze accu bij BMW Nederland besteld aangezien dit aardig wat scheelt met de prijs van Torqeedo. Hij kost namelijk 1650 euro. Dit lijkt een hoop geld maar trust me, voor 5kWh aan vermogen aan lithium valt dit reuze mee.

Ik ben er echter nog niet met alleen deze module natuurlijk want hij zal nog "compatible" moeten worden gemaakt voor mijn Torqeedo motor.

Een aantal dingen waar ik over nagedacht heb die ik moet regelen:

A. een fatsoenlijk BMS systeem voor het in de gaten houden van het voltage en de temperatuur.
B. een waterdichte behuizing
C. koeling van de cellen
D. mogelijkheid om de module op te laden
E. ervoor zorgen dat mijn custom made BMW accupakket is aan te sluiten op de Torqeedo motor (Anderson input plug op de Torqeedo motor)

A.
Stap 1: BMS systeem
Het BMS systeem moet de accu in de gaten houden. Hier komen de eerste echte vragen die ik heb. Ten eerste zou ik graag willen weten of het noodzakelijk is dat ik alle 12 cellen (want er zitten 12 parallel geschakelde cellen in) allemaal apart ga monitoren of dat ik gewoon 1 meetpunt (bijvoorbeeld in het midden) pak. Ik weet in dit geval namelijk zeker dat ik een nieuw pakket koop en de cellen dus vanaf het begin "gelijk" zullen zijn qua waarde. Of gaan cellen in de loop der tijd toch van elkaar afwijken en is het daarmee noodzakelijk om alle 12 cellen apart te gaan monitoren?

B.
Waterdichte IP67 behuizing. Geen idee hoe ik hier aan zou moeten komen.....

C.
Koeling van de module/cellen. Ik kan er niet achter komen hoe Torqeedo de cellen koelt. Het enige dat ik zeker weet is dat dit niet actief wordt gedaan. Op welke manier ze dit wel doen weet ik niet. Wellicht is de behuizing van de BMW module (ik moet m nog binnen krijgen) goed genoeg dat verdere koeling niet nodig is?

D.
Mogelijkheid om de module op te laden. Hoe ga ik hierin te werk? Moet ik alle 12 cellen telkens separaat stuk voor stuk opladen? Dat lijkt me niet. Als dit niet zo is zal ik een acculader 45V moeten vinden denk ik gezien de specs van de BMW module (zie bovenstaand plaatje)?

E.
Ik heb nog geen idee hoe ik dit moet gaan doen eigenlijk....

Jullie zijn aan bovenstaand verhaal dat ik al een stukje op weg ben maar er tevens nog lang niet ben. Ik hoop dat jullie een inhoudelijk toelichting op mijn vragen kunnen geven.

Dank!

Heb er geen verstand van, maar heb even gezocht in Polen.
https://pl.bmwautoparts.net/en/catalog/diagrams/61/0/60094/0/0/0/0

Daar staan zowat alle electrische onderdelen van het electrisch systeem en je BMW-accu. Wellicht had je dat zelf ook al gevonden...

Ik zou als ik jou was overwegen om deze vraag op bv mikrocontroller.net te plaatsen, of ergens op een pools forum. Daar hangen techneuten rond die dicht op het (jouw) vuur zitten. Goeie kans dat je daar iemand vind die het al gedaan heeft.

Op 30 juni 2019 11:19:26 schreef THX-Ultra:
Hij kost namelijk 1650 euro. Dit lijkt een hoop geld maar trust me, voor 5kWh aan vermogen aan lithium valt dit reuze mee.

Ik hanteer een richtprijs van rond de 300 euro per kWh voor "zelfbouw" accus. Dat je een kant-en-klare module kan krijgen voor (haast) die prijs is prachtig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

A. een fatsoenlijk BMS systeem voor het in de gaten houden van het voltage en de temperatuur.
B. een waterdichte behuizing
C. koeling van de cellen
D. mogelijkheid om de module op te laden
E. ervoor zorgen dat mijn custom made BMW accupakket is aan te sluiten op de Torqeedo motor (Anderson input plug op de Torqeedo motor)

En hier valt niet zomaar op te antwoorden.

Hier kun je het één en ander vinden over accu's, laders, bms, enz.

https://stroomwinkel.nl/victronenergy.html

Als je vragen hebt kun je even bellen en vragen naar Norman, die kan je alles vertellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ben bang dat je zelfbouw pakket uiteindelijk nog dicht tegen de 5K gaat komen als je dit nog allemaal moet uitzoeken. de data welke de motor wil hebben uit het pack is niet zomaar te achterhalen, kan zelfs een bus verbinding zijn.

de makkelijkste manier wordt toch een accu die je aansluit op de + en - voor externe accu's. een BMS maken en behuizing is nog wel te doen, maar de communicatie is een heel ander verhaal.

overigens, wie haalt de accu's er steeds uit bij een elektrische boot? tegen diefstal ook een heel gedoe, en als er geen stroom zit op de ligplek dan kun je ook een zonnepaneel toepassen om het ding op te laden. een betere ligplaats ipv steeds alles eruit halen lijkt me dan beter. tenzij het een zomer/winter iets is, 2x per jaar is wel te doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 juni 2019 12:11:22 schreef Spog2:
Heb er geen verstand van, maar heb even gezocht in Polen.
https://pl.bmwautoparts.net/en/catalog/diagrams/61/0/60094/0/0/0/0

Daar staan zowat alle electrische onderdelen van het electrisch systeem en je BMW-accu. Wellicht had je dat zelf ook al gevonden...

Ik zou als ik jou was overwegen om deze vraag op bv mikrocontroller.net te plaatsen, of ergens op een pools forum. Daar hangen techneuten rond die dicht op het (jouw) vuur zitten. Goeie kans dat je daar iemand vind die het al gedaan heeft.

had ik al wel gevonden maar ik vind dan alleen de accu die ik besteld heb zonder verdere gegevens erover:

https://www.bmwautoparts.net/en/catalog/part/61277933747/0/cell-module

Interessante nieuwe info:

https://www.youtube.com/watch?v=GoeyzXsovXA

Zo te zien heeft de BMW module op de zijkant een eigen BMS systeem zitten. Nu is natuurlijk de vraag hoe ik dit uit ga lezen of ik er uberhaupt mee kan "werken".

Ik meende dat Tesla modules 48V waren maar even Googlen geeft 24V (en 5kWh) :(

Deze modules worden volgens iemand hier ook los verkocht. Geen idee wat de prijs is...

In principe heb je je keus denk ik al gemaakt, maar wellicht interessant om hier nog even mee te vergelijken.

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 30 juni 2019 20:44:15 (13%)

ok, 2 stuks hiervan geeft ook 48V toch

Hmmm, en dan ineens deze reactie ergens op een forum:

Wouldn’t it be easier to buy an already assembled 48 V battery with BMS included?
Some sellers on AliExpress offer shipping with import duty and taxes free to Europe. They use services like ViaEurope (based at the Netherlands), so you can buy things more expensive such as batteries or EVSEs and get them delivered at your door without paying import duties/taxes.
Some examples for batteries without import taxes you should consider:

https://s.click.aliexpress.com/e/boDXU0os
https://s.click.aliexpress.com/e/cMyoTa8o
https://s.click.aliexpress.com/e/cMXzJtSo

You could then connect multiple batteries in parallel to get the capacity you want.

Meteen vergeten of serieus nader onderzoeken of het wat is?

Als ik dat zo bekijk... waarom zou je geen fietsaccu gebruiken?
Die spullen op Ali lijken er aardig in de buurt te komen.

Van fietsaccu's weten ze hier op CO werkelijk alles :)

Ja maar dat moet dan wel een heel zware fietsaccu worden

Lambiek

Special Member

Je gaat toch niet met een fiets accu zitten knoeien zeker? Je hebt een BMW accu besteld zeg je, zorg dat je daar een goede lader voor krijgt en een BMS. Ik heb je een adres gegeven, bel die mensen gewoon eens op, kost niets en dan weet je wat meer.

En als je buitenboordmotor een bus systeem heeft, had je daar eigenlijk eerst onderzoek naar moeten doen voor dat je van alles aanschaft. Maar goed dat is een koe achteraf in de kont kijken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juli 2019 19:12:48 schreef THX-Ultra:
https://s.click.aliexpress.com/e/boD..0os
https://s.click.aliexpress.com/e/cMy..a8o
https://s.click.aliexpress.com/e/cMX..tSo

Dit zijn stiekem affiliate-links. Misschien doe je het niet expres (gekopieerd van een forum), maar beter bewerk je je post even zodat het alleen nog product-links zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ben je bekend met de toepassing van deze accumodules in de BMW scooter C-Evolution? Misschien kun je wat met de onderdelen die daar gebruikt worden, evt behuizing.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=0C03-EUR-03-2018-K17-BMW-C…

waarom zou je perse BMW accu's willen gebruiken. Waarschijnlijk hebben ze er ook een eigen BMS op zitten dat met de motor comuniceert en niet die van BMW.

Met 2 tesla modules red je het ook. dan heb je +- 10 kWh. Er zijn ook mensen die tesla modules aanpassen naar 44 Volt.(zie link van stam.nu)
BMS voor lithium heb je meerdere opties voor zijn overal kant en klaar te koop.

https://www.evwest.com/catalog/product_info.php?products_id=463&osCsid…

of op ebay
https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-battery-module-24V-233Ah-5-2kWh…

voor inspiratie kijk hier eens
http://www.stam.nu/index.htm
Ik ken die persoon niet maar je kan eens kijken of je hem kunt bereiken.

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed

Thanks voor jullie reactie guys. Het is/was meer het idee dat Torqeedo ook precies deze accu gebruikt maar ik snap wat je bedoelt: stroom is stroom, of het nu van een BMW accu komt of van een andere. Voordeel van de BMW is wel dat het een hoge energie densiteit (Wh/Kg) heeft waardoor het een relatief kleine behuizing is met een relatief laag gewicht in kg. Tesla heb ik ook naar gekeken maar deze zijn onhandig qua formaat in mijn boot (hebben teveel lengte). Ook schijnen de Tesla modules nog net wat "gevaarlijker" te zijn juist OMDAT ze een nog hogere energie densiteit hebben.

Het blijft dus een lastig verhaal. Tot de tijd dat ik eruit ben op welke manier ik 5 tot 7,5kWh mee aan boord ga nemen wil ik toch kunnen varen en ga ik voorlopig voor een "tussenoplossing".

Ben 2 van onderstaande blokjes op MP tegen gekomen. Daarmee heb ik 2,8kWh wanneer ik ze parallel zet.
https://sherrytse.en.ec21.com/48v_30ah_Lithium_Battery_Pack--9977561_9…

De verkoper geeft aan dat de accu makkelijk 2000/2500 watt aan motoren kan leveren. Dit houdt volgens mij in dat als ik er 2 parallel aan elkaar zet dit voldoende is voor mijn 4000 watt Torqeedo motor.

Volgens de fabrikant hebben de accu's een levensduur van 1000 cyclussen. De verkoper weet niet hoe vaak ze zijn opgeladen maar hij geeft aan dat hij ze heeft doorgemeten en ze prima zijn (kan hij dit uberhaupt meten? Waarschijnlijk meet hij het voltage? Als dit bij vol opgeladen dicht tegen de 48V zit zijn de nog van goede kwaliteit?)

Aansluiten wordt ook nog wel een ding want ik snap niet hoe ik het aangesloten ga krijgen.

Op onderstaande foto de aansluitingen die ik moet gebruiken. Te beginnen met de Torqeedo Motor zelf: hier zit een Anderson stekker op. Deze kun je vervolgens klikken in de (contra)Anderson stekker die je op foto 2 ziet. Vervolgens zie je dat dit een - en + aansluiting wordt.

Er zit op zo n Li-ion accu maar 1 aansluiting en dat is een "normale" varkensneus aansluiting.

How the hell ga ik alles aansluiten? Dat gaat toch nooit lukken? Ik moet de blokken thuis namelijk ook weer op kunnen laden met een (varkensneus) 48v oplader. Eigenlijk moet ik dus iets hebben dat van een varkensneus naar een + en - pool loopt ofzo? Van een varkensneus naar een contra-Anderson plug gaat ook niet werken want dan kan ik maar 1 accu op de aansluiting van de motor aansluiten.

https://i.postimg.cc/hGb2YdBB/IMG-0708-1.jpg

https://i.postimg.cc/T3Ymx7Bh/IMG-0710-1.jpg

https://i.postimg.cc/nhCzT66K/IMG-0711-1.jpg

https://i.postimg.cc/TwPHWJyP/IMG-0726.jpg

Lambiek

Special Member

Hoelang denk je te gaan doen met een 30Ah accu waar je een 4Kw motor op aan gaat suiten?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Max vermogen is 4000watt. 30x48x2 = bijna 3kWh. Op volle snelheid dus drie kwartier varen. Op tuksnelheid praat je dan al over uren varen.

Ik heb besloten de BMW accu te kopen.

Voordat ik verder ga met het uitbesteden (of deels zelf) gereed maken van deze accu om ermee te kunnen varen mis ik toch nog wat basis kennis en heb ik er nog wat vragen over.

Ten eerste wil ik beter begrijpen hoe alles aangesloten moet worden vandaar even een tekening. Klopt onderstaande tekening eigenlijk wel hoe ik denk dat alles aangesloten wordt?

https://i.postimg.cc/V5y5zyR8/IMG-0752.jpg

Gents,

Kunnen jullie me toch nog eens helpen om eea. beter te begrijpen. Ik begrijp eea. nog niet goed wat het opladen van cellen betreft.

Ok, ik heb dus een battery pack met 12 cellen. De 12 cellen hebben een maximaal laadvoltage van 4.198V. Wat ik niet begrijp is dat mij is aangegeven dat als je een lader op een accublok aansluit ZONDER dat je het in de gaten laat houden door een BMS de cellen altijd zullen blijven "opladen" en dus stuk gaan. Maar als ik nu een 50.375V oplader aansluit op het blok, dan kunnen de cellen toch nooit "voller" raken dan 4.198V? Het is toch niet voor niets dat mij een 50.4V oplader wordt aangeraden voor een 12s li-ion pack?

Ik heb het bovenstaand even niet over het aantal ampere van een voeding. Ik snap namelijk dat hoe hoger het aantal ampere, hoe sneller de cellen zullen laden. Overigens lijkt me 10A prima, ik zou er dan ongeveer 10-12 uur over doen om mijn 120Ah accu (5.2kWh) op te laden.

fred101

Golden Member

Een BMS zorgt er voor dat elke cel gelijk geladen wordt. Iets dat bij cellen in serie van levensbelang is. Elke cel zal een iets andere inwendige weerstand hebben. Zonder BMS kan daardoor de spanning van een cel (gevaarlijk) veel te hoog worden. (en anderen daardoor te laag, wat ook problemen bij stroom leveren geeft)

Zie het als een aantal in serie gekoppelde benzine tanks. Als je de boel zo vol pompt kan de pomp afslaan als de eerste tank vol is. De rest kan dan nog niet vol zijn. Het BMS is in dat geval een pompregeling en een nivo meter per tank, die regelt dat een tank niet over stroomt en de pomp blijft door pompen tot ze allemaal even vol zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 3 juli 2019 19:59:21 schreef THX-Ultra:
Max vermogen is 4000watt. 30x48x2 = bijna 3kWh. Op volle snelheid dus drie kwartier varen. Op tuksnelheid praat je dan al over uren varen.

Was het maar zo simpel. Ten eerste zit je met je propellor slip, die ligt tussen de 10 en 20% "bij een hele goede schroef". Zal bij jou al snel richting de 20% zitten met je kunststof schroef en misschien nog wel meer. Ten tweede zit je met de vorm van je scheepje "je romp snelheid". En ten derde kun je de accu's niet helemaal leeg varen. Dus je berekening is wel erg optimistisch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 juli 2019 11:31:58 schreef fred101:
Een BMS zorgt er voor dat elke cel gelijk geladen wordt. Iets dat bij cellen in serie van levensbelang is. Elke cel zal een iets andere inwendige weerstand hebben. Zonder BMS kan daardoor de spanning van een cel (gevaarlijk) veel te hoog worden. (en anderen daardoor te laag, wat ook problemen bij stroom leveren geeft)

Zie het als een aantal in serie gekoppelde benzine tanks. Als je de boel zo vol pompt kan de pomp afslaan als de eerste tank vol is. De rest kan dan nog niet vol zijn. Het BMS is in dat geval een pompregeling en een nivo meter per tank, die regelt dat een tank niet over stroomt en de pomp blijft door pompen tot ze allemaal even vol zijn.

Ja, die snap ik.

Wat ik bedoel is het volgende:

Stel dat ik op 1 enkele cel een 4.2V oplader aan sluit, kan de cel dan overladen worden boven zijn max van 4.2V (100% opgeladen)?