Is deze groepenkast NEN ok bij uitbreiding?

In de kast zijn een aantal jaar geleden alle automaten vernieuwd.
Nu komt er een krachtgroep (Eaton Holec 3P+N alamat) bij voor een fornuis.
En een 9e gewone groep d.m.v een alamat.

Mag dit volgens de nen in deze kast?

potentiële problemen:
-de aardrail bovenin
-de oude hoofdschakelaar

makkelijk oplosbare dingen als dat nodig is:
-de zij invoer voorzien van een wartel.
- de aarddraad van links onderin naar de rail bovenin vervangen door een kale.
-geen gele en groene draad die los hangen zijn niet in gebruik, deze gaan heen en weer naar een nachtstroom schakelaar.

Bij voorbaat dank.

Als je groepen gaat bijplaatsen moet je ook een derde aardlekschakelaar hebben. Achter een aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen.

Waarom zou je die aarddraad vervangen door een kale? Hij is toch herkenbaar als aarddraad? Zou alleen kunnen dat hij te dun is. Maar mag best geïsoleerd zijn.

En inderdaad, nutteloze draden verwijderen.

Op 10 juli 2019 23:03:58 schreef KlaasZ:
Als je groepen gaat bijplaatsen moet je ook een derde aardlekschakelaar hebben. Achter een aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen.

Daarom wordt die 9e ook een alamat / aardlekautomaat.
8 groepen was genoeg geweest, maar eentje meer voor een quooker kan geen kwaad en dan kan die mooi op de 3e fase.

Anoniem

volgens mij mogen er 4 groepen en 2 toestelgroepen achter een aardlekschakelaar. Uitbreiden kan dan vrij simpel met een zekeringautomaat achter een bestaande aardlekschakelaar.

Sine

Moderator

Op 10 juli 2019 22:54:57 schreef Janpeter:

- Nu komt er een krachtgroep (Eaton Holec 3P+N alamat) bij voor een fornuis.
- En een 9e gewone groep d.m.v een alamat.
Mag dit volgens de nen in deze kast?

Dat is helemaal goed, ik ben alleen geen fan van die blokjes waarmee de nul is doorgelust, als je toch gaat veranderen zou ik daar een paar nieuwe soepele draden met dubbele adereindehulzen voor gebruiken.

potentiële problemen:
-de aardrail bovenin
-de oude hoofdschakelaar

Met een paar geschikte schroeven in die aardail kun je die twee nieuwe groepjes er prima bij knopen. Niet dat ik echt fan ben van dit type rail.

makkelijk oplosbare dingen als dat nodig is:
-de zij invoer voorzien van een wartel.
- de aarddraad van links onderin naar de rail bovenin vervangen door een kale.

Beide lijkt me niet nodig, misschien wel even een zadeltje extra voordat de pijp de kast in buigt.

-geen gele en groene draad die los hangen zijn niet in gebruik, deze gaan heen en weer naar een nachtstroom schakelaar.

Zet die even op een setje rail klemmen, naast dat het er niet uitziet mag het zo in ieder geval niet.

Voor de duidelijkheid:
Aan de bestaande 2 aardlekschakelaars en de 8 groepen verandert niks.
Achter die 2 aardlekschakelaars komt niks bij.

Achter de hoofdschakelaar komen een 1p alamat en een 3p alamat.
deze twee
https://www.123groepenkast.nl/5165522/eaton-holec-aardlekautomaat-alam…
https://www.123groepenkast.nl/EatonHolec-AardlekAutomaat-B16-30mA
(ze zijn ergens anders gekocht)

Op 10 juli 2019 23:24:19 schreef Sine:
Dat is helemaal goed, ik ben alleen geen fan van die blokjes waarmee de nul is doorgelust, als je toch gaat veranderen zou ik daar een paar nieuwe soepele draden met dubbele adereindehulzen voor gebruiken.

De rest is duidelijk.
Soepel met dubbele adereindehulzen gaat het dan worden.

Ben ik wel nieuwsgierig waarom die de voorkeur hebben? (of is dat niet uit te leggen?)

tis wel een hoog hobby gehalte, 30 jaar oud holec kastje met nieuwe eaton autmaten erin, stugge draad uit de oude kast hergebruikt en de oude hoofdschakelaar laten zitten, terwijl dat model niet het beste is, vaker vervangen al.

wago's in de kast, meerdere aarddraden onder 1 schroef, komt niet door de keuring zo, wel als je railklemmen gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juli 2019 23:36:45 schreef testman:
tis wel een hoog hobby gehalte, ...

Het is de bedoeling om dat hobby-gehalte eruit te halen zonder onnodige dingen te doen, om dan een eventuele keuring door te kunnen komen.
Zonder reden alles maar vernieuwing vind ik duurdoenerij, aan de andere lijkt het me duidelijk dat er niet bespaard wordt op automaten, een budget kast was compleet goedkoper geweest.

Als het moet is alles ombouwen naar een nieuwe lege kast zeker mogelijk.
De vraag is juist of dat moet?
Dus moet er een andere hoofdschakelaar in en moet die aardrail anders?

De wago's zitten op loze draden, maar die gaan op railklemmen, of als het even kan helemaal de kast uit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Niets mis mee.
De aarddraad vanuit rechts is grijs! Dat moet zo blijven, of de andere twee draden ook vervangen door bruin en blauw. Dus zo laten is goed.
Allen wat helemaal mis is zijn de groen/gele draden, je geeft aan dat die voor een nachtstroomschakelaar zijn?
Of eruit halen of van een andere kleur maken.
Enigste opmerking is dat het buisje rechts geen zadeltje heeft net buiten de kast, en de Nul op de rechter aardlekschakelaar: dat is niet goed gedaan, een draad en een aftakblok in 1 klem dat zit nooit goed en mag dus niet.

Er is ruimte voldoende voor je uitbreiding.
Hou je wel rekening mee met de juiste draaddikte, dat kan ik hiervandaan niet zo beoordelen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 11 juli 2019 07:33:38 (12%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 juli 2019 23:57:21 schreef Janpeter:
...om dan een eventuele keuring door te kunnen komen.

Keuring? Volgens mij zit je in Nederland, daar hoef je niet (meer) te laten keuren.

Op 11 juli 2019 07:31:16 schreef Toeternietoe:
Niets mis mee.

Fijn om te horen:

Dat aftakblokje zit alleen in de aardlek en elke (6mm2) blauwe draad zit onder een eigen schroef.
De draden zijn 2,5 na de 16A automaten en de rest is 6mm2. (4 zit er niet tussen)

Die gele en groene draad waren waarschijnlijk ooit voor een boiler. Groen is de oude fase kleur, geel dan de "nacht-schakeldraad". Ze zijn al spanningsloos en worden verwijderd, dus die zijn geen probleem.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat van dat aftakblokje is op de foto moeilijk te zien, maar als het zo is al je aangeeft dan is er niets mis mee.
Denk wel dat je hoofdschakelaar (veel) ouder is dan de rest van je komponenten. Deze is wel van een robuuste kwaliteit, kan dus nog heel lang mee gaan, maar vooraf even kontroleren of de knop nog soepel draait, maar natuurlijk niet te soepel.
Hou er ook rekening mee dat twee draden van dezelfde maat niet altijd onder 1 schroef/klem mogen.
Bij deze Eaton komponenten zijn 2 stugge draden van dezelfde maat wel toegestaan. Soepel? altijd twin adereindhulsen toepassen.
Bij je hoofdschakelaar mag je geen 2 draden onder 1 klem zetten.
Aftakblokjes, je hebt er al een, is een oplossing.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 11 juli 2019 07:31:16 schreef Toeternietoe:
Niets mis mee.

de kast, en de Nul op de rechter aardlekschakelaar: dat is niet goed gedaan, een draad en een aftakblok in 1 klem dat zit nooit goed en mag dus niet.

dit klopt dus niet, draad onder zit voor in het blok gestoken, de draad rechts zit aan de zijkant van het blok, die heb je ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer