Sinus omvormer dood??

flash2b

Special Member

Die vierkante 'plak' met koelpasta erop is een IC, een halfgeleider. Er zit helemaal geen bescherming op de uitgang zo te zien.

Nee blijkbaar niet anders had het nooit kunnen gebeuren. De omvormer is ook niet CE kwaliteit gegarandeerd of een ander keurmerk. Vraag me dan ook af of het wel verstandig is om met dit soort omvormers verder te gaan.

Het meest simpele beveiliging of waarschuwing zou al kunnen zijn IN of OUT, zoals bij zonnepaneel converters standaard is met speciale connectors. Daar is een vergissing niet mogelijk.

Ook zou die uitgang simpel beveiligd kunnen zijn toch, in de hydraulica noemen we dat non return of check valves, in de elektronica is dat een diode als ik het goed begrijp. Een zekering zou volgens mij ook op zijn plaats kunnen zijn.

Enfin, zag er wel leuk uit.

vergeten

Golden Member

Op 11 juli 2019 16:44:37 schreef atlas1302:
De omvormer is ook niet CE kwaliteit gegarandeerd of een ander keurmerk.

Vergis je niet CE is geen keurmerk maar een markering, en staat ook op zichzelf niet voor kwaliteit!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bovendien staat "CE" ook nog eens bekend als "China Export"...

Wie kan het verschil vinden tussen de twee logo's?
Zie https://ce-check.eu/ce-marking-topics/the-ce-mark-of-a-product-real-or…

vergeten

Golden Member

Dat is alleen maar grappig bedoeld totaal niet serieus!

Bij de echte CE markering staan de letters verder uit elkaar
als gevolg daarvan staan de letters bij de chinese CE cloon te dicht bij elkaar.

De Chinezen willen (zoals altijd, kopieren) "meeliften" op de echte CE markering, om daar hun voordeel uit te halen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik begrijp de humor, maar als het CE gekwalificeerd was zou de kwaliteit van dit product er wel anders uit zien.

CE is de norm in Europa, China wil de markt veroveren maar de kwaliteit blijft achter.

Zoals hier bij deze omvormer totaal geen beveiliging aan de uitgang zijde, terwijl in en uit precies hetzelfde zijn en het apparaat gaat ook nog eens aan als het verkeerd is aangesloten.

Wil mezelf niet goed praten, ik heb verkeerd aangesloten maar toch? Als je wilt dat het product snel stuk gaat dan is dit wel een aardige oplossing,dus ik denk dat het verstandig om naar iets beters uit te kijken.

vergeten

Golden Member

Op 11 juli 2019 17:33:24 schreef atlas1302:
dus ik denk dat het verstandig om naar iets beters uit te kijken.

Dat denken vele anderen en ik ook, dus we zitten allemaal op een lijn nu dat gebeurd niet vaak :)

PS: Svp haal met de editknop de dubbele foto's uit je eigen berichten weg als je ertoe in staat bent :)
Dat zijn deze dingen:  [attachment=0]   met hetzelfde nummer erin.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha atlas1302,

Doet het display nog iets of is alle leven er uit :9~
Ik kan aan de hand van je foto's nog niet helemaal het verloop zien.
Wat ik begrijp wordt er gebruik gemaakt van een MITSUBISH RC-IGBT controller in SLIMDIP behuizing maar er is ook een laagspanningsvoeding aanwezig.
Werkt die wel :?

PS: nu zijn al je foto's weg |:( nee er boven nog wel :+

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Alles doet het, display gaat aan, sinus frequentie zichtbaar alleen aan de uitgang meet ik geen spanning. Gewoon met een lampje.

Je ziet helemaal niets aan het bordje, bij het aansluiten aan de verkeerde kant ging hij ook gewoon aan net alsof er niks aan de hand was. Maar dat doet ie dus niet meer.

Sluiting maar waar ?

Sine

Moderator

Als het ding is gaan proberen te regelen met voeding op de uitgang, dan kun je er bijna donder op zeggen dat de IGBT module naar de vaantjes is. (die plak die op de koelplaat zit)

En mogelijk nog meer dingen zoals de gate drivers, als je bij de chinees goedkoop zo'n igbt kunt regelen is het wellicht nog een experimentje waard, anders is het kliko werk vrees ik.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 11 juli 2019 20:53:06 (44%)

Shiptronic

Overleden

@Sine, voor een ding a €100,-- totaal niet rendabel. uithuilen en nieuwe kopen, beter opletten, stond duidelijk in de manual. User error ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Professioneel, geen enkele discussie.

Als de TS nog wat wilt hobbyen (en die IGBT is uberhaupt verkrijgbaar) is het wellicht nog een experimentje waard.

Als....er een diode in serie had gezeten, dan zou deze 'sperren' en daarmee had dit defect voorkomen kunnen worden.
Voor het verkeerd aansluiten; de plus en de min verwisseld had dan nog een ompool beveilings diode geplaatst kunnen worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Diode?

Het is een AC drive, dat gaat spannend worden.

Dat vind ik nou onbegrijpelijk dat de chinees het nalaat om een simpele beveiliging in te bouwen. Dat kost tien keer niks en maakt de boel heel wat veiliger en betrouwbaarder.

Plus en min verhaal begreep ik ook niet direct. :)

[Bericht gewijzigd door atlas1302 op donderdag 11 juli 2019 21:51:39 (13%)

Shiptronic

Overleden

waarom, gewoon goed aansluiten is goedkoper:) scheelt onderdelen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ha atlas1302,

Op zich klinkt dat mooi aan de andere kant denk ik dat de meeste reacties gelijk hebben en het einde verhaal is.
Als je wil kan je een aantal componenten controleren zonder spanning.
Ik begrijp dat je een universeel meter heb kan je de thermistor dat is die grote zwarte ronde schijf bij het relais eens Ω meten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Misschien dat ik bij de verkoper gewoon een bordje kan kopen voor weinig, weegt niks en dan heb ik misschien nog plezier.

Op 11 juli 2019 22:01:13 schreef electron920:
Ha atlas1302,

Op zich klinkt dat mooi aan de andere kant denk ik dat de meeste reacties gelijk hebben en het einde verhaal is.
Als je wil kan je een aantal componenten controleren zonder spanning.
Ik begrijp dat je een universeel meter heb kan je de thermistor dat is die grote zwarte ronde schijf bij het relais eens Ω meten.

Groet,
Henk.

Hoi, had ik al gedaan 0,0000000

Ha atlas1302,

Even terug gelezen dat is ook niet goed maar die bedoel ik niet op de pootjes van het zwarte schijfje.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Die NTC heef niet eens stroom gezien (aan die kant zat immers de motor aangesloten)

Bij het verkeerd aansluiten is via de vrijloop of body diodes van de IGBT's in de brick de tussenkring op spanning gekomen. En bij de eerste poging tot aansturen maak je dan volle sluiting. Je gaat immers proberen het lichtnet te regelen ...

Ha Sine,

Daarna heeft @TS de boel omgedraaid vandaar mijn vraag wat nu de conditie is.
Die MITSUBISH RC-IGBT is bijzonder goed beschermd.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik begrijp de discussie over die z.g. beveiliging diode niet helemaal. Het is een wisselspanningsding. Een diode aan de uitgang kan dan dus niet. Je zou eerder snubberachtige dingen of vdr's en ntc verwachten maar geen diodes. En een aan de verkeerde kant aangesloten spanning houd je hier dus niet mee tegen.

Als ik die foto's van de print zie, staat daar ook heel duidelijk U,V, en W op de print. Staat er bij de andere connector soms R,S en T. Tevens zie ik iets wat op een drievoudige brugschakeling lijkt. je kunt duidelijk drie maal een highside en drie maal een lowside schakeling onderscheiden.

Zijn dit de zes drivers voor voor zes eventuele mosfets die in het doosje op de andere print(zijde) zitten?

Zou het zomaar kunnen dat dit een driefase apparaat is? Of is het een apparaat dat van 1 fase drie fasen maakt?
Een 1 fase naar 1 fase 230 apparaat is het in elk geval niet.

Dat je nul Ω aan de uitgang meet zegt niet heel zonder dat je een schema hebt. Het kan ook zomaar een inductie zijn die je meet en die moeten zo laagohmig mogelijk zijn.

Het is toch echt een 1 fase naar 1 fase 230 apparaat, zo heb ik hem gekocht tenminste.

Dus....?