220 volt relais > aanschakelen indien er 220 volt op staat

Hallo experts

Ik zoek een hopelijk goedkope oplossing voor het volgende probleem:

Ik heb een 220v airco in mijn camper. Deze doet het alleen als ik de camper op 220v aansluit via de buiten aansluiting op de 3 polige camping stekker . De airco stekker zit in een normale 220v stop contact in een Luik. Nu heb ik recentelijk een omvormer op mijn 12v boord accu ingebouwd en zoek ik een schakeling zodat de airco op de omvormer gaat zodra er geen 220v is. Of andersom, zodra de omvormer aan wordt gezet de 220v afkoppelt en de airco afneemt van de omvormer.

Als alternatief kan ik steeds de stekker ompluggen maar die zit weg gewerkt, en dat is dus vreselijk onhandig.

Iemand een tip? Bv stop contact plug in het bestaande 220v stop contact die de 220v afsluit bij het wegvallen van 220v en dan automatisch omschakelt naar de omvormer kabel?

Thanks alvast!

Cees

Met een relais, waarvan de spoelspanning 230Vac is (contractor) verbind je de ingang met de rest van de schakeling.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Een relais met twee NC en twee NO contacten, en flink wat contactafstand.

Maar hoe zinvol is zo'n constructie? Op de boord accu kan een beetje airco echt niet lang draaien. En je moet al een ERG heftige alternator hebben wilt ie dat vermogen bijhouden.

Bedankt. Het is ook maar om even een uurtje of max 2 uurtjes voor te koelen. De airco verbruikt ca. 2.8A tot 3.8A bij 220v. Is zo’n relais ergens kant en klaar te koop? Kan ik die zo in het stop contact prikken? De omvormer is een zuivere sinus op 2500w / 5000w piek op een 150ah boord accu.

[Bericht gewijzigd door getz op donderdag 11 juli 2019 21:59:18 (16%)

zeker ja, een mobiele airco doet een ~500-800W, wat met verliezen nog 45-70A op 12V is. een 1000VA model omvormer trekt het wrs nog niet, want de compressor wil een flinke inschakelstroom om te starten, tevens moet dit een sinus omvormer zijn. geen sinusvormige omvormer, want dat betekent een blokgolf..

edit: 56A op 12V dus, vergeet maar dat ie doordraait als de motor stilstaat. als de dynamo al dat vermogen INCL de rest van het vermogen van het voertuig kan leveren, wat een 80 tot 100A zal zijn. zeker een oudere camper dynamo levert dat niet continu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 11 juli 2019 21:57:49 schreef Shiptronic:
Een airco op een omvormer, suces! de compressor vraagt een hele hoge start stroom, je heb een hele zware nodig dei dan niet door zijn knieen gaat. geen handige keus :( Een 12V compressor was handiger geweest.

Kan er een slotje op deze : https://www.circuitsonline.net/forum/view/145795

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 juli 2019 21:58:02 schreef testman:
zeker ja, een mobiele airco doet een ~500-800W, wat met verliezen nog 45-70A op 12V is. een 1000VA model omvormer trekt het wrs nog niet, want de compressor wil een flinke inschakelstroom om te starten, tevens moet dit een sinus omvormer zijn. geen sinusvormige omvormer, want dat betekent een blokgolf..

edit: 56A op 12V dus, vergeet maar dat ie doordraait als de motor stilstaat. als de dynamo al dat vermogen INCL de rest van het vermogen van het voertuig kan leveren, wat een 80 tot 100A zal zijn. zeker een oudere camper dynamo levert dat niet continu..

Bedankt voor je reactie. Dit is al getest, de airco draait prima een uurtje op de omvormer, het gaat even om de automatische omschakeling. Hopelijk iets kant en klaars ;)

Thanks alvast

Cees

Shiptronic

Overleden

een wissel relais is het handigst, de spoel schakel je samen met de wal, dan schakeld de omvormer uit en pakt de airco voeding van de wal

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Hopelijk iets kant en klaars

Helaas, dat gaat je niet lukken.

Je zult het relais ergens tussen de bedrading moeten bouwen, een kastje met twee stekkers ga je niet vinden.

Bijvoorbeeld:
http://www.geyer.nl/index.php?id=983

vergeet dan ook niet een stby functie voor de omvormer, anders blijft die aanstaan op de accu. zonder oplader vanuit het net trekt die dus de accu langzaam leeg met de loze last van de omvormer.

wissel relais in de 230V, maar de airco zal dan de eerste 3min niet lopen vanwege de systeemdruk welke nog te hoog is.

er is wel iets kant en klaars, een 1000VA ups op 12V ( welke zeldzaam zijn ) welke draait op de accu, en vanzelf op het net omschakelt als dat weer aanwezig is, laad ook met een lage stroom de accu weer bij op netspanning.

echter heeft een 1000VA minimaal 24V accuspanning doorgaans..

zonder ups is het beste een tijdrelais icm wisselrelais, 5 sec is zat om de compressor niet in te laten komen door de besturing van de airco welke na een spanningsuitval doorgaans de eerste 3 min niet de compressor schakelt.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 juli 2019 22:21:56 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Sowieso wil je niet onder last schakelen, met die hik is je compressor heel erg niet blij.

UPS-en zijn dan weer niet gebouwd voor continu vermogen, en bij kW-en inderdaad 24 of 36V

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 11 juli 2019 22:26:08 (34%)

Op 11 juli 2019 22:19:38 schreef Sine:
Sowieso wil je niet onder last schakelen, met die hik is je compressor heel erg niet blij.

Dit zal in de praktijk ook niet gebeuren hopelijk. ik voorzie dat we, zodra we aankomen op een camping, stoppen met het afnemen van de omvormer, de omvormer uitzetten, en 5 minuutjes later op walstroom de boel weer opstarten, inclusief het dan automatisch bijladen V d accu.

Het gaat vooral om het niet hoeven om te pluggen v d stekkers. In dit voorbeeld is het de airco maar op dat airco stopcontact zitten nog wat 220v verbruikers, zoals een Senseo. Die zullen we natuurlijk niet tegelijk aanzetten met de airco ; )

Of je werkt volledig op de accu's en gebruikt de walstroom voor het laden van de accu, maar dat is geen erg efficiente oplossing..

Op 11 juli 2019 23:18:20 schreef Kruimel:
Is iets als dit handig voor je?

https://www.youtube.com/watch?v=babtv00R-Nc

Top! Dat is precies wat ik bedoelde. Nu hopen dat ik die in een weekje hier kan krijgen ivm de aankomende vakantie ;)

Bedankt voor de tip!

Cees