fan split unit komt niet/slecht op gang

Hallo allen.

Ik heb al een tijdje problemen met mijn binnen unit fan van mijn airco split unit.
in het begin viel hij af en toen in storing maar nu valt hij constant in storing.
Het probleem is dat de fan motor niet gaat draaien uit zichzelf.
als je de fan een duwtje geeft bij het aan zetten dan gaat het meestal goed maar af en toe is het net als de motor de fan opeens afremt uit zich zelf bij het opstarten.
Nu weet ik dat er ook een hall sensor op zit maar heeft iemand dit al eens gehad en weer simpel kunnen klaar maken zonder het vervangen van de motor?
Als de fan eenmaal draait blijft hij ook draaien.
De fan loopt ook niet zwaar.
Iemand tips??

blackdog

Golden Member

Hi lanting73, :-)

Uhm dit is erg onduidelijk: Ik heb al een tijdje problemen met mijn binnen unit fan van mijn split unit.

Waar heb je het over?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik denk dat het een airco unit is met een binnen-en buitenunit. Graag merk en type opgeven. Dat maakt het iets duidelijker. Mogelijk de aanloopcondensator slecht.

Op 11 juli 2019 09:52:42 schreef blackdog:
Hi lanting73, :-)

Uhm dit is erg onduidelijk: Ik heb al een tijdje problemen met mijn binnen unit fan van mijn split unit.

Waar heb je het over?

Groet,
Bram

De titel zegt het al een split unit waarvan de fan in de binnen unit storing geeft?

Op 11 juli 2019 09:56:37 schreef bobbes1:
Ik denk dat het een airco unit is met een binnen-en buitenunit. Graag merk en type opgeven. Dat maakt het iets duidelijker. Mogelijk de aanloopcondensator slecht.

Idd een split unit van het merk Toyo, 9000 btu versie.
Is al een aantal jaartjes oud.
Als het de aanloop condensator is moet hij al in de motor gebouwd zitten of ergens anders op een print.

Van een FAN verwacht ik dat het een "single fase motor" is. Die zijn vaak uitgerust met een condensator en die condensator gaat kapot/verloopt waardoor de motor slecht gaat starten.

Dubbelcheck eerst dat er geen mechanische oorzaak is: Draait de boel wel makkelijk vrij rond? Ok stond er al bij. :-)

Kijk eens of er een condensator in zit en wat de waarde is. Allekabels heeft allerlei condensatoren, en goede service om de boel morgen bij jou te kunnen hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ik ga met rew mee, kijk eens wat voor condensator erin zit. Niet op het internet, maar in jouw apparaat. Waarschijnlijk ben je klaar als je die vervangt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 11 juli 2019 12:09:11 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan moet ik eerst de gehele unit uit elkaar halen later dus dat duurt even?
Dan moet het al in de behuizing zitten, aangezien het het zelfde soort motor is als op de foto.
Ik weet dat er een hallgever in zit voor het bepalen van de toeren.
Ik kom er op terug

Op de motor op de foto staat een schema. Links de motor met condensator, rechts een tacho/sensor/hall o.i.d.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Zo gauw als ik de motor er uit heb post ik even een foto.
Het is niet alleen het op gang komen, soms loopt hij wel maar dan wordt de motor opeens abrupt afgeremd bij het op gang komen.

hoeveel snelheden zijn er op de fanregeling? (vaak wordt bij airco binnenunits frequentieregeling toegepast.)
Hoor je relais tikken als je de fansnelheid wijzigt?

9000 BTU... waarom men die stenen tijdperk eenheid blijft gebruiken is me een raadsel, maar is ongeveer 2,5 kW, een kleintje dus..

Op 11 juli 2019 15:18:59 schreef kris van damme:
hoeveel snelheden zijn er op de fanregeling? (vaak wordt bij airco binnenunits frequentieregeling toegepast.)
Hoor je relais tikken als je de fansnelheid wijzigt?

Nee je hoort geen relais tikken zoals bij een mobiele airco
4 standen incl. Auto

Ok, er zitten glijlagers in en de olie er tussen is vertaaid. reinigen en bijv smeren met teflon olie

Op 11 juli 2019 18:47:56 schreef smd:
Ok, er zitten glijlagers in en de olie er tussen is vertaaid. reinigen en bijv smeren met teflon olie

In de motor bedoel je neem ik aan?
Het geheel draait niet zwaar en duurt het lang voor de fan stil staat als de unit wordt uit gedaan?

er zit een motor in met kogellagers, doorgaans is de 1-1,5uf aanloopcondensator gaar. de lagers zelf lopen ook wel droog, maar dit kun je dan wel horen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 juli 2019 19:22:06 schreef testman:
er zit een motor in met kogellagers, doorgaans is de 1-1,5uf aanloopcondensator gaar. de lagers zelf lopen ook wel droog, maar dit kun je dan wel horen.

Hij maakt geen lawaai verder
En loopt soepel.

niet te lang laten zo, in hoge stand loopt de motor heet als deze niet aanloopt, dan gaat de thermische beveiliging in/op de motor eruit, doorgaans valt dan de hele besturing uit, die wordt achter de beveiliging gevoed.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 juli 2019 20:11:49 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 juli 2019 19:22:06 schreef testman:
er zit een motor in met kogellagers, doorgaans is de 1-1,5uf aanloopcondensator gaar. de lagers zelf lopen ook wel droog, maar dit kun je dan wel horen.

zoals ik op YouTube zie zit de aanloop condensator bij deze motoren op de pcb van de binnen unit.
Ik hoop dat ik aankomend weekend de boel even kan los halen en kijken naar de condensator.

Dit is de motor
Zo te zien zit de aanloop condensator op de print

Ik heb nog een condensator liggen van 2 uf.
Als ik die tussen de witte en rode draad monteer voor nood en hij draait weer uit zichzelf dan moet dat het probleem zijn ga ik van uit.
Of als ik de witte los haal dan veranderd er niks aan het probleem neem ik dan aan

[Bericht gewijzigd door lanting73 op vrijdag 12 juli 2019 13:51:33 (15%)

ga gewoon een originele halen, 1,2µF 450V.
bij mijn mobile airco heb ik ook al 2x de condensator moeten vervangen. kost je 3-4€ voor een nieuwe

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 juli 2019 14:10:00 schreef fcapri:
ga gewoon een originele halen, 1,2µF 450V.
bij mijn mobile airco heb ik ook al 2x de condensator moeten vervangen. kost je 3-4€ voor een nieuwe

Tis even voor het proberen.
Deze komt ook van een mobiele

Op 12 juli 2019 13:41:53 schreef lanting73:
Ik heb nog een condensator liggen van 2 uf.

Dat kan je "even" proberen". Is nauwelijks slechter dan "geen condensator" en dat zou ook "even" goed moeten gaan. Maar niet voor permanent. En: Dan zou ie WEL moeten aanlopen.

De richtlijn (nattevinger: als de fabrikant niet wat anders opgeeft) is dat je zo'n 70 µF per kW aan motorvermogen nodig hebt. Bij 16W motorvermogen zou je dan 1.12 µF nodig hebben, de fabrikant raad 1.2 aan. Prima! "close enough!".

Voor "even proberen" zou ik het durven, 2 µF, maar je moet dan wel ASAP gewoon een 1.2 µF gaan regelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 juli 2019 14:24:05 schreef rew:
[...]Dat kan je "even" proberen". Is nauwelijks slechter dan "geen condensator" en dat zou ook "even" goed moeten gaan. Maar niet voor permanent. En: Dan zou ie WEL moeten aanlopen.

De richtlijn (nattevinger: als de fabrikant niet wat anders opgeeft) is dat je zo'n 70 µF per kW aan motorvermogen nodig hebt. Bij 16W motorvermogen zou je dan 1.12 µF nodig hebben, de fabrikant raad 1.2 aan. Prima! "close enough!".

Voor "even proberen" zou ik het durven, 2 µF, maar je moet dan wel ASAP gewoon een 1.2 µF gaan regelen.

Even uitsluiten dat het niet de motor zelf is meer niet.
Daarna ga ik de juiste regelen.

Hallo,

even weer bezig geweest en de oude condensator er uit gehaald en die van 2uf even aangesloten.
Aan gedaan en verrek de fan draait direct( deed hij al een tijd niet meer, kwam langzaam op gang) en draaid goed.
Nu even kijken waar ik die van 1,2uf kan bestellen.

Iedereen bedankt voor de reactie's
Ik ben, nou meer mijn vriendin dan, een blij mens