Topic voor mensen met verstand van accu's/batterijen/lithiumcellen etc.

Ik doe even alsof je 10 cellen in serie hebt. Rekent makkelijker.

Dag 1: alle cellen netjes tot 4.2V opgeladen, 10 cellen 42V prima.

Dag 2: jij gaat varen. Alle cellen ontladen tot 3.5V, totaal 35V. Prima.

Dag 3: Jij hangt de boel aan de lader, de lader laad de boel tot 42V op en alle cellen zijn weer 4.2V.

Tot zo ver: Alles gaat goed, dit kan jaren zo goed blijven gaan als er geen verstorende factoren zijn.

Dag 27, 24 dagen niet gevaren/geladen, de derde cel heeft een klein beetje zelfontlading. Die is gezakt tot 4V. Dagje varen en nu zijn de meeste cellen 3.5V maar die ene 3.3V.

dag 28: lader laad de boel op tot 42V. Nu wordt de spanning op de meeste cellen 4.22V en die ene 4.0V.

Weer een tijdje niet varen en deze situatie trekt nooit meer recht. Het gevolg is dat die ene cel op een gegeven moment in de gevarenzone (onder de 3V komt) en dan NOG slechter wordt dan de rest en NOG meer gaat lekken. Dit kan je zo lang mogelijk uitstellen door te balanceren tijdens het laden: De 4.22V cellen moeten ontladen worden omdat ze boven de 4.2 zitten waardoor de zwakkere cel uiteindelijk ook weer tot 4.2V wordt opgeladen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Stel dat ik op 1 enkele cel een 4.2V oplader aan sluit, kan de cel dan overladen worden boven zijn max van 4.2V (100% opgeladen)?

Nee, een 4,2V voeding kan niet meer dan 4,2V leveren. Ik laad regelmatig
cel voor cel de lipos van mijn helicopters met een labvoeding. Dit om ze op een lagere spanning te zetten (wat de levensduur van de accu fors zou moeten verlengen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs