Gerber file controle

Arco

Special Member

Zijn er ook on-line Gerber viewers waarin je de drill holes kunt controleren?
Ik heb net wat printen binnen van JLCPCB, en daar zit wat raars in. Betreft 3 printen met bevestigingsgat, 2 zijn goed maar de linker niet. (pijltje)

Volgens Ultiboard zijn alle printgaten gelijk, en nu vraag ik me dus af of het bij JLCPCB is misgegaan, of dat de Gerbers iets mankeren...
(In de excellon file staat 118.33 mils ofwel 3mm, maar het is een gaatje van 0.7mm denk ik)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

On-line weet ik niet, ik gebruik altijd Gerbv...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Heb ik net even gedownload. Ik kan niet ontdekken hoe je drill holes zichtbaar kunt maken?
(als ik de drillfile aanklik krijg ik 'Could not read 191903.D0')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

De boorinfo staat toch niet in een gerber file?
Dus als de excellon 3mm aangeeft, dan moet het fout gaan bij de printboer (ook al zou er in de gerber een spotje op die plek zitten).

Arco

Special Member

De boorinfo staat toch niet in een gerber file?

Nee, maar Gerbv schijnt ook drillfiles in te kunnen lezen...
Tool #4 is 3mm:

code:



***  EXCELLON DRILL FILE GENERATION  ***

Drill file for drawing: 191903.ipf


***  Drill file settings

Coord format   : NNDDDDD
Units          : INCHES
                 (Absolute)
Leading zero's : OFF
Expanded mode  : OFF
Start string   : %
End string     : M00
Output format  : ISO (ASCII)


***  Drill files / layer pairs

     File            Layers          Via's
     .d0  :        TOP .. BOTTOM     (  8)


***  Drill diameter table. File: 191903.ipf.d0

     Tool       Diam      Holes
       1     23.33 Mil       8
       2     35.00 Mil      24
       3     39.17 Mil       1
       4    118.33 Mil       1

en die wordt ook gebruikt (T04):

code:


%
T01
X40000Y190000
X47167Y123833
X68167Y140000
X72083Y145000
X80000Y170000
X85917Y149667
X120000Y36250
Y63750
T02
X10000Y85000
Y95000
Y105000
Y115000
Y125000
Y135000
Y145000
X30000Y10000
X40000Y200000
X50000
X60000
X70000
X80000
X90000
X100000
X110000Y10000
X130000Y155000
Y145000
Y135000
Y125000
Y115000
Y105000
Y95000
Y85000
T03
X10000Y155000
T04
X70000Y120000
M00

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet niet of het precies is wat je bedoeld, maar bij de volgende site kan je je excellon file uploaden en na inzoomen de maat vergelijken met de liniaal/coördinaten onder in beeld. http://www.gerber-viewer.com/

Kruimel

Golden Member

De KiCAD gerber viewer kan ook Excellons openen, het verschil tussen 0,7 en 3mm kan je op het oog wel zien denk ik. Als je een account hebt bij Eurocircuits kan je het ook daar even uploaden en dan volgt er vanzelf een analyse en dan kan je met de tools de gaten meten. De gebruikte import-engine is best goed.

Arco

Special Member

GerbV lukt nu ook.
Probleem was dat Ultiboard standaard drillfiles aanmaakt met 5 digits achter de komma, excellon is normaal maar 4... (te goed dus... :) )
Wellicht is men in China daar ook van geschrokken. (ik heb er verder nog nooit ergens klachten over gehad)

Wat is trouwens de juiste weergave van tekst in het bottom silk screen, van boven of van onder gezien?
(in de Engelssprekende gebieden ook nooit een probleem, maar de Chinezen willen die nog wel eens gereflecteerd afdrukken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan hier wel even voor je kijken met gerbv. En dan even de "bron" induiken om te kijken wat er nu werkelijk aan de hand is.

Een random drillfile (.TXT zoals eagle ze maakt) begint als volgt hier:

code:

%
M48
M72
T01C0.0120
T02C0.0320
T03C0.0360
T04C0.0394
T05C0.0400
T06C0.0984
%
T01
X20555Y11039
X20305Y3351
X20305Y1914
X2930Y10539
X4305Y14664
X20877Y11914
X20877Y3361
X9055Y1664
X1930Y4664
X21199Y11039

Volgens mij staat er dat Tool 01 (T01) een 12 mil boortje is. T02 is 32 mil enz. En dan begint het met wat er allemaal met T01 geboord moet worden: x-y coordinaten van waar het moet komen.

Jou voorbeeld heeft dus de maat-van-de-boren niet in het drillfile staan. En maar 1 gaatje op wat jij zegt dat 3mm is. Raar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

... en dát geeft me dan weer de impressie dat Arco een 'ouderwets' formaat zoals RS274-D heeft (gekozen?) wat een aparte tool file (wheel file) nodig heeft.
In het meer gangbare RS274-X formaat staan de tool definities ín de boorfile.

Bottom silk maak ik zoals alle andere lagen: van bovenaf gezien.
Maar omdat ik die texts daadwerkelijk wil kunnen lezen op het eindprodukt plaats ik ze dus wel in spiegelbeeld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ultiboard maakt gewoon 274X gerbers aan, 274D is begin deze eeuw al uitgestorven...
Enige verschil is dat je het aantal digits voor en achter de komma kunt opgeven, en als dat niet NN.DDDD is (NN=inches,DD=decimals) gaat het schijnbaar mis...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nuttig draadje dit. Wat zijn de instellingen voor Gerber en Drill die je aan hoort te houden zodat alle PCB-boeren het snappen?

bprosman

Golden Member

Nuttig draadje dit. Wat zijn de instellingen voor Gerber en Drill die je aan hoort te houden zodat alle PCB-boeren het snappen?

Volgens mij is het per PCB boer nog wel verschillend. In ieder geval JLCPCB en ALLPCB.
Echter hebben ze wel voor de meestgebruikte pakketten op hun website staan hoe eea moet staan (Kicad in mijn geval).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Het Excellon formaat schijnt nogal een los geimplementeerde standaard te zijn; er zijn meerdere manieren om zaken te specificeren.
Zo mag je coordinaten op verschillende wijze opgeven. Bijv. 2.5" mag je opgeven als:

- X025000
- X25000 (no leading zeroes)
- X025 (no trailing zeroes)
- X02.5000 (with decimal point)

Stukje leesvoer:

Excellon Spec.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Je mag het inderdaad op verschillende manieren opgeven, zolang je maar opgeeft op welke manier je het opgeeft.

Neem deze link, dan is het een stuk begrijpelijker...
https://gist.githubusercontent.com/katyo/5692b935abc085b1037e/raw/3287…
Bedenk wel dat dit een beschrijving is voor de CNC-7 machine en dat andere machines een iets andere interpretatie kunnen hebben (of een iets afwijkend formaat eisen).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Er zijn wel wat PCB boeren die een online gerber viewer hebben.

Bij Eurocircuits kan je je gerbers uploaden en ze bekijken.

Seeed studio heeft ook een online gerber viewer.

Bij beide is het gratis om een account aan te maken en je files te uploaden en reviewen.

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed

Op 11 juli 2019 10:32:50 schreef Helmond:
Er zijn wel wat PCB boeren die een online gerber viewer hebben.

JLCPCB bijvoorbeeld.

Op 10 juli 2019 15:08:14 schreef Arco:
...van JLCPCB, ...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die viewer van JLCPCB vertrouw ik voor geen meter :+
De gene die Looney tunes aandraagt gebruik ik meestal om de files te controleren.
Bij die van JLCPCB heb ik wel eens dat de drill files niet goed ingeladen worden. Maar wellicht zijn de files dus wel dergelijk niet goed, blijkt nu. In dat geval heb ik geluk tot nu toe O-) . Vreemd dat ze het bij twee borden wel goed gedaan hebben.

Bij mij heeft de JLC viewer ook een keer een probleem aangegeven. En dan moet ie handmatig gecontroleerd worden hetgeen in dat geval tot gevolg had dat ik "verstuur met rest van de bestelling" niet meer voor mekaar kreeg.

Ik moet in gerbv sinds enige tijd ook steeds het "file format van de drillfile" veranderen. Hij detecteert een drillfile en denkt dat er 4 cijfers achter de comma zijn, maar het zijn er vijf.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Dat was bij mij dus ook. Maar 4 cijfers is wel de standaard...
Het onderdrukken van leading/trailing zero's stamt nog uit de tijd dat files zo klein mogelijk moesten zijn, om op een floppy te passen.
Je kon zo flink wat ruimte uitsparen, en met 1 floppy naar de print/cnc boer i.p.v. met meerdere... ;).

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 11 juli 2019 11:39:14 (66%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Kicad heeft een standaard Gerber en Drill file viewer.
Ook los op te starten als GerbView.exe

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Inderdaad, je kunt alleen geen gedetailleerde info krijgen over de boorgaten, maar dat is op zich op het oog nog wel te herkennen.

Op 11 juli 2019 10:18:55 schreef fatbeard:
Je mag het inderdaad op verschillende manieren opgeven, zolang je maar opgeeft op welke manier je het opgeeft.

Neem deze link, dan is het een stuk begrijpelijker...
https://gist.githubusercontent.com/katyo/5692b935abc085b1037e/raw/3287…
Bedenk wel dat dit een beschrijving is voor de CNC-7 machine en dat andere machines een iets andere interpretatie kunnen hebben (of een iets afwijkend formaat eisen).

Dat is best een handige link! En (zo snel te zien) dezelfde tekst als de .pdf van Arco, maar dan met de juiste uitlijning.

Op 11 juli 2019 11:34:22 schreef Arco:
Dat was bij mij dus ook. Maar 4 cijfers is wel de standaard...
Het onderdrukken van leading/trailing zero's stamt nog uit de tijd dat files zo klein mogelijk moesten zijn, om op een floppy te passen.
Je kon zo flink wat ruimte uitsparen, en met 1 floppy naar de print/cnc boer i.p.v. met meerdere... ;).

Ik zou geen leading/trailing zero suppression meer specificeren, want het leest wel makkelijker zonder. Verder ben ik heeeeel blij dat die floppy's nu eindelijk ter grave gedragen zijn.

Arco

Special Member

Voor geinteresseerde Ultiboard 5.xx gebruikers:
Heb maar even een tooltje gemaakt dat van de Ultiboard output files (.D0, .REP, .G0....G29) een 'hapklare' zipfile maakt.
Deze geeft de layers de benaming die ze bij JLCPCB graag zien, voorkomt onduidelijkheden.
Is een command-line tooltje, info met '/?' of '/h'

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

@Arco: Ben je al wel uit wat er misgegaan is en bij wie?

Arco

Special Member

Files waren goed, maar het zal iets met de 5 decimalen instelling te doen hebben. We zien het de volgende keer wel... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com