Kicad printontwerp klaar, en nu?

Bapaktus

Special Member

Ik heb nu in Kicad na het tekenen van een schema, een eenoudig printje ontworpen, een BOM en NETlist gemaakt.
Ik ga deze schakeling nu op gaatjes print maken maar ben ook benieuwd (voor toekomstige projecten) hoe, wat en waar ik de gegevens naar toe moet sturen.
Ik heb al op de website van Seeed gekeken, zou voor een 100x100 mm print bij een aantal van 5 stuks ongeveer €5,00 kosten.
Maar kan de verzendkosten niet vinden.
NB, zie zie nu dat ik het printontwerp nog simpeler kan maken, sporen combineren en weerstanden op een andere manier plaatsen.
Maar dat komt later wel.

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op woensdag 10 juli 2019 10:18:30 (15%)

bprosman

Golden Member

Op welke layer heb je de sporen gelegd ? Wel op een koper layer ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Verzendkosten zijn afhankelijk van de verzend methode die je kunt kiezen bij de bestelling. Zal iets van 10 Euro zijn.

En zo te zien heb je de sporen in de silkscreen gelegd. Dat gaat niet werken.

[Bericht gewijzigd door deKees op woensdag 10 juli 2019 11:14:01 (26%)

Je kunt je complete kicad bestand opsturen naar een Chinese printboer. Het schijnt goed te werken. Maar jouw printwerp ziet er wat vreemd uit. Heb je juiste design regels ingevoerd en de designcheck gedaan? Geen foutmeldingen? En heb je alles op de juiste layers getekend?

https://pcbshopper.com/ voor de goedkoopste leverancier.
Moet wel zeggen dat het ontwerp nog wat "finetuning" mag hebben, zitten wat vreemde sprongen in zo her en der.

Bapaktus

Special Member

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

En voor wat betreft de "afwijkingen" in de printlayout, dat zag ik later ook.
Heb ik ook aan het eind evan mijn bericht geschreven.
Volgens mij heb ik gewerkt op de Cu kant, maar ga dat nog eens goed controleren.
En v.w.b. het Silkscreen, de getoonde afbeelding is een scherm print van de 3D weergave.
Ik ga verder kijken wat te doen.
En de design test uitvoeren.
Ik meld mij wel weer, groet, ruud

In de linker kolom staat met een blauw pijltje aangegeven op welke layer je werkt.

In dit geval dus front koperzijde

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 10 juli 2019 13:08:08 (16%)

Bapaktus

Special Member

Dan heb ik het goed gedaan.
Ik had de DRC dus al uitgevoerd.

** Drc report for C:\Users\x\Documents\Kicad project files\
mfb\_autosave-MFB compleet lklaar met boorgaten.kicad_pcb **
** Created on **

** Found 0 DRC errors **

** Found 0 unconnected pads **

** End of Report **
En drie beeldscherm opnamen.
Cu Front en Back alsmede een Front Silk screen.
Ik kan dat Silk screen wel of niet mee sturen toch.
Aaangeven dat ik dat niet wil?
groet, ruud

High met Henk

Special Member

dan zit je koper nu dus op het front,
daar wil je het bij thru hole componenten niet hebben.

Koper "moet" naar koper bottom
als in moeten: hoort eigenlijk zo en is mechanisch ook veel beter.

voor SMD componenten is het zo wel geschikt, maar dan heb je ook geen gaten....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 10 juli 2019 14:07:44 (38%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Bapaktus

Special Member

Dát is een goede opmerking.
Heb ik mij niet gerealiseerd.
Toen ik zo'n 50 jaar geleden printjes maakte (met plaksymbolen en rolletjes dun plakband) deed ik dat in spiegelschrift.
En later met geprinte transparanten die ik dus omgekeerd tijdens het belichten op de koperzijde bevestigde.
Had ik dus kunnen weten.
Nu het ontwerp dus omzetten.
Bedankt, ruud

Bapaktus

Special Member

En nu omgezet.
Volgens mij is dit dus goed.
Achterkant>koperzijde
ruud

Bapaktus

Special Member

Ik heb inmiddels het printje kleiner gemaakt , printsporen (Cu backside), silkscreen aan de voorkant, de afmetingen (Edge-Cuts) aangebracht en alle testen uitgevoerd.
Ik heb ook, met jullie hulp, diverse Chinese print fabrikanten gevonden.
Als Gerber files heb ik dus nu een file Edge-Cuts, T-Silks en B-CU. Allen met GBR extensie.
Ook een boorfile PTH.DRL gemaakt.
Moet ik nu deze 4 files toeleveren ?
Ruud

Daar ontbreken nog een paar files:
- Top koper, al is het alleen maar voor de randjes rond de soldeergaten. Printen worden altijd dubbelzijdig aangemaakt, met metaal aan de binnenkant van de soldeergaten.

-Solder mask top en bottom. Om te zorgen dat er geen coating komt rond de plaatsen waar gesoldeerd moet worden.

- Bottom silk, als je wilt kun je daar ook tekst of zo zetten.

Die bestanden worden automatisch aangemaakt, maar alleen als je ze aanvinkt.

En dan alle bestanden inpakken in een enkele .zip bestand en als een geheel opsturen naar de PCB bakker.

rob040

Golden Member

Zijn de elco's wel goed neergezet (polariteit)? Als het een twee-kanaals ding is, dan verschilt het ene kanaal van het andere.
Zelfde voor de diode...

Aanleveren van de vier files in zip format. Sommige fabrikanten verlangen een aangepaste extensie van de files. Geen idee hoe moeilijk ze doen als dan niet klopt.

Edit: @deKees: Het kan toch een enkelzijde PCB worden? Dan vervalt de top copper laag en heb je geen doormetallisering...

Bapaktus

Special Member

Volgens mij staan de elco's goed.
De voeding wordt met plus en min 12 volt gevoed.
T.o.v massa ziet de elco boven links een plus +6 Volt en de onderste elco links een spanning van -6 Volt
En de print is enkelzijdig.
Ik heb begrepen dat de print duurder is wanneer hij door-gemetaliseerd moet worden. Dat hoeft dus niet.
De schakeling heeft als basis de eindtrap van een philips 22RH551 Versterker.
En wordt laagohmig afgesloten.
Het aangepaste schema dus hierbok.
ruud

Sine

Moderator

De ampjes zijn AC gekoppeld, ik ga er even van uit dat een kanaal links is en het andere rechts.

Het kan op zich werken .... maar het is een ERG vreemde constructie om elk kanaal in een andere helft van de voeding te hangen.

rob040

Golden Member

Hi Ruud, oké ik dacht dat het twee identieke trapjes waren en beide met dezelfde spanning gevoed.
Zoals Sine al aangeeft, het kan, maar dit zie je niet veel. Wat is de reden om het zo te doen?

Bapaktus

Special Member

Ja, het is links en rechts.
De oorspronkelijke twee trappen zijn identiek en gevoed uit 48 Volt.
Aangezien dit stukje buffertrap uitmaakt van een totaal ontwerp met een RIAA voorversterker en een aparte voorversterker met toonregeling welke alletwee gevoed worden met een positieve en negatieve voeding en nog wat toeters en bellen en we de belasting links en rechts gelijk wilden houden hebben we voor deze schakeling gekozen.
Behalve "niet gebruikelijk" konden we geen problemen bedenken.
We hebben een aantal metingen gedaan en geen afwijkingen gevonden.
ruud

Enkelzijdige prints bestaan niet meer tegenwoordig. Vroeger waren die wel duurder inderdaad maar tegenwoordig is dubbelzijdig wel het minste wat je kunt bestellen bij de chinees.

Edit.
O, het kan wel. Bij elecrow bijvoorbeeld 5 stuks 10x10 cm single layer 4.99, double layer 4.99. Dus geen prijsverschil.

O, ik zou hier toch een ground-plane toepassen. Minder weerstand in de massa en beter afscherming voor stoor-signalen.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 22 juli 2019 18:03:59 (41%)

Bapaktus

Special Member

"Enkelzijdige prints bestaan niet meer tegenwoordig. ".
OK, begrepen.
Hebben we die file ook gemaakt.
Nu eens kijken bij wie we de printjes gaan laten maken.
Moeten er minimaal 5 zijn heb ik begrepen.
Geen probleem.
En dan voorkeur voor het versturen via China Post.
ruud
Naschrift, het kan dus nog wel bij elecrow, maar het advies voor toepassing van een ground-plane ga ik toepassen.
Maar hoe?
Al gevonden, in de rechter kolom selecteren "add filled zones" en dan op de print een rechthoek tekenen. Toch?

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op maandag 22 juli 2019 18:51:48 (12%)

Sine

Moderator

Hebben jullie overigens al eens gemeten aan dit ampje ... met een blokgolf?

Ik ben geen audioot, maar ik voorzie daar toch een geintje ... of twee.

Kijk ook eens naar de BC550 en de BC549

Bapaktus

Special Member

Beste Sine,
ik ga de proefschakeling weer opbouwen en er aan meten.
We hebben tot nu toe gemeten met een blokgolf.

En voor deKees, GND toepassen.
Ga ik ook proberen te doen.
Echter liep ik gisteravond laat tegen en ander probleem aan.
Na het toepassen van een dubbelzijdige print met "Filled Zones" op de voorkant en achterkant van het prinplaatje zie ik op de .pdf plotfiles van de voor en achterkant dat alle soldeerpunten nu dicht zijn.
Ik zie geen "gaatjes" meer. Dat eerst maar uitzoeken.
In ieder geval iedereen bedankt, ik ga nu solderen en meten, ruud

Bapaktus

Special Member

Beste Sine,
inderdaad is er ergens een (denk) fout gemaakt.
Ik had alleen het bovenste deel getest op een proefprintje.
Het onderste deel werkt voor geen meter.
Het is dus niet zo slim om iets zó maar van een ander na te bouwen.
Dus nieuw ontwerp maken :(
Bedankt, ruud

rob040

Golden Member

Waarom zou het onderste deel niet werken? Heb je geen foutje gemaakt bij het opbouwen?

Wel grappig dat je het bovenste deel getest hebt, terwijl die in tienduizenden apparaten is toegepast en het aangepaste deel niet hebt geprobeerd.