koelwatertemperatuurmeter maken

In mijn 32 jaar oude Seat zat standaard enkel een lampje voor te warm wordende koelvloeistof. Nu kan ik wel zo'n standaard rond metertje plaatsen waar ik de temperatuur op kan aflezen, maar stiekum wil ik dat niet.

Wat zoek ik?
Ik zou graag een 3-digit led systeem gebruiken:
http://store3.sure-electronics.com/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/-/s-l1600_3_.jpg

wat past in een zeer kleine behuizing, gezien het feit ik hem wil inbouwen in het bakje voor de koplamphoogteverstelling (het zwarte plaatje) links onder het stuur. Voorbeeldfoto:
https://cdn.onderdelenlijn.nl/vehicles/100386/3484159/large/77db9dec-6f60-4ccf-9838-69d5e30f0b75.jpg

en aangesloten kan worden op de volgende sensor:
https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=2472544&lng=nl&n=0&ccf=21876027

Ik ben niet geweldig thuis op dit gebied en ik zie wel e.e.a. aangeboden worden in China, maar ik heb geen idee of dit aan te sluiten is op deze sensor... Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Ik heb een dergelijk dingetje voor een paar euro gekocht, met sensor eraan vast, welke met wat tape of een klemmetje zo ergens aangekoppeld kan worden.

https://nl.aliexpress.com/item/32413721462.html

Zoiets. Werkt prima, en goedkoper word het niet.

benleentje

Golden Member

Als je dat met een slangenklem vast zet dan werkt dat heel goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Grote sensor voorzichtig uitboren vanaf de aansluitlip met de diameter van de door @maus0611 voorgestelde sensor.

(Of een oude sensorbout gebruiken)

Die erin plaatsen, afkitten en klaar!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Volgens mij is dat een vrij standaard maat sensor, die zijn er ook met thermistor i.p.v. een aan uit kontakt...
Misschien past deze: https://www.extremeterrain.com/crown-automotive-coolant-tj-56027873.ht…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de afgebeelde sensor wordt normaliter voor een analoge temperatuurmeter gebruikt, dus niet voor een lampje (dus met bi-metaaltje).

Shiptronic

Overleden

Pak eeen draadloos setje, sensor in een koelwatersalng en klaar :)

ik heb zo ooit een probleem met een boot opgelost, de motor op het dash gaf veel te heet aan, in werkelijk heid was er niets aan de hand , was zon meter voor in de auto, de buitensensor was bedraad.

[edit] deze: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/807489_RB_00_FB/image.jpg Ik hab de slang losgenomen en de sensor kon ik zo in het blok schuiven en op verschillende plaatsen meten, draad omvouwen, slang erover en slangklem aandraaien. Voor een test werkt dat, voor dagelijks gebruik even de sensor netjes monteren

Heb je hier al tussen gekeken ? : https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20190…

Daar kan je zelf niet tegenop bouwen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb er nu inderdaad een gevonden naar wens.
https://i.ebayimg.com/00/s/OTY4WDEwMjQ=/z/kT8AAOSwhmhdCe6i/$_84.JPG

het enige wat ik nu moet zien te doen is een bout vinden M16, en daar dan in de lengterichting een gaatje in boren waar de sonde in kan worden gelijmd, zonder dat ik een lekkage van koelvloeistof krijg. Volgensmij moet dat prima werken.

Lambiek

Special Member

Op 11 juli 2019 09:39:31 schreef mic-x:
het enige wat ik nu moet zien te doen is een bout vinden M16, en daar dan in de lengterichting een gaatje in boren waar de sonde in kan worden gelijmd, zonder dat ik een lekkage van koelvloeistof krijg.

Als je een iets langere bout neemt en niet helemaal doorboord, kan het nooit gaan lekken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Let wel op dat dit geen "normale" M16 is maar M16 fijn dus kleinere spoed.

Gr.F_S

Semtexx

Golden Member

De eenvoudigste oplossing is de sensor tegen het (metalen) thermostaathuis aanlijmen. Geen ingreep in het koelsysteem nodig.

Temperatuurverschil binnen/buitenzijde is op die orde van grootte verwaarloosbaar; je wil doorgaans een indicatie hebben koud/normaal/oververhit.

Op 11 juli 2019 09:39:31 schreef mic-x:
Ik heb er nu inderdaad een gevonden naar wens.
[afbeelding]

het enige wat ik nu moet zien te doen is een bout vinden M16, en daar dan in de lengterichting een gaatje in boren waar de sonde in kan worden gelijmd, zonder dat ik een lekkage van koelvloeistof krijg. Volgensmij moet dat prima werken.

Heeft die een bruikbaar temperatuurbereik? Vaak gaan ze van -50 tot +70C. Mijn koelwater wordt warmer dan 70C.

Temperatuur moderne verbrandingsmotor koelwater tussen de 85 en 95 graden , oude Audi's rond de 100 graden .
kookpunt rond de 110 en 120 graden door drukverhoging (drukklep in vuldop)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
vergeten

Golden Member

Op 11 juli 2019 11:48:19 schreef F_S:
Let wel op dat dit geen "normale" M16 is maar M16 fijn dus kleinere spoed.

Gr.F_S

De spoed is 1,5mm (M16x1,5) staat erbij onder de "dikke" bout :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 11 juli 2019 13:20:02 schreef Kilian:
[...]

Heeft die een bruikbaar temperatuurbereik? Vaak gaan ze van -50 tot +70C. Mijn koelwater wordt warmer dan 70C.

deze is -50 +110. Moet genoeg zijn!

Ik kan eventueel ook een t-stukje in de af- en aanvoer van de injector plaatsen, waar ik dan de sensor met een slangenklem in zet. Dat moet ook lukken.

Kruimel

Golden Member

Op 11 juli 2019 13:54:09 schreef Franssel:
Temperatuur moderne verbrandingsmotor koelwater tussen de 85 en 95 graden , oude Audi's rond de 100 graden .
kookpunt rond de 110 en 120 graden door drukverhoging (drukklep in vuldop)

Volgens mij komt dat alleen door de toevoeging van glycol, en niet door drukverhoging in je systeem. Voor een verhoging van het kookpunt naar 120°C heb je al een overdruk van 1 bar nodig (hier gevonden).

vergeten

Golden Member

was dubbel!

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 11 juli 2019 16:36:22 (94%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 11 juli 2019 15:24:53 schreef Kruimel:
[...]Volgens mij komt dat alleen door de toevoeging van glycol, en niet door drukverhoging in je systeem.

Dat heb je mis!
Hoog in de bergen kookt water al beneden de 100 °C vanwege de lagere luchtdruk.
Water onder druk krijgt een hoger kookpunt.
Het principe van de snelkookpan, daarin wordt het heter dus is je voedsel eerder gaar.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 11 juli 2019 16:35:16 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Volgens mij komt dat alleen door de toevoeging van glycol, en niet door drukverhoging in je systeem.

Ik zou toch niet graag de radiatordop eraf draaien na een flink eind rijden... (of je moet masochist zijn of graag naar Beverwijk willen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 juli 2019 15:24:53 schreef Kruimel:
[...]Volgens mij komt dat alleen door de toevoeging van glycol, en niet door drukverhoging in je systeem. Voor een verhoging van het kookpunt naar 120°C heb je al een overdruk van 1 bar nodig (hier gevonden).

ooit gehoord van natuurkunde of vroeger op school gehad ?? .

Bij het koelen van de motor wordt steeds meer gebruik gemaakt van het feit dat water onder druk niet bij 100 °C, maar pas bij 115  °C tot 130  °C begint te koken. Het koelcircuit staat daarbij onder een druk van 1,0 - 1,5 bar. We hebben het over het gesloten koelsysteem. De installatie heeft hiervoor een expansievat dat maar voor ongeveer de helft is gevuld. Als koelmedium wordt niet alleen water, maar een mengsel van water en koelvloeistofadditief gebruikt. We hebben het nu over koelvloeistof, dat vorstbescherming biedt, een hoger kookpunt heeft en de onderdelen van de motor en het koelsysteem beschermt tegen corrosie.

Bron https://www.hella.com/techworld/nl/Techniek/Koeling/Motorkoeling-2800/

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
benleentje

Golden Member

Als koelmedium wordt niet alleen water, maar een mengsel van water en koelvloeistofadditief gebruikt.

In mijn auto zit geen eens water alleen maar koelvloeistof

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 juli 2019 18:47:53 schreef benleentje:
[...]In mijn auto zit geen eens water alleen maar koelvloeistof

wat is koelvloeistof ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Kruimel

Golden Member

Koelvloeistof in een auto is een mengsel van water en glycol en wat corrosieverminderende additieven. Men ried vroeger ook af dat als je een "kokende motor" hebt om daar direct gewoon water in te gooien, omdat dit het kookpunt verlaagt en daardoor heel snel zal wegkoken en daarom een verbrandingsrisico vormt voor de vuller.

Auto's die op een overdruk van 1 bar lopen (wat nodig is voor een kookpuntverhogen tot 120°C) zullen voorkomen, het pijpensysteem in mijn auto zou dat in elk geval niet aankunnen. Dat zijn niet meer dan rubber buizen die met klemmen vastgeklemd zijn om plastic flenzen. Wellicht zijn er andere auto's die een wat degelijker systeem hebben, de mijne is een tweedehandsje van meer dan 15 jaar oud en niet echt een referentie meer voor de stand der techniek. De vorige twee auto's die ik had waren ook zo gebouwd (maar nog ouder dus).

De dop van de radiator van mijn oude auto (Peugeot 106) had juist een mechanisme om de overdruk vrij te laten komen. Dat wil dus zeggen dat als je je koelsysteem te ver vulde (boven de "max") dan lekt het via de dop er weer uit bij het opwarmen van de motor, zelfs als je die helemaal vast draaide. Volgens mij heet dit een "open" koelsysteem in tegenstelling tot een "gesloten" systeem zoals jij beschrijft.

vergeten

Golden Member

Op 11 juli 2019 22:55:27 schreef Kruimel:
De dop van de radiator van mijn oude auto (Peugeot 106) had juist een mechanisme om de overdruk vrij te laten komen. Dat wil dus zeggen dat als je je koelsysteem te ver vulde (boven de "max") dan lekt het via de dop er weer uit bij het opwarmen van de motor, zelfs als je die helemaal vast draaide. Volgens mij heet dit een "open" koelsysteem in tegenstelling tot een "gesloten" systeem zoals jij beschrijft.

Niet zozeer te ver vullen leidt tot opengaan van die dop, het is de te hoge druk die hem "opent" tot de druk weer veilig is dan klapt hij dicht.
Bij een auto komt er dan hoofdzakelijk hete lucht uit en als er wat water meekomt wordt dat onmiddellijk stoom (door de lagere druk buiten het systeem) waar je je fik....n aan brandt.

Het werkt net als een overstortbeveiliging bij een CV installatie, wat ook een gesloten systeem is. Alleen komt daar wel water uit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.