Alternator, bootje, lifepo4

Goedeavond heren,

Ik heb me geregistreerd omdat ik helemaal niks weet van Electronica en toch boodschappen gedaan heb.

Ik heb een zeilbootje met twee motoren erin, deze motoren zijn klein en hebbem beide een alternator van 35 amp, 12v.

Ik dacht dat het handig zou zijn om lifepo4 batterijen erin te zetten, minder gewicht bij een grotere capaciteit.

Dus... Ik laad op via zonnepanelen, en wanneer de motor draait, maar nu las ik dat dit verre van optimaal zou zijn voor die batterijen.

Ik heb een mmpt lader bestelt voor de zonnepanelen eentje met een speciaal programma die zou moeten werken met lifepo4.

Maar toen bedacht ik dat ik misschien ook iets met die alternator moest doen, die is wellicht ook niet geschikt. Voor het laden van mijn nieuwe batterijen?

Ik ben een kneus, dus dacht.... Wat als ik de kabeltjes van de alternators nou ook eerst in een lader stop, en dan pas naar de accu's ga? Is dat een dom idee?

Misschien zelf een zelfde soort als die solar lader? Of bestaat er iets voor?

U hoort, snap er weinig van, maar sta daarom open voor alles wat u zegt))

Ik zoek het liefst een eenvoudige oplossing, maar goed dat heeft iedereen))

Martexx, wat in een auto een "alternator" heet, dat heeft eigenlijk een lood-accu-lader ingebouwd. Wat dat precies doet als je er een "solar charger" aanhangt in plaats van een loodaccu, dat weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

OK bedankt, bestaan er ook alternators met een lader voor lifepo4 accu's denkt u?

Snel google geprobeerd maar vindt er niks over.
Dus zo een dynamo zal 13.8 volt met ongeveer 35 ampère leveren als de motor draait, maar ik heb 14.6 nodig, en wil natuurlijk de dynamo niet verbranden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Onder alle voorbehoud: ik had altijd gehoord dat LiFePo4-batterijen min-of-meer electrisch compatibel zijn met lood-zuur batterijen, dus zou men het ene type zondermeer door het andere moeten kunnen vervangen, bij min-of-meer gelijke capaciteit.

Het gewichtsargument lijkt me niet zo bijzonder relevant overigens, in een bootje: in mijn vliegmachientje - waar de "alternator" max 180W kan leveren - heb ik een 17Ah lood-zuur, die startte onlangs perfect na bijna een jaar stilstand. En daar komt het pas op gewicht aan, bij een leeggewicht van +/- 270 kg!

Zoek misschien beter naar een "laadregelaar" of "gelijkrichter-regelaar" voor lifepo4 eerder dan naar een "lader".

Wat zijn het eigenlijk voor motoren? En wat voor alternators?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Auto-alternatoren leveren vaak 14,0 of 14,5V. Die zijn eigenlijk zo al gecshikt voor LiFePO-accu's. Bij 13,8V werkt het allemaal wel, maar je benut een te klein deel van de capaciteit. Verbranden zal hij niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Loodaccu's zijn best robuust, en sommige laadcontrollers gaan daar van uit. Ik zou om eerlijk te zijn niet snel een loodaccu in een boot vervangen met een LiFePO, want daar speelt gewicht gewoonlijk geen grote rol. En ze mogen dan lichter zijn, ze zijn niet goedkoper dan een loodaccu die je (spreekwoordelijk) op elke hoek van de straat kan krijgen. Als je bootje dan eens zinkt of je laadcircuit eens kuren krijgt ben je die dure accu ook niet meteen kwijt.

Ik begrijp dat veel mensen denken dat gewicht niet veel uitmaakt, maar daar heb ik wél verstand van, en zeker op het type boot wat ik vaar is gewicht bijzonder belangrijk. (kleine catamaran) 2x yanmag 1gm, 12v 35 amp dynamo

Elke 100 kg (en het zit in veel kleine besparingen) maakt voor mij veel uit. Kan ik weer andere onzin voor in de plaats installeren))
Lifepo4 is een behoorlijke besparing qua gewicht, til maar even 200ah lood accu uit je mini machinekamer, en vervang die met lifepo4 en je voelt wat ik bedoel, bijna de helft! En 185ah beschikbaar van de 200. Ipv 100 van de 200 bij lood accu.

Anyway, das meer voor bootjes forum))

Bedankt voor de tips, ik ga zoeken naar een laadregelaar. En meten wat mijn dynamo per stuk aan spanning leveren.

Waar ik bang voor ben is juist dat een dynamo normaal voltage meet en daar zichzelf op afregelt, maar Lifepo4 wordt ge laden met 14.6 volt, als dat de Max is wat een dynamo levert, waardoor word ie dan begrensd? Bij lood loopt het voltage vlug op en dan wordt dynamo steeds minder belast...

Of juist andersom, omdat ie een hoog voltage meet laad ie misschien juist super traag?

maartenbakker

Golden Member

Een eenvoudige alternator meet alleen de spanning die hij zelf afgeeft, met als doel om die constant te houden (eigenlijk: te begrenzen) op de waarde die af fabriek bepaald is. Als de spanningsregelaar in de alternator op 14,0V is afgesteld, dan levert hij 14,0V ongeacht de spanning van de accu. Hij laadt dus bij tot die spanning en daarboven gebeurt er niets. Vandaar dat je bij een LiFePO als drop-in replacement dus niet alle capaciteit gebruikt (afhankelijk van de spanningsregelaar) maar dat het allemaal wel gewoon werkt zonder aanpassingen.

Dit geldt voor vrijwel alle alternators van de afgelopen tig jaar. Alleen de laatste jaren met lichte hybrides heb je alternatoren waar de spanning bepaald wordt door het motormanagement om op die manier de accu's slim te gebruiken. Zo'n alternator heb je niet maar die moet je ook niet hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar waar bij loodaccu’s bij toenemende SoC de laadstroom redelijk snel afneemt zal deze bij een lifepo4 door zijn erg lage (en laag blijvende) interne weerstand hoog blijven. Dit kan bij normale alternators oververhitting tot gevolg hebben. Deze zijn er niet altijd op berekend continue de maximale stroom te leveren. Let daar op!
Kijk ook eens op het Zeilersforum, hier wordt geregeld over lifepo4 accu’s op bootjes gesproken. Veel leerzame topics.

maartenbakker

Golden Member

Dat zal ook het geval zijn omdat de accu's nog niet vol zijn bij de betreffende spanning, maar bij mijn weten zijn de meeste alternatoren wel geschikt om continu hun maximale stroom te leveren (gezien de hoeveelheid accesoires die ze tegenwoordig ook moeten voeden). Er zijn er zelfs die niet alleen de ingebouwde fan gebruiken (die moet wel altijd koele lucht zien) maar ook koelwateraansluitingen hebben. Dan heb je het over types van meer dan 90A ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Weten we eigenlijk al of het alternatoren (of zijn het nu dynamo's?) zijn met ingebouwde regelaar?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

Zou een alternator moeten zijn: GM10 spec.

Op 11 juli 2019 12:58:46 schreef big_fat_mama:
Weten we eigenlijk al of het alternatoren (of zijn het nu dynamo's?) zijn met ingebouwde regelaar?

hier heb ik altijd al moeite mee .
een gelijkstroom of wisselstroom dynamo .
een alternator is toch een dynamo .
fiets dynamo (wisselstroom)

Een alternator (of wisselstroomdynamo) is een machine
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alternator

Een dynamo of gelijkstroomgenerator is een machine
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo

[Bericht gewijzigd door Franssel op donderdag 11 juli 2019 17:30:52 (22%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[off-topic]] ja dat is verwarrend, inderdaad. Wat ik intussen al wel heb geleerd: dat flesjesvormig ding dat je tegen het fietswiel kan klemmen dat heet wel een dynamo maar het is toch echt een alternator en dus geen dynamo.

Zoals ik het begrijp - maar ik leer altijd graag beter! - levert een dynamo DOOR DE BOUWVORM ZELF gelijkstroom - een alternator levert wisselstroom.

Hierin voel ik me gesteund door de openingszin op en.wikipedia:

A dynamo is an electrical generator that creates direct current using a commutator.

Maar terug on-topic: ik heb zo eens de pdf-documentatie van de gm1 - niet de gm10! - bekeken, en zag wel electrische schema's maar nergens een aparte regelaar. Dus hebben we t/s wellicht op het verkeerde paard gezet met te verwijzen naar een aparte laadregelaar. Of de laadregelaar (die dus kennelijk in de alternator is ingebouwd) kan worden geregeld voor diverse batterijtechnologieën kon ik echter nergens zien.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 11 juli 2019 17:29:55 (28%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Tja een koe is een rund haha

bij WIKI blijven oke

Een alternator (of wisselstroomdynamo) is een machine
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alternator

Een dynamo of gelijkstroomgenerator is een machine
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo .

Bij vertalingen met wike uit andere talen staat vaak als verschil bijvoorbeeld "een dynamo = dynamo " terwijl het orginele tekst toch wel "een dynamo = alternator" staat

[Bericht gewijzigd door Franssel op donderdag 11 juli 2019 17:38:02 (27%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
maartenbakker

Golden Member

@b_f_m: dat is bij auto-alternatoren inderdaad de meest gebruikelijke bouwvorm. Het gaat dan meestal wel om een vervangbare en soms (bijna nooit meer denk ik) zelfs afstelbare regelaar. Ik heb sterk de indruk dat het verschil tussen alternatoren voor 13,8 / 14,0 / 14,5 V vaak alleen maar de gemonteerde spanningsregelaar is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 juli 2019 12:14:16 schreef maartenbakker:
Dat zal ook het geval zijn omdat de accu's nog niet vol zijn bij de betreffende spanning, maar bij mijn weten zijn de meeste alternatoren wel geschikt om continu hun maximale stroom te leveren (gezien de hoeveelheid accesoires die ze tegenwoordig ook moeten voeden). Er zijn er zelfs die niet alleen de ingebouwde fan gebruiken (die moet wel altijd koele lucht zien) maar ook koelwateraansluitingen hebben. Dan heb je het over types van meer dan 90A ofzo.

In (moderne) auto’s wel ja, maar al eens een alternator/dynamo op een (zeil)bootmotor bekeken? Die mag blij zijn als ‘ie koellucht krijgt, maar reken niet op extra koelmogelijkheden. De ruimte waarin ze zich bevinden is meestal beduidend warmer als bij auto’s, zonder koeling door rijwind. Het zou de eerste niet zijn die door hoge belasting en hoge temperatuur de geest geeft.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb sterk de indruk dat het verschil tussen alternatoren voor 13,8 / 14,0 / 14,5 V vaak alleen maar de gemonteerde spanningsregelaar is.

Daar heb ik weinig zicht op, maar het klinkt wel heel erg aannemelijk, jawel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Mannen, super bedankt voor de reacties!

Echt super veel wijzer ben ik er nog niet van geworden, omdat sommige antwoorden elkaar tegenspreken, maar ik leer er toch van.

Ik kwam de website van balmar tegen, onbetaalbaar spul maar die hebbe wel oplossingen.

Ik lees nog wat verder en denk er over na. Het lijkt erop dat ik eerst. Maar eens moet meten wat die dynamo nu eigenlijk uitgeeft.

Maar de zorg dat die te lang op vol vermogen draait in een warme omgeving lijkt terecht te zijn als ik het zo lees.
Of een apparaat er tussen wat de output van de dynamos omzet in een geoptimaliseerd programma voor die lifepo4 accus

Als er iemand nog wat weet lees ik het graag.

Maar in ieder geval bedankt!