Adercodering

bprosman

Golden Member

Met strijkkralen kun je de weerstand kleurcodering aanhouden

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

4mm gat , nog geen cent per stuk 100 st. € 0,90

https://nl.aliexpress.com/item/32969845997.html?spm=a2g0z.search0104.8…

Op 10 juli 2019 23:26:26 schreef bprosman:
Met strijkkralen kun je de weerstand kleurcodering aanhouden

Dat was ook mijn gedachte, maar wel voor dunne draadjes.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 10 juli 2019 23:55:42 (41%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 juli 2019 19:16:52 schreef benleentje:
IK heb zelf nog nooit genummerd maar werk dan wek volgens schema en dan weet je ook wat je doet.

Niet nummeren is erg kortzichtig. Adernummering doe je juist in combinatie met een goed schema, door draadnummers - vaak verwijzend naar het schemablad en de locatie op dat blad - uit het schema over te nemen. Op die manier heb je een goede 'kruis referentie' en daar kan men later tijdens storingzoeken heel veel profijt van hebben en tijdwinst mee behalen. Bij veel (internationale) industriële projecten staat dan ook in het contract: aders moeten genummerd zijn.

Shiptronic

Overleden

Storing zoeken met een schema, en adercodering, was de wereld maar zo mooi :( , al heb ik in het verleden in de industrie gezeten, het kan wel (inkl. kloppende revisie's ;) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 juli 2019 22:12:10 schreef KlaasZ:
...

Had intussen zelf al iets anders geprobeerd. Direct op de draad schrijven met een fineliner lukte niet. Maar wel op een smal strookje karton dat ik met een stukje krimpkous aan de draad heb gezet. Ook een low-budget oplossing.

Ik weet niet wat ze kosten en waar ze te koop zijn, maar zijn ty-raps met tag/label dan niet wat netter?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De CAB 3 van Legrand gebruikte ik veel.
Zijn er in verschillende maten (draaddikten!) en is per cijfer of letter los te koop bij de groothandel
Los is betrekkelijk, doosje van 1200 stuks of zo denk ik.

Verder gebruikte ik de 3M STD09 dispencer als er even een nummertje over een draadje moet, bv bij vervangingen van onderdelen.
Ik vind deze niet zo mooi bij definitieve oplossingen.

Bindbandjes met een labeltje eraan om wat op te schrijven zijn ondingen (in mijn ogen)
Doorzichtige krimpkous, en daaronder een stikkertje of papiertje met een nummertje of zo is zelf goed te maken als je het weinig toepast.

P.S. Nooit een voorstander van draadnummering in schakelkasten geweest.
Ik zie het nut / meerwaarde er niet van in.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 11 juli 2019 09:01:53 schreef Toeternietoe:
Doorzichtige krimpkous, en daaronder een stikkertje of papiertje met een nummertje of zo is zelf goed te maken als je het weinig toepast.

Daar had ik ook aan zitten denken. Maar, doorzichtige krimpkous, bestaat dat?
Voorlopig ga ik eerst voor de strijkkralen en dan inderdaad volgens de weerstandskleurcode.

In de elektriciteitscentrales en hoogspanningsstations waar ik heb gewerkt werd elke draad van een nummer voorzien. Normaliter was dat het nummer van de klem waar de draad aan zat zodat je altijd weer goed kon aansluiten als je een draad had losgehaald.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op donderdag 11 juli 2019 10:36:04 (24%)

bprosman

Golden Member

Daar had ik ook aan zitten denken. Maar, doorzichtige krimpkous, bestaat dat?

Ja hoor, maar even een voorbeeldje, heb niet naar de maat gekeken :
https://www.allekabels.nl/kabel_accessoires/krimpkous/transparant.html

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 11 juli 2019 12:18:12 (10%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 juli 2019 21:45:04 schreef Peter112:
https://www.conrad.nl/p/hellermanntyton-561-01100-wic1-0-9-pa-cc-t1-ma…

[afbeelding]

die gekleurde weerstand model zitten 2 lagen in 200 stuks, C is niet de goedkoopste hiermee

Dat zijn inderdaad heel erg fijne. En de met de gele kun je precies van 00 t/m 99 tellen. Zijn er precies genoeg.

Gewoon een stukje van ong. 1cm tape om het adertje (lichte kleur) en je kan er heel goed op schrijven ,adertje wordt net iets dikker ,dit vaak genoeg gedaan.

Gr.F_S

bprosman

Golden Member

Ben er zelf niet zo'n fan van. De lijm van tape gaat in de loop der jaren rare dingen doen : Of het plakt helemaal niet meer of het "glijdt" over je kabel en alles plakt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Intussen de stad in geweest. Bij Action waren geen strijkkralen voorradig. Maar bij de HEMA een pot gescoord met 4000 kralen voor 4€.
https://www.hema.nl/kind/kinderspeelgoed/tekenen-knutselen/knutselmateriaal/strijkkralen-15990110.html
Alleen grijs zit er niet in, maar daar ga ik een andere kleur voor gebruiken. Ik ben helemaal tevreden. Met dank aan iedereen die aan deze braistormsessie heeft bijgedragen.

En zo ziet het er dan uit:

Op 11 juli 2019 15:24:56 schreef KlaasZ:

En zo ziet het er dan uit:
[bijlage]

Kraaltjes zien er mooi uit maar die "krimp" doet mij gruwelen. Een kind van 5 trekt het draadje eruit.

Zo'n opmerking had ik verwacht. Het is met een hele goedkope krimptang gedaan. Zal in de petro-industrie ongetwijfeld worden afgekeurd, maar voor mijn hobby toepassing vind ik het goed genoeg.
Overigens is die opmerking over een 5-jarig kind niet juist. Hoewel het er flodderig uitziet zit het toch goed vast. Ik krijg het met mijn vingers niet los getrokken.

I love it when a plan comes together !

Op 11 juli 2019 15:24:56 schreef KlaasZ:
Alleen grijs zit er niet in, maar daar ga ik een andere kleur voor gebruiken.

Misschien dat een ander merk ze wel in het grijs heeft? Of zit er een patent op dat spul?

Nog wat anders: Je moet wel een "lees" richting afspreken met de kleurcode. Is jouw voorbeeld nu 25 of 52?

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 11 juli 2019 19:08:19 (17%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 11 juli 2019 19:07:24 schreef henri62:
Misschien dat een ander merk ze wel in het grijs heeft? Of zit er een patent op dat spul?

Ik denk niet dat er nog een patent op zit. Er blijken heel veel aanbieders van dit soort kralen te zijn.

Nog wat anders: Je moet wel een "lees" richting afspreken met de kleurcode. Is jouw voorbeeld nu 25 of 52?

Die afspraak heb ik met mezelf gemaakt, ik begin bij de aderhuls te tellen. Het voorbeeld is dus 25.

Wat de kleur grijs betreft, ik verwacht die niet veel nodig te hebben. En als het wel zo is dan kan ik altijd nog proberen ergens een zakje te vinden.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op donderdag 11 juli 2019 19:55:20 (13%)

@KlaasZ Ik weet het: dit onderwerp is al ouder. Toch wil ik nog even reageren op uw topic.Ben benieuwd of u nog grijze kralen gevonden hebt? Zo niet, dan heb ik in mijn vakantie fysiek een buitenlandse winkel bezocht die zowaar grijze kralen heeft. Dit n.a.v. de crea-hobby van mijn vrouw. Toen ik de grijze kralen zag schoot mij jouw vraag naar grijze kralen door mijn hoofd. Heb er een paar zakjes van gekocht. Mocht je nog interesse hebben dan hoor ik het wel.
Groet Twan.

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb voor grijs al een andere kleur gekozen. Er zitten precies 10 kleuren in de pot. Als geheugensteuntje heb ik de 10 kleuren in de juiste volgorde op een stuk draad geschoven. Dus als ik door twijfel wordt overvallen kan ik altijd even uittellen.

Graag gedaan. U had mij vorig jaar goed geholpen met mijn probleem met de mover. Ik dacht: nu kan ik iets terug doen. Goed alternatief met die kleuren en de pot. Ik was al van plan om die adercodering ook te gaan gebruiken. Nu heb ik dus een aardige voorraad.
Overigens niks geworden met die mover. Nieuwe drivers erin, helaas. Handmatig werkt alles. Denk dus dat de pic's kaduuk zijn. Heb er toch nog wat vragen over.
@moderator(s): is het toegestaan om een topic van vorig jaar weer naar boven te halen? Alvast dank voor uw antwoord.
Gebruik de print nu als studie om mijn kennis op te vijzelen. Overigens na flink gespaard te hebben een nieuwe print besteld en alles werkt weer. Wil een beetje gaan begrijpen hoe de print werkt.
Groet,
Twan

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!