Buitenboordmotor begrenzen

Goedeavond,

Ik heb een bootje met een 75PK buitenboordmotor van Yamaha eraan hangen en probeer deze te begrenzen totdat ik mijn vaarbewijs heb gehaald. Ik heb een simpele toerenbegrenzer van DMP gekocht en deze aangesloten op de pickup draad van de CDI (rood-wit). De begrenzer werkt, alleen de boot gaat nog steeds te hard. Zelfs als ik de begrenzer op de hoogste stand zet gaat de boot nog boven de 20 km/u. Is er een manier om de begrenzer nog hoger te laten begrenzen? Ik weet dat dit eigenlijk een scooter begrenzer is alleen ik wilde het toch proberen.

Sine

Moderator

Destijds (bijna 20 jaar geleden) gingen er spookverhalend dat die "doosje met condensator"-begrenzers CDI-tjes konden slopen.

Geen idee wat daar van waar is/was, maar toch ...

waarom niet mechanisch begrenzen , aanslag bij de gas klep zodat hij niet verder open kan.
nu is het de vraag of de waterpolitie dergelijke oplossingen accepteert
word , beste mogelijke dat je evengoed een boete krijgt

[Bericht gewijzigd door klaasy op woensdag 10 juli 2019 19:36:10 (42%)

Je kunt de gaskabel zo afstellen dat hij alleen gasgeeft als je de hendel helemaal open hebt.

En ik zou dat vaarbewijs eerst eens halen en dan varen. Is zo gebeurd :)

Op 10 juli 2019 19:33:16 schreef klaasy:
nu is het de vraag of de waterpolitie dergelijke oplossingen accepteert
word , beste mogelijke dat je evengoed een boete krijgt

Ik heb het even nagevraagd bij een vriend van me, die zit er iets dieper in aan de controlerende kant ;) volgens hem mag dit niet, omdat het gemakkelijk ongedaan gemaakt kan worden. Het mag dan alleen door een officiele instantie gedaan worden.

Zelf zou ik de havenpolitie maar een bellen hierover... Of simpelweg gewoon je vaarbewijs eerst halen.

Wat voor boot is het?

andere motor erop hangen, er zal wel 75pk op de kappen staan, dat zien ze ook wel. politie vaart rond met 2x 150pk erop, heb dat vaker gezien toen ik zeilde vroegah..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juli 2019 22:07:15 schreef testman:
andere motor erop hangen, er zal wel 75pk op de kappen staan, dat zien ze ook wel. politie vaart rond met 2x 150pk erop, heb dat vaker gezien toen ik zeilde vroegah..

de waterpolitie is wel wat slimmer dat ze alleen op de opdruk van de kappen af gaan.
er zit nogal wat verschil tussen een 10 en 75 pk wat afmeting en formaat
dus de kappen van de 75pk beplakken met stickers van een 10 pk gaat ook niet werken :P

Maar, als je motor er uitziet als "75PK" dan zullen ze toch al snel even wat nauwkeuriger willen kijken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 juli 2019 12:41:01 schreef klaasy:
[...]
de waterpolitie is wel wat slimmer dat ze alleen op de opdruk van de kappen af gaan.
er zit nogal wat verschil tussen een 10 en 75 pk wat afmeting en formaat
dus de kappen van de 75pk beplakken met stickers van een 10 pk gaat ook niet werken :P

dat zeg ik ook niet, het formaat zegt al zat dan, een motor van 75pk van de stickers ontdoen helpt dus niet..

een andere schroef eronder zetten helpt wel, het formaat en de stand van de bladen bepaalt. de schroef is niet 123 veranderd ondanks het motorformaat..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 juli 2019 19:44:25 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

75pk kan prima maar helemaal afhankelijk van het soort boot.

apkay

Golden Member

3 cilinder,heeft deze mischien 3 pickup's.

groeten van apkay.
Blue Sky

Cableguy

Wat voor boot heb je eigenlijk? Zelfs met een begrensde 75 pk zonder vaarbewijs is dat vragen om problemen, vooral als het een speed- of console boot is. Nu weet ik ook dat je die motor niet zomaar "even" vervangt door een kleinere dus zou ik het varen op een laag pitje houden.

Waar rook is, is stroom