Adercodering

Ik ben op zoek naar een manier om aders te coderen/nummeren. Ik ken de gele ringetjes met cijfers van Weidmüller, maar die blijken nogal prijzig te zijn. Het is voor de hobby, dus ik zoek een goedkopere oplossing.
Het gaat om draden van 0,5 mm2, buitendiameter van de isolatie ca. 2 mm. De nummers bestaan uit maximaal 2 cijfers. Ik zat zelf te denken aan kleurringetjes volgens de weerstandskleurcode. Bestaat er zo iets in de handel en dan een beetje betaalbaar?

Hugo Welther

Moderator

Mijn broer gebruikt voor zijn kabelbomen bedrukbare krimpkous van DYMO.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zo iets had ik ook al gevonden, maar daar moet je dan weer een passende printer voor hebben. En om er met de hand op te schrijven is me bij die diameter net iets te priegelig.

Henk H.

Golden Member

Die Weidmuller ringetjes kosten bij de TU ruim 9 euro per zakje van 200 stuks. Als je 0 t/m 9 wilt ben je inderdaad wel wat euro's verder.

Je hebt ook van houdertjes met genummerde tape. 10 rolletjes naast elkaar in de houder, een rolletje met cijfer 0, 1 etc. In het houdertje zit per nummer een kartelmesje om de tape af te scheuren. Is goedkoper, maar in mijn ervaring ook gepruts om dat netjes om een kabel te krijgen en het resultaat is vaak niet echt strak.

Misschien is een gewone labelprinter en het label om de kabel plakken dan sneller/netter. Als de omgeving niet zwaar is (warm, vochtig of vies) dan blijft dat ook wel zitten. Als ik dit gebruik print ik altijd wat spaties voor of na het nummer, zodat het label langer is dan de omtrek van de kabel en beide einden van het label "op elkaar" geplakt kunnen worden. Met een beetje mikken staat de tekst dan ook op het losse eindje en hoef je de kabel niet te draaien om het nummer te kunnen lezen.

Weidmuller heeft ook beschrijfbare labels, maar dat zal vast ook niet echt goedkoop zijn.

Wat de beste oplossing is, hangt ook af van hoeveel aders je moet labellen.

Hugo Welther

Moderator

Een normale labelprinter en dan transparant krimpkous kan ook.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
GJ_

Moderator

Adercodering is altijd duur. Voor de hobby zijn de materiaalkosten best fors, professioneel komt er ook nog eens de tijd bij.

Ik gebruik ook krimpkous op een Dymo Rhino, maar ook dat is net echt heel goedkoop.

Ook een basispakket van Legrand is al een goede 100 euro:
https://www.legrandservices.nl/nl/product/038202
En daarmee zit je al snel met een tekort aan enen.

Is gewoon niet nummeren geen optie? Ik heb er altijd een gruwelijke hekel aan, en als iemand niet zonder nummers kan moet ie gewoon uit de schakelkast blijven ;-)

Precies, als ik van die Weidmüller ringetjes alle cijfers wil hebben kom ik aan 90 euro. En dan hou ik een heleboel over. Het gaat totaal om ongeveer 300 adereinden met ieder 1 of 2 cijfers.

GJ_

Moderator

Dan zit je met krimpkous ook al snel aan de 50 euro materiaalkosten.

Op 10 juli 2019 15:02:26 schreef GJ_:
Is gewoon niet nummeren geen optie?

Dat is een optie. Momenteel zet ik er met een permanentstift een soort streepjescode op, maar dat neemt nogal wat draadlengte in beslag. En die lengte is naderhand niet altijd meer zichtbaar.

Henk H.

Golden Member

Met 300 adereinden is het wel prettig als het aanbrengen van de nummers niet tijdrovend gepruts is.

Hoe worden de adereinden aangesloten? Op printkroonstenen, rijgklemmen of ...?

Als je printkroonstenen hebt en kabel met genummerde/gekleurde aders hebt, kun je misschien de wijze van aansluiten aangeven op het silksreen van de print? (en dan hopen dat alles correct is ontworpen en je bij installatie niets om hoeft te draaien).

Je kunt evt ook cijfers 0-5 gebruiken ipv 0-9, maar dan krijg je wellicht ook adereinden met 3 cijfertjes (wat weer meer werk is).

De adereinden gaan op printklemmen of gewone kroonstenen. Er is dus altijd ruimte om naderhand een nummer op de draad te schuiven.
Van silkscreen is geen sprake. Ik maak mijn schakelingen op baantjesprinten.
De aders zijn ook niet gekleurd, d.w.z. ze zijn allemaal grijs. Vandaar dat ik ze wil merken om ze uit elkaar te kunnen houden.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 10 juli 2019 16:19:47 (10%)

GJ_

Moderator

Je kunt natuurlijk ook een paar meter veeladerige datakabel kopen. Gekleurde aders lopen door tot nummer 60 of zo. Dan ben je al een heel eind.
Maar met tienaderig heb je de enkeltallen al in de aderkleur zitten. Dan hoef je alleen de tientallen nog maar te nummeren. Scheelt nummertjes.

Ow, 70 euro voor 200 stuks per nummer:
https://lappbenelux.lappgroup.com/producten/catalogus/markeringssystem…

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 10 juli 2019 16:44:18 (26%)

Arco

Special Member

Met streepjes kan ook wel. Als je eenheden-spatie-tientallen doet is 't al wat eenvoudiger. (32 zijn dan maar 5 streepjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb vaak genoeg op 0,75 geel geschreven met een fijnschrijver, zelfs zo eens mijn telefoonnummer achtergelaten.
Kunt ook witte krimpkous nemen, van tevoren beschrijven, dan pas krimpen.

Dat kump er noe van....

Je zegt dat je 0.5 mm2 wilt nummeren maar dat werkt met die ringetjes voor geen meter. Die vallen eraf als je de draadjes even los maakt. Zelfs met adereindhulsjes.

Dat werkt pas fatsoenlijk vanaf zo'n 0.75 mm2 is mijn ervaring. Of ik heb de verkeerde gehad. ;-)

Trouwens kleurringetjes in dezelfde uitvoering bestaan ook, zijn ook van 0-9 bedrukt. Ik dacht dat LAPP die had? -> Nee Weidmuller dus. CLI R 02 Nummer '0' 0560001503 TU 2.79 per 10 stuks. Dat is nog te doen. (Die zitten op zo'n 'sate' stokje)

-edit-
Misschien is deze van Weidmuller iets voor je: 1912620000 Dat zijn blanco ringentjes van 6 mm breed. CLI C 02 serie.
De 3 mm breede is de 1912550000 kost per 100 stuks 7,10 euro bij de TU.
En dan zoals Arlina zegt met een fineliner het hele nummer erop zetten.
In die serie heb je 3-39 mm brede ringen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Ik zou dan toch gewoon met een labelprinter met transparante tape doen. En dat blijft ook nog best goed zitten omdat je dat gewoon over elkaar heen kan plakken. IK heb zelf nog nooit genummerd maar werk dan wek volgens schema en dan weet je ook wat je doet.
Voor de hoeveelheid werk zou ik gewoon niet nummeren maar wel zorgen voor een goed schema. Op het schema kan je dan altijd terug vinden waar de ader hoort te zitten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Heb zelf ooit nummers geprint op een “gewone Dymo label printer. Er op geplakt en doorzichtige krimpkous er over. Viel qua werk wel mee. De Dymo tape in de lengte doorgesneden ivm de diameter.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 juli 2019 15:00:05 schreef KlaasZ:
Zo iets had ik ook al gevonden, maar daar moet je dan weer een passende printer voor hebben. En om er met de hand op te schrijven is me bij die diameter net iets te priegelig.

Ken je niet toevallig iemand die wel priegelig kan schrijven? (Hoeft niet perse een Oriëntaals meisje te zijn die een rijstkorrel van tekst kan voorzien) Anders neem je een wat groter kousje. Functionaliteit gaat tenslotte voor schoonheid.

Op 10 juli 2019 19:16:52 schreef benleentje:
Voor de hoeveelheid werk zou ik gewoon niet nummeren maar wel zorgen voor een goed schema. Op het schema kan je dan altijd terug vinden waar de ader hoort te zitten

Dat schema heb ik wel, of eigenlijk is het een bedradingsoverzicht. Het gaat om bundels met 25 draden waarvan je op de plaats waar de draad uit de bundel komt niet kan zien waar hij vandaan komt. Kan alleen maar door hem door te bellen. Is natuurlijk ook een optie, doorbellen, aansluiten en nooit meer losmaken.
Ik ga eerst maar eens proberen om toch priegelig te schrijven.

Op 10 juli 2019 14:47:48 schreef KlaasZ...buitendiameter van de isolatie ca. 2 mm. De nummers bestaan uit maximaal 2 cijfers. Ik zat zelf te denken aan kleurringetjes volgens de weerstandskleurcode. Bestaat er zo iets in de handel en dan een beetje betaalbaar?

Ik weet niet hoe erg hobby het mag zijn, maar je kunt hele goedkope setjes kralen krijgen in de speelgoedafdeling van de Action. Lettertjes, kleurtjes vormpjes, allemaal :-)

Of met een paar kleuren watervaste stift werken. Eddings kun je in meer dan 10 kleuren krijgen.

https://www.conrad.nl/p/hellermanntyton-561-01100-wic1-0-9-pa-cc-t1-ma…

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/540569_BB_01_FB/image.jpg?x=400&y=400

die gekleurde weerstand model zitten 2 lagen in 200 stuks, C is niet de goedkoopste hiermee

Die Dymo rhino is € 69,50 incl 1 rol krimpkous. Losse rolletjes zijn € 8-10 voor 5,5 meter. Daar doe je best lang mee.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 10 juli 2019 21:40:14 schreef blurp:
Ik weet niet hoe erg hobby het mag zijn, maar je kunt hele goedkope setjes kralen krijgen in de speelgoedafdeling van de Action. Lettertjes, kleurtjes vormpjes, allemaal :-)

Dat is nog eens een goed idee. Ik moet morgen toch al bij de Action zijn voor iets anders. Kwam ook terecht bij strijkkralen, een paar duizend in een pot voor een paar eurootjes. Eens kijken of dat wat is.

Had intussen zelf al iets anders geprobeerd. Direct op de draad schrijven met een fineliner lukte niet. Maar wel op een smal strookje karton dat ik met een stukje krimpkous aan de draad heb gezet. Ook een low-budget oplossing.

Op 10 juli 2019 22:12:10 schreef KlaasZ:
Kwam ook terecht bij strijkkralen, een paar duizend in een pot voor een paar eurootjes. Eens kijken of dat wat is.

De strijkkralen van mijn kroost hebben een 2.3mm gat. Succes ermee!

Ik heb net de schuifmaat op de draad gehouden: 2,2 mm.