Sinus omvormer dood??

Goedemiddag,

Hoi allemaal, ik heb mijn variabele sinus omvormer aangesloten. Beetje ondoordacht omdat L1 N1 voor de uitgang moet zijn en L N voor de ingang. Het is een 220/230 1 fase sinus omvormer
Ik heb dus spanning op de uitgang gezet en wonder waardig ging het gewoon aan. Ik dacht er dus verder niet bij na.

Wilde voor experiment de boorkolom 6oo watt laten draaien en de aardlek sprong er uit, die zat tussen de voeding naar de omvormer.

Wat voor schade zou er aan de hand kunnen zijn? geen rook, geen plof alleen de uitgang staat open.

Nu de spanning op de ingang gezet, ziet er hetzelfde uit, en de omvormer start, maar geen uitgang.

Ik probeer op voorhand te weten te komen of de schade groot is of makkelijk te verhelpen.

Grt. Atlas,

Ha atlas1302,

Dat is niet zo mooi maar om van enig nut te zijn heb je iets meer info ;(
Zoals een type en wat specificaties wat ik begrijp 230V in 230V uit een fase en regelbaar :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

We hebben het opgeschroefd en zien een opgeblazen elco, L1 dat is dus eigenlijk precies wat er is gebeurd. Zou er nog meer naar de filistijnen zijn?

Arco

Special Member

L1 is geen elco, maar een spoel (en die ziet er prima uit...)
Type en merk zou zoals gezegd handig zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dfl200a-hj02fp06 nummer van het bordje. op de spoel staat verder niks.

de spoel is verkleurd en staat alleen 25 graden op.

mvdk

Golden Member

Is weer eens een glazen bol topic...

Ha atlas1302,

Heb je ook nog een model type of merk en je L1 heeft @Arco al beantwoord dat is geen elco maar de spoel van je filtertje.
Even kijken hij is 230V in en 230V uit en regelbaar 600Watt :o dat is nog al wat dat kan ik mij niet voorstellen :S
En dan.... Ok je heb het apparaat achterstevoren aangesloten maar je uitgang is alleen voor kwadrant I geschikt en niet voor II dan is er waarschijnlijk via de regellus stroom gevraagd anders kan er weinig defect gaan.
Post wat meer gegevens en kan je wel iets meten andere vraag heeft het qua kosten wel nut om te onderzoeken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Weggooien en een nieuwe kopen. De 100 euro die dat ding kost is zo weinig dat de tijd die het gaat kosten om dat oude ding goed te krijgen veel meer waard is.

Ik denk dat de TS gezien zijn elektronica deskundigheid beter niet niet aan dat ding kan gaan prutsen. Deze apparaten zijn lastig en niet ongevaarlijk om aan te prutsen.

Je hebt gelijk, mijn vraag was ook is het de moeite of makkelijk te fixen. Een elco er uit solderen lukt me best dus ik was al verheugd, maar om een diagnose vast te stellen...mmwhaa.

Dan zoals de chinezen goedkoop zijn vraag ik me hier ook weer af, hoe kan het als je ziet wat er allemaal in dat kastje zit..propvol electronica en het wekt als je het goed aansluit tenminste. Hhhaaaaaha.

Ok, naar de volgende ronde, bedankt en de groetjes.

Arco

Special Member

de spoel is verkleurd en staat alleen 25 graden op.

Nee, 125°... ;) (dat betreft alleen de krimpkous die om de spoel zit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar om het even te weten, wat zou er nu eigenlijk de oorzaak zijn dat ik geen uitgang meer heb.

Bij de uitgang zit een enorm blok met koelpasta op een koelelement. Bij computers weet ik als de paste slechte werking heeft dat de computer ook niet op start. Hier als ik L1 en N1 doormeet op ohmse weerstand krijg ik 0,000000 te zien. Volgens mij is het hogere wiskunde wat er aan te pas komt.

Maar om het even te weten, wat zou er nu eigenlijk de oorzaak zijn dat ik geen uitgang meer heb.

Bij de uitgang zit een enorm blok met koelpasta op een koelelement. Bij computers weet ik als de paste slechte werking heeft dat de computer ook niet op start. Hier als ik L1 en N1 doormeet op ohmse weerstand krijg ik 0,000000 te zien. Volgens mij is het hogere wiskunde wat er aan te pas komt.

Het is geen hogere wiskunde maar een aantal jaren studie waar veel gewone wiskunde bij komt kijken is het wel. En wat is eigenlijk hogere wiskunde? Voor de een is dat het uitrekenen van een kassabonnetje en voor de ander het uitrekenen van een quantumdeeltje of het uitpluizen van de wormhole theorie?

Die regelaar doet dus helemaal niets meer. En dat kan heel veel oorzaken hebben. Een halfgeleider die de geest gegeven heeft of het meet en regelcircuit werkt niet meer doordat een klein onderdeeltje faalt. Zo zonder meten en zonder schema is daar eigenlijk niets over te zeggen.

En deze apparaten zijn geen computers. Echt vergelijken kun je ze ook niet. Alleen de voeding van een computer lijkt er in de verte misschien een beetje op. Maar daar had jij het niet over. Een cpu met koeler (duizenden transistoren op 1 substraat) is bepaald anders dan 1 dikke mosfet of gelijkrichter op een koelplaatje.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 10 juli 2019 19:51:55 (14%)

Tussen L1 en N1 meet je nul ohm. Dus staat je vermogenstrap in sluiting. Lijkt me geen hogere wiskunde voor nodig.

Dus het zou de vemogenstrap kunnen zijn die in sluiting staat, ik zei in het begin van het topic open maar bedoel hetzelfde.

Nou dat lijkt me plausibel, waar zit dat kreng?

In de omvormer. Maar als je dat moet vragen, ga je werkelijk aan 230 apparaten sleutelen die onbeheerd moeten gaan draaien?

Shiptronic

Overleden

Post eens een foto van het hele apparaat, dan kunnen we iets aanwijzen.

Gevonden, alleen mijn chinees is niet zo goed

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 11 juli 2019 01:25:32 (31%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 juli 2019 06:12:06 schreef KGE:
Bill Gates ??

Zo heet een van de pootjes van een mosfet toch? 8)7

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gevonden, alleen mijn chinees is niet zo goed

Bovenaan staat 'Intern moederbord'.
Links, verwijzend naar de module met de cirkel eromheen, staat 'Originele Mitsubishi-module'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 10 juli 2019 19:09:51 schreef atlas1302:
Maar om het even te weten, wat zou er nu eigenlijk de oorzaak zijn dat ik geen uitgang meer heb.

Er is iets kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Maak eens een scherpe foto van het deel waar de 6 polige aansluit strip zich bevind. Zie hieronder, ik heb het in geel gemarkeerd.

Mogelijk bevind zich daar nog een zekering oid.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dfl-hj02-0r75-s1.jpg

Ok, hebben we gedaan hier komt het.

[Bericht gewijzigd door atlas1302 op donderdag 11 juli 2019 17:59:53 (22%)

Nog een paar.

[Bericht gewijzigd door atlas1302 op donderdag 11 juli 2019 17:57:44 (52%)

Nog een paar.[attachment=0][attachment=0]Ik denk dat die halfgeleider naar de faantjes is. Dit is toch een halfgeleider diode?